Klonowanie HDD na SSD

Data: 2011-05-30 00:34:10
Autor: Arkady
Klonowanie HDD na SSD
W dniu 2011-05-29 23:27, Netx pisze:
Mam pytanie trochę dotyczące software, ale uznałem że bardziej nadaje
się tutaj niż na grupę o Windows bo dotyczy specyfiki działania dysków SSD.
Będę potrzebował przenieść system Windows 7 x64 z HDD na SSD Vertex 2
240GB. Czy nic nie stracę klonując dysk np. Acronisem czy też specyfika
działania pamięci SSD powoduje że lepiej zainstalować od nowa?
Oczywiście łatwiej mi sklonować dysk bo odpada instalowanie i
konfiguracja systemu i programĂłw tylko nie wiem czy to wszystko jedno
dla dysku (zużycie, wydajność). Bo np. podczas klonowania Windows nie
będzie miał nawet okazji użyć funkcji "Trim" (jeszcze się nie wczytałem
jak to działa) czy może też innych funkcji specyficznych dla SSD (nie
wiem czy takie są).

Specyfika SSD jest taka ze jak bedziesz mial plik wymiany na nim to ci ten dysk padnie w ciagu roku.

Data: 2011-05-30 00:44:07
Autor: Netx
Klonowanie HDD na SSD
W dniu 2011-05-30 00:34, Arkady pisze:
Specyfika SSD jest taka ze jak bedziesz mial plik wymiany na
nim to ci ten dysk padnie w ciagu roku.

Ok. Dysk wymiany mogę więc trzymać na dysku tradycyjnym albo w ramdysku. Chętnie dowiedziałbym się na temat tego klonowania.

Data: 2011-05-30 03:16:16
Autor: Q
Klonowanie HDD na SSD
Ok. Dysk wymiany mogę więc trzymać na dysku tradycyjnym

Jest to jakies wyjscie, ale troche bez sensu...

albo w ramdysku.

To zes zablysnal...

Dokup ramu (jest tani) i wylacz swapa,
no chyba, ze masz duzo bluskrinow i chcesz wiedziec dlaczego.

Data: 2011-05-30 06:48:22
Autor: qwerty
Klonowanie HDD na SSD
UĹźytkownik "Q"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:irur2h$4rk$1@news.task.gda.pl...
Dokup ramu (jest tani) i wylacz swapa,
no chyba, ze masz duzo bluskrinow i chcesz wiedziec dlaczego.

Zrzut jest wykonywany nawet jak nie ma swapa.

Data: 2011-05-30 12:03:51
Autor: Q
Klonowanie HDD na SSD
Zrzut jest wykonywany nawet jak nie ma swapa.

Byc moze masz racje - nie wiem dokladnie jak to dziala,
bo nie mam swapa i plikow w katalogu minidump, ale:

"Windows can be configured to use free space on any available drives for pagefiles. It is required, however, for the boot partition (i.e. the drive containing the Windows directory) to have a pagefile on it if the system is configured to write either kernel or full memory dumps after a crash. Windows uses the paging file as temporary storage for the memory dump. When the system is rebooted, Windows copies the memory dump from the pagefile to a separate file and frees the space that was used in the pagefile."

http://en.wikipedia.org/wiki/Paging

Data: 2011-05-31 13:55:55
Autor: Norbert
Klonowanie HDD na SSD
Dnia Mon, 30 May 2011 03:16:16 +0200, Q napisał(a):

albo w ramdysku.

To zes zablysnal...

To ma sens

Dokup ramu (jest tani) i wylacz swapa,

I wez teraz odpal np. Down of War II :>

Norbert

Data: 2011-05-31 14:34:14
Autor: Q
Klonowanie HDD na SSD
albo w ramdysku.

To zes zablysnal...

To ma sens

Oswiec mnie, bo wlasnie zapomnialem co to swap file i po co
i dlaczego trzymanie go w RAM (da sie w ogole?) to .......  :)

Data: 2011-05-31 15:02:04
Autor: Norbert
Klonowanie HDD na SSD
Dnia Tue, 31 May 2011 14:34:14 +0200, Q napisał(a):

[...]

W XP 32bit mialem w kompie 6GB ramu, system obslugiwal 3,7GB, reszta lezala
odlogiem, wiec zalozylem tam ramdysk, na ktorym mialem swapa i jeszcze
katalog na pewne pliki czesto modyfikowane (kilkaset drobnych plikow
generowanych przez kompilator).

Dla mnie to mialo sens, dla Ciebie...hm... nie moj problem :-)

Norbert

Data: 2011-06-01 01:50:32
Autor: Q
Klonowanie HDD na SSD
W XP 32bit mialem w kompie 6GB ramu, system obslugiwal 3,7GB, reszta lezala

....ale mi chodzilo o sytuacje kiedy system widzi cala pamiec :)

Data: 2011-05-31 15:19:23
Autor: Adam
Klonowanie HDD na SSD
W dniu 2011-05-31 14:34, Q pisze:
[...]

Część programów _wymaga_ swapa.

Widocznie masz szczęście, że na taki nie trafiłeś :)
SWAPA trzyma się w RAM-ie już od niepamiętnych czasów.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2011-06-01 01:54:23
Autor: Q
Klonowanie HDD na SSD
Część programów _wymaga_ swapa.

Fakt - nie trafilem na takie dziadostwo ;)

Data: 2011-06-01 14:26:01
Autor: Adam
Klonowanie HDD na SSD
W dniu 2011-06-01 01:54, Q pisze:
Część programów _wymaga_ swapa.

Fakt - nie trafilem na takie dziadostwo ;)

No, z tym "dziadostwem" to róşnie bywa ;)

Nie pamiętam konkretnie, ale niektóre programy do tworzenia muzyki oraz programy graficzne wymagają.
A bezsensowne to o tyle, że masz 64GB lub więcej RAMu (Win x64), a głupek nadal bez kawałka SWAPu nie ruszy :(

Temat o tyle dziwny, Ĺźe programy najbardziej znanych firm, a tak dziwacznie napisane 8-)

--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2011-06-01 15:31:20
Autor: Norbert
Klonowanie HDD na SSD
Dnia Wed, 01 Jun 2011 14:26:01 +0200, Adam napisał(a):

[...]

Bo to nie zawsze chodzi o "rozszerzanie" ramu. Niektore programy
wykorzystuja swapa jako "platforme" komunikacji miedzyprocesowej. --
pozdrawiam
Norbert

Data: 2011-06-01 15:36:19
Autor: Mariusz Kruk
Klonowanie HDD na SSD
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Norbert"
Bo to nie zawsze chodzi o "rozszerzanie" ramu. Niektore programy
wykorzystuja swapa jako "platforme" komunikacji miedzyprocesowej.

Rzeco?
Niby jak?
Jesteś w stanie pokazać w jakimkolwiek API Windows funkcje pozwalające
dobierać się do swapu innego procesu? (ale _tylko_ do swapu; normalną
pamięć dzieloną przecież zostawiliśmy w spokoju).

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /
|  Kruk@epsilon.eu.org   | http://www.nieruchomosci.pl/mieszkanie,10161961
| http://epsilon.eu.org/ |
/-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2011-06-01 17:11:31
Autor: Norbert
Klonowanie HDD na SSD
Dnia Wed, 01 Jun 2011 15:36:19 +0200, Mariusz Kruk napisał(a):

[...]

Nie napisalem, ze dostajesz sie do swapu innego procesu tylko mozesz sie
komunikowac tworzac w swapie wspolna przestrzen do ktorej inne procesy maja
dostep.
Robi sie to przez:
CreateFileMapping z parametrem hFile = INVALID_HANDLE_VALUE
a potem robi sie "widok" na ten obszar przez MapViewOfFile.

Norbert

Data: 2011-06-01 19:14:36
Autor: Mariusz Kruk
Klonowanie HDD na SSD
[...]

Omatko. Faktycznie, najwyraźniej MS potrafi spaprać nawet mmap().
Przepraszam, zwracam honor, Windows jest bardziej popaprany niż mi się
wydawało.

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-06-01 19:55:41
Autor: marfi
Klonowanie HDD na SSD
Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomości news:slrniucsrs.m68.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...
[...]

  Obecność fizycznego pliku wymiany nie jest potrzebna do poprawnego działania tej funkcji jeżeli nie wymaga zbyt dużej ilości pamięci.

--
marfi

Data: 2011-06-02 09:11:39
Autor: Mariusz Kruk
Klonowanie HDD na SSD
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "marfi"
[...]

Rrrrrwa. To w końcu MS sam nie wie co pisze w dokumentacji?
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366537%28VS.85%29.aspx

"If hFile is INVALID_HANDLE_VALUE, the calling process must also specify
a size for the file mapping object in the dwMaximumSizeHigh and
dwMaximumSizeLow parameters. In this scenario, CreateFileMapping creates
a file mapping object of a specified size that is backed by the system
paging file instead of by a file in the file system."

Chyba, że do kompletu jeszcze sprytnie w grę wchodzą bufory dyskowe.
(ale i tak sam plik na dysku wtedy powinnien istnieć).

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-06-01 19:28:57
Autor: Rafał Łukawski
Klonowanie HDD na SSD
On 2011-06-01 15:31, Norbert wrote:
[...]

Jesteś w stanie wskazać jakiś konkretny program pod windows, który *wymaga* swap? Podstawową ideą pliku swap na platformie i386/x64 (i innych) jest rozszerzenie pamięci wirtualnej ram dostępnej dla aplikacji, które de facto nie widzą fizycznego adresowania ram, tylko przestrzeń wirtualną, gdzie system określa które strony np. wyrzucić do swap'a. Tutaj każdy system ma swoje własne algorytmy.

W pewnych przypadkach (jeżeli mnie pamięc nie myli) można zarządać by obszar pamięci NIE BYŁ swapowany. Ma to znaczenie w zastosowaniach realtime.

Po co celowo spowalniac komunikacje miedzy procesami wymuszając by określony obszar pamięci był na swapie? To niejako przeczy modelowi wykorzystania tej pamięci, ponieważ każda próba zapisu/odczytu tego obszaru wywołuje wyjatek, po którym system 'ściąga' strone ze swap i ... proces zapisuje de facto do ram.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-06-01 19:56:37
Autor: Norbert
Klonowanie HDD na SSD
Dnia Wed, 01 Jun 2011 19:28:57 +0200, Rafał Łukawski napisał(a):

Jesteś w stanie wskazać jakiś konkretny program pod windows, który *wymaga* swap? Podstawową ideą pliku swap na platformie i386/x64 (i

W pierwszym moim poscie w tym watku podalem nazwe gry, ktora tego wymaga.

Norbert

Data: 2011-06-01 19:58:53
Autor: Rafał Łukawski
Klonowanie HDD na SSD
On 2011-06-01 19:56, Norbert wrote:
[...]

Czy moglbys powtorzyc, nie moge sie doszukac. Dyskutujmy, nie szukajmy nazw w wielgaśnych wątkach...

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-06-01 21:00:42
Autor: Norbert
Klonowanie HDD na SSD
Dnia Wed, 01 Jun 2011 19:58:53 +0200, Rafał Łukawski napisał(a):

Czy moglbys powtorzyc, nie moge sie doszukac. Dyskutujmy, nie szukajmy nazw w wielgaśnych wątkach...

Down of War II. I chyba chcial nawet, zeby to bylo minimum 1,5GB. Cholera
wie po co az tyle. btw mam 8GB ramu.

Norbert

Data: 2011-06-02 23:23:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klonowanie HDD na SSD

"Rafał Łukawski" is5t04$4f9$1@news.onet.pl

[...]

Od początku przyglądam się tym zmaganiom związanym z przenoszeniem systemu na SSD. :)

0. Paragon ma cos do przenoszenia na SSD.

  http://www.softbuy.pl/paragon/koszyk
  Migrate OS to SSD

1. Piszesz **nieco** ;) od rzeczy o swapie i o pamięci wirtualnej.

Program nie widzi fizycznych adresów? OK.
Program widzi adresy wirtualne? OK.
Ale SWAP nijak nie jest ,,rozszerzeniem pamięci wirtualnej ram''.

[...]

SWAPy wymyślono 40 lat temu gdy RAMki były stosunkowo drogie
a dyski były stosunkowo tanie. Ponieważ w trybie chronionym
program i tak miał korzystać z adresowania wirtualnego, nie
musiał istnieć RAM dla wszystkiego naraz, więc powstał SWAP.

Może inaczej -- adresowanie było jak najbardziej rzeczywiste,
ale adresy były wirtualne; dopiero sprzętowy sterownik (w tych
CPU zintegrowany z resztą CPU) zamieniał wirtualne adresy na
rzeczywiste. Jakby jeden kajak dla wielu ludzi -- raz ten ktoś
pływa tym kajakiem, raz ktoś inny. Większość programów przez
niemal 100% swego życia po prostu czeka -- na klawiaturę, na
dysk, na lepszą pogodę... W tym czasie te programy nie muszą
być obecne w RAMce w całości. System operacyjny wie, kiedy
dany (wie to o każdym programie?) program obudzi się z letargu
i na czas ;) podrzuci do RAMki to, co powinien. :) Świat nie
musi istnieć w całości, gdy śpię -- musi istnieć łóżko, na
którym śpię, musi istnieć powietrze, którym oddycham itd.,
ale reszta świata może wówczas nie istnieć -- oby zaistniała
na czas -- zanim zetknę się z tą resztą...

Wiem, kiedy dana osoba zechce pływać, więc na czas podrzucę jej kajak.
W tym czasie, gdy ta osoba nie pływa, kajakiem może pływać inna osoba,
zaś ta konkretna może nie zdawać sobie sprawy z tego, że w tym czasie,
gdy jadła obiad, inna osoba pływała tym kajakiem. Co więcej  -- kajaki
są identyczne poza numerami, więc mogę podmieniać kajaki, zachowując
numery -- klient nie załapie, że ma inny kajak niż przed godziną, skoro
jedynie potrafi zidentyfikować ten kajak po numerze, a numer (czyli
adres wirtualny) zostanie przeniesiony z kajaka na kajak.

Zasada jest banalnie prosta.

-=-

W istocie jednak jest nieco inaczej -- jednak program
potrafi załapać, że adres rzeczywisty uległ zmianie. :)

-=-

Nie wiem, po co ta cała masa uprzedzeń do SSD.
Ja bym po prostu sklonował. :) Gdybym natknął
się na jakiś problem -- wówczas bym ów problem
rozwiązywał. :) Dysku topić w wodzie nie można,
gryźć zębami nie można -- pisać po nim można do
woli, o ile nie zabrania tego producent... Po to
wymyślono te dyski, by z nich korzystać, nie zaś
po to, aby były.

Data: 2011-06-02 23:38:17
Autor: Rafał Łukawski
Klonowanie HDD na SSD
On 2011-06-02 23:23, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

[...]

Program nie widzi fizycznych adresĂłw? OK.
Program widzi adresy wirtualne? OK.
Ale SWAP nijak nie jest ,,rozszerzeniem pamięci wirtualnej ram''.

Jest rozszerzeniem pamieci fizycznej (przejezyczenie).
--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-06-03 02:14:10
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klonowanie HDD na SSD

"Rafał Łukawski" is8vvl$1k2$1@news.onet.pl

Ale SWAP nijak nie jest ,,rozszerzeniem pamięci wirtualnej ram''.

Jest rozszerzeniem pamieci fizycznej (przejezyczenie).

Z uwagi na rozległe zastosowanie takiego określenia, mogę uznać, że jest OK. :)
Jest elementem systemu z wirtualną pamięcią, jest miejscem przechowywania tego,
co nie mieści się w RAMce, jest JAKBY dodatkową przestrzenią...

Łatwiej zrozumieć, jak to działa, niż opisać słowami,
czym to jest, dlatego nazywa się to SWAPem. :)

Ale plik do SWAPowania ma co najmniej jeszcze jedno zadanie.

Data: 2011-06-03 08:40:26
Autor: Rafał Łukawski
Klonowanie HDD na SSD
On 2011-06-03 02:14, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

[...]

Pytanie czy mówimy o konkretnym systemie, czy generalnie o swap pod procesory wspierające pamięć wirtualną.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-06-03 13:40:27
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klonowanie HDD na SSD

"Rafał Łukawski" is9vo6$n69$1@news.onet.pl

Ale plik do SWAPowania ma co najmniej jeszcze jedno zadanie.

Pytanie czy mówimy o konkretnym systemie, czy generalnie o swap pod procesory wspierające pamięć wirtualną.

Raczej generalnie -- choć zapewne (a raczej -- być może) są
wyjątkowe sytuacje.

Data: 2011-06-02 16:37:35
Autor: kamil
Klonowanie HDD na SSD
On 30/05/2011 02:16, Q wrote:
[...]

Sporo programów wciąż wymaga swapa do poprawnego działania, choćby było pierdylion gigabajtów RAMu dostepne.

--
Pozdrawiam,
Kamil

Data: 2011-06-02 17:57:27
Autor: marfi
Klonowanie HDD na SSD
Użytkownik "kamil" <spam@spam.com> napisał w wiadomości news:is8anv$sf6$2inews.gazeta.pl...
..

Sporo programów wciąż wymaga swapa do poprawnego działania, choćby było pierdylion gigabajtów RAMu dostepne.

  MoĹźliwe ale nie kaĹźdy ich uĹźywa - od ponad dwĂłch lat mam wyłączony plik wymiany i nie spotkałem programu ktĂłry go wymaga (Vista64 z 8GB RAM).

--
marfi

Data: 2011-05-30 06:27:24
Autor: januszek
Klonowanie HDD na SSD
Arkady napisa?(a):

Specyfika SSD jest taka ze jak bedziesz mial plik wymiany na nim to ci ten dysk padnie w ciagu roku.

Nie zgadzam sie z powyzszym.

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-05-30 10:35:53
Autor: T.F.
Klonowanie HDD na SSD
Użytkownik "januszek" ...

Specyfika SSD jest taka ze jak bedziesz mial plik wymiany na nim to ci
ten dysk padnie w ciagu roku.

Nie zgadzam sie z powyzszym.

po roku pada tylko 7 dyskow SSD na ... 8
:-))

hint:
http://www.codinghorror.com/blog/2011/05/the-hot-crazy-solid-state-drive-scale.html

--
T.F.

Data: 2011-05-30 11:13:17
Autor: Heraklit
Klonowanie HDD na SSD
Był sobie taki dzień: 30 maj (poniedziałek), gdy o godzinie 10:35 *T.F.*
naskrobał(a):

Nie zgadzam sie z powyzszym.

po roku pada tylko 7 dyskow SSD na ... 8
:-))

MTBF i gwarancja przeczą tej teorii - przynajmniej jeżeli chodzi o ssd z
tego roku.

--
Pozdrawiam,

Post stworzono 2011-05-30 11:11:40

Data: 2011-05-30 11:33:15
Autor: T.F.
Klonowanie HDD na SSD
Użytkownik "Heraklit" ...

Nie zgadzam sie z powyzszym.

po roku pada tylko 7 dyskow SSD na ... 8

MTBF i gwarancja przeczą tej teorii - przynajmniej jeżeli chodzi o ssd z
tego roku.

to nie teoria - to praktyka.

ps:
i b. dobrze ze jest gwarancja.
tylko tych danych szkoda...

--
T.F.
z 510-tka Intela od 4 tyg.

Data: 2011-05-30 12:35:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klonowanie HDD na SSD

"T.F." irvobi$ia6$1@inews.gazeta.pl

i b. dobrze ze jest gwarancja.
tylko tych danych szkoda...

Tych na SWAPie? :) Zwykle nie są bakapowane? ;)

Data: 2011-05-30 18:01:42
Autor: januszek
Klonowanie HDD na SSD
T.F. napisa?(a):

po roku pada tylko 7 dyskow SSD na ... 8
:-))

hint:
http://www.codinghorror.com/blog/2011/05/the-hot-crazy-solid-state-drive-scale.html

Hehe, gosc pisze, ze mimo tego, ze jemu i znajomy tyle dyskow padlo to one sa tego i tak warte ;P

Ale faktem jest, ze zalew tandety jest obecnie przeogromny i czesto sie zdarza, ze cos pada bo tak ;)

j.