Klucz do szprych

Data: 2012-10-17 21:45:42
Autor: Jacek
Klucz do szprych
Chciałbym sie pobawić w centrowanie koła, bo ma lekkie bicie.
W starym rowerze kręcę kombinerkami, ale w nowym nie chcę pokaleczyć i przydałby się jakiś klucz. No właśnie, jaki?
Jacek

Data: 2012-10-17 22:15:42
Autor: kamil/Endurorider.pl
Klucz do szprych
Użytkownik "Jacek" <spaammmm@o2.pl> napisał w wiadomości news:507f0ae7$0$1294$65785112news.neostrada.pl...
Chciałbym sie pobawić w centrowanie koła, bo ma lekkie bicie.
W starym rowerze kręcę kombinerkami, ale w nowym nie chcę pokaleczyć i przydałby się jakiś klucz. No właśnie, jaki?
Jacek

Jakikolwiek byle by był w Twoim (nypli) rozmiarze :) W sklepie kupisz narzedzia bez nazwy podobnie jak i np takie: http://www.velo.pl/produkty/?m=11&pk=%&id=646

Jak chciało mi sie bawić z kołami to z powodzeniem używałem no name'a i było ok :)

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2012-10-17 23:55:26
Autor: Gotfryd Smolik news
Klucz do szprych
On Wed, 17 Oct 2012, Jacek wrote:

Chciałbym sie pobawić w centrowanie koła, bo ma lekkie bicie.
W starym rowerze kręcę kombinerkami, ale w nowym nie chcę pokaleczyć
i przydałby się jaki¶ klucz. No wła¶nie, jaki?

  Po pogubieniu wszelkich wynalazków i stwierdzeniu że s± niewygodne,
od paru lat robię sobie takie:

http://imageshack.us/a/img822/5480/rowerklucz.jpg

  DualKey, a może lepiej TwinKey, na wszelki wypadek fotn±łem DualTwin :)
  Akumulator do kompletu kluczy nie jest niezbędny ;)
(w odróżnieniu od zdjęcia kompletu ;))

  Potrzebny klucz "typu Yale", aktywnie użytkowany (zwalnia z problemu
"znowu nie wzi±łem klucza do szprych"), z narzędzi piłka do metalu,
nie zawadzi imadło (acz da się i bez) i ew. pilnik (szczególnie jak
kto nie lubi krawędziami ci±ć sobie kieszeni, portfeli, saszetek
i podobnych wynalazków).
  No i nypel luzem do przymierzania.
<ostrzeżenie>
  Zgodnie ze stosownym prawem Murphy'ego, każde poszerzenie szczeliny
jest dużo za małe, z wyj±tkiem ostatniego.
  Te jest zawsze dużo za duże.
<\ostrzeżenie>
  :D

BTW:
<notka prawna>
  Wszelkie próby opatentowania, zastrzeżenia, przypisania do własnej
marki i podobnych działań podejmowanych przez podmioty trzecie,
maj±cych na celu ograniczenie powielania rozwi±zania, stanowi naruszenie
moich praw wynikaj±cych z pierwszeństwa i publikacji.
  Wszelkie litery "a" i "A" w tek¶cie nie s± znakiem towarowym, lecz
symbolem wyrażaj±cym zgłoskę. Z wiadomego powodu.
<\notka>
  :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-10-18 06:48:51
Autor: Jacek
Klucz do szprych

  Potrzebny klucz "typu Yale", aktywnie użytkowany
Dzięki Gotfryd!
To jest to. Po południu sobie zrobię, bo kluczy i pilników ci u nas dostatek a i imadło też czeka na zatrudnienie.
Jacek

Data: 2012-10-18 08:01:25
Autor: ...::QRT::...
Klucz do szprych
Dnia Wed, 17 Oct 2012 23:55:26 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

[...]

i to daje rade? bo szczrze powiedziawszy wydlada to podobnie to najtańszych kluczuków
którymi niby co¶ tam można pokręcić, ale tylko jesli nypel jest mocniej
nieco zabrudzony, tudzież stawia wiekszy opór, wówczas taki kluczyk potrafi
go pięknie rokalibrować. IMO najlepsze sa takie które maj± najwieksz± powierzchnie styku z nyplem.
Np w multitoolu Crank Brothers sa klucze do nypli maj±ce gdzie¶ 5 mm
wysoko¶ci - i to naprawde daje rade w trudnych sytuacjach.

Data: 2012-10-18 13:44:10
Autor: Gotfryd Smolik news
Klucz do szprych
On Thu, 18 Oct 2012, ...::QRT::... wrote:

http://imageshack.us/a/img822/5480/rowerklucz.jpg

i to daje rade?

  Tak.

  Co¶ jeszcze - oczywi¶cie sporo "oryginalnych" kluczy się
nie nadaje, bo s± mosiężne!
  Zapomniałem :(
  Toto trzeba zrobić z dorabianego klucza, stalowego
(chyba że "oryginał" też stalowy).

bo szczrze powiedziawszy wydlada to podobnie to najtańszych kluczuków

  Ba, to *jest* najtańszy kluczyk :)

którymi niby co¶ tam można pokręcić, ale tylko jesli nypel jest mocniej
nieco zabrudzony, tudzież stawia wiekszy opór, wówczas taki kluczyk potrafi
go pięknie rokalibrować.

  Toto ma mały klin, jak widać.
  Zaciskasz nypel "do oporu" i nie wyskakuje.
  Nypel *nie* powinien dochodzić do końca.
  Może Ľle że nie zaznaczyłem - oczywi¶cie, podstaw± że toto w ogóle
ma plusy, jest ów klin.
  Jak nypel dochodzi do końca, to znaczy że stosowne prawo Murphy'ego
znalazło zastosowanie ;) (za dużo wypiłowane)

IMO najlepsze sa takie które maj± najwieksz± powierzchnie styku z nyplem.

  Nie próbuję zaprzeczać, ale maj± inne wady :)

Np w multitoolu Crank Brothers sa klucze do nypli maj±ce gdzie¶ 5 mm
wysoko¶ci - i to naprawde daje rade w trudnych sytuacjach.

  Nie w±tpię!
  A s± klinuj±ce? (tj. że NIE dochodz± do końca przy wsadzaniu, bo
maj± klin wła¶nie, co jest jedynym działaj±cym rozwi±zaniem na
już objechanym nyplu).

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-10-18 09:38:46
Autor: Maciek
Klucz do szprych
  Po pogubieniu wszelkich wynalazkĂłw i stwierdzeniu ĹĽe sÄ… niewygodne,
od paru lat robiÄ™ sobie takie:

http://imageshack.us/a/img822/5480/rowerklucz.jpg

Parę lat temu zniszczyłem praktycznie od razu dwa klucze do szprych, gdy zobaczyłem ile kosztują takie, które mogą trochę wytrzymać to zrobiłem sobie jeden a porządny. Jest nie do "zajechania" :-)

http://imageshack.us/scaled/landing/210/szprychy.jpg

Data: 2012-10-18 08:58:13
Autor: Andrzej Ozieblo
Klucz do szprych
W dniu 2012-10-17 21:45, Jacek pisze:

Chciałbym sie pobawić w centrowanie koła, bo ma lekkie bicie.
W starym rowerze kręcę kombinerkami, ale w nowym nie chcę pokaleczyć i
przydałby się jakiś klucz. No właśnie, jaki?

Posiadam trzy.

Najlepszy dla mnie jest Park Tool. Kolor zalezy od szerokosci nypla. Mam dwa: czarny i zielony (chyba?). http://www.rowerowy.com/narzedzia_serwis/klucze_sciagacze/parktool_klucz_do_nypli

Jesli nie pasuje uzywam takiego jak tutaj: http://www.ii.uj.edu.pl/~zbooy/polish/skladkol.html#Centrujemy Rzemieslniczy twor, ale bardzo skuteczny, bo obejmuje szpryche w czterech miejscach. Troche podobny do kluczy samochodowych stosowanych do przewodow hamulcowych. Dziwie sie, ze takich kluczy sie nie sprzedaje masowo.

I trzeci klucz to okraglak z ponacinanymi szczelinami roznych szerokosci. Uniwersalny, ale jakos go nie lubie i nie uzywam. Zdaje sie, ze go dalem synowi. http://allegro.pl/klucz-do-centrowania-szprych-super-jakosc-i2651599477.html

Data: 2012-10-18 14:17:40
Autor: Jacek Maciejewski
Klucz do szprych
Dnia Wed, 17 Oct 2012 21:45:42 +0200, Jacek napisał(a):

No wła¶nie, jaki?

Chwalicie się swoimi wynalazkami to ja swojemu zrobiłem fotkę:
http://www.voila.pl/004/iq0zq/?1
Kluczyk jest wypiłowany z kawałka pręta stalowego 8x8 mm.
--
Jacek

Data: 2012-10-22 21:16:34
Autor: Jacek
Klucz do szprych
[...]

Zrobiłem co¶ podobnego z płaskiego klucza 6 mm. Udało się dokładnie wypiłować na wymiar i fajnie zatępić krawędzie, żeby nypli nie kaleczyć.
Kółko już wycentrowane.
Dzięki wszystkim za poradę!
Jacek

Data: 2012-10-31 15:22:11
Autor: Vince
Klucz do szprych
Proponuje przej¶ć się do przyzwoitego rowerowego. Nie trzeba uderzać od razu do VELO, żeby kupić przyzwoity kluczyk do centrowania, a wierz mi. W terenie też się może przydać, bo przynamniej jak Ci strzeli szprycha to przynajmniej większe prawdopodobieństwo, że te kilkadziesi±t km dasz radę wrócić bez względnych komplikacji.

Pozdrawiam, M.

Klucz do szprych