Klucz dynamometryczny

Data: 2012-02-12 06:53:52
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

Ile kosztuje klucz dynamometryczny do przykręcania kół i gdzie go kupić?

Czy mając taki klucz trzeba mieć także zwykły (do odkręcania) czy można
odkręcać tym?

W jaki sposób można wyregulować (czy choćby sprawdzić regulację)
nastawienie takiego klucza, aby dokręcał takim momentem, jaki ustawimy?

Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

Data: 2012-02-12 09:21:20
Autor: Kuba \(aka cita\)
Klucz dynamometryczny

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości news:jh7k5l$na7$2inews.gazeta.pl...

Ile kosztuje klucz dynamometryczny do przykręcania kół i gdzie go kupić?

myśle, ze  granicach 100-300zł

Czy mając taki klucz trzeba mieć także zwykły (do odkręcania) czy można
odkręcać tym?

trzeba, bo zwykle do odkręcenie trzeba więcej siły niż do przykręcenia. Poza tym nie zawsze odkręcasz koła przykręcone tym kluczem. Jak ktoś przed Tobą przykręci koła zbyt dużą siłą to wtedy kończy sie koniecznością używania przedłużek i innych tego typu wynalazków. Klucz dynamometryczny ma swoje ograniczenia.

W jaki sposób można wyregulować (czy choćby sprawdzić regulację)
nastawienie takiego klucza, aby dokręcał takim momentem, jaki ustawimy?

nie reguluje sie. Póki nie przekroczysz jego maksymalnych momentów, klucz po prostu działa.

Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

Przede wszystkim nie przeciążać.

--    .`'.-.         ._.                           .-.

Data: 2012-02-12 20:53:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Kuba (aka cita)" jh7sq4$buj$1@inews.gazeta.pl

[...]

Sam będę przykręcał, węc nie będzie przykręcania na oko.
Jeśli przykręcę momentem 130 Nm -- jakiego mam użyć do odkręcania za pół roku?

[...]

Rok, dziesięć lat? 100 dokręceń, 10 tysięcy?
Czy może zależy to od jakości klucza?

Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

Przede wszystkim nie przeciążać.

Te klucze zazwyczaj mają maksymalny moment 2 razy większy
od potrzebnego, więc nie ma potrzeby przeciążania.

Data: 2012-02-12 20:10:26
Autor: to
Klucz dynamometryczny
begin Eneuel Leszek Ciszewski
Sam będę przykręcał, węc nie będzie przykręcania na oko. Jeśli przykręcę
momentem 130 Nm -- jakiego mam użyć do odkręcania za pół roku?

Dobrze się czujesz?

Data: 2012-02-12 21:21:43
Autor: AZ
Klucz dynamometryczny
On 02/12/2012 09:10 PM, to wrote:
Sam będę przykręcał, węc nie będzie przykręcania na oko. Jeśli przykręcę
momentem 130 Nm -- jakiego mam użyć do odkręcania za pół roku?

Dobrze się czujesz?

Już mu raz powiedziałem, że jeżeli ktoś nie ma minimum wiedzy technicznej to nie powinien się zabierać za "mechanikowanie".

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-02-12 21:09:19
Autor: DoQ
Klucz dynamometryczny

Sam będę przykręcał, węc nie będzie przykręcania na oko.
Jeśli przykręcę momentem 130 Nm -- jakiego mam użyć do odkręcania za pół
roku?

LOL - takiego żebyś dał radę odkręcić?

--
pozdr. Rzędzimir

Data: 2012-02-12 21:58:30
Autor: Grejon
Klucz dynamometryczny

Sam będę przykręcał, węc nie będzie przykręcania na oko.
Jeśli przykręcę momentem 130 Nm -- jakiego mam użyć do odkręcania za pół
roku?

Śruby dokręcone takim momentem to odkręcisz zwykłym krzyżakowym.

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    JID:gzesiu@jabber.wp.pl
Green Trafic 140 dCi

Data: 2012-02-13 00:28:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Grejon" jh996b$b28$1@usenet.news.interia.pl

Sam będę przykręcał, węc nie będzie przykręcania na oko.
Jeśli przykręcę momentem 130 Nm -- jakiego mam użyć do odkręcania za pół roku?

Śruby dokręcone takim momentem to odkręcisz zwykłym krzyżakowym.

Tyle to wiem, ale jakim momentem? Taki klucz
można nastawić na 300 Nm -- może wystarczy?

Nie wiem, czy można nim kręcić ,,do tyłu''.
Ktoś tu pisze, że nie należy tego robić.

Data: 2012-02-13 00:33:26
Autor: AZ
Klucz dynamometryczny
On 02/13/2012 12:28 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Tyle to wiem, ale jakim momentem? Taki klucz
można nastawić na 300 Nm -- może wystarczy?

Ale powiedz nam tu wszystkim po cholerę znać Ci moment odkręcania?

Nie wiem, czy można nim kręcić ,,do tyłu''.
Ktoś tu pisze, że nie należy tego robić.

Jak masz klucz z pomiarem w obie strony to możesz w granicach działania klucza, jak masz tylko "w prawo" to odkręcać nim się nie powinno.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-02-13 00:49:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"AZ" jh9i88$vim$1@node2.news.atman.pl

Tyle to wiem, ale jakim momentem? Taki klucz
można nastawić na 300 Nm -- może wystarczy?

Ale powiedz nam tu wszystkim po cholerę znać Ci moment odkręcania?

Żeby wiedzieć, czy dam radę odkręcić takim kluczem.
To proste. Proszę o bardziej wyrafinowane pytania.

[...]

Chyba każdy (przynajmniej taki, o jakich tu mowa -- domowy) ma
możliwość nastawienia do około 300 Nm i ustawienia w prawo lub w lewo.

  http://allegro.pl/show_item.php?item=2093278354

Jest takie coś do ustawienie -- w którą stronę ma klucz pracować.

Data: 2012-02-12 09:48:23
Autor: Czeslawek
Klucz dynamometryczny

Ile kosztuje klucz dynamometryczny do przykręcania kół i gdzie go kupić?

Nie wiem, np. na allegro. Wcześniej sprawdź jakim momentem dokręca się śruby w kołach.

Czy mając taki klucz trzeba mieć także zwykły (do odkręcania) czy można
odkręcać tym?

Ogólnie to nie zaleca się używania kluczy dynamometrycznych do odkręcania śrub ze względu na obciążenie mechanizmu pomiarowego w drugą stronę (klucze jednokierunkowe) lub przekroczenie maksymalnego momentu, na który został skonstruowany mechanizm pomiarowy (klucze lewo-prawo).

W jaki sposób można wyregulować (czy choćby sprawdzić regulację)
nastawienie takiego klucza, aby dokręcał takim momentem, jaki ustawimy?

Klucze dynamometryczne powinno oddawać się do kalibracji, co ileś tam kliknięć lub co jeden rok. W zależności od jakości i wielkości klucza liczba kliknięć jest różna.

Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

Tak, jw.

--
Pozdrawiam,
Czesławek

Data: 2012-02-12 21:14:53
Autor: kogutek
Klucz dynamometryczny
Czeslawek <czeslawek-1Ctrl+X@gazeta.pl> napisał(a):

> [...]

> Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

A jakaś podstawa prawna dla kluczy używanych przez amatorów się znajdzie.
Pewno w NASA mają jeszcze ostrzejsze procedury. --

Data: 2012-02-13 00:43:33
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"kogutek" jh9a4d$1md$1@inews.gazeta.pl

A jakaś podstawa prawna dla kluczy używanych przez amatorów się znajdzie.
Pewno w NASA mają jeszcze ostrzejsze procedury.

Kogutek -- po cholerę Ci klucz dynamometryczny,
skoro być może będzie pracował jak zwykły?

Data: 2012-02-13 00:29:07
Autor: kogutek
Klucz dynamometryczny
Eneuel Leszek Ciszewski <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał(a):

> [...]

> Pewno w NASA mają jeszcze ostrzejsze procedury.

Kogutek -- po cholerę Ci klucz dynamometryczny,
skoro być może będzie pracował jak zwykły?

To Tobie potrzebny dwa razy na dwadzieścia lat. Ty daj starej kasę żeby sobie
seksowne majtki kupiła. Podymasz i Ci głupie pomysły na wydawanie kasy
przejdą. Potrzebny Ci taki klucz jak szankier na kutasie.

Data: 2012-02-13 02:42:40
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"kogutek" jh9lgj$1an$1@inews.gazeta.pl

To Tobie potrzebny dwa razy na dwadzieścia lat. Ty daj
starej kasę żeby sobie seksowne majtki kupiła. Podymasz
i Ci głupie pomysły na wydawanie kasy przejdą. Potrzebny
Ci taki klucz jak szankier na kutasie.

Kogutek -- może Ty swoją starą dymiesz dwa razy na dwadzieścia
lat, ale ja zamierzam takim kluczem dokręcać 40 nakrętek rocznie
w samochodzie, który nazywa się Nowe Volvo S40.

Klucz kosztuje mniej niż jedna wymiana kompletu kół
w serwisie Volvo. Tak więc nie marnuję szmalu, ale
zyskownie inwestuję go w swoją przyszłość.

Co więcej -- przed wyważeniem kół kierownica nie drgała,
a po wyważeniu zaczęła lekko drgać, więc zaoszczędzę też
na naprawach samochodu, skoro wyważanie psuje wyważenie. :)

Nie będę ładował kół do bagażnika, aby z nimi jechać do
serwisu, zatem zaoszczędzę na sprzątaniu samochodu i na
dźwiganiu kół. I na dodatek będę wymieniał koła wtedy,
gdy będę miał ochotę. :)

Data: 2012-02-13 12:25:23
Autor: kogutek
Klucz dynamometryczny
> [...]

serwisu, zatem zaoszczędzę na sprzątaniu samochodu i na
dźwiganiu kół. I na dodatek będę wymieniał koła wtedy,

następny co sobie kupił samochód na który go nie stać i oszczędza na wymianie
kół. Żenada. Najdroższą rzecz jaką masz trzymasz na ulicy albo podwórku. A z
zębach dziury i stara w spranych majtkach chodzi. Rozbawiłeś mnie od rana. I
nie przechwalaj się jaki z Ciebie jebaka. Przecież Ty na wszystko chory
jesteś. Sam pisałeś. --

Data: 2012-02-13 14:18:25
Autor: Jakub Witkowski
Klucz dynamometryczny
W dniu 2012-02-13 13:25, kogutek pisze:

[...]

A przecież w komplecie do volvo powinien kupić tragarza i sprzątaczkę.

Data: 2012-02-14 01:20:28
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"kogutek" jhavfj$8j4$1@inews.gazeta.pl

[...]

Kogutek -- powiem Ci w sekrecie (ale nie gadaj nikomu) ja już kupiłem ten klucz.
Produkowany przez Chińczyka z wyspy zwanej Tajwanem. Jeśli nie liczyć kosztów
związanych z poszukiwaniem, kosztował mnie niecałe 80 złotych -- razem z:

 -- przedłużką (125 mm bodajże)
 -- przejściówką z 1/2" na 1/4"
    (to pasuje do ,,zwykłych''
    końcówek, jakich mam sporo,
    może i powyżej jednej setki
 -- końcówką mocowaną na 1/2"
    i wielką na 17mm z jednej
    a na 19 mm z przeciwnej strony
 -- instrukcją obsługi
 -- naklejką TUV
 -- opakowaniem plastykowym
 -- fakturą

Za tę cenę moja stara (gdybym miał żonę) miałaby 80 par majtek z czystej
bawełny. A teraz powiedz sam sobie -- po cholerę jej tyle majtek? Jestem
chory nie na wszystko, ale mam choroby, które domagają się ruchania. :)
Muszę stale ruszać -- lub ruchać. Jak nie ruszam się -- choruję. Muszę
codziennie ćwiczyć -- i często są to ćwiczenia podobne do tych, które
daje kopulacja.

Klucz przypomina ten z podanego linku -- nie ma jednak wytłoczki Yato,
czy jak jej tam. Ma za to naklejki TUV, instrukcję, masę dobrych rad,
miejsce w pudełku na końcówkę i przedłużkę oraz redukcję...

-=-

Ja lubię zmieniać własnoręcznie koła.

Zmieniałem nie 2 razy w ciągu 20 lat, ale aż 3 razy. :)
Najtrudniejszą czynnością jest zdjęcie (i założenie chyba
też -- chyba nigdy nie zakładałem) kołpaka z zimowych,
czyli stalowych felg...

   http://allegro.pl/show_item.php?item=2093278354

Nawet ma tę samą dokładność -- 4%, waży z pudełkiem (przedłużką,
redukcją, trzpieniem do dokręcania blokady, i końcówką 17/19)
1995 gramów a bez pudełka 1317 gramów. Ważyłem to wagą dającą
ponoć dokładność 1 grama.

Można go ponoć ustawić miedzy 28 Nm a 210 Nm -- mnie
udało się dociągnąć tylko do około 202 Nm. Po pełnym
zluzowaniu ma długość 470 mm. Pudełko ma długość około
492 mm.

-=-

Końcówki mają lekki luz -- około 04 mm.
(19.4 zamiast 19 i 17.4 zamiast 17)
Błąd powtarzalności wymiaru (regularności
sześciokąta) zdecydowanie niemierzalny tym, co mam.

Pomierzyłem wszystko starannie i wyszło mi na to, że luzy mogłyby być nieco mniejsze. ;)

Końcówki nie można zamontować wprost na kluczu -- konieczna jest przedłużka.

Data: 2012-02-15 04:45:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Eneuel Leszek Ciszewski" jhc9cg$kr5$1@inews.gazeta.pl

   może i powyżej jednej setki

Okazuje się, że mam ich zdecydowanie mniej -- około połowy setki. Na
domiar tego dziś w sklepie kilka minut zastanawiałem się nad tym, czy
jeśli nie ma oznaczeni 1/4" -- warto zaryzykować, gdy nie można zajrzeć
do środka pudełka. Okazało się w domu, że kupiłem kolejne końcówki na
wkrętarkowych sześciokątach zamiast z kwadratowymi dziurami wielkości
1/4". :) Takich (od co najmniej 4 mm do co najmniej 13 mm i podobnych
calowych) też mam całą masę. :) Tanie (40 groszy za końcówkę) więc
jest ochota na kupowanie. :) Na razie żadnej takiej nie połamałem. :)
Raz połamałem coś co skręcałem ręcznie taką końcówką -- ogólnie
raczej unikam ręcznego dokręcania, bo nie ma czucia w rękach
i raczej ;) preferuję dokręcanie różnymi wkrętakami na baterie.

Data: 2012-02-18 03:00:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Eneuel Leszek Ciszewski" jhc9cg$kr5$1@inews.gazeta.pl

-- przejściówką z 1/2" na 1/4"
   (to pasuje do ,,zwykłych''
   końcówek, jakich mam sporo,
   może i powyżej jednej setki

Pół setki. Teraz dokupiłem przejściówkę (mufkę) z 1/4" na sześciokąt
wkrętarkowy -- setki końcówek w zasięgu klucza dynamometrycznego. :)

  http://www.youtube.com/watch?v=X6unJdM252w <-- piosenka o mufce

Przejściówka kosztowała 29 złotych z groszami -- razem z 99 innymi
drobiazgami. Na 100 części Chińczyk pomerdał chyba tylko 3, na
dodatek calowe, nie metryczne. Końcówki brudne jak diabli.
oczywiście ze stali chromowanadowej. ;) Po każdym wzięciu
do rąk -- ręce są niesamowicie brudne.

Klucz dynamomteryczny wraz ze swymi dodatkami jest biały i czysty. :)
Przynajmniej to dobre.

czy jak jej tam. Ma za to naklejki TUV, instrukcję, masę dobrych rad,

I już wiem (o czym pisałem) że taka naklejka może oznaczać coś szajsowatego.

Data: 2012-02-13 04:00:50
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Czeslawek" jh7uco$g2g$1@inews.gazeta.pl

Nie wiem, np. na allegro. Wcześniej sprawdź jakim momentem dokręca się śruby w kołach.

W serwisie mówili -- 130 Nm.

[...]

Jeśli można ustawić kierunek pracy klucza -- to chyba i można kręcić
nim ,,do tyłu''. Jeśli tak, to czy można coś tam przekręcić? Ustawię
nie na 130 Nm, ale na 200 Nm (klucz można nastawić do 210 Nm) i zacznę
delikatnie (bez skakania i walenia młotem) odkręcać. Po 1/4 obrotu
powinno być zupełne zluzowanie nakrętki -- jeśli nakrętka będzie
zbyt mocno dokręcona, klucz po prostu puści -- nie ma więc miejsca
na przesilenie kluca. Dobrze myślę?

Co najwyżej nie uda się odkręcenie, jeśli nakrętka będzie dokręcona zbyt mocno.

Dlatego pytam, jak mocno będzie dokręcona taka nakrętka
po kilku miesiącach od dokręcenia momentem 130 Nm.

[...]

Rozkalibrowują się szybko czy raczej nie? W domowym zastosowaniu
(40 nakrętek rocznie dokręconych momentem 130 Nm) bez kalibrowania
wiele stracę z dokładności?

Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

Tak, jw.

Żadnego smarowania?

Data: 2012-02-13 08:27:57
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK]
Klucz dynamometryczny

Dlatego pytam, jak mocno będzie dokręcona taka nakrętka
po kilku miesiącach od dokręcenia momentem 130 Nm.

Dokładnie 130 Nm +/- małe poprawki:
- Przegrzanie piast podczas hamowania awaryjnego pod Pykowską Górką - na trasie do Koziej Wólki;
- Samodokręcanie się śrub;
- Korozja na 3/4 obwodu gwintu - to od nawozów używanych w gminie Makoszowy zamiast soli;
- Poluzowanie 2 nakrętek po wjechaniu w dziurę na 11 km drogi Gawłów- Pawłów...

Czyli podsumowując - do klucza dynamometrycznego dokup rozsądnego sztywnego krzyżaka np. takiego:
http://allegro.pl/klucz-do-kol-krzyzakowy-17-x-19-x-22-x-13-16-i2115784411.html
- aby można było prosto odkręcać bez obrobienia śrub oraz w razie czego nałożyć metrową rurkę i po niej poskakać/trzepnąć młotkiem.
Już kiedyś miałem konieczność odkręcania przyrdzewiałych i zapieczonych śrub z drugim końcem krzyżaka podpartym na podnośniku - aby nie spadł ze śruby.

Bo fabryczna "fajeczka" czy nawet taka długa:
http://allegro.pl/klucz-nasadowy-do-kol-21-23-mocny-hard-jakosc-i2093185784.html
nie daje możliwości zadziałania dużą siłą dokładnie prostopadle do gwintu a zwiększa szanse na obrobienie łba i konieczność zabaw flexą :(

--
                      Wojciech Smagowicz

Data: 2012-02-13 10:17:02
Autor: Grejon
Klucz dynamometryczny
W dniu 2012-02-13 08:27, Wojciech Smagowicz [ZIWK] pisze:

Czyli podsumowując - do klucza dynamometrycznego dokup rozsądnego
sztywnego krzyżaka np. takiego:
http://allegro.pl/klucz-do-kol-krzyzakowy-17-x-19-x-22-x-13-16-i2115784411.html

Ja bym kupił coś z kwadratem 1/2", żeby można było założyć jakąś nietypową końcówkę. Albo założyć nową, gdyby któraś z fabrycznych się obrobiła.

Data: 2012-02-13 14:49:11
Autor: jerzu
Klucz dynamometryczny
On Mon, 13 Feb 2012 08:27:57 +0100, "Wojciech Smagowicz [ZIWK]"
<wsmag@o2.pl> wrote:

Czyli podsumowując - do klucza dynamometrycznego dokup rozsądnego sztywnego krzyżaka np. takiego:
http://allegro.pl/klucz-do-kol-krzyzakowy-17-x-19-x-22-x-13-16-i2115784411.html

Takie to jest ch... warty. Lepszy jest taki
http://allegro.pl/klucz-do-kol-krzyzakowy-17-x-19-x-22mm-x-1-2-neo-i2058481529.html

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2012-02-14 07:56:50
Autor: Filip
Klucz dynamometryczny
W dniu 2012-02-13 14:49, jerzu pisze:

Takie to jest ch... warty. Lepszy jest taki
http://allegro.pl/klucz-do-kol-krzyzakowy-17-x-19-x-22mm-x-1-2-neo-i2058481529.html

To prawda. Nie wiem tylko jak ta firma ale konstrukcyjnie całkiem nieźle wypada. Po założeniu rury 1,5 metrowej daje radę, ale nie daje momentu. I tu jest problem, bo się gnie. Mam aktualnie problem z wykręceniem dwóch śrub, muszę podjechać do wulkanizacji, żeby udarem odkręcili...

Data: 2012-02-17 02:17:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Wojciech Smagowicz [ZIWK]" jhae1p$em6$1@inews.gazeta.pl

[...]

Taka fajeczka mi skorodowała. :) Ot i szlachetność stali, nierdzewność, vanadiumochromum...

-=-

Łby obrabia się calówkami (są nieco innego rozmiaru niż metryczne,
ale na oko bardzo podobnego) oraz niesześciokątnymi (wyglądają
podobnie do sześciokątnych) nasadkami. Kiedyś jakiś wulkanizator
tak mi zaokrąglił szpilki Panny Mercedes -- zło dopełnił pneumatem.

Data: 2012-02-18 02:49:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

[...]

Takiego rodzaju klucz w Carrefourze kosztuje mniej niż 10 złotych.
Jeszcze niedawno zapłaciłem tam ponad 7 złotych za płaską dychę. :)
Tak to jest, gdy komuś potrzebne coś do gwałtu... Znaczy -- na gwałt.
Ale dycha całkiem ładna. :) Miałem oczko, miałem też klucze płaskie,
lecz jakoś tak wyszło, że potrzebowałem jeszcze jednego płaskiego.

Na dodatek płaciłem talonami i Carrefour wystawił fakturę tylko na
tyle, ile zapłaciłem gotówką.

Byle jaka dychę płaską mogłem mieć z Auchan za 50 groszy.

[...]

A taka faja w tymże Carrefourze kosztuje ponad 3 dychy. (prawie 32 złote)

Data: 2012-03-29 23:06:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

[...]

Ma byc 110 Nm a odkręcam bez trudu 112 Nm, jutro
zmniejszę -- być może odkręcę i z nastawieniem
mniejszego momentu.

Bo fabryczna "fajeczka" czy nawet taka długa:

Fabryczną fajeczką co najwyżej można zdjąć kołpaki.

[jakiś popierdoleniec przygotował ten samochód do podnoszenia;
i podnośnik gówniany, choć turecki; i mocowanie podnośnika
w bagażniku samochodu gówniane; i sposób podstawiania pod
samochód gówniany; i kręcenie korbką do dupy... pomijam fakt,
że aby dostać się do tego podnośnika, trzeba wyjąć zapasowe
koło, co dla mnie jest raczej trudne, bo mam uszkodzony
kręgosłup; jest za to w bagażniku miejsce jakby celowo
przygotowane na klucz dynamometryczny (trzeba wyciąć
kawałek plastyku) i na mały podnośnik hydrauliczny;
ciekawe, czy takiego podnośnika można użyć...]

Data: 2012-02-13 10:47:50
Autor: AZ
Klucz dynamometryczny
On 02/13/2012 04:00 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

[...]

Większośc kluczy ma pomiar tylko w jedną stronę.

Co najwyżej nie uda się odkręcenie, jeśli nakrętka będzie dokręcona zbyt
mocno.

Dlatego pytam, jak mocno będzie dokręcona taka nakrętka
po kilku miesiącach od dokręcenia momentem 130 Nm.

Tego nie wie nikt

Rozkalibrowują się szybko czy raczej nie? W domowym zastosowaniu
(40 nakrętek rocznie dokręconych momentem 130 Nm) bez kalibrowania
wiele stracę z dokładności?

Nie.

Żadnego smarowania?

Tak.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-02-14 01:31:29
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"AZ" jham86$28n$1@node2.news.atman.pl

Większośc kluczy ma pomiar tylko w jedną stronę.

Kupiłem taki, który ma pomiar w obie strony. W instrukcji
napisali, że można dokręcać w obie -- ale nie można go
traktować jak grzechotnika, bo nie ukąsi. ;)

Dlatego pytam, jak mocno będzie dokręcona taka nakrętka
po kilku miesiącach od dokręcenia momentem 130 Nm.

Tego nie wie nikt

Będę pierwszym, który to mierzy? Czy choć próbuje mierzyć?

Rozkalibrowują się szybko czy raczej nie? W domowym zastosowaniu
(40 nakrętek rocznie dokręconych momentem 130 Nm) bez kalibrowania
wiele stracę z dokładności?

Nie.

W instrukcji coś pisali o potrzebie kalibracji raz na rok.
Ale wierzę Ci na słowo, że nie stracę wiele, jeśli nie oddam
do kalibracji.

Żadnego smarowania?

Tak.

To dobrze.

Data: 2012-02-14 01:38:53
Autor: AZ
Klucz dynamometryczny
On 02/14/2012 01:31 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Będę pierwszym, który to mierzy? Czy choć próbuje mierzyć?

Inni po prostu odkręcają. Bo co mnie interesuje jaki moment trzeba użyć żeby odkręcić jak tak czy siak odkręcić musze.
[...]

No jakbyś tym miał dokręcać delikatne rzeczy to tak, a jak śruby w kole gdzie parę niutków tu czy parę tam nie robi różnicy to nie ma co się przejmować. Oddasz raz na 3-4 lata i już. No i pamiętaj, żeby nigdy nie zostawiać "naciągniętego" na dłużej niż jest to potrzebne. Kończysz dokręcać, luzujesz i tyle.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-02-14 03:26:48
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"AZ" jhcaf0$rfl$1@node2.news.atman.pl

No jakbyś tym miał dokręcać delikatne rzeczy to tak, a jak śruby w kole gdzie parę niutków tu czy parę tam nie robi różnicy to nie ma co się przejmować. Oddasz raz na 3-4 lata i już. No i pamiętaj, żeby nigdy

Kto kalibruje takie klucze i ile taka kalibracja kosztuje?

nie zostawiać "naciągniętego" na dłużej niż jest to potrzebne. Kończysz dokręcać, luzujesz i tyle.

To wiem, ale dziękuję za ostrzeżenie.

Data: 2012-02-12 10:15:24
Autor: Gabriel'wilk'
Klucz dynamometryczny

[...]

Ja właśnie wczoraj kupiłem klucz z linku z przedłużką i zestawem 3 długich nasadek 17/19/21 - z przesyłką wyszło równe 200pln
Na klucz 24 miesiące gwarancji a na nasadki i przedłużkę Coval gwarancja dożywotnia.
(http://allegro.pl/show_item.php?item=2093278354-aukcja nie moja :-) )

   Oskar Wilde

Data: 2012-02-12 20:44:16
Autor: AA
Klucz dynamometryczny
Gabriel'wilk' <gabriel-wilk@gazeta.pl> napisał(a):
[...]

Identyczny (parametry, kształty, opakowanie, ekwipunek) klucz, tylko bez wytłoczki Yato bywa w marketach Aldi na tych ich cyklicznych promocjach, za 69PLN.

A skoro nie widać różnicy...

Data: 2012-02-12 22:43:50
Autor: Gabriel'wilk'
Klucz dynamometryczny
W dniu 2012-02-12 21:44,  AA pisze:
[...]

Takie za 69/79 są też na alledrogo ale jak pytałem sprzedawców to się okazało, że to nie są oryginały, a jak już są to posiadają drobne wady albo klucze są tzw. demonstracyjne z targów itp. ewentualnie używki :-)

   Oskar Wilde

Data: 2012-02-12 22:45:56
Autor: jerzu
Klucz dynamometryczny
On Sun, 12 Feb 2012 22:43:50 +0100, Gabriel'wilk'
<gabriel-wilk@gazeta.pl> wrote:

Takie za 69/79 są też na alledrogo ale jak pytałem sprzedawców to się okazało, że to nie są oryginały, a jak już są to posiadają drobne wady albo klucze są tzw. demonstracyjne z targów itp. ewentualnie używki :-)
pozdrawiam

Sprzedawca Ci powie wszystko, tylko po to żeby sprzedać towar dwa razy
drożej :))

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2012-02-13 02:49:22
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"jerzu" qncgj79kqst6d20ckr6bfm0um6j2f9lcvf@4ax.com

Sprzedawca Ci powie wszystko, tylko po to
żeby sprzedać towar dwa razy drożej :))

Mnie powiedział, że do warsztatu takie coś
nie nadaje się, ale na własny użytek może być.
[bo w razie czego klient nie będzie narzekał -- leżąc
w grobie po tym, jak mu koła poodpadały w czasie jazdy?]

Data: 2012-02-13 02:50:36
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Gabriel'wilk'" jh9br0$5pj$2@inews.gazeta.pl

[...]

A jeśli z targów -- to co jest w nim coś złego?

Data: 2012-02-13 08:30:50
Autor:
> [...]
Takie za 69/79 są też na alledrogo ale jak pytałem sprzedawców to się okazało, że to nie są oryginały, a jak już są to posiadają drobne wady albo klucze są tzw. demonstracyjne z targów itp. ewentualnie używki :-)

Te w markecie to ani używki, ani demonstracyjne, a gwarancji jest trzy lata. Zresztą i tak wszystkie są tłuczone przez tą samą jedną fabrykę na Tajwanie bodajże - Google powinno znać szczegóły.

pozdr
AA

Data: 2012-02-14 03:27:58
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

<cabecao@WYTNIJ.gazeta.pl> jhahnp$pie$1@inews.gazeta.pl

[...]

Mój jest z Tajwanu, ale ma dwa lata gwarancji.

Data: 2012-02-12 20:57:13
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Gabriel'wilk'" jh7vvl$jo9$1@inews.gazeta.pl

(http://allegro.pl/show_item.php?item=2093278354-aukcja nie moja :-) ) pozdrawiam

Nie chcę takiego -- będą go mylił z telefonem. ;)

Podąłeś zły link. Można prosić o poprawny?

Data: 2012-02-12 21:31:20
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Klucz dynamometryczny

"Gabriel'wilk'" jh7vvl$jo9$1@inews.gazeta.pl

(http://allegro.pl/show_item.php?item=2093278354-aukcja nie moja :-) )
pozdrawiam

Podąłeś zły link. Można prosić o poprawny?

Ty tak na poważnie?

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2012-02-12 22:44:03
Autor: jerzu
Klucz dynamometryczny
On Sun, 12 Feb 2012 21:31:20 +0100, "Marcin \"Kenickie\" Mydlak"
<eikcinek@34xob.lp> wrote:

Ty tak na poważnie?

On? Poważnie. To jego ulubione zajęcie.

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2012-02-13 00:41:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Gabriel'wilk'" jh9bm8$5pj$1@inews.gazeta.pl

[...]

Napisałem, że to żart, choć zamierzałem nike pisać.

używasz albo lepiej wrzuć link do fotki :-)
http://allegro.pl/show_item.php?item=2093278354

Ja widziałem takich kluczy całe mrowie.
Wszystkie wyglądają niemal identycznie.
Niektóre maja znaczek TUV -- nie wiem, co to daje.
Prawie każdy ma opakowanie z plastyku -- nawet mocne.
Część kluczy ma dodatki typu końcówka 17/19 i przedłużkę,
czy nawet redukcję z 1/2" na 1/4".
Żaden na dobre nie daje się zablokować ręką, nawet ręką
w rękawicy -- trzeba jakimś trzpieniem, na szczęście zazwyczaj
jest otwór, w który można włożyć taki trzpień, aby pomóc sobie
w zablokowaniu po ustawieniu. Dziura jest -- trzpieni nie ma.

Bez solidnego dokręcenia nie ma mowy o zablokowaniu.
Bez zablokowania klucz przestawi się w czasie dokręcania

Data: 2012-02-15 08:54:10
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Eneuel Leszek Ciszewski" jh9iml$pif$1@inews.gazeta.pl

Niektóre maja znaczek TUV -- nie wiem, co to daje.

Już wiem, co może oznaczać znaczek TUV -- tak zwany szajs.
Mam golarkę z tym znaczkiem. Po około dwóch miesiącach
zaczęła przerywać golenie. Rozkręciłem ją i okazało się,
że ma urwany jeden przewód od silnika. Drugi z dwóch
przewodów silnikowych miał podcięte żyły -- najwyraźniej
ktoś profesjonalnie zdjął izolację. :)

Żyły były grube, wibracje dokończyły dzieła zniszczenia.

Golarka była wodoodporna. :) Po wszystkim też pozalewałem
dziury silikonem. Przynajmniej część, bo nie chciało się
mi zalewać każdej dziurki.

Podłączyłem ten silnik najlepszymi przewodami, jakie
miałem. Nie musiałem martwić się o to, że izolację
uszkodzę lutownicą -- teflon jest mocny. Czysta miedź
(przewody dostałem ze 20 lat temu za freeko) ciągnęła
cynę jak bibuła ciągnie atrament. :) Ślicznie. :)

Golarka wygląda strasznie szajsowato. :) Sprzedaje ją
Rossmann za około 52 złote. Jest ładowana napięciem
5 V -- można by ją przerobić tak, aby ładować z portu
USB3. :) Oczekuję przejściówki Express<-- >USB3&eSATA,
jak otrzymam, to może przerobię gniazdko golarki na
USBowe. :)

Na razie czekam.

 2012-02-11 23:10:45  1   RA161203676CN   Sku:109374   ShippedQty:1

 2012-02-11 23:10:45   FullShipment   Complete shipment
 2012-02-11 18:41:12   PrepareShipment   Update order status for put fulfilling order
 2012-02-07 21:25:20   BackOrder   Can not put fulfill order
 2012-02-07 21:12:31   PaymentConfirmed   Payment Change PaymentStatus.
                       PaymentStatus : PendingPayment To PaymentConfirmed
 2012-02-07 21:12:20   PendingPayment   Order received, payment waiting

 http://www.dealextreme.com/p/express-to-usb-3-0-comb-esata-54mm-expansion-card-adapter-for-notebook-max-5-0-gpbs-109374

Wiem, że to nie eSATA, lecz eSATA via USB3. Ale i tak cieszyć się
będę, jeśli otrzymam przesyłkę i przejściówka będzie działała
sprawnie. Później być może kupię taką z prawdziwymi eSATAnizmammi.

-=-

Rossmannowe golarki nie przypominają golarek Brauna -- ani wyglądem,
ani ceną, ani wykonaniem, ani starannością tegoż wykonania, ani
materiałami, ani pomysłami czy rozwiązaniami...

Data: 2012-02-15 19:44:42
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Eneuel Leszek Ciszewski" jhfodb$qm5$1@inews.gazeta.pl

[...]

Przewody niby miękkie, ale chyba nie na wibracje golarkowe.
Ponadto jakkolwiek są miękkie -- na końcu jest twarda cyna.

  średnica skręconego przewodu mierzona suwmiarką to 0.7 mm
  liczba żył -- 1 sztuk

Ja dałem zdecydowanie cieńsze (trudno zliczyć) żyłki. Ale
czy silnik nie ucierpiał nadmiarowo w czasie czyszczenia
z lutowia, tego nie wiem. Dostępu nie było prawie żadnego.

Braun chyba nie lutuje przewodów silnikowych -- pewnie odpadną
wcześniej czy później bez względu na przewód, bo cyna jest
raczej twarda. W golarkach Brauna styk jest na wcisk. :)
I na dotyk. W tej na wcisk (zdecydowanie szajsowaty)
jest łącze z wtyczką zasilacza.

   -- -| |-- -  -- -| |-- -  <-- wewnątrz stosunkowo gruby drut/bolec, a na zewnątrz
                             delikatne blaszki ustawione prostopadle do tych drutów

    _     _
   | | _ | |
   | '-- -' |
   '._   _.'
      | |

Blaszka mogłaby dotykać większą powierzchnią do
bolca, zapewniając stabilniejsze zasilanie.
Przylega samymi krawędziami do okrągłego bolca.
W pewnym sensie przylega w dwóch punktach. :)

Zaś druty do silnika są lutowane -- raczej wcześniej lub
później muszą odpaść z uwagi na wibracje tegoż silnika.

-=-

W golarkach Brauna (tych, jakie widziałem od wewnątrz) silnik
jest połączony na wcisk, ale blaszki niejako obejmują bolce
a kształt tych blaszek sprawia, że są stale dociskane do
bolców. Podobnie wygląda w golarkach Brauna (tych, jakie
widziałem od wewnątrz)  podłączenie silnika do płytki
drukowanej.

-=-

Ogólnie -- raczej nie należy martwić się brakiem zapasowych
nożyków czy siateczek do golarki z Rossmanna. ;) Inna golarka
stamtąd teraz tak drga w czasie golenia, że praktycznie
uniemożliwia golenie. Kolejna niby jest OK, ale ogolić
się nią trudno -- może dlatego, że jest golarka dla kobiet.

Razem mam 4 Rossmannowe golarki -- ale golić się mogę tylko
tą, w której odpadł przewód od silnika. Łącznie kosztowały
około 112 złotych. Choć są szajsowate, zakupy uważam za
udane:

  -- wykorzystuję plastykowe pudełka, z którymi były sprzedane dwie z nich
  -- jakoś golić się można także tymi wibrującymi nadmiarowo
  -- przylutowanie przewodów nie jest jakimś makabrycznym wydarzeniem,
  -- ileś czasu się nimi golę
  -- gdybym miał paragon, mógłbym zapewne reklamować
  -- nie kosztowały wiele...

Natomiast Znaczek TUV może oznaczać właśnie kompletny szajs. :)
Jak będzie z kluczem -- zobaczę. :)

Data: 2012-02-15 19:46:57
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Eneuel Leszek Ciszewski" jhgueu$mhn$1@inews.gazeta.pl

 średnica skręconego przewodu mierzona suwmiarką to 0.7 mm
 liczba żył -- 1 sztuk

Człowiek sprawdza sto razy a jednak takie coś (sedno) przepuszcza. :)

 średnica skręconego przewodu mierzona suwmiarką to 0.7 mm
 liczba żył -- 11 sztuk (jedenaście)

Data: 2012-02-15 19:07:57
Autor: kogutek
Klucz dynamometryczny
> [...]

Człowiek sprawdza sto razy a jednak takie coś (sedno) przepuszcza. :)

>  średnica skręconego przewodu mierzona suwmiarką to 0.7 mm

Kogo

Data: 2012-02-15 20:43:58
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"kogutek" jhgvqd$qi5$1@inews.gazeta.pl

> [...]

Człowiek sprawdza sto razy a jednak takie coś (sedno) przepuszcza. :)

>  średnica skręconego przewodu mierzona suwmiarką to 0.7 mm

+  średnica splecionego przewodu mierzona suwmiarką to 0.7 mm
+  liczba żył -- 11 sztuk (jedenaście)

Jedna żyła ma niby 0.15 mm -- ale zero na tej suwmiarce to około 0.05 mm. :)
Dokładność takiej suwmiarki to zwykle chyba 0.1 mm albo 0.05 mm. Tak więc
można spokojnie uznać, że tej średnicy nie można zmierzyć tą suwmiarką.
(bo błąd jest porównywalny z tym, co mierzę) Podziałka na suwmiarce ma
wprawdzie 0.05 mm a suwmiarka w miejscu mierzenia nie ma widocznej
(przez lupę i z solidnym podświetleniem) szczeliny, ale mimo tego
wszystkiego do zmierzenia tak małego przedmiotu raczej nie nadaje się.

Ale i kosztowała chyba z dychę. W Biedronce za dwie dychy można było
kupić elektroniczną suwmiarkę. :) Ciekawe, czy też z naklejką TUV. ;)

Kogo

Co kogo? Mnie obchodzi, czy ten TUV coś znaczy. Teraz już wiem, że
może znaczyć po prostu ambitną szajsowatość. Golarka ma miękką,
chłonąca pot obudowę, ma głowicę ruchomą (także i to przyczyniło
się do zerwania przewodu -- jakże krótkiego) trzy LEDki, jest
wodoodporna IPx7, a na oko to aż IPx8... Po jakimś czasie nawet
nie wydziera włosów...

 -- Początko golenie nią było nieprzyjemne, bo golarka
    trochę cięła, a trochę wyrywała...
 -- A później?
 -- Przyzwyczaiłem się.

Data: 2012-02-16 10:53:20
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

[...]

  http://www.rossnet.pl/Produkt/Ideenwelt-Maszynka-do-golenia-dla-mezczyzn,108227

To ta. :)

Data: 2012-02-13 11:43:57
Autor: Bydlę
Klucz dynamometryczny
On 2012-02-12 22:41:18 +0100, Gabriel'wilk' <gabriel-wilk@gazeta.pl> said:

[...]

System działa w układzie G-G.
"http://allegro.pl/show_item.php?item=2093278354-aukcja"

To jest skutek podawania odsyłaczy w nieprawidłowy sposób.
"-aukcja" nie jest częścią adresu.

 - napisz jakiego telefonu używasz albo lepiej wrzuć link do fotki :-)

Po kliknięciu w ten źle podany adres owiera się strona głowna Allegro.
A na niej zdjęcia 4 telefonow. Albo telewizorów. Albo tego, co w danym momencie jest tam reklamowane.
:-)

--
Bydlę

Data: 2012-02-14 01:21:50
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Bydlę" jhaphd$jji$1@cougar.axelspringer.pl

Data: 2012-02-12 11:50:48
Autor: AZ
Klucz dynamometryczny
On 02/12/2012 06:53 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Ile kosztuje klucz dynamometryczny do przykręcania kół i gdzie go kupić?

Zależy jakiej firmy, można kupić juz od 100 PLN ale wypadałoby sobie sprawdzić dokładnośc takiego klucza.

Czy mając taki klucz trzeba mieć także zwykły (do odkręcania) czy można
odkręcać tym?

Najlepiej tak.

W jaki sposób można wyregulować (czy choćby sprawdzić regulację)
nastawienie takiego klucza, aby dokręcał takim momentem, jaki ustawimy?

Klucz w imadło + odważnik(i).

Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

Raz na jakiś czas kalibracji, ale używany tak sporadycznie żadnej.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-02-13 00:32:03
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"AZ" jh85i8$e4l$2@node2.news.atman.pl

Klucz w imadło + odważnik(i).

Ale sam klucz tez waży. Musiałbym jakoś pocałkować jego ciężar. :)
To nie jest sztabka o równomiernym rozkładzie masy.

Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

Raz na jakiś czas kalibracji, ale używany tak sporadycznie żadnej.

Sporadycznie!!! 40 dokrętów rocznie. :)
Może coś trafi się po drodze -- ale jak na razie
tylko dwa razy zmieniałem koło w czasie 20 lat.

Data: 2012-02-13 01:08:06
Autor: AZ
Klucz dynamometryczny
On 02/13/2012 12:32 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
[...]

Jak masz tego klucza używać do dokręcania śrub w kole czyli pewnie jakieś ~120 Nm to ja bym w ogóle się tym nie przejmował, bo to nie będzie tak, że nagle 120 Nm na kluczu to 250 w rzeczywistości. Co innego klucze którymi dokręca się głowice czy inne delikatnie połączenia.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-02-13 02:47:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"AZ" jh9k98$24m$1@node2.news.atman.pl

Jak masz tego klucza używać do dokręcania śrub w kole czyli pewnie jakieś ~120 Nm to ja bym w ogóle się tym nie przejmował, bo to nie

Chyba 130 Nm. W Pannie Mercedes było 110 Nm -- nigdy sam nie
dokręcałem kluczem dynamometrycznym, bo miałem mechanika,
który dokręcał swoim kluczem.

będzie tak, że nagle 120 Nm na kluczu to 250 w rzeczywistości.
Co innego klucze którymi dokręca się głowice czy inne
delikatnie połączenia.

Tylko 4 koła, i tylko sobie -- żaden klient nie przyleci
[sprzedawanym Turkom LOTem] z mordą, że ma za mocno
przykręcone koła. :)

Data: 2012-02-13 13:39:04
Autor: Karolek
Klucz dynamometryczny

[...]

Przepraszam, ze sie tak niedyskretnie zapytam.
Czy Ty jestes uposledzony umyslowo?

--
Karolek

Data: 2012-02-14 03:29:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Karolek" jhb09v$o5t$1@news.mm.pl

Przepraszam, ze sie tak niedyskretnie zapytam.
Czy Ty jestes uposledzony umyslowo?

Nie jestem. Przykro mi, że nie mogę Ci pomóc, ale
IMO na pewno kiedyś trafisz na kogoś z kim pogadasz.

Data: 2012-02-14 07:29:36
Autor: Karolek
Klucz dynamometryczny

[...]

Idz do lekarza i sie upewnij.
Fachowcem wprawdzie nie jestem, ale wygladasz na takiego co ma problem z mysleniem.

--
Karolek

Data: 2012-02-14 07:53:56
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Karolek" jhcv18$gvb$2@news.mm.pl

[...]

Nie mogę Ci pomóc -- jestem pewien.
[jak znam życie, lekarze będą klarowali, że to mały
problem, że nauczę się, że inni sobie radzili, więc
i ja sobie poradzę, że ja mam anielską cierpliwość,
której innym brakuje, że jemu jest smutno itd...
później i tak przyjdzie jego opiekunka i będzie
myślała, że chcę ją pozbawić jej prawa do mieszkania
po nim... po jaką mi to cholerę?... mam własne życie,
własne problemy, własne zwyrodnienia własnego kręgosłupa,
własne przeziębienia itd... do zasług przed Bogiem
wystarczyć musi to co, uczyniłem bliźnim wcześniej...
mnie nikt nie pomaga, gdy choruję... -- wiem, to
właśnie jest łaską ze strony Boga... i wolę nie
marudzić...]

Fachowcem wprawdzie nie jestem, ale wygladasz na takiego co ma problem z mysleniem.

Być może, ale mimo tego -- nie potrafię Ci pomóc.

Data: 2012-02-14 08:34:27
Autor: Karolek
Klucz dynamometryczny

[...]

Rowno pod sufitem to Ty z cala pewnoscia nie masz :/

--
Karolek

Data: 2012-02-14 10:44:24
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Karolek" jhd2qs$i67$1@news.mm.pl

Być może, ale mimo tego -- nie potrafię Ci pomóc.

Rowno pod sufitem to Ty z cala pewnoscia nie masz :/

Tak, Karolek, 1/2 cala, swego rodzaju standard.

Data: 2012-02-13 04:29:44
Autor: marcin
Klucz dynamometryczny
Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

przede wszystkim odkrecac czyli ustawiac minimalny monent po kazdym uzyciu, poniewaz unikasz wtedy odksztalcenia sprezyny i tym samym rozkalibrowania klucza. a teraz znajdz JEDEN warsztat gdzie tak obchodza sie z kluczami :D

uzywam kluczy tengtools, mam trzy sztuki 5-25, 20-100, 40-210.

podany klucz yato to jest syf. rozlecial mi sie po roku sporadycznego uzywania. teraz sluzy jako duza grzechotka do odkrecania srub.

Data: 2012-02-14 03:33:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"marcin" jha03a$i7e$1@inews.gazeta.pl

[...]

Znajdę bez trudu. W warsztatach uczyli mnie, żeby odkręcać
nawet na tak zwana chwilę, jeśli nie ma potrzeby nakręcania.

uzywam kluczy tengtools, mam trzy sztuki 5-25, 20-100, 40-210.

podany klucz yato to jest syf. rozlecial mi sie po roku
sporadycznego uzywania. teraz sluzy jako duza grzechotka
do odkrecania srub.

Aha...
A te Twoje wyglądem przypomina ten Yatao czy są zupełnie inne?

Data: 2012-02-14 08:29:44
Autor: Filip
Klucz dynamometryczny

Czy mając taki klucz trzeba mieć także zwykły (do odkręcania) czy można
odkręcać tym?

Z zasady śrub nie odkręca się dynamometrem. A najlepszy dynamometr do kół to siła nadgarstka. Ale doceniam, że są jeszcze tacy ludzie jak Ty, którzy dbają o takie szczegóły w swoim aucie. Bo niestety nawet w większości przypadków w firmach specjalizujących się wymianą kół i ogumienia nie używają dynamometru. A teraz zadbaj o bezpieczeństwo i przerób skraplacz klimy.

Data: 2012-02-14 12:19:40
Autor: PiteR
Klucz dynamometryczny

http://swiatnarzedzi.pl/pl/p/Klucz-dynamometryczny-Proxxon-12-40-200Nm-CrV-MIcro-Click-certyfikat/462

W jaki sposób można wyregulować (czy choćby sprawdzić regulację)
nastawienie takiego klucza, aby dokręcał takim momentem, jaki ustawimy?

spiąć z innym kluczem, nastawić te same momenty i patrzeć czy klikną w pobliżu ;)

albo news:Xns9FEAAACF02465elektroniklocalhost.net

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87

Data: 2012-02-15 04:13:48
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"PiteR" Xns9FF97D682C464elektronik@localhost.net

Ile kosztuje klucz dynamometryczny do przykręcania kół i gdzie go kupić?

http://swiatnarzedzi.pl/pl/p/Klucz-dynamometryczny-Proxxon-12-40-200Nm-CrV-MIcro-Click-certyfikat/462

Ten wygląda na porządniejszy od innych kluczy.
Ale i jest droższy.

W jaki sposób można wyregulować (czy choćby sprawdzić regulację)
nastawienie takiego klucza, aby dokręcał takim momentem, jaki ustawimy?

spiąć z innym kluczem, nastawić te same momenty i patrzeć czy klikną w pobliżu ;)

Eskalacja wydatków? -- praktycznie żadna, bo jedno wyważenie (a już
wiem, że wyważanie nie ma sensu) z wymianą jest droższe od taniego klucza. :)

 -- po mniej niż 5 tysiącach km miałem błędy 20 gramów na 3 kołach

    na nowe felgi (3 droższe niż imo powinny być) założono opony,
    które miały za sobą około 10 tysięcy km spokojnej jazdy na felgach
    stalowych; a skontrolowano po przejechaniu kolejnych 5 tysięcy km

    nie pamiętam, ile kosztowało wyważenie, bo wtedy
    płaciłem (strasznie dużo) także za felgi, natomiast
    skontrolowanie kosztowało mnie 60 złotych i było
    wynikiem znalezienia na podłodze garażu obciążnika
    takiego, jakie były na felgach

 -- po zimie opisano (PP, PL, TP, TL) i zdjęto koła;
    przed zdjęciem kół nie czułem drgań kierownicy

    po lecie zapakowałem koła do bagażnika i zawiozłem do zamontowania;

    po wyważeniu i zamontowaniu kół, kierownica drgała;

    przejechałem 140 km i pojechałem następnego dnia do warsztatu, aby podzielić
    się swoim spostrzeżeniem oraz upomnieć się o 2 zagubione gdzieś nakrętki;
    nakrętki mi dorzucono (uznając, iż wyparowały, bo mechanik twierdził,
    iż policzył przed włożeniem, i było 16 zwykłych + 4 przeciwkradzieżowe)
    i sprawdzono wyważenie; było kilka wersji wyważenia, dlatego ich nie pamiętam,
    ale pojąłem, że było niewyważenie rzędu kilu (niecałych 10) gramów;

    po ponownym wyważeniu nadal kierownica lekko drga;

    wyważenie wraz wymiana kosztowało mnie 90 złotych z groszami

Już w Pannie Mercedes miałem dość wyważania i w końcu uznałem, że wyważanie nie jest mądrym pomysłem. :)

Był człowiek, który mi dobrze wyważał koła, ale te dobre wyważarki sprzedał.
(wraz z wyważarkami całych osi i innym sprzętem -- dlatego, że przenosił się
w inne miejsce i dlatego, że nie było chętnych na wyważanie całych osi; inne
wyważarki miały jakieś trudności, a ponadto... hm... do pracy zatrudniał
ludzi, sam nie zajmował się tym na co dzień, a pracownicy bez niego jakoś
sobie nie radzili -- imo brak im było cierpliwości i tak zwanego
zamiłowania do pracy)

I ten człowiek miał czas na ustawienie wyważarki, dojście z nią do
porozumienia, wyważenie i sprawdzenie wyważenia. A później miał
dla mnie stosowna cenę -- niższą niż zwyczajna.

Być może dlatego, że zostałem mu polecony przez pewnego rajdowca. :)
Polecenie było na tyle skuteczne, że w tym zakładzie byłem obsługiwany
lepiej niż bardzo dobrze także już po moim rozstaniu się z owym rajdowcem.

Po jakimś czasie także w serwisie Mercedesa nauczono się wyważania
kół z ich :) (kupionymi u nich) felgami, ale ogólnie wyważanie (jak
zauważyłem) jest trudnym zajęciem.

IMO najtrudniejsze jest opanowanie tajemnic wyważarki.

W serwisie Mercedesa także byli pracownicy mniej lub bardziej cierpliwi.
Któregoś dnia jeden z nich miał mi sprawdzić wyważenie tylko jednego koła.
Zanim się zorientowałem, samochód był podniesiony, wszystkie cztery koła
zdjęte, część wyważona, a gdy zauważyłem, że zapłacę tylko za wyważenie
jednego, dostałem odpowiedź, że wyważają mi gratisowo... :)

Podobnie zresztą z ustawianiem geometrii -- pamiętam przed laty człowieka,
któremu bez trudu szło ustawianie. I pamiętam takich, którym nie wychodziło
to zupełnie. Volvo nie ma regulacji takich, jakie ma Panna Mercedes -- ma
tylko regulację zbieżności.

albo news:Xns9FEAAACF02465elektroniklocalhost.net

Spróbowałem z jednym imadłem -- imadło, jakie mam, jest za delikatne.
Błąd nierównomierności masy klucza to błąd mniejszy niż 1 Nm -- czyli
niemal żaden. Obciążenie klucza ciężarem 30 kG nie stanowi problemu
 -- mogę wziąć baniak z wodą. Gorzej (jak zwykle?) z miejscem
zaczepienia klucza. ;) Najlepiej w ścianie wmurować stosowny hak.

Mogę wywiercić w betonowej ścianie prostopadłą (mam czym -- mam stojak)
dziurę, włożyć śrubę, zamurować ją, zaczekać na związanie i nakręcić
nakrętkę. Gdy kupowałem felgi -- dostałem (oczywiście nie za darmo)
niestety aż 20 nakrętek zwykłych plus 4 przeciwkradzieżowe -- nie mogłem
kupić 16 zwykłych. No i te 4 mam w tak zwanym zapasie. Mogę jedną z nich
nakręcić na tę śrubę, a mogę nakręcić zupełnie inną dziewiętnastkę lub
nawet dwie dziewiętnastki skontrowane.

-=-

Któregoś razu zauważyłem, że wyważarka w serwisie Volvo była źle ustawiona.
Zamiast poprawnej szerokości felg, była ustawiona niepoprawna szerokość.
Pracownik poprawił nastawienie na moją prośbę, ale chyba wg niego to
ustawienie nie było istotne.

Ostatniego (i przedostatniego) wyważania nie ,,asystowałem'' -- bo
już nie miałem sił. :) I (jak mniemam) nikt nie sprawdzał wyważenia
po tym wyważeniu.

Ogólnie to ja jestem marudny, bo chcę sprawdzenia wyważenia i smarowania
(pastami miedzianymi) miejsc przylegania felgi do reszty. Na dodatek
krzywo patrzę na miedziane spraje -- imo smarowanie tarcz tymi sprajami
nie zwiększa efektywności hamowania. ;)

Ponadto samodzielne zmienianie pozbawia mnie konieczności targania kół
i wożenia ich do serwisu... A że kręgosłup mam słaby, uznałem, że  nie
warto wyważać i wozić do wymiany.

Być może kiedyś uznam, że w ogóle wymiana kół jest niepotrzebna -- bo
są przecież opony całoroczne. Gdy ktoś jeździ tak mało jak ja (a jeżdżę
straszliwie mało) chyba więcej złego niż dobrego z tego zmieniania.
Lepsza opona nowa całoroczna niż stara sezonowa. Gdy jeździłem rocznie
50 tysięcy km (a opony wytrzymywały 40 tysięcy km) oczywiście lepszym
rozwiązaniem była sezonowa wymiana kół.

Kolejnym punktem przemawiającym za samodzielną wymianą jest mycie kół.
Choć Volvo zapewnia, że po każdej naprawie myje samochód, moich kół
nie umyto (być może myjnia była zamarznięta -- nie wnikałem) a wożenie,
szukanie chętnego do mycia, wkładanie, wyjmowanie itd, to kiepskie zajęcie...

Tu kolejna niepewność... Kiedyś szczury pogryzły mi w garażu oponę.
Być może mycie kół to zły nawyk -- być może brudnych opon by nie pogryzły...

-=-

Kalibracja klucza nie musi być kalibracją -- wystarczy, jeśli dowiem
się, gdzie naprawdę jest te 130 Nm. Nie jest dla mnie istotne, co będzie
wskazywała skala.

Oby klucz nie rozpadł się po 2 wymianach. :)

Data: 2012-02-15 10:05:09
Autor: AZ
Klucz dynamometryczny
On 02/15/2012 04:13 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Ogólnie to ja jestem marudny, bo chcę sprawdzenia wyważenia i smarowania
(pastami miedzianymi) miejsc przylegania felgi do reszty.

Po co?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-02-15 19:01:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"AZ" jhfsg7$f1l$1@node2.news.atman.pl

Ogólnie to ja jestem marudny, bo chcę sprawdzenia wyważenia i smarowania
(pastami miedzianymi) miejsc przylegania felgi do reszty.

Po co?

Po smarować co tylko te miejsca? A po co marnować
to smarowidło i rozbryzgiwać je dookoła?

Data: 2012-02-15 14:53:25
Autor: Michał Baszyński
Klucz dynamometryczny

Już w Pannie Mercedes miałem dość wyważania i w końcu uznałem, że
wyważanie nie jest mądrym pomysłem. :)

Mercedesy, a przynajmniej 124, są wrażliwe na dobre wyważenie kół. I trzeba naprawdę fachowca, któremu jeszcze się chce, aby to dobrze zrobił.

--
Pozdr.
Michał

Data: 2012-02-15 18:59:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Michał Baszyński" jhgdck$t3g$1@inews.gazeta.pl

[...]

A ja uważam, że w 190 nie można było odczuć niewyważenia rzędu 30 gramów.
To IMO efekt tylnego napędu i stosownie pochylonych kół przednich -- tu
chodzi mi o to pochylenie, które kładzie koła na zakręcie a które jest
w Mercedesie i BMW większe (zdecydowanie większe) niż w przednionapędowych
konstrukcjach.

Ale może tylko tak mi wydaje się.

Klucz dynamometryczny