Klucz dynamometryczny

Data: 2012-02-12 09:48:23
Autor: Czeslawek
Klucz dynamometryczny

Ile kosztuje klucz dynamometryczny do przykręcania kół i gdzie go kupić?

Nie wiem, np. na allegro. Wcześniej sprawdź jakim momentem dokręca się śruby w kołach.

Czy mając taki klucz trzeba mieć także zwykły (do odkręcania) czy można
odkręcać tym?

Ogólnie to nie zaleca się używania kluczy dynamometrycznych do odkręcania śrub ze względu na obciążenie mechanizmu pomiarowego w drugą stronę (klucze jednokierunkowe) lub przekroczenie maksymalnego momentu, na który został skonstruowany mechanizm pomiarowy (klucze lewo-prawo).

W jaki sposób można wyregulować (czy choćby sprawdzić regulację)
nastawienie takiego klucza, aby dokręcał takim momentem, jaki ustawimy?

Klucze dynamometryczne powinno oddawać się do kalibracji, co ileś tam kliknięć lub co jeden rok. W zależności od jakości i wielkości klucza liczba kliknięć jest różna.

Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

Tak, jw.

--
Pozdrawiam,
Czesławek

Data: 2012-02-12 21:14:53
Autor: kogutek
Klucz dynamometryczny
Czeslawek <czeslawek-1Ctrl+X@gazeta.pl> napisał(a):

> [...]

> Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

A jakaś podstawa prawna dla kluczy używanych przez amatorów się znajdzie.
Pewno w NASA mają jeszcze ostrzejsze procedury. --

Data: 2012-02-13 00:43:33
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"kogutek" jh9a4d$1md$1@inews.gazeta.pl

A jakaś podstawa prawna dla kluczy używanych przez amatorów się znajdzie.
Pewno w NASA mają jeszcze ostrzejsze procedury.

Kogutek -- po cholerę Ci klucz dynamometryczny,
skoro być może będzie pracował jak zwykły?

Data: 2012-02-13 00:29:07
Autor: kogutek
Klucz dynamometryczny
Eneuel Leszek Ciszewski <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał(a):

> [...]

> Pewno w NASA mają jeszcze ostrzejsze procedury.

Kogutek -- po cholerę Ci klucz dynamometryczny,
skoro być może będzie pracował jak zwykły?

To Tobie potrzebny dwa razy na dwadzieścia lat. Ty daj starej kasę żeby sobie
seksowne majtki kupiła. Podymasz i Ci głupie pomysły na wydawanie kasy
przejdą. Potrzebny Ci taki klucz jak szankier na kutasie.

Data: 2012-02-13 02:42:40
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"kogutek" jh9lgj$1an$1@inews.gazeta.pl

To Tobie potrzebny dwa razy na dwadzieścia lat. Ty daj
starej kasę żeby sobie seksowne majtki kupiła. Podymasz
i Ci głupie pomysły na wydawanie kasy przejdą. Potrzebny
Ci taki klucz jak szankier na kutasie.

Kogutek -- może Ty swoją starą dymiesz dwa razy na dwadzieścia
lat, ale ja zamierzam takim kluczem dokręcać 40 nakrętek rocznie
w samochodzie, który nazywa się Nowe Volvo S40.

Klucz kosztuje mniej niż jedna wymiana kompletu kół
w serwisie Volvo. Tak więc nie marnuję szmalu, ale
zyskownie inwestuję go w swoją przyszłość.

Co więcej -- przed wyważeniem kół kierownica nie drgała,
a po wyważeniu zaczęła lekko drgać, więc zaoszczędzę też
na naprawach samochodu, skoro wyważanie psuje wyważenie. :)

Nie będę ładował kół do bagażnika, aby z nimi jechać do
serwisu, zatem zaoszczędzę na sprzątaniu samochodu i na
dźwiganiu kół. I na dodatek będę wymieniał koła wtedy,
gdy będę miał ochotę. :)

Data: 2012-02-13 12:25:23
Autor: kogutek
Klucz dynamometryczny
> [...]

serwisu, zatem zaoszczędzę na sprzątaniu samochodu i na
dźwiganiu kół. I na dodatek będę wymieniał koła wtedy,

następny co sobie kupił samochód na który go nie stać i oszczędza na wymianie
kół. Żenada. Najdroższą rzecz jaką masz trzymasz na ulicy albo podwórku. A z
zębach dziury i stara w spranych majtkach chodzi. Rozbawiłeś mnie od rana. I
nie przechwalaj się jaki z Ciebie jebaka. Przecież Ty na wszystko chory
jesteś. Sam pisałeś. --

Data: 2012-02-13 14:18:25
Autor: Jakub Witkowski
Klucz dynamometryczny
W dniu 2012-02-13 13:25, kogutek pisze:

[...]

A przecież w komplecie do volvo powinien kupić tragarza i sprzątaczkę.

Data: 2012-02-14 01:20:28
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"kogutek" jhavfj$8j4$1@inews.gazeta.pl

[...]

Kogutek -- powiem Ci w sekrecie (ale nie gadaj nikomu) ja już kupiłem ten klucz.
Produkowany przez Chińczyka z wyspy zwanej Tajwanem. Jeśli nie liczyć kosztów
związanych z poszukiwaniem, kosztował mnie niecałe 80 złotych -- razem z:

 -- przedłużką (125 mm bodajże)
 -- przejściówką z 1/2" na 1/4"
    (to pasuje do ,,zwykłych''
    końcówek, jakich mam sporo,
    może i powyżej jednej setki
 -- końcówką mocowaną na 1/2"
    i wielką na 17mm z jednej
    a na 19 mm z przeciwnej strony
 -- instrukcją obsługi
 -- naklejką TUV
 -- opakowaniem plastykowym
 -- fakturą

Za tę cenę moja stara (gdybym miał żonę) miałaby 80 par majtek z czystej
bawełny. A teraz powiedz sam sobie -- po cholerę jej tyle majtek? Jestem
chory nie na wszystko, ale mam choroby, które domagają się ruchania. :)
Muszę stale ruszać -- lub ruchać. Jak nie ruszam się -- choruję. Muszę
codziennie ćwiczyć -- i często są to ćwiczenia podobne do tych, które
daje kopulacja.

Klucz przypomina ten z podanego linku -- nie ma jednak wytłoczki Yato,
czy jak jej tam. Ma za to naklejki TUV, instrukcję, masę dobrych rad,
miejsce w pudełku na końcówkę i przedłużkę oraz redukcję...

-=-

Ja lubię zmieniać własnoręcznie koła.

Zmieniałem nie 2 razy w ciągu 20 lat, ale aż 3 razy. :)
Najtrudniejszą czynnością jest zdjęcie (i założenie chyba
też -- chyba nigdy nie zakładałem) kołpaka z zimowych,
czyli stalowych felg...

   http://allegro.pl/show_item.php?item=2093278354

Nawet ma tę samą dokładność -- 4%, waży z pudełkiem (przedłużką,
redukcją, trzpieniem do dokręcania blokady, i końcówką 17/19)
1995 gramów a bez pudełka 1317 gramów. Ważyłem to wagą dającą
ponoć dokładność 1 grama.

Można go ponoć ustawić miedzy 28 Nm a 210 Nm -- mnie
udało się dociągnąć tylko do około 202 Nm. Po pełnym
zluzowaniu ma długość 470 mm. Pudełko ma długość około
492 mm.

-=-

Końcówki mają lekki luz -- około 04 mm.
(19.4 zamiast 19 i 17.4 zamiast 17)
Błąd powtarzalności wymiaru (regularności
sześciokąta) zdecydowanie niemierzalny tym, co mam.

Pomierzyłem wszystko starannie i wyszło mi na to, że luzy mogłyby być nieco mniejsze. ;)

Końcówki nie można zamontować wprost na kluczu -- konieczna jest przedłużka.

Data: 2012-02-15 04:45:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Eneuel Leszek Ciszewski" jhc9cg$kr5$1@inews.gazeta.pl

   może i powyżej jednej setki

Okazuje się, że mam ich zdecydowanie mniej -- około połowy setki. Na
domiar tego dziś w sklepie kilka minut zastanawiałem się nad tym, czy
jeśli nie ma oznaczeni 1/4" -- warto zaryzykować, gdy nie można zajrzeć
do środka pudełka. Okazało się w domu, że kupiłem kolejne końcówki na
wkrętarkowych sześciokątach zamiast z kwadratowymi dziurami wielkości
1/4". :) Takich (od co najmniej 4 mm do co najmniej 13 mm i podobnych
calowych) też mam całą masę. :) Tanie (40 groszy za końcówkę) więc
jest ochota na kupowanie. :) Na razie żadnej takiej nie połamałem. :)
Raz połamałem coś co skręcałem ręcznie taką końcówką -- ogólnie
raczej unikam ręcznego dokręcania, bo nie ma czucia w rękach
i raczej ;) preferuję dokręcanie różnymi wkrętakami na baterie.

Data: 2012-02-18 03:00:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Eneuel Leszek Ciszewski" jhc9cg$kr5$1@inews.gazeta.pl

-- przejściówką z 1/2" na 1/4"
   (to pasuje do ,,zwykłych''
   końcówek, jakich mam sporo,
   może i powyżej jednej setki

Pół setki. Teraz dokupiłem przejściówkę (mufkę) z 1/4" na sześciokąt
wkrętarkowy -- setki końcówek w zasięgu klucza dynamometrycznego. :)

  http://www.youtube.com/watch?v=X6unJdM252w <-- piosenka o mufce

Przejściówka kosztowała 29 złotych z groszami -- razem z 99 innymi
drobiazgami. Na 100 części Chińczyk pomerdał chyba tylko 3, na
dodatek calowe, nie metryczne. Końcówki brudne jak diabli.
oczywiście ze stali chromowanadowej. ;) Po każdym wzięciu
do rąk -- ręce są niesamowicie brudne.

Klucz dynamomteryczny wraz ze swymi dodatkami jest biały i czysty. :)
Przynajmniej to dobre.

czy jak jej tam. Ma za to naklejki TUV, instrukcję, masę dobrych rad,

I już wiem (o czym pisałem) że taka naklejka może oznaczać coś szajsowatego.

Data: 2012-02-13 04:00:50
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Czeslawek" jh7uco$g2g$1@inews.gazeta.pl

Nie wiem, np. na allegro. Wcześniej sprawdź jakim momentem dokręca się śruby w kołach.

W serwisie mówili -- 130 Nm.

[...]

Jeśli można ustawić kierunek pracy klucza -- to chyba i można kręcić
nim ,,do tyłu''. Jeśli tak, to czy można coś tam przekręcić? Ustawię
nie na 130 Nm, ale na 200 Nm (klucz można nastawić do 210 Nm) i zacznę
delikatnie (bez skakania i walenia młotem) odkręcać. Po 1/4 obrotu
powinno być zupełne zluzowanie nakrętki -- jeśli nakrętka będzie
zbyt mocno dokręcona, klucz po prostu puści -- nie ma więc miejsca
na przesilenie kluca. Dobrze myślę?

Co najwyżej nie uda się odkręcenie, jeśli nakrętka będzie dokręcona zbyt mocno.

Dlatego pytam, jak mocno będzie dokręcona taka nakrętka
po kilku miesiącach od dokręcenia momentem 130 Nm.

[...]

Rozkalibrowują się szybko czy raczej nie? W domowym zastosowaniu
(40 nakrętek rocznie dokręconych momentem 130 Nm) bez kalibrowania
wiele stracę z dokładności?

Czy taki klucz wymaga jakiejś konserwacji?

Tak, jw.

Żadnego smarowania?

Data: 2012-02-13 08:27:57
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK]
Klucz dynamometryczny

Dlatego pytam, jak mocno będzie dokręcona taka nakrętka
po kilku miesiącach od dokręcenia momentem 130 Nm.

Dokładnie 130 Nm +/- małe poprawki:
- Przegrzanie piast podczas hamowania awaryjnego pod Pykowską Górką - na trasie do Koziej Wólki;
- Samodokręcanie się śrub;
- Korozja na 3/4 obwodu gwintu - to od nawozów używanych w gminie Makoszowy zamiast soli;
- Poluzowanie 2 nakrętek po wjechaniu w dziurę na 11 km drogi Gawłów- Pawłów...

Czyli podsumowując - do klucza dynamometrycznego dokup rozsądnego sztywnego krzyżaka np. takiego:
http://allegro.pl/klucz-do-kol-krzyzakowy-17-x-19-x-22-x-13-16-i2115784411.html
- aby można było prosto odkręcać bez obrobienia śrub oraz w razie czego nałożyć metrową rurkę i po niej poskakać/trzepnąć młotkiem.
Już kiedyś miałem konieczność odkręcania przyrdzewiałych i zapieczonych śrub z drugim końcem krzyżaka podpartym na podnośniku - aby nie spadł ze śruby.

Bo fabryczna "fajeczka" czy nawet taka długa:
http://allegro.pl/klucz-nasadowy-do-kol-21-23-mocny-hard-jakosc-i2093185784.html
nie daje możliwości zadziałania dużą siłą dokładnie prostopadle do gwintu a zwiększa szanse na obrobienie łba i konieczność zabaw flexą :(

--
                      Wojciech Smagowicz

Data: 2012-02-13 10:17:02
Autor: Grejon
Klucz dynamometryczny
W dniu 2012-02-13 08:27, Wojciech Smagowicz [ZIWK] pisze:

Czyli podsumowując - do klucza dynamometrycznego dokup rozsądnego
sztywnego krzyżaka np. takiego:
http://allegro.pl/klucz-do-kol-krzyzakowy-17-x-19-x-22-x-13-16-i2115784411.html

Ja bym kupił coś z kwadratem 1/2", żeby można było założyć jakąś nietypową końcówkę. Albo założyć nową, gdyby któraś z fabrycznych się obrobiła.

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    JID:gzesiu@jabber.wp.pl
Green Trafic 140 dCi

Data: 2012-02-13 14:49:11
Autor: jerzu
Klucz dynamometryczny
On Mon, 13 Feb 2012 08:27:57 +0100, "Wojciech Smagowicz [ZIWK]"
<wsmag@o2.pl> wrote:

Czyli podsumowując - do klucza dynamometrycznego dokup rozsądnego sztywnego krzyżaka np. takiego:
http://allegro.pl/klucz-do-kol-krzyzakowy-17-x-19-x-22-x-13-16-i2115784411.html

Takie to jest ch... warty. Lepszy jest taki
http://allegro.pl/klucz-do-kol-krzyzakowy-17-x-19-x-22mm-x-1-2-neo-i2058481529.html

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2012-02-14 07:56:50
Autor: Filip
Klucz dynamometryczny
W dniu 2012-02-13 14:49, jerzu pisze:

Takie to jest ch... warty. Lepszy jest taki
http://allegro.pl/klucz-do-kol-krzyzakowy-17-x-19-x-22mm-x-1-2-neo-i2058481529.html

To prawda. Nie wiem tylko jak ta firma ale konstrukcyjnie całkiem nieźle wypada. Po założeniu rury 1,5 metrowej daje radę, ale nie daje momentu. I tu jest problem, bo się gnie. Mam aktualnie problem z wykręceniem dwóch śrub, muszę podjechać do wulkanizacji, żeby udarem odkręcili...

Data: 2012-02-17 02:17:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"Wojciech Smagowicz [ZIWK]" jhae1p$em6$1@inews.gazeta.pl

[...]

Taka fajeczka mi skorodowała. :) Ot i szlachetność stali, nierdzewność, vanadiumochromum...

-=-

Łby obrabia się calówkami (są nieco innego rozmiaru niż metryczne,
ale na oko bardzo podobnego) oraz niesześciokątnymi (wyglądają
podobnie do sześciokątnych) nasadkami. Kiedyś jakiś wulkanizator
tak mi zaokrąglił szpilki Panny Mercedes -- zło dopełnił pneumatem.

Data: 2012-02-18 02:49:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

[...]

Takiego rodzaju klucz w Carrefourze kosztuje mniej niż 10 złotych.
Jeszcze niedawno zapłaciłem tam ponad 7 złotych za płaską dychę. :)
Tak to jest, gdy komuś potrzebne coś do gwałtu... Znaczy -- na gwałt.
Ale dycha całkiem ładna. :) Miałem oczko, miałem też klucze płaskie,
lecz jakoś tak wyszło, że potrzebowałem jeszcze jednego płaskiego.

Na dodatek płaciłem talonami i Carrefour wystawił fakturę tylko na
tyle, ile zapłaciłem gotówką.

Byle jaka dychę płaską mogłem mieć z Auchan za 50 groszy.

[...]

A taka faja w tymże Carrefourze kosztuje ponad 3 dychy. (prawie 32 złote)

Data: 2012-03-29 23:06:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

[...]

Ma byc 110 Nm a odkręcam bez trudu 112 Nm, jutro
zmniejszę -- być może odkręcę i z nastawieniem
mniejszego momentu.

Bo fabryczna "fajeczka" czy nawet taka długa:

Fabryczną fajeczką co najwyżej można zdjąć kołpaki.

[jakiś popierdoleniec przygotował ten samochód do podnoszenia;
i podnośnik gówniany, choć turecki; i mocowanie podnośnika
w bagażniku samochodu gówniane; i sposób podstawiania pod
samochód gówniany; i kręcenie korbką do dupy... pomijam fakt,
że aby dostać się do tego podnośnika, trzeba wyjąć zapasowe
koło, co dla mnie jest raczej trudne, bo mam uszkodzony
kręgosłup; jest za to w bagażniku miejsce jakby celowo
przygotowane na klucz dynamometryczny (trzeba wyciąć
kawałek plastyku) i na mały podnośnik hydrauliczny;
ciekawe, czy takiego podnośnika można użyć...]

Data: 2012-02-13 10:47:50
Autor: AZ
Klucz dynamometryczny
On 02/13/2012 04:00 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

[...]

Większośc kluczy ma pomiar tylko w jedną stronę.

Co najwyżej nie uda się odkręcenie, jeśli nakrętka będzie dokręcona zbyt
mocno.

Dlatego pytam, jak mocno będzie dokręcona taka nakrętka
po kilku miesiącach od dokręcenia momentem 130 Nm.

Tego nie wie nikt

Rozkalibrowują się szybko czy raczej nie? W domowym zastosowaniu
(40 nakrętek rocznie dokręconych momentem 130 Nm) bez kalibrowania
wiele stracę z dokładności?

Nie.

Żadnego smarowania?

Tak.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-02-14 01:31:29
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"AZ" jham86$28n$1@node2.news.atman.pl

Większośc kluczy ma pomiar tylko w jedną stronę.

Kupiłem taki, który ma pomiar w obie strony. W instrukcji
napisali, że można dokręcać w obie -- ale nie można go
traktować jak grzechotnika, bo nie ukąsi. ;)

Dlatego pytam, jak mocno będzie dokręcona taka nakrętka
po kilku miesiącach od dokręcenia momentem 130 Nm.

Tego nie wie nikt

Będę pierwszym, który to mierzy? Czy choć próbuje mierzyć?

Rozkalibrowują się szybko czy raczej nie? W domowym zastosowaniu
(40 nakrętek rocznie dokręconych momentem 130 Nm) bez kalibrowania
wiele stracę z dokładności?

Nie.

W instrukcji coś pisali o potrzebie kalibracji raz na rok.
Ale wierzę Ci na słowo, że nie stracę wiele, jeśli nie oddam
do kalibracji.

Żadnego smarowania?

Tak.

To dobrze.

Data: 2012-02-14 01:38:53
Autor: AZ
Klucz dynamometryczny
On 02/14/2012 01:31 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Będę pierwszym, który to mierzy? Czy choć próbuje mierzyć?

Inni po prostu odkręcają. Bo co mnie interesuje jaki moment trzeba użyć żeby odkręcić jak tak czy siak odkręcić musze.
[...]

No jakbyś tym miał dokręcać delikatne rzeczy to tak, a jak śruby w kole gdzie parę niutków tu czy parę tam nie robi różnicy to nie ma co się przejmować. Oddasz raz na 3-4 lata i już. No i pamiętaj, żeby nigdy nie zostawiać "naciągniętego" na dłużej niż jest to potrzebne. Kończysz dokręcać, luzujesz i tyle.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-02-14 03:26:48
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Klucz dynamometryczny

"AZ" jhcaf0$rfl$1@node2.news.atman.pl

No jakbyś tym miał dokręcać delikatne rzeczy to tak, a jak śruby w kole gdzie parę niutków tu czy parę tam nie robi różnicy to nie ma co się przejmować. Oddasz raz na 3-4 lata i już. No i pamiętaj, żeby nigdy

Kto kalibruje takie klucze i ile taka kalibracja kosztuje?

nie zostawiać "naciągniętego" na dłużej niż jest to potrzebne. Kończysz dokręcać, luzujesz i tyle.

To wiem, ale dziękuję za ostrzeżenie.

Klucz dynamometryczny