Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.foto   »   Kodak powraca do Ektachrome

Kodak powraca do Ektachrome

Data: 2017-01-12 20:33:40
Autor: Uncle Pete
Kodak powraca do Ektachrome
On 2017-01-12 11:26, Krzysztof Gajdemski wrote:
Na początku tego roku Kodak ogłosił, że zamierza wznowić produkcję
materiałów Ektachrome. Na razie mowa jest o fotograficznym formacie 135
i kinematograficznym Super 8. Film ma być dostępny pod koniec roku 2017.

Dobra wiadomość dla zwolenników diapozytywów, również dlatego, że powoli
pojawia się konkurencja (zresztą nie tylko ze strony Kodaka) dla
Fujifilm, który obecnie jest jedynym producentem barwnych materiałów
odwracalnych. Produkcję Ektachrome zakończono w 2012.

http://www.kodak.com/US/en/corp/Press_center/Kodak_Brings_Back_a_Classic_with_EKTACHROME_Film/default.htm

A komu jest obecnie potrzebny format Super 8? Hipsterzy znaleźli na pawlaczach kamery dziadków?

Data: 2017-01-12 23:18:33
Autor: Uncle Pete
Kodak powraca do Ektachrome
A komu jest obecnie potrzebny format Super 8? Hipsterzy znaleźli na
pawlaczach kamery dziadków?

No właśnie:

The growing popularity and availability of non-linear editing systems has allowed film-makers and any user of film to shoot Super 8 film but edit in digital. This avoids much of the tedium of handling film and the damage to the film which can occur when editing the actual film. Super 8 films may be transferred (Scanned) to digital through a variety of processes, and then imported into computer-based editing & correction systems for post production. Today's systems can even scan super 8 to 4K digital in a variety of formats. Here is a sample of Super 8 Data Scanned to 4K

https://en.wikipedia.org/wiki/Super_8_film

Data: 2017-01-14 16:29:34
Autor: Tomasz Wójtowicz
Kodak powraca do Ektachrome
W dniu 2017-01-12 o 23:18, Uncle Pete pisze:
A komu jest obecnie potrzebny format Super 8? Hipsterzy znaleźli na
pawlaczach kamery dziadków?

No właśnie:

The growing popularity and availability of non-linear editing systems
has allowed film-makers and any user of film to shoot Super 8 film but
edit in digital. This avoids much of the tedium of handling film and the
damage to the film which can occur when editing the actual film. Super 8
films may be transferred (Scanned) to digital through a variety of
processes, and then imported into computer-based editing & correction
systems for post production. Today's systems can even scan super 8 to 4K
digital in a variety of formats. Here is a sample of Super 8 Data
Scanned to 4K

https://en.wikipedia.org/wiki/Super_8_film

No to ja nie wiem, jaki jest sens kręcić film na materiale chemicznym (drogim), żeby i tak potem mieć w postaci elektronicznej. Taniej i lepiej będzie jechać od razu cyfrą.

Bo ja słyszałem o innym rozwiązaniu:

Kamera rejestruje jednocześnie na kliszy i cyfrowo w obniżonej rozdzielczości (wystarczy 640x480). W zapisie cyfrowym, z każdą klatką zapisywany jest metraż kliszy. Następnie montaż prowadzi się na materiale cyfrowym i jego rezultatem jest nie tyle filmik w rozdzielczości 640x480, co lista cięć kliszy, pozwalająca sprawnie zmontować to samo z materiału chemicznego. W ten sposób można wyprodukować film od początku do końca w jakości kliszy bez pośredniego etapu cyfrowego.

Data: 2017-01-14 16:54:47
Autor: Maciek
Kodak powraca do Ektachrome
Dnia Sat, 14 Jan 2017 16:29:34 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

Bo ja słyszałem o innym rozwiązaniu:

Kamera rejestruje jednocześnie na kliszy i cyfrowo w obniżonej rozdzielczości (wystarczy 640x480). W zapisie cyfrowym, z każdą klatką zapisywany jest metraż kliszy. Następnie montaż prowadzi się na materiale cyfrowym i jego rezultatem jest nie tyle filmik w rozdzielczości 640x480, co lista cięć kliszy, pozwalająca sprawnie zmontować to samo z materiału chemicznego. W ten sposób można wyprodukować film od początku do końca w jakości kliszy bez pośredniego etapu cyfrowego.

Czy przypadkiem nie było tak samo lub podobnie w profesjonalnych kamerach
filmowych, gdzie równolegle z obrazem na taśmie światłoczułej powstawało
nagranie wideo?

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Data: 2017-01-14 16:48:07
Autor: Krzysztof Gajdemski
Kodak powraca do Ektachrome
Jest Sat, 14 Jan 2017 16:54:47 +0100, Maciek pisze:
Dnia Sat, 14 Jan 2017 16:29:34 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
Bo ja słyszałem o innym rozwiązaniu:
Kamera rejestruje jednocześnie na kliszy i cyfrowo w obniżonej rozdzielczości (wystarczy 640x480). W zapisie cyfrowym, z każdą klatką zapisywany jest metraż kliszy. Następnie montaż prowadzi się na materiale cyfrowym i jego rezultatem jest nie tyle filmik w rozdzielczości 640x480, co lista cięć kliszy, pozwalająca sprawnie zmontować to samo z materiału chemicznego. W ten sposób można wyprodukować film od początku do końca w jakości kliszy bez pośredniego etapu cyfrowego.
Czy przypadkiem nie było tak samo lub podobnie w profesjonalnych kamerach
filmowych, gdzie równolegle z obrazem na taśmie światłoczułej powstawało
nagranie wideo?

https://en.wikipedia.org/wiki/Video_assist

      k.
--
Krzysztof Gajdemski | songo (at) debian.org.pl | KG4751-RIPE
Registered Linux User #133457 | BLUG Registered Member #0005
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: D3259224
Szanuję was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg

Data: 2017-01-13 10:07:07
Autor: Krzysztof Gajdemski
Kodak powraca do Ektachrome
Jest Thu, 12 Jan 2017 20:33:40 +0100, Uncle Pete pisze:
On 2017-01-12 11:26, Krzysztof Gajdemski wrote:
Na początku tego roku Kodak ogłosił, że zamierza wznowić produkcję
materiałów Ektachrome. Na razie mowa jest o fotograficznym formacie 135
i kinematograficznym Super 8. Film ma być dostępny pod koniec roku 2017.
Dobra wiadomość dla zwolenników diapozytywów, również dlatego, że powoli
pojawia się konkurencja (zresztą nie tylko ze strony Kodaka) dla
Fujifilm, który obecnie jest jedynym producentem barwnych materiałów
odwracalnych. Produkcję Ektachrome zakończono w 2012.
http://www.kodak.com/US/en/corp/Press_center/Kodak_Brings_Back_a_Classic_with_EKTACHROME_Film/default.htm
A komu jest obecnie potrzebny format Super 8? Hipsterzy znaleźli na pawlaczach kamery dziadków?

W skrócie tak. Tak samo jak znaleźli aparaty tradycyjne rodziców. I
bardzo dobrze. Jeśli temat się rozwinie, w kolejnym rzucie pójdą materiały
120 i 16 mm (choć w tym ostatnim przypadku udział amatorów, dla których
przeznaczone są materiały odwracalne, jest mniejszy).

Główny problem z Kodakiem, o ile mi wiadomo, jest taki, że nie bardzo są
w stanie konfekcjonować materiały na małą skalę, w przeciwieństwie do
konkurencji. Stanowi to problem przy wprowadzaniu na rynek formatów
mało popularnych. Chyba, że przy tej okazji chcą to zmienić.

Co ciekawe, zastanawiają się też nad możliwością wznowienia produkcji
Kodachrome, co wydaje się być pomysłem szalonym:

https://petapixel.com/2017/01/09/kodak-investigating-take-bring-back-kodachrome/

      k.
--
Krzysztof Gajdemski | songo (at) debian.org.pl | KG4751-RIPE
Registered Linux User #133457 | BLUG Registered Member #0005
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: D3259224
Szanuję was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg

Data: 2017-05-10 01:21:44
Autor: Titus Atomicus
Kodak powraca do Ektachrome
In article <slrno7h9mb.tii.songo@fugazi.debian.org.pl>,
 Krzysztof Gajdemski <songo@root.org.pl> wrote:


Co ciekawe, zastanawiają się też nad możliwością wznowienia produkcji
Kodachrome, co wydaje się być pomysłem szalonym:

https://petapixel.com/2017/01/09/kodak-investigating-take-bring-back-kodachrom
e/
Dlaczego szalonym?
Kodachrome to byl genialdy slajd.
Zrobilem wprawdzie tylko kilka rolek, ale te kolory i rysowanie...
No i jeszcze dzisiaj, po cwierc wieku wygladaja jakby wczoraj wolane.

--
TA

Data: 2017-05-10 07:48:29
Autor: Krzysztof Gajdemski
Kodak powraca do Ektachrome
Jest Wed, 10 May 2017 01:21:44 +0200, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
In article <slrno7h9mb.tii.songo@fugazi.debian.org.pl>,
 Krzysztof Gajdemski <songo@root.org.pl> wrote:
Co ciekawe, zastanawiają się też nad możliwością wznowienia produkcji
Kodachrome, co wydaje się być pomysłem szalonym:
https://petapixel.com/2017/01/09/kodak-investigating-take-bring-back-kodachrom
e/
Dlaczego szalonym?

Ze względu na pewne mało subtelne różnice miedzy procesem E-6 i K-14? :)

Kodachrome to byl genialdy slajd.
Zrobilem wprawdzie tylko kilka rolek, ale te kolory i rysowanie...
No i jeszcze dzisiaj, po cwierc wieku wygladaja jakby wczoraj wolane.

Temu nie można zaprzeczyć.

      k.
--
Krzysztof Gajdemski | songo (at) debian.org.pl | KG4751-RIPE
Registered Linux User #133457 | BLUG Registered Member #0005
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: D3259224
Szanuję was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg

Data: 2017-05-19 12:13:15
Autor: Poldek
Kodak powraca do Ektachrome
W dniu 2017-05-10 o 01:21, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
In article <slrno7h9mb.tii.songo@fugazi.debian.org.pl>,
  Krzysztof Gajdemski <songo@root.org.pl> wrote:


Co ciekawe, zastanawiają się też nad możliwością wznowienia produkcji
Kodachrome, co wydaje się być pomysłem szalonym:

https://petapixel.com/2017/01/09/kodak-investigating-take-bring-back-kodachrom
e/
Dlaczego szalonym?
Kodachrome to byl genialdy slajd.
Zrobilem wprawdzie tylko kilka rolek, ale te kolory i rysowanie...

Szalonym, bo nie ma gdzie wywołać naświetlonego Kodachrome.
Dzisiejsze slajdy E6 typu Provia, Velivia itp. dają cudny obrazek, moim zdaniem wcale nie gorszy niż Kodachrome, a nawet lepszy i można je wywołać bez nadmiernych trudności i niedrogo.
Koszt jednego naciśnięcia spustu migawki przy Kodachrome z wywołaniem wyjdzie zaporowy. Rolka filmu będzie kosztowała pewnie ponad stówę i wywołanie drugie tyle + wysyłka do USA i czas oczekiwania 2 miesiące. Więc wielu chętnych na zabawę z Kodachrome nie będzie.

No i jeszcze dzisiaj, po cwierc wieku wygladaja jakby wczoraj wolane.


Dobrze przechowywane slajdy E6 trzymają się doskonale.

Data: 2017-05-21 16:40:39
Autor: Titus Atomicus
Kodak powraca do Ektachrome
In article <591ec536$0$15202$65785112@news.neostrada.pl>,
 Poldek <pugilares@interia.eu> wrote:


Koszt jednego naciśnięcia spustu migawki przy Kodachrome z wywołaniem wyjdzie zaporowy. Rolka filmu będzie kosztowała pewnie ponad stówę i wywołanie drugie tyle + wysyłka do USA i czas oczekiwania 2 miesiące. Więc wielu chętnych na zabawę z Kodachrome nie będzie.

Ale ja kupowalem slajdy Kodachrome w jakims normalnym sklepie w UK (pewnie Jessops albo Dixons). Cena byla wyzsza niz Ektachromow, ale bez przesady.
Za to w cenie byla obrobka i zaadresowana/oplacona koperta do Kodaka. Z tego co pamietam wysylali to nie do USA, a do jakiegos labu w UK czy w Niemczech.
Przychodzilo po niedlugim czasie (tydzien, czy dwa) elegancko zaramkowane.
Podkreslam  - cena nie byla jakos drastycznie wyzsza niz w przypadku innych slajdow.
--
TA

Data: 2017-05-21 21:06:52
Autor: Krzysztof Gajdemski
Kodak powraca do Ektachrome
Jest Sun, 21 May 2017 16:40:39 +0200, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
In article <591ec536$0$15202$65785112@news.neostrada.pl>,
 Poldek <pugilares@interia.eu> wrote:
Koszt jednego naciśnięcia spustu migawki przy Kodachrome z wywołaniem wyjdzie zaporowy. Rolka filmu będzie kosztowała pewnie ponad stówę i wywołanie drugie tyle + wysyłka do USA i czas oczekiwania 2 miesiące. Więc wielu chętnych na zabawę z Kodachrome nie będzie.
Ale ja kupowalem slajdy Kodachrome w jakims normalnym sklepie w UK (pewnie Jessops albo Dixons). Cena byla wyzsza niz Ektachromow, ale bez przesady.
Za to w cenie byla obrobka i zaadresowana/oplacona koperta do Kodaka. Z tego co pamietam wysylali to nie do USA, a do jakiegos labu w UK czy w Niemczech.
Przychodzilo po niedlugim czasie (tydzien, czy dwa) elegancko zaramkowane.

Świetnie, tylko kiedy to było? A końcówka Kodachrome wyglądała tak:

- 2005 - tylko trzy laboratoria są w stanie wywołać Kodachrome,
- 2006 - zostają dwa: w USA i Japonii,
- 2007 - zostaje jedynie Dwayne's w USA,
- 2010 - http://www.dwaynesphoto.com/newsite2006/images/T-shirt-art/tshirt-500px-1.jpg

Podkreslam  - cena nie byla jakos drastycznie wyzsza niz w przypadku innych slajdow.

Gdyby Kodak był na tyle szalony, żeby wyprodukować film dla procesu K-14
oraz zapewnić sprzęt i chemię do jego wywołania, to nie po to, żeby lab,
który zainwestuje w te maszyny wywoływał go w cenie slajdu E-6.

      k.
--
Krzysztof Gajdemski | songo (at) debian.org.pl | KG4751-RIPE
Registered Linux User #133457 | BLUG Registered Member #0005
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: D3259224
Szanuję was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg

Kodak powraca do Ektachrome

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona