Kodeks Pracy - pytanie

Data: 2010-02-03 00:22:11
Autor: NieJorgnijSie
Kodeks Pracy - pytanie
Żona miała 3 kolejne umowy w jednym zakł. pracy. Trzecia  była na czas nieokreślony. W styczniu otrzymała wypowiedzenie z miesięcznym okresem. Od lutego byłby to 3 rok jej pracy w tym zakładzie. 1-go lutego okazało się że zakład jednak żony nie zwalnia - dali jej nową umowę. I teraz meritum - umowa jest na czas określony z 2 tyg. okresem wypowiedzenia. Czy tak można? Czy to zgodne z KP?

Data: 2010-02-02 19:19:34
Autor: witek
Kodeks Pracy - pytanie
On 2/2/2010 5:22 PM, NieJorgnijSie wrote:
[...]

Wrzuc tresc tej umowy. Sam fakt ze dostala cos do podpisania, nie powoduje automatycznego włączenia modułu wróżki.

I teraz
meritum - umowa jest na czas określony z 2 tyg. okresem wypowiedzenia.
Czy tak można? Czy to zgodne z KP?

Zwykle nie.
Ale nie wiemy co jest w tej nowej umowie, oraz w jaki sposób wycofano wypowiedzenie.
Skoro nie ma wypowiedzenia to stara umowa na czas nieokreslony obowiazuje dalej, a ta nowa musi miec formę umowy zmieniajacej.
Dalej zgadywac mi sie nie chce.

Data: 2010-02-03 10:20:33
Autor: pt
Kodeks Pracy - pytanie

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:hkaiv4$noo$1inews.gazeta.pl...
[...]

Rozumiem, że sytuacja wygląda nastepująco:
W grudniu dostała wypowiedzenie ze skutkiem na 31.01, a nową umowę zawarli z dniem 01.02, czyli pod tym względem jest OK. Interesujące, czy mogą tak zrobić. Wydaje mi się, że jest to nieprawne, ale tylko wydaje.
Pozdrawiam
PawelT

Data: 2010-02-03 10:30:51
Autor: pt
Kodeks Pracy - pytanie

[...]

I uzupełnię z Kodeksu Pracy:
Art. 251.

§ 1. Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca.

W tym paragrafie nie ma wzmianki o rodzajach umowy, czyli można wnioskować, że trzecia umowa na czas określony, a w sumie czwarta, jest również umową na czas nieokreślony - nie było przerwy w zatrudnieniu przekraczającej jeden miesiąc. Chociaż nie wiem, czy coś się nie zmieniło w związku z tym pakietem antykryzysowym.

PawelT

Data: 2010-02-03 04:13:27
Autor: BK
Kodeks Pracy - pytanie
On Feb 3, 10:30 am, "pt" <pta...@poczta.onet.pl> wrote:
Użytkownik "witek" <witek7...@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomościnews:hkaiv4$noo$1inews.gazeta.pl...

> [...]

miesiąc. Chociaż nie wiem, czy coś się nie zmieniło w związku z tym pakietem

PawelT- Hide quoted text -

Tylko, ze przepis ten jest "zawieszony" przez ustawe o lagodzeniu
skutkow kryzysu ekonomicznego :)

Data: 2010-02-03 12:56:37
Autor: NieJorgnijSie
Kodeks Pracy - pytanie
[...]

Dzięki :) A co z okresem wypowiedzenia? Na necie znalazłem :
Okres wypowiedzenia umowy o prace na czas nieokreślony zależy od okresu zatrudnienia i jest równy odpowiednio:

  a.. 2 tygodnie - przy okresie zatrudnienia krótszym niż 6 miesięcy,
  b.. 1 miesiąc - przy okresie zatrudnienia, co najmniej 6 miesięcy,
  c.. 3 miesiące - przy okresie zatrudnienia, co najmniej 3 lat
Zonę na pierwszą umowę zatrudnili w połowie lutego 2007 r. więc generalnie powinna sie załapać na 3 miesieczny okres wypowiedzenia?

Data: 2010-02-03 17:41:15
Autor: pt
Kodeks Pracy - pytanie

Użytkownik "NieJorgnijSie" <nospam@nospam.pl> napisał w wiadomości news:hkbof7$jje$1mx1.internetia.pl...
[...]

Tak, od połowy lutego 2010 (o ile dobrze rozumuję). Zresztą, jak pisze BK, ten artykuł jest zawieszony; może poda coś więcej na ten temat? Dobrze by było wiedzieć...
PawelT

Data: 2010-02-03 00:57:35
Autor: LA
Kodeks Pracy - pytanie

Użytkownik "NieJorgnijSie" <tralala@ufo.com> napisał w wiadomości news:hkac69$nce$1news.mm.pl...
[...]

Jeśli w styczniu dostała wypowiedzenie z 1 miesięcznym okresem to skuteczne byłoby na koniec lutego. Jak dali jej nową umowę, skoro stara się nie skończyła, coś tu śmierdzi. W tym wypowiedzeniu powinna mieć przyczynę wypowiedzenia. Najlepiej to udać się do inspekcji pracy tam wskażą drogę i jeszcze pracodawcę skontrolują

Data: 2010-02-03 09:47:46
Autor: NieJorgnijSie
Kodeks Pracy - pytanie

Jeśli w styczniu dostała wypowiedzenie z 1 miesięcznym okresem to skuteczne byłoby na koniec lutego.

Wypowiedzenie dostała w grudniu. Jednomiesięczny okres.

[...]

To była jej 3 z kolei umowa. 1-sza na miesiac, 2-ga na rok, 3-cia na czas nieokreślony. Wypowiedzieli w grudniu, wypowiedzenie konczyło się 31.01.2010. Moje wątpliwości budzi fakt wygenerowania NOWEJ umowy -warunki te same (płaca) tyle że na czas określony (1) i z dwutygodniowym okr. wypow. (2)

ad (1) - o ile wiem, nie można kolejnej (czwartej) umowy zrobić na czas określony, ale może jestem w błędzie.
ad (2) - w/g mnie okr. wyp. powinien trwać już 3 miesiące.

Generalnie dziwna sprawa - bo jeśli pracodawca cofa wypowiedzenie to chyba nie ma potrzeby pisania nowej umowy. Chcieli się zabezpieczyć, bo ostatnio firma kiepsko zarabiała, ale mam spore wątpliwości czy to zgodne z KP. Co do wzywania inspekcji pracy - nie widzę takiej potrzeby - nikt nie chce z nimi walczyć. W razie czego zachowamy takie status-quo, a gdyby żona dostała wyp. wtedy złożymy pozew do sądu pracy.

Data: 2010-02-03 14:27:48
Autor: Jotte
Kodeks Pracy - pytanie
W wiadomości news:hkac69$nce$1news.mm.pl NieJorgnijSie <tralala@ufo.com>
pisze:

[...]

1. Umowa jest na czas nieokreślony. Nie z automatu lecz w wyniku jej treści i dlatego postanowienia tzw. pakietu antykryzysowego nie mają odnośnie niej znaczenia.
2. Okres wypowiedzenia wynosi 1 m-c, jest ono skuteczne i biegnie prawidłowo (jeśli wiesz, co piszesz, choć to może być wątpliwe bo w jednym poście zeznajesz o wypowiedzeniu styczniowym, w innym o grudniowym).
3. Nie ma niezgodności z KP, bowiem nowa umowa nie jest kolejną na czas określony (bowiem poprzednia była na czas określony).
4. Nie widzę niezgodności z ustaleniami pakietu antykryzysowego w kwestii ograniczeń dotyczących typów umów
http://www.powroty.gov.pl/wydarzenia/t,Pakiet%20antykryzysowy%20wejdzie%20w%20%C5%BCycie,rid,649.html
5. Brak informacji o czasie obowiązywania nowej umowy. Jak ponad 6 m-cy to 2 tygodniowy okres wypowiedzenia jest OK.

PS. Cwanie sobie sukinsyny wykombinowały...

--
Jotte

Data: 2010-02-03 14:45:32
Autor: Jotte
autopoprawka
W wiadomości news:hkbtkn$4kg$1news.dialog.net.pl Jotte
<tjp3@wirtualna.spam.wypad.polska> pisze:

[...]
Miało być: poprzednia była na czas _nieokreślony_

--
Jotte

Data: 2010-02-03 17:36:07
Autor: pt
autopoprawka

Użytkownik "Jotte" <tjp3@wirtualna.spam.wypad.polska> napisał w wiadomości news:hkbum0$557$1news.dialog.net.pl...
[...]

Tu jednak będę polemizował, chyba że źle interpretuję ten artykuł? Chodzi o ciągłość zatrudnienia, a ta jest zachowana, natomiast nie ma tam mowy o "ciągłości umów", czyli, moim zdaniem, zmiana rodzaju umowy nie wpływa na status pracownika - jest zatrudniony na czas nieokreślony.
PawelT

Data: 2010-02-03 18:21:44
Autor: Jotte
autopoprawka
W wiadomości news:hkc8m0$arr$1news.onet.pl pt <ptatar@poczta.onet.pl>
pisze:

[...]

Nie upieram się, ale przyjmuję literalnie treść art. 25^1 §1 KP:
<cit>
§ 1. Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas _określony_ (podkr. moje) jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca.
</cit>

Poprzednia umowa nie była na czas określony, zaś od ostatniej umowy o pracę na czas określony upłynął wg zeznań wątkoczyńcy okres ponad miesiąca (pierwsza umowa - miesiąc, druga - rok, trzecia - od lutego miał biec trzeci rok zatrudnienia). Zatem obecnie zawarta umowa (ta na czas określony od 01.02.2010) nie jest _kolejną_ według treści tego paragrafu. Jeśli wierzyć opisowi sytuacji, to umowa na czas nieokreślony została prawidłowo i skutecznie wypowiedziana.
Tak to widzę.

--
Jotte

Data: 2010-02-03 19:13:52
Autor: pt
autopoprawka

pisze:

[...]

Zgoda. Problem widzę we fragmencie "między  rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy" - tu nie pisze jakiej, stąd uważam, że chodzi o każdą umowę o pracę, ale być może sąd będzie stosował wykładnię zawężającą. Ciekawe, czy ktoś zna jakieś orzeczenia, bo nie sądzę, że to pierwszy taki przypadek.
PawelT

Data: 2010-02-03 19:31:58
Autor: Jotte
autopoprawka
W wiadomości news:hkced7$sda$1news.onet.pl pt <ptatar@poczta.onet.pl>
pisze:

[...]
Też się nad tym zastanawiałem, ale ten § to jest jedno zdanie i w nim na początku występuje wyraźne wskazanie na umowę o pracę na czas określony; nie występuje wskazanie na odejście od tego kontekstu.

ale być może sąd będzie stosował>
wykładnię zawężającą.  Ciekawe, czy ktoś zna jakieś orzeczenia, bo nie
sądzę, że to pierwszy taki  przypadek.
Nie wiem. Na swojej ścisłej logice stosowanej na gruncie prawa nie jeden raz się już przejechałem. ;)

--
Jotte

Data: 2010-02-03 18:16:49
Autor: NieJorgnijSie
Kodeks Pracy - pytanie
1. Umowa jest na czas nieokreślony. Nie z automatu lecz w wyniku jej treści i dlatego postanowienia tzw. pakietu antykryzysowego nie mają odnośnie niej znaczenia

Nie jest na czas nieokreślony. Ostatnia taka była, teraz czwarta z kolei jest na 2 lata. I tu widzę niezgodność z prawem.

2. Okres wypowiedzenia wynosi 1 m-c, jest ono skuteczne i biegnie prawidłowo (jeśli wiesz, co piszesz, choć to może być wątpliwe bo w jednym poście zeznajesz o wypowiedzeniu styczniowym, w innym o grudniowym).

Wypowiedzenie wręczono w grudniu, zaczynało sie 1stycznia i konczyło 31.01

3. Nie ma niezgodności z KP, bowiem nowa umowa nie jest kolejną na czas określony (bowiem poprzednia była na czas określony).

No właśnie to meritum mojego pytanie. Umowę sporządzono jako NA CZAS OKREŚLONY :)

4. Nie widzę niezgodności z ustaleniami pakietu antykryzysowego w kwestii ograniczeń dotyczących typów umów
http://www.powroty.gov.pl/wydarzenia/t,Pakiet%20antykryzysowy%20wejdzie%20w%20%C5%BCycie,rid,649.html

Muszę to poczytać. .. :)

5. Brak informacji o czasie obowiązywania nowej umowy. Jak ponad 6 m-cy to 2 tygodniowy okres wypowiedzenia jest OK.

2 lata.

Wiec 1 miesiąc wypowiedzenia.

PS. Cwanie sobie sukinsyny wykombinowały...

Ano :) Ale w sądzie pracy leżą i kwiczą jakby była potrzeba...

Jotte

Data: 2010-02-03 18:30:14
Autor: Jotte
Kodeks Pracy - pytanie
W wiadomości news:hkcb56$vi1$1news.mm.pl NieJorgnijSie <tralala@ufo.com>
pisze:

[...]
Miałem na myśli tę ostatnio wypowiedzianą, ze skutkiem na 31.01.2010.
Niezgodności z prawem nie widzę.

[...]
Czyli tę umowę mamy rozwiązaną zgodnie z prawem. Nie ma jej już.

3. Nie ma niezgodności z KP, bowiem nowa umowa nie jest kolejną na czas określony (bowiem poprzednia była na czas określony).
No właśnie to meritum mojego pytanie. Umowę sporządzono jako NA CZAS OKREŚLONY :)
Wg mnie jest to - niestety - OK.

5. Brak informacji o czasie obowiązywania nowej umowy. Jak ponad 6
m-cy to  2 tygodniowy okres wypowiedzenia jest OK.
2 lata.
Wiec 1 miesiąc wypowiedzenia.
Nie. Taką umowę można wypowiedzieć z 2-tygodniowym okresem albo wcale (art. 33 KP).

--
Jotte

Kodeks Pracy - pytanie