Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Kokpit Tu154

Kokpit Tu154

Data: 2011-01-18 16:39:55
Autor: J.F.
Kokpit Tu154

Tak sie patrze na zdjecia kokpitu .. nawigator mial siedziec na srodku, za pilotami, czyli akurat tam gdzie fotograf zdjecia do raportu robil ...

z ktorego wyswietlacza on czytal wysokosc, a z ktorego powinien ?

VBE-SVS (elektroniczny) byloby mu chyba troche niewygodnie, bo pilotowi reka zaslania.

UV-5M (RA) i UVO-15 (baro) tez troche niewygodnie, bo jakos "przez ramie" - no i jesli widzi jeden, to chyba powinien widziec ze na drugim wskazowka niebezpiecznie do zera sie zbliza ? A ten mechaniczny byl prawidlowo ustawiony.

No chyba ze sie gapil raczej na ten KAV-485 - ktos wie co on pokazuje ?
Albo korzystal z ktoregos z ekranow ..

--
J.

Data: 2011-01-18 16:53:33
Autor: GrzegorzW
Kokpit Tu154
W dniu 2011-01-18 16:39, J.F. pisze:

z ktorego wyswietlacza on czytal wysokosc, a z ktorego powinien ?


No chyba ze sie gapil raczej na ten KAV-485 - ktos wie co on pokazuje ?
Albo korzystal z ktoregos z ekranow ..


z którego powinien to nie bardzo wiadomo bo, jak mówi raport, instrukcja którą mieli na pokładzie jest napisana dla minimalnego zestawu załogi i nie przewiduje nawigatora
KAV-485 to wysokość w stopach i prędkość pionowa w tysiącach stóp na minutę

Data: 2011-01-22 16:13:42
Autor: J.F.
Kokpit Tu154
On Tue, 18 Jan 2011 16:39:55 +0100,  J.F. wrote:
Tak sie patrze na zdjecia kokpitu .. nawigator mial siedziec na srodku, za pilotami, czyli akurat tam gdzie fotograf zdjecia do raportu robil ...

No i jeszcze jedno pytanie - gdzie sa te przyciski od ustawiania
cisnienia i TAWS, ktore nawigator rzekomo pomylil ? Bo wstepnie wychodzi mi ze na "desce" a nie na "konsoli srodkowej",
a to chyba mialby troche daleko siegac ? J.

Data: 2011-01-22 16:26:21
Autor: JJR
Kokpit Tu154
J.F. wrote:
No i jeszcze jedno pytanie - gdzie sa te przyciski od ustawiania
cisnienia i TAWS, ktore nawigator rzekomo pomylil ?

Jak to przed chwila zaleciles komus w innym watku, przeczytaj raport :)
No dobra, nie bede sie znecal (ale obiecaj poprawe i przeczytaj).
W rosyjskiej wersji strona 113/114.

--
pzdr,
Jedrzej

Zwijasz? www.zwijaj.pl

Data: 2011-01-24 02:51:46
Autor: J.F.
Kokpit Tu154
On Sat, 22 Jan 2011 16:26:21 +0100,  JJR wrote:
J.F. wrote:
No i jeszcze jedno pytanie - gdzie sa te przyciski od ustawiania
cisnienia i TAWS, ktore nawigator rzekomo pomylil ?

Jak to przed chwila zaleciles komus w innym watku, przeczytaj raport :)
No dobra, nie bede sie znecal (ale obiecaj poprawe i przeczytaj).
W rosyjskiej wersji strona 113/114.

Czyli "na desce" ? Bo ktore to przyciski to dokladnie nie pokazali.

Nawigator siedzacy w swoim fotelu i przypiety pasami da rade
dosiegnac? J.

Data: 2011-01-24 12:04:33
Autor: JJR
Kokpit Tu154
J.F. wrote:

Czyli "na desce" ? Bo ktore to przyciski to dokladnie nie pokazali.

Ale opisali gdzie szukac.
Ktos tu niedawno wrzucal link ze zdjeciem "deski", tam znajdziesz.

Nawigator siedzacy w swoim fotelu i przypiety pasami da rade
dosiegnac?

Nie wierzysz komisji Millera? Bo to byla wlasnie jedna z polskich uwag, ze
wbrew MAKowi nawigator nie mógl tego zrobic.

--
pzdr,
Jedrzej

Zwijasz?
www.zwijaj.pl

Data: 2011-01-24 16:17:06
Autor: J.F.
Kokpit Tu154
On Mon, 24 Jan 2011 12:04:33 +0100,  JJR wrote:
J.F. wrote:
Czyli "na desce" ? Bo ktore to przyciski to dokladnie nie pokazali.
Ale opisali gdzie szukac.
Ktos tu niedawno wrzucal link ze zdjeciem "deski", tam znajdziesz.

Nawigator siedzacy w swoim fotelu i przypiety pasami da rade
dosiegnac?
Nie wierzysz komisji Millera? Bo to byla wlasnie jedna z polskich uwag, ze
wbrew MAKowi nawigator nie mógl tego zrobic.

Slowo pisane to tylko slowo pisane - co innego pomacac samemu.
Na fotkach dosc dluga ta konsola wyglada.

Ale jesli ten przycisk jest kolo wyswietlacza MFD-640 .. to dlaczego
oni twierdza ze tylko pilot lub nawigator ? Wydaje mi sie ze najblizej
ma tam drugi pilot.

Jakas dokumentacja do VBE-SVS jest tu
http://www.avsimrus.com/f/documents-16/altimeter-vbe-2a-2734.html?action=download&hl=

I o ile rozumiem to cisnienie odniesienia ustawia sie nacisnieciem
galki P3 (R3) na przyrzadzie. Jest jeszcze inny przycisk do tego ? J.

Data: 2011-01-24 17:43:22
Autor: JJR
Kokpit Tu154
J.F. wrote:
Slowo pisane to tylko slowo pisane - co innego pomacac samemu.

To prawda.

Ale jesli ten przycisk jest kolo wyswietlacza MFD-640 .. to dlaczego
oni twierdza ze tylko pilot lub nawigator ? Wydaje mi sie ze najblizej
ma tam drugi pilot.

Do wyświetlacza MFD, owszem. Ale oni napisali że przestawienie ciśnienia na
WBE  jest dostępne tylko dla pilota i nawigatora, i rzeczywiście tak to
wygląda - wysokościomierz jest po lewej stronie centralnego panelu.
MFD pojawia się tylko jako hipoteza próbująca wymyślić powód przypadkowego
wciśnięcia WBE. I tak jest naciągana, bo nie wiem jak można by to wcisnąć
przypadkiem, sięgając do MFD. Chyba żeby ktoś (nawigator, bo na pewno nie
pilot) wychylając się do przodu i sięgając w prawo jednocześnie podparł się
lewą ręką o tablicę. Pewnie stąd im się wziął nawigator, bo pilot nie miałby
szans zrobić tego niechcący.
Jak mówię, naciągana hipoteza. Ale i tak bardziej prawdopodobna niż
pozostająca alternatywa - że ktoś to zrobił świadomie.

I o ile rozumiem to cisnienie odniesienia ustawia sie nacisnieciem
galki P3 (R3) na przyrzadzie. Jest jeszcze inny przycisk do tego ?

Nic mi o tym nie wiadomo.

--
pzdr,
Jędrzej

Zwijasz?
www.zwijaj.pl

Data: 2011-01-25 02:44:10
Autor: J.F.
Kokpit Tu154
On Mon, 24 Jan 2011 17:43:22 +0100,  JJR wrote:
J.F. wrote:
Ale jesli ten przycisk jest kolo wyswietlacza MFD-640 .. to dlaczego
oni twierdza ze tylko pilot lub nawigator ? Wydaje mi sie ze najblizej
ma tam drugi pilot.

Do wyświetlacza MFD, owszem. Ale oni napisali że przestawienie ciśnienia na
WBE  jest dostępne tylko dla pilota i nawigatora, i rzeczywiście tak to
wygląda - wysokościomierz jest po lewej stronie centralnego panelu.
MFD pojawia się tylko jako hipoteza próbująca wymyślić powód przypadkowego
wciśnięcia WBE. I tak jest naciągana, bo nie wiem jak można by to wcisnąć
przypadkiem, sięgając do MFD. Chyba żeby ktoś (nawigator, bo na pewno nie
pilot) wychylając się do przodu i sięgając w prawo jednocześnie podparł się
lewą ręką o tablicę.  Pewnie stąd im się wziął nawigator, bo pilot nie miałby
szans zrobić tego niechcący.

Przeczytalem jeszcze raz - oni chyba sugeruja ze nawigator zrobil to
celowo acz malo swiadomie - wiedzac ze ma przestawic TAWS, zamiast
nacisnac sluzacy do tego przycisk QFE kolo wyswietlacza MFD, to
przycisnal na wysokosciomierzu dowodcy. Dosc karkolomne twierdzenie -
ale ciekawe jak to w Jaku wyglada.

Ale popatrzylem na fotki jeszcze raz - obiektyw znieksztalca ale nadal
mi sie wydaje ze chyba latwiej dosiegnalby tej galki drugi pilot niz
nawigator. Tylko nie bardzo sobie wyobrazam po co mialby tam siegac.

A i przypadkowego nacisniecia przez pilota nie bylbym taki pewien -
blisko raczki sterow. Tylko ze przeciez autopilot pilotowal.
Mam nadzieje ze nie jest mozliwe zeby AP zrobil to sam za pomoca
drazka ? A gdzie jest przycisk nadawania radiostacji ? Bo pilot akurat zaraz
bedzie cos meldowal wiezy ..

Jak mówię, naciągana hipoteza. Ale i tak bardziej prawdopodobna niż
pozostająca alternatywa - że ktoś to zrobił świadomie.

Przyjeta na Jakach metoda wylaczania TAWS ?

J.

Data: 2011-01-25 20:11:08
Autor: JJR
Kokpit Tu154
J.F. wrote:
Przeczytalem jeszcze raz - oni chyba sugeruja ze nawigator zrobil to
celowo acz malo swiadomie - wiedzac ze ma przestawic TAWS, zamiast
nacisnac sluzacy do tego przycisk QFE kolo wyswietlacza MFD, to
przycisnal na wysokosciomierzu dowodcy.

Fakt - wg. nich poputał przyciski. No ale jak pisałem, coby tu nie wymyślić, i
tak będzie rozsądniejsze od celowego przestawienia.
Zresztą fakt że QFE na TAWS powinno być przestawione przy schodzeniu z pułapu
a nie po czwartym zakręcie to niestety kolejna cegiełka do profesjonalizmu
załogi.

Przyjeta na Jakach metoda wylaczania TAWS ?

Musisz pytać kogoś z pułku.

--
pzdr,
Jędrzej

Optymiści wierzą, że świat stoi przed nimi otworem. Pesymiści wiedzą, co to za
otwór.

Data: 2011-01-26 19:30:09
Autor: GrzegorzW
Kokpit Tu154
W dniu 2011-01-25 02:44, J.F. pisze:

ale ciekawe jak to w Jaku wyglada.

Co Ty z tym Jakiem. W jaku wygląda jak w porządnej radzieckiej awiacji - ani TAWS-a ani elektronicznego wysokościomierza, na którym coś można nacisnąć.

Data: 2011-01-26 22:39:05
Autor: J.F.
Kokpit Tu154
On Wed, 26 Jan 2011 19:30:09 +0100,  GrzegorzW wrote:
W dniu 2011-01-25 02:44, J.F. pisze:
ale ciekawe jak to w Jaku wyglada.

Co Ty z tym Jakiem.

Nawigator latal na Jaku "na okraglo".
Jesli zrobil cos co tam jest normalne (w wersji specpulku :-) to
jestesmy w domu.

W jaku wygląda jak w porządnej radzieckiej awiacji - ani TAWS-a ani elektronicznego wysokościomierza, na którym coś można nacisnąć.

A tutka to niby nie z porzadnej radzieckiej awiacji ? :-)

Na pewno cos zmienili.

J.

Kokpit Tu154

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona