Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Kolejowy rozjazd

Kolejowy rozjazd

Data: 2012-06-05 22:16:39
Autor: u2
Kolejowy rozjazd
.... mialo byc pieknie, a wyszlo tak jak zwykle :

http://niezalezna.pl/29484-polskie-koleje-na-rozjezdzie

Tragiczne w skutkach zderzenie poci膮g贸w w Szczekocinach, potem
kilkana艣cie bardzo powa偶nych wypadk贸w i awarii. Ostatnie miesi膮ce
pokazuj膮 ca艂kowity rozk艂ad polskich kolei. Bezpiecze艅stwo podr贸偶nych
jest powa偶nie zagro偶one.

Nowoczesne dworce, doskona艂ej jako艣ci linie kolejowe, superszybkie
poci膮gi. Profesjonalnie, tanio, bezpiecznie. Tak mia艂a wygl膮da膰 polska
kolej na Euro 2012. Z szumnych zapowiedzi polityk贸w Platformy
Obywatelskiej nie zosta艂o wiele. W Warszawie Dworzec Centralny po
retuszu wci膮偶 jest tym samym, obskurnym peerelowskim obiektem. Na Dworcu
Wschodnim nie uda艂o si臋 doko艅czy膰 remontu peron贸w. Chlubne wyj膮tki, jak
stacja Warszawa Stadion, nale偶膮 do rzadko艣ci. O szybkich po艂膮czeniach
mi臋dzy miastami mo偶emy zapomnie膰. Na kolei co i rusz zmieniany jest
rozk艂ad jazdy. Najnowszy wprowadzony zosta艂 w ostatni pi膮tek.

鈥 Politycy Platformy Obywatelskiej zapowiadali kolej przysz艂o艣ci.
Zamiast niej mamy gigantyczny, kolejowy rozjazd 鈥 m贸wi Jerzy Polaczek,
pose艂 PiS i by艂y minister transportu.

Panuj膮cy ba艂agan i chaos maj膮 istotny wp艂yw na bezpiecze艅stwo
podr贸偶nych. A to uleg艂o drastycznemu obni偶eniu. Tylko w ostatnich trzech
miesi膮cach dosz艂o do tragicznej w skutkach katastrofy, a tak偶e wielu
wypadk贸w i incydent贸w, gdzie tylko dzi臋ki Opatrzno艣ci Bo偶ej uda艂o si臋
unikn膮膰 艣mierci pasa偶er贸w.

Ekipa obecnego premiera niczym dru偶yna Edwarda Gierka uprawia nieustann膮
propagand臋 sukcesu. W czasie, gdy na kolei ka偶dego dnia dochodzi do
wypadku, gdy kolejarze protestuj膮, 偶e chc膮 wraca膰 do domu, a nie do
kostnicy, przedstawiciele rz膮du wmawiaj膮 Polakom, 偶e bezpiecze艅stwo na
kolei si臋... poprawi艂o. Przyjrzyjmy si臋, jak jest naprawd臋.

Przera偶aj膮ca seria

Zmia偶d偶one wagony, wykolejone lokomotywy. Szesna艣cie os贸b zabitych,
kilkadziesi膮t rannych. Czo艂owe zderzenie poci膮g贸w w Szczekocinach 3
marca br. by艂o najwi臋ksz膮 kolejow膮 tragedi膮 od dwudziestu lat.

Media i rz膮d szybko znale藕li winnego. Odpowiedzialno艣ci膮 obarczono
dy偶urnego ze Starzyn (posterunek kolejowy na miejscu tragedii). Problem
w tym, 偶e jak ustalili dziennikarze, powodem katastrofy mog艂a by膰 awaria
urz膮dze艅 sterowania ruchem kolejowym. Wed艂ug ekspert贸w tragedii mo偶na
by艂o unikn膮膰, gdyby na feralnym odcinku wprowadzono kilka rozwi膮za艅
poprawiaj膮cych 鈥 i to znacznie 鈥 kolejowe bezpiecze艅stwo. Jednym z nich
jest samoczynna blokada liniowa (SBL). Jej dzia艂anie polega na tym, 偶e
gdy dwa poci膮gi znajd膮 si臋 na tym samym torze w zbyt bliskiej odleg艂o艣ci
od siebie, hamuj膮 automatycznie, bez udzia艂u maszynist贸w. W tej sytuacji
wypadek jest praktycznie wykluczony. Niestety 鈥 przedstawiciele Polskich
Linii Kolejowych uznali, 偶e monta偶 SBL by艂by zbyt kosztowny.

Katastrofa w Szczekocinach by艂a pocz膮tkiem serii. W ostatnim czasie
czo艂owo zderzy艂y si臋 poci膮gi w Warszawie, a w Ostrowie Wielkopolskim
poci膮g towarowy najecha艂 na osobowy. Nikt nie zgin膮艂 tylko dlatego, 偶e
doszcz臋tnie zniszczony wagon sk艂adu osobowego by艂 pusty. W ubieg艂ym
tygodniu w wyniku awarii hamulc贸w poci膮gi w Gliwicach i Poraju k.
Cz臋stochowy przejecha艂y swoje stacje, a w Zebrzydowicach wykolei艂y si臋
trzy wagony towarowe. W miniony pi膮tek w Warszawie na stacji Olszynka
Grochowska poci膮g osobowy pojecha艂 z艂ym torem. Szcz臋艣liwie nic nikomu
si臋 nie sta艂o. Jednak liczba ostatnich wypadk贸w, incydent贸w i pomy艂ek
musi niepokoi膰. Obawy te potwierdzaj膮 eksperci. Zdaniem Jaros艂awa
Kiepury, redaktora naczelnego portalu Nakolei.pl, od 2010 r. obserwujemy
sta艂y i drastyczny spadek poziomu bezpiecze艅stwa: 鈥濷statnie tygodnie to
ju偶 prawdziwa lawina. (...) odbija si臋 brak prowadzenia systematycznej
analizy zagro偶e艅, kontroli przewo藕nik贸w i zarz膮dc贸w infrastruktury,
personalne roszady eliminuj膮ce do艣wiadczonych fachowc贸w i promuj膮ce
osoby o kwalifikacjach delikatnie m贸wi膮c r贸偶nych od potrzeb urz臋du鈥 鈥
czytamy w serwisie Nakolei.pl.

Ci膮g艂a prowizorka

Minione dwie dekady w polskich kolejach nale偶a艂y do najspokojniejszych.
Wypadki zdarza艂y si臋 rzadko, podr贸偶 poci膮giem wydawa艂a si臋 znacznie
bezpieczniejsza ni偶 np. samochodem.

W ostatnich latach nast膮pi艂 jednak nie tylko regres, ale pe艂ne za艂amanie
systemu kolejowego bezpiecze艅stwa. Powody zaistnia艂ej sytuacji mo偶na
mno偶y膰. Wystarczy chocia偶by wspomnie膰 o ogromnym chaosie przy
wprowadzaniu nowych rozk艂ad贸w jazdy. 鈥 W Niemczech rozk艂ad jazdy
zmieniany jest raz na dziesi臋膰 lat. W Polsce 鈥 kilka razy w roku 鈥 m贸wi
nam kolejarz z wieloletnim sta偶em. Rzeczywi艣cie, tylko w tym roku
rozk艂ad zmieniano trzykrotnie, ostatni raz w miniony pi膮tek. 鈥 Ludzie s膮
przem臋czeni i zdezorientowani. To drastycznie obni偶a poziom
bezpiecze艅stwa 鈥 dodaje nasz rozm贸wca.

Zdaniem ekspert贸w g艂贸wnym problemem jest jednak brak odpowiedniego
nadzoru nad kolejowym bezpiecze艅stwem. Urz膮d Transportu Kolejowego
(UTK), najwa偶niejsza w tej dziedzinie instytucja, przez wiele miesi臋cy
nie mia艂 prezesa. Pe艂ni膮cym obowi膮zki by艂 Krzysztof Dyl, ekspert w
dziedzinie walki z monopolem, niemaj膮cy nic wsp贸lnego z problemami
bezpiecze艅stwa. O sprawie pisali艣my w 鈥濭azecie Polskiej Codziennie鈥.
Przypomnijmy: Dyl, wiceprezes UTK w dziedzinie regulacji rynku, zosta艂 w
styczniu pe艂ni膮cym obowi膮zki prezesa. Od tego czasu mia艂a miejsce
tragiczna seria wypadk贸w i katastrof. Mimo to, ku zaskoczeniu bran偶y
kolejowej, to w艂a艣nie Dyl wygra艂 konkurs na stanowisko prezesa UTK.
Pokona艂 fachowc贸w w dziedzinie bezpiecze艅stwa. 鈥 Po ostatnich
tragicznych wydarzeniach na kolei oczekiwa艂em, 偶e prezesem zostanie kto艣
z wi臋kszym do艣wiadczeniem ni偶 pan Dyl 鈥 m贸wi 鈥濭azecie Polskiej鈥 Jaros艂aw
Kiepura. Jego zdaniem problemy z UTK nie s膮 jedynymi wyzwaniami. 鈥 Od
kilku lat na kolei trwaj膮 remonty. U偶ywane s膮 zast臋pcze has艂a, sygna艂y
itd. Je偶eli stan wiecznej prowizorki trwa kilka lat, w ko艅cu co艣 musi
nie zadzia艂a膰 鈥 twierdzi ekspert.

Ca艂o艣膰 artyku艂u w najbli偶szym wydaniu tygodnika 鈥淕azeta Polska鈥

Kolejowy rozjazd

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona