Kolizja, Policja, mandat, sÄ…d, wyrok -> brak sprawcy.

Data: 2015-12-22 13:57:48
Autor: Poldek
Kolizja, Policja, mandat, sÄ…d, wyrok -> brak sprawcy.

W pierwszej połowie 2014 roku uczestniczyłem jako kierujący w kolizji drogowej dwóch samochodów osobowych. Moim zdaniem sprawcą był kierowca drugiego auta, on uważa, że ja jestem sprawcą.
Policja po ponad 6 miesiącach postępowania obwiniła mnie i zaproponowała mi mandat 500 zł + 6 pkt. Nie przyjąłem, więc sprawa znalazła się w sądzie. W trybie zaocznym sąd dał mi 300 zł + koszty i bez pkt. karnych. Odwołałem się i po kolejnych wielu miesiącach sąd wydał wyrok, że jestem niewinny tego, o co mnie obwinia Policja.
Wyrok się uprawomocnił, więc przesłałem kopię wyroku do komendy z prośbą o ustalenie sprawcy i danych jego polisy OC. Po 50 dniach otrzymałem odpowiedź, że drugi kierujący nie jest zdaniem Policji sprawcą, a sąd dokonał swobodnej oceny dowodów i zgodnie z zasadą, że wątpliwości rozstrzyga się na korzyść oskarżonego (tu obwinionego) sąd uznał, że nie ma wystarczających dowodów, żeby mnie skazać. Dlatego działanie Policji, która wskazała mnie jako sprawcę i chciała mnie ukarać nie jest uchybieniem. Policja informuje mnie, że nie ma możliwości prowadzenia postępowania przeciwko drugiemu kierującemu, bo karalność za czyn przedawniła się rok po zdarzeniu, czyli ponad pół roku temu. Podano mi numer polisy OC i TU drugiego kierującego. Nie napisano, czy to polisa, która była ważna w dniu zdarzenia, czy aktualna.
Czy przysługuje mi jakkolwiek tryb odwoławczy?
Czy mam szanse na odszkodowanie z OC drugiego kierujÄ…cego?

Data: 2015-12-22 14:18:41
Autor: radekp@konto.pl
Kolizja, Policja, mandat, s±d, wyrok -> brak sprawcy.
Tue, 22 Dec 2015 13:57:48 +0100, w <n5bhcc$28d$1@node1.news.atman.pl>, Poldek
<pugilares@interia.eu> napisał(-a):

uchybieniem. Policja informuje mnie, że nie ma możliwo¶ci prowadzenia postępowania przeciwko drugiemu kieruj±cemu, bo karalno¶ć za czyn przedawniła się rok po zdarzeniu, czyli ponad pół roku temu. Podano mi numer polisy OC i TU drugiego kieruj±cego. Nie napisano, czy to polisa, która była ważna w dniu zdarzenia, czy aktualna.

Co było w wyroku, że sprawc± jest drugi kierowca?

Czy przysługuje mi jakkolwiek tryb odwoławczy?
Czy mam szanse na odszkodowanie z OC drugiego kieruj±cego?

Oczywi¶cie. Tylko sprawdĽ po ilu latach przedawnia się możliwo¶ć ubiegania się
o odszkodowanie, bo nie pamiętam.

Data: 2015-12-22 14:33:59
Autor: J.F.
Kolizja, Policja, mandat, s±d, wyrok -> brak sprawcy.
Użytkownik  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:7bji7bh6odv0l0pekgjinqs2mt78aq3s9e@4ax.com...
[...]

A gdzie tam - sadow nie znasz ? Jest sprawa przeciw oskarzonemu i to jego uniewinnia ... i nic nie znaczy w kwestii drugiej strony.

[...]

Z tym, ze podstawa bedzie ustalenie winy (w sprawie cywilnej).
A z orzeczeniem winy przeciwnika moze byc podobnie trudno jak z orzeczeniem twojej.

J.

Data: 2015-12-22 14:43:38
Autor: radekp@konto.pl
Kolizja, Policja, mandat, s±d, wyrok -> brak sprawcy.
Tue, 22 Dec 2015 14:33:59 +0100, w <5679514a$0$656$65785112@news.neostrada.pl>,
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(-a):

> [...]

A gdzie tam - sadow nie znasz ? Jest sprawa przeciw oskarzonemu i to jego uniewinnia ... i nic nie znaczy w kwestii drugiej strony.

Wyroków nie czytasz? :) Jest uzasadnienie, tam jest wszystko.

> [...]

A z orzeczeniem winy przeciwnika moze byc podobnie trudno jak z orzeczeniem twojej.

Dlatego patrz akapit wyżej. Jeżeli s±d wyraĽnie stwierdził, że wina jest
drugiego kierowcy, to ubezpieczyciel ma zdecydowanie mniejsze szanse.

Gorzej jeżeli s±d stwierdził, że winnego nie da się ustalić.

Data: 2015-12-22 21:40:04
Autor: the_foe
W dniu 2015-12-22 o 14:18, radekp@konto.pl pisze:
Oczywi¶cie. Tylko sprawdĽ po ilu latach przedawnia się możliwo¶ć ubiegania się
o odszkodowanie, bo nie pamiętam.

przecież ubiega się człowiek od razu a nie czeka na wyrok.

--
@foe_pl

Data: 2015-12-22 21:45:39
Autor: J.F.
Kolizja, Policja, mandat, s±d, wyrok -> brak sprawcy.
Użytkownik "the_foe"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:n5ccf4$vdu$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Nie od razu, tylko poltora roku po zdarzeniu.

Ale ma cos 3 lata czy wiecej.

J.

Data: 2015-12-25 14:18:30
Autor: the_foe
W dniu 2015-12-22 o 21:45, J.F. pisze:
[...]

ale po co półtora skoro można a nawet powinno od razu?

--
@foe_pl

Data: 2015-12-28 13:02:35
Autor: radekp@konto.pl
Kolizja, Policja, mandat, s±d, wyrok -> brak sprawcy.
Fri, 25 Dec 2015 14:18:30 +0100, w <n5jfn5$emm$2@node2.news.atman.pl>, the_foe
<the_foewytnijto@wp.pl> napisał(-a):

> Nie od razu, tylko poltora roku po zdarzeniu.

ale po co półtora skoro można a nawet powinno od razu?

Jak widać autor tak nie zrobił.
Zreszt± istnieje spora szansa, że TU kazałoby czekać do wyroku.

Data: 2015-12-28 13:35:59
Autor: J.F.
Dnia Mon, 28 Dec 2015 13:02:35 +0100, radekp@konto.pl napisał(a):
[...]

Wlasciwie 100% szans.
Dowiedziawszy sie, ze ich klient nie przyznaje sie do winy, mandatu
nie dostal a policja oskarza wnioskodawce - niemal na pewno by
odmowili wyplaty. J.

Data: 2015-12-22 16:54:20
Autor: Cavallino
W dniu 22.12.2015 o 13:57, Poldek pisze:

Czy przysługuje mi jakkolwiek tryb odwoławczy?

Od czego?
Uważasz, że ktoś inny był winien, to wnosisz sprawę cywilną do sądu i tyle.

Czy mam szanse na odszkodowanie z OC drugiego kierujÄ…cego?

Ubezpieczyciel się wypnie na 99,99 %, więc bez sądu nic nie zdziałasz.

Data: 2015-12-22 17:35:20
Autor: qwerty
Kolizja, Policja, mandat, sÄ…d, wyrok -> brak sprawcy.
UĹĽytkownik "Cavallino"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:n5brn9$57v$1@node2.news.atman.pl...
Ubezpieczyciel się wypnie na 99,99 %, więc bez sądu nic nie zdziałasz.

Po co dane drugiego?
Jeżeli sąd powiedział, że drugi jest winny to idziesz do swojego ubezpieczyciela i on resztę załatwia.

Data: 2015-12-22 18:12:46
Autor: Cavallino
W dniu 22.12.2015 o 17:35, qwerty pisze:
UĹĽytkownik "Cavallino"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup
Ubezpieczyciel się wypnie na 99,99 %, więc bez sądu nic nie zdziałasz.

Po co dane drugiego?
Jeżeli sąd powiedział, że drugi jest winny

Nie powiedział, bo to nie było przedmiotem sprawy.

Data: 2015-12-22 21:13:01
Autor: Robert Tomasik
W dniu 22-12-15 o 13:57, Poldek pisze:

Czy przysługuje mi jakkolwiek tryb odwoławczy?

Jeśli chcesz się odwoływać od faktu, że się to przedawniło, to chyba jedynie poprzez dołączenie do modnych ostatnio demonstracji.

Czy mam szanse na odszkodowanie z OC drugiego kierujÄ…cego?

Skoro nie napisałeś, czego sprawa dotyczy, to tylko wróżka może się wypowiedzieć. Opisz sytuację.

Data: 2015-12-23 02:11:33
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Tue, 22 Dec 2015 13:57:48 +0100, Poldek napisał(a):

Policja informuje mnie, że nie ma możliwo¶ci prowadzenia postępowania przeciwko drugiemu kieruj±cemu, bo karalno¶ć za czyn przedawniła się rok po zdarzeniu, czyli ponad pół roku temu.

Karalno¶ć się przedawniła, ale nie odpowiedzialno¶ć cywilna.

Podano mi numer polisy OC i TU drugiego kieruj±cego. Nie napisano, czy to polisa, która była ważna w dniu zdarzenia, czy aktualna.

Dane polisy na dany dzień można sprawdzić na stronie UFG.
Ale je¶li chodzi o zamierzchł± przeszło¶ć, to nie wiadomo jak z
aktualno¶ci±.

Czy przysługuje mi jakkolwiek tryb odwoławczy?
Czy mam szanse na odszkodowanie z OC drugiego kieruj±cego?

Tak, je¶li zostanie uznany winnym kolizji.
Co nie jest takie oczywiste - to że nie dało się _udowodnić_ winy Tobie,
nie oznacza automatycznie że uda się jemu.
Czyli może się nie udać tego ustalić w żadn± stronę.

Kolizja, Policja, mandat, sÄ…d, wyrok -> brak sprawcy.