Data: 2010-10-07 23:39:39 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Kolizja z autobusem PKS | |
Dnia Thu, 07 Oct 2010 10:27:16 +0200, luky napisał(a):
lekko puknięte u niego natomiast 0 szkód. Zatrzymałem się pogadaliśmy, stwierdził że to moja wina bo zmieniałem - on natomiast włączał się do ruchu, nie wiem może spanikowałem ale nie wzywaliśmy policji tylko Dokładnie odwrotnie. Skoro on sie właczał, to miał obowiązek ustąpic pierwszeństwa. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |
|
Data: 2010-10-08 17:52:24 | |
Autor: MarekM | |
Kolizja z autobusem PKS | |
W dniu 2010-10-07 23:39, Adam Płaszczyca pisze:
lekko puknięte u niego natomiast 0 szkód. Zatrzymałem się pogadaliśmy,Dokładnie odwrotnie. Skoro on sie właczał, to miał obowiązek ustąpic Skoro on się włączał w sytuacji opisanej przez PRZEPIS SZCZEGÓLNY (art.18), to powinien zachować się zgodnie z zapisami tego przepisu szczególnego, czyli upewnić się, że "nie zagraża bezpieczeństwu ruchu", a nie "ustąpić pierwszeństwa". Identycznie autor wątku miał obowiązek zachować się zgodnie z przepisem szczególnym, czyli "zwolnić, a w razie potrzeby zatrzymać się". W sytuacji z art.18. obydwaj kierowcy mają zachować się "defensywnie": kierujący pojazdem ma "obowiązek zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się", kierujący autobusem "upewnić się, że nie spowoduje zagrożenia". Sytuacja szczególna opisana dokładnie krok po kroku co należy zrobić - nie ma tu mowy o kategorii "pierwszeństwa". Konsekwencją złamania przepisu 18.1 przez kierującego pojazdem jest niemożność ruszenia z miejsca autobusu (bo kierowca złamałby przepis 18.2). Do tego drugiego może dojść tylko wtedy kiedy zajdzie to pierwsze (bo jeżeli kierujący pojazdem zachowałby się zgodnie z przepisami, czyli umożliwiłby włączenie się do ruchu, nie byłoby żadnego zagrożenia), więc mandat należy się obydwu kierującym. Marek |
|
Data: 2010-10-08 19:33:52 | |
Autor: luky | |
Kolizja z autobusem PKS | |
MarekM pisze:
więc mandat należy się obydwu kierującym. takie przyjąłem założenie - że każdy z nas dostanie po 200 PLN...[taka jest "stawka"?] co mnie tylko martwi to że u mnie ewidetnie widać że autobus wpakował mi się w tył pojazdu (tylny prawy błotnik), więc ja już na jego pasie byłem... :) |
|
Data: 2010-10-08 22:17:12 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Kolizja z autobusem PKS | |
Dnia Fri, 08 Oct 2010 17:52:24 +0200, MarekM napisał(a):
Skoro on się włączał w sytuacji opisanej przez PRZEPIS SZCZEGÓLNY (art.18), to powinien zachować się zgodnie z zapisami tego przepisu szczególnego, czyli upewnić się, że "nie zagraża bezpieczeństwu ruchu", a nie "ustąpić pierwszeństwa". Bzdura. Przepis szczególny nie jest sprzeczny z ogólnym. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |
|
Data: 2010-10-09 20:56:46 | |
Autor: MarekM | |
Kolizja z autobusem PKS | |
W dniu 08.10.2010 22:17, Adam PĹaszczyca pisze:
Skoro on siÄ wĹÄ czaĹ w sytuacji opisanej przez PRZEPIS SZCZEGĂLNYBzdura. Przepis szczegĂłlny nie jest sprzeczny z ogĂłlnym. Gdyby w takiej sytuacji kierujÄ cy autobusem miaĹ siÄ zachowaÄ tak, jak przy normalnym wĹÄ czaniu siÄ do ruchu (tj. ustÄ piÄ pierwszeĹstwa), to przepis ten w ogĂłle nie musiaĹby istnieÄ. Skoro ktoĹ go tam wpisaĹ, to po to, by opisaÄ tÄ szczegĂłlnÄ sytuacjÄ. Ale - idÄ c Twoim tokiem rozumowania - nawet jeĹźeli autobus miaĹby obowiÄ zek ustÄ piÄ pierwszeĹstwa, to w Ĺwietle przepisu 18.1 jego "wymuszenie pierwszeĹstwa" i tak poprzedzone jest zĹamaniem przepisu 18.1 przez kierujÄ cego innym pojazdem. UstÄ pienie pierwszeĹstwa jest opisane w kodeksie jako powstrzymanie siÄ od ruchu, jeĹźeli ruch mĂłgĹby zmusiÄ innego kierujÄ cego do zmiany kierunku/pasa ruchu/istotnej zmiany prÄdkoĹci. JeĹźeli inny kierujÄ cy stosuje siÄ do przepisĂłw (18.1), to autobus nie ma moĹźliwoĹci "ustÄ piÄ pierwszeĹstwa", bo jest po prostu wpuszczany. Czy to takie trudne do zrozumienia? MoĹźesz po tysiÄ ckroÄ pisaÄ, Ĺźe autobus wĹÄ cza siÄ do ruchu i ma ustÄ piÄ pierwszeĹstwa, ale to nie zmienia faktu, Ĺźe Ty MASZ OBOWIÄZEK umoĹźliwiÄ mu wĹÄ czenie siÄ do ruchu na podstawie innego przepisu, wiÄc ogĂłlnie znany fakt koniecznoĹci ustÄ pienia pierwszeĹstwa przy wĹÄ czaniu siÄ do ruchu w tej konkretnej sytuacji jest bez znaczenia. Marek |
|
Data: 2010-10-09 22:19:06 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Kolizja z autobusem PKS | |
Dnia Sat, 09 Oct 2010 20:56:46 +0200, MarekM napisał(a):
Bzdura. Przepis szczególny nie jest sprzeczny z ogólnym. I ja dobrze opisał na tyle, że nie budzi u umiejących czytać wątpliwości. Ale - idąc Twoim tokiem rozumowania - nawet jeżeli autobus miałby obowiązek ustąpić pierwszeństwa, to w świetle przepisu 18.1 jego "wymuszenie pierwszeństwa" i tak poprzedzone jest złamaniem przepisu 18.1 przez kierującego innym pojazdem. Ustąpienie pierwszeństwa jest opisane w kodeksie jako powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku/pasa ruchu/istotnej zmiany prędkości. Jeżeli inny kierujący stosuje się do przepisów (18.1), to autobus nie ma możliwości "ustąpić pierwszeństwa", bo jest po prostu wpuszczany. Czy to takie trudne do zrozumienia? Możesz po tysiąckroć Twoje kręcenie? Istotnie, jest trudne do zrozumienia. Gdyby ustawodawca chciał napisać to, co postulujesz, to artykuł 18 u. 1 zawierałby stwierdzenie "jest obowiązany ustąpić mu pierwszeństwa" nie zmienia faktu, że Ty MASZ OBOWIĄZEK umożliwić mu włączenie się do Tak. pod kilkoma warunkami. ruchu na podstawie innego przepisu, więc ogólnie znany fakt konieczności ustąpienia pierwszeństwa przy włączaniu się do ruchu w tej konkretnej sytuacji jest bez znaczenia. Owszem nie. Skoro kierujący autobusem właczając się do ruchu spowodował kolizję, to nie ustąpił pierwszeństwa. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |
|
Data: 2010-10-11 18:49:34 | |
Autor: Shrek | |
Kolizja z autobusem PKS | |
W dniu 2010-10-09 22:19, Adam Płaszczyca pisze:
Ale - idąc Twoim tokiem rozumowania - nawet jeżeli autobus miałby Czyli pociąg nie ma pierwszeństwa na przejeździe? Wszak ustawodawca nie napisał... Shrek. |
|
Data: 2010-10-11 19:18:06 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Kolizja z autobusem PKS | |
Mon, 11 Oct 2010 18:49:34 +0200, w <4cb34024$1@news.home.net.pl>, Shrek
<lskorupka@wirtualna> napisał(-a): Czyli pociąg nie ma pierwszeństwa na przejeździe? Wszak ustawodawca nie napisał... Pociąg to już nie pojazd szynowy? |
|
Data: 2010-10-12 00:31:48 | |
Autor: Adam Płaszczyca | |
Kolizja z autobusem PKS | |
Dnia Mon, 11 Oct 2010 18:49:34 +0200, Shrek napisał(a):
O, naprawdę? A jak dla mnie to pojazd szynowy ma pierwszeństwo... Art. 25 u. 2. i u.3. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |