Kolorowe znaki poziome

Data: 2010-06-25 09:50:06
Autor: Yakhub
Kolorowe znaki poziome
W dniu 2010-06-24 17:04, Paweł Lewandowski pisze:
Witam!

Za sprawą rosnącej popularności kostki brukowej (tzw. polbruku) na
parkingach i uliczkach osiedlowych doszło do ciekawego zjawiska.
Często, zamiast malować na kostce znaki poziome białą farbą, układa
się po prostu "znak" za pomocą kostki o innym niż nawierzchnia
kolorze. Sądzę, że chodzi tu o oszczędność.

Po części oszczędność, po części trwałość, po części estetyka.

W mojej okolicy tylko dziś (bo dziś na to zwróciłem uwagę) zauważyłem
np. czerwone przejście dla pieszych na szarej kostce,

Jeżeli to jest uliczka osiedlowa ("strefa zamieszkania", czy jak tam się to nazywa), to akurat to, czy jest przejście dla pieszych, czy nie, nic nie zmienia. A może pomóc trochę "skanalizować" ruch pieszych.

> czarne (!) linie  rozdzielające pasy ruchu na jasnoszarym bruku

Przecież linii rozdzielających pasy ruchu zazwyczaj równie dobrze mogłoby nie być... A lepsze takie (stanowiące "nieśmiałą sugestię"), niż żadne.

> oraz czerwone linie rozdzielające miejsca parkingowe

O ile zgodzę się, że takie znaki raczej nie mająmocy prawnej, to mogą stanowić pewną sugestię i wskazówkę dla parkujących. Taka informacja "jak staniesz skosem, bo cośtam, to ci jaj nie urwiemy, ale miło by było, gdybyś jednak stawał tak, jak pokazują linie"

> wraz z "kopertą" złożoną z
prostokątnych kawałków kostki, wyglądającą jak z wielkich pikseli.

Jeżeli obok jest znak pionowy (a zazywczaj jest) - to why not?

Moje pytanie jest następujące: czy PoRD bądź inny akt prawny określa,
że znaki poziome mogą być tylko białe bądź zółte? Czy znak w innym
kolorze jest znakiem w rozumieniu PoRD?

W rozumieniu PoRD znakiem pewnie nie jest, ale nie zgodzę się z tezą, że są niepotrzebne.

--
Yakhub

Data: 2010-06-25 02:19:13
Autor: Paweł Lewandowski
Kolorowe znaki poziome
On 25 Cze, 09:50, Yakhub <y.a.k.h....@gazeta.pl> wrote:
> [...]

to nazywa), to akurat to, czy jest przejście dla pieszych, czy nie, nic
nie zmienia. A może pomóc trochę "skanalizować" ruch pieszych.

Powyższa sytuacja występuje akurat poza strefą zamieszkania. Pisząc
"droga osiedlowa" nie miałem na myśli ani drogi wewnętrznej, ani
niepublicznej. Chodziło mi o drogę o niewielkim natężeniu ruchu.

> [...]

Przecież linii rozdzielających pasy ruchu zazwyczaj równie dobrze
mogłoby nie być... A lepsze takie (stanowiące "nieśmiałą sugestię"), niż

Nie do końca mogłoby nie być, bo przypadek który mam na myśli to linia
ciągła rozdzielająca pasy ruchu, więc jest stan prawny (czy jest
znakiem w rozumieniu PoRD czy nie) jest dość istotny, nie chodzi tylko
o dobre obyczaje.

> [...]

> prostokątnych kawałków kostki, wyglądającą jak z wielkich pikseli.

Jeżeli obok jest znak pionowy (a zazywczaj jest) - to why not?

Naturalnie chodziło mi o sytuację niejasną - a obecność znaku
pionowego oczywiście jednoznacznie wyjaśnia sprawę.

> [...]
> kolorze jest znakiem w rozumieniu PoRD?

W rozumieniu PoRD znakiem pewnie nie jest, ale nie zgodzę się z tezą, że

Ja też nie twierdzę że są niepotrzebne, ale ni może być tak, że
namalujemy (ułożymy z kostki) linię czerwoną bądź czarną i będziemy
liczyć na dobre obyczaje kierowców. Jeśli ustawodawca przewidział, że
linia ma być biała bądź żółta to taka ma być. Każda pozostała to tylko
ozdoba drogi.

Pozdrawiam.

Data: 2010-06-25 10:42:45
Autor: Jakub Witkowski
Kolorowe znaki poziome
Yakhub pisze:

"jak staniesz skosem, bo cośtam, to ci jaj nie urwiemy, ale miło by było, gdybyś jednak stawał tak, jak pokazują linie"

Albo raczej "to mandatu nie dostaniesz, ale może cię spotkać inna przykrość..." :)

Kolorowe znaki poziome