[Pilne!]Kompatybilno¶ć wsteczna SATA III

Data: 2012-11-06 09:16:53
Autor: OMSON
[Pilne!]Kompatybilno¶ć wsteczna SATA III
Chcę kupić kilka dysków SATA i zastanawia mnie, czy starsze płyty główne (te obsługuj±ce jeszcze SATA II a nawet pierwsze SATA) będ± potrafiły współpracować z nowoczesnymi dyskami SATA III?

Pzdr, OMSON

Data: 2012-11-06 09:43:51
Autor: Vituniu
[...]

IMHO z wylaczeniem staych chipsetow (IIRC) VIA, ktore
mialy problem z dyskami "II", nie powinno byc problemow.

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2012-11-06 01:25:30
Autor: Matt
On Nov 6, 9:44 am, "Vituniu" <vitu...@poczta.fm> wrote:
> [...]

IMHO z wylaczeniem staych chipsetow (IIRC) VIA, ktore
mialy problem z dyskami "II", nie powinno byc problemow.

Wiele dysków ma też zworkę, która pomaga na takie problemy - np strona
26:

http://www.seagate.com/staticfiles/support/disc/manuals/notebook/momentus/7200.4%20%28Holliday%29/100534376a.pdf

--
Regards
Matt

Data: 2012-11-06 09:55:47
Autor: OMSON
Vituniu pisze:

IMHO z wylaczeniem staych chipsetow (IIRC) VIA, ktore
mialy problem z dyskami "II", nie powinno byc problemow.

Ok dzięki kolego. :)

Pzdr, OMSON

Data: 2012-11-06 10:28:53
Autor: Vituniu
[Pilne!]Kompatybilno¶ć wsteczna SATA III
Ok dzięki kolego. :)

Iiiitam... ;)

BTW:
Lista chipsetow sprawiajacych problemy z dyskami szybszymi niz "SATA I" wg
WD:
http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1337/

- VT8237
- VT8237R
- VT6420
- VT6421L
- SIS760
- SIS964

Przyczyna problemow:
kontroler nie potrafi wynegocjowac z dyskiem szybkosci transmisji.

Rozwizanie:
wymusic na dysku prace w trybie 1.5 Gb/s (SATA I)
UWAGA: nie w kazdym dysku da sie to zrealizowac.

pozdrawiam,
Vituniu

Data: 2012-11-06 11:33:20
Autor: OMSON
Vituniu pisze:

Rozwizanie:
wymusic na dysku prace w trybie 1.5 Gb/s (SATA I)
UWAGA: nie w kazdym dysku da sie to zrealizowac.

Celuję w kilka takich:

http://www.komputronik.pl/product/112966/Sprzet_komputerowy/Podzespoly/WD_Blue_500_GB_WD5000AAKX_16MB_cache_SATA-600.html

Pzdr, OMSON

Data: 2012-11-06 11:59:54
Autor: Vituniu
[Pilne!]Kompatybilno¶ć wsteczna SATA III
Celuję w kilka takich:
WD Blue 500GB WD5000AAKX

A ma toto odpowiednia zworke?
http://wdc-pl.custhelp.com/app/answers/detail/search/1/a_id/7090#jumper

pozdrawiam,
Vituniu

Data: 2012-11-07 02:20:31
Autor: Marek
[Pilne!]Kompatybilno¶ć wsteczna SATA III

Użytkownik "Vituniu" <vituniu@poczta.fm> napisał w wiadomo¶ci news:5098d86d$0$1212$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W ktorys dyskach samsunga sata II tryb sata I ustawialo sie programowo softem producenta.
W przypadku kiedy plyta nie byla w stanie sie dogadac z dyskiem, przestawienie to bylo conajmniej niemozliwe na takim sprzecie.

pzdr

Data: 2012-11-12 22:59:44
Autor: Radosław Sokół
[Pilne!]Kompatybilność wsteczna SATA III
W dniu 06.11.2012 09:16, OMSON pisze:
Chcę kupić kilka dysków SATA i zastanawia mnie, czy starsze płyty główne (te obsługujące jeszcze SATA II a nawet pierwsze SATA) będą potrafiły współpracować z nowoczesnymi dyskami SATA III?

Nie ma takiego czegoĹ› jak SATA II czy SATA III.

Jest jeden standard SATA. Sterownik dysku oraz mostek ne-
gocjują szybkość połączenia na 1.5 Gbps, 3.0 Gbps lub 6.0
Gbps. I to jest koniec różnic w wydajności (pomijając jesz-
cze opcjonalne elementy protokołu w stylu NCQ).

Poza kilkoma nieudanymi układami mostków PCI<>SATA firmy
VIA, nie ma juĹĽ obecnie mostkĂłw Ĺşle negocjujÄ…cych tryb
pracy. Każdy dysk SATA 6.0 Gbps powinien być dobrze wy-
krywany przez mostki 1.5 Gbps i 3.0 Gbps.

Problem jest *gdzie indziej*. Wiele starszych mostkĂłw ma
błędy w BIOSie i nie obsługuje poprawnie dysków o pojem-
ności ponad około 1 TB lub 2 TB. Ostatnio sam się naciąłem,
kupując nowy dysk o pojemności 1 TB do mostka SiI PCI<>SATA
-- BIOS karty zawieszał się w momencie wykrywania dysku.
Znalazłem co prawda aktualizację BIOSu, ale program aktu-
alizujący nie chciał mi wykryć tej karty niestety...

Drugim problemem może być Advanced Format, czyli sektory
4 KiB. Tu znowu problemy może sprawiać BIOS płyty, a na
pewno starsze systemy operacyjne. Ale często AF można wy-
łączyć lub przekonfigurować zworkami lub oprogramowaniem
producenta dysku.

| RadosĹ‚aw Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |

[Pilne!]Kompatybilno¶ć wsteczna SATA III