Kompromitacja Tusku

Data: 2009-11-22 11:02:40
Autor: HaMMeR
Kompromitacja Tusku
u2 wrote:
Prof. Winczorek: Zmiany w konstytucji są niepotrzebne

http://fakty.interia.pl/polska/news/zmiany-w-konstytucji-sa-niepotrzebne,1400363

"Zdaniem konstytucjonalisty prof. Piotra Winczorka zaproponowane przez
premiera Donalda Tuska zmiany w konstytucji są niepotrzebne.

- Gdyby premier zechciał przeczytać konstytucję, to by się dowiedział,
że nie musi niczego zmieniać, ponieważ władza wykonawcza należy do
rządu. Prezydent w zakresie władzy wykonawczej ma bardzo ograniczone
kompetencje - powiedział prof. Winczorek.

Jego zdaniem zmiany nie byłyby potrzebne, gdyby nie spory pomiędzy
prezydentem a premierem. - Ta konstytucja obowiązuje od 12 lat, a pan
Tusk z panem Kaczyńskim od dwóch lat nie są w stanie się porozumieć.
Robienie wokół tego sprawy, która wymaga zmian konstytucyjnych moim
zdaniem jest przesadą - uznał prof. Winczorek.

Jego zdaniem zmiana sposobu wyboru prezydenta z wyborów bezpośrednich na
pośrednie, przeprowadzane przez Zgromadzenie Narodowe, które - jak
przypomniał - nie są w Polsce niczym nowym, wcale nie musi wiązać się z
ograniczaniem jego uprawnień. - Tam, gdzie wybory dokonywane są przez
parlament, m.in. na Węgrzech, czy w Czechach, prezydenci nie są wcale
tak słabi. Dlatego nie ma konieczności, aby przy zmianie sposobu wyboru
prezydenta odbierać mu np. prawo weta. Ja jestem zdecydowanie za tym,
żeby prezydent miał prawo weta, dlatego że to jest ostatnia deska
ratunku przy naszym marnym prawodawstwie sejmowym - ktoś musi na końcu
to wszystko sprawdzić i ewentualnie powiedzieć "nie", ale przecież nie w
ten sposób, że odrzuca te ustawy, tylko kieruje do ponownego
rozpatrzenia - powiedział prof. Winczorek.

Zwrócił uwagę, że Trybunał Konstytucyjny nie może przejąć tej funkcji,
bo działa inaczej - podejmuje sprawy po otrzymaniu wniosku, sam nie może
brać spraw do rozpatrzenia. Dodał, że nie zawsze weto prezydenta musi
być spowodowane niezgodnością z konstytucją, ale np. marną jakością
ustawy albo zbyt wielkimi kosztami jej wykonania.

- Jeżeli prezydent ma być wybierany przez parlament, to ja nie wiem, czy
to dobrze, że taki projekt wnosi obecny kandydat na prezydenta. Bo
jeżeli te wybory mają się odbywać w przyszłym roku, to większość w
parlamencie będzie taka jak dzisiaj. Pan premier ułatwia sobie albo
innemu kandydatowi ze swojej partii, wybór na prezydenta - powiedział
prof. Winczorek."
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -

A coze to coze.., prof. Winczorek gryzie 'karmiaca reke'..?
Koniec swiata, widac, ze z Tuskiem i jego oprycznina jest naprawde zle!
:)

Data: 2009-11-22 15:08:19
Autor: u2
Kompromitacja Tusku
HaMMeR pisze:

A coze to coze.., prof. Winczorek gryzie 'karmiaca reke'..?
Koniec swiata, widac, ze z Tuskiem i jego oprycznina jest naprawde zle!

Profesor to jednak nie marny magister historii. :)

Kompromitacja Tusku