Komputer daje się włączyć raz na kilka naście prób wciśnięcie przycisku power

Data: 2015-10-31 21:56:11
Autor: Marcin N
Komputer daje się włączyć raz na kilka naście prób wciśnięcie przycisku power
Wyeliminowałem przycisk power jako źródło awarii, bo nawet zwieranie drutem nie zawsze włącza komputer.

Podejrzewam więc albo zasilacz, albo płytę główną.
Jak to radzicie zdiagnozować?

--
MN

Data: 2015-10-31 22:27:01
Autor: Piotr

Użytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisał w wiadomości news:56352ae8$0$663$65785112news.neostrada.pl...
Wyeliminowałem przycisk power jako źródło awarii, bo nawet zwieranie drutem nie zawsze włącza komputer.

Podejrzewam więc albo zasilacz, albo płytę główną.
Jak to radzicie zdiagnozować?

Jak masz taki dylemat to chyba najlepiej w serwisie.

Data: 2015-11-01 02:29:59
Autor: Krystek
W dniu 2015-10-31 21:56, Marcin N pisze:
Wyeliminowałem przycisk power jako źródło awarii, bo nawet zwieranie
drutem nie zawsze włącza komputer.

Podejrzewam więc albo zasilacz, albo płytę główną.
Jak to radzicie zdiagnozować?

Jeśli masz możliwość to wymień zasilacz i sprawdź. Jeśli objawy będą się dalej pojawiały to będzie wskazywało na płytę główną. Miałem taki sam objaw w starym komputerze. Uruchamiał się raz na kilka(naście) przyciśnięć przycisku POWER w obudowie, a za któryśsetnym razem już się w ogóle nie włączył...

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2015-11-01 06:29:19
Autor: Marcin N
W dniu 2015-11-01 o 02:29, Krystek pisze:
Miałem taki sam objaw w starym komputerze. Uruchamiał się raz na
kilka(naście) przyciśnięć przycisku POWER w obudowie, a za któryśsetnym
razem już się w ogóle nie włączył...

I co było winne? Płyta?

--
MN

Data: 2015-11-01 07:45:28
Autor: JDX
On 2015-10-31 21:56, Marcin N wrote:
[...]
Podejrzewam więc albo zasilacz, albo płytę główną.
Może być jedno i drugie, zwłaszcza, gdy oba podzespoły są w podobnym
wieku. Może być też tak, że teraz wymienisz uszkodzone kondensatory np.
na płycie, a za np. pół roku będziesz musiał zrobić to w zasilaczu.

Jak to radzicie zdiagnozować?
1. Obejrzeć czy nie widać gdzieś spuchniętych kondensatorów
2. Podłączyć płytę do sprawnego zasilacza aby się upewnić co padło.

Data: 2015-11-01 12:42:59
Autor: Budzik
Komputer daje siê w³±czyæ raz na kilkana¶cie prób wci¶niêcie przycisku power
U¿ytkownik Marcin N marcin5.usun.wykasuj@onet.pl ...

Wyeliminowa³em przycisk power jako ¼ród³o awarii, bo nawet zwieranie drutem nie zawsze w³±cza komputer.

Podejrzewam wiêc albo zasilacz, albo p³ytê g³ówn±.
Jak to radzicie zdiagnozowaæ?

A co to za komputer?
Jaka p³yta?

Data: 2015-11-01 18:10:47
Autor: Marcin N
W dniu 2015-11-01 o 13:42, Budzik pisze:
[...]

Stary procesor AMD X2 64 4000+.

P³yta do¶æ nowa - jeszcze chyba na gwarancji, bo stara siê zepsu³a. P³yta Am2/Am3. Nie pamiêtam producenta i nie mogê teraz sprawdziæ.

Zasilacz stary jak procesor. Obudowa MicroTower i zasilacz mniejszy ni¿ typowy ATX, 300W.

--
MN

Data: 2015-11-02 18:00:44
Autor: Budzik
[...]

To jak na gwearancji to nie trac czasu i oddaj - sami sprawdza :)

Data: 2015-11-02 08:30:10
Autor: Radosław Sokół
W dniu 31.10.2015 o 21:56, Marcin N pisze:
Podejrzewam więc albo zasilacz, albo płytę główną.
Jak to radzicie zdiagnozować?

Najczęściej takie problemy powodują uszkodzone kondensatory
elektrolityczne w zasilaczu lub na płycie.

Diagnoza: rozebrać wszystko na części włącznie z zasilaczem,
porządnie wyczyścić, oglądnąć wszystkie kondensatory. Jeżeli
którykolwiek jest podejrzany, wymienić całą grupę (na low-
ESR).

| RadosÅ‚aw Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |                                        |

Data: 2015-11-02 15:55:32
Autor: Marcin N
W dniu 2015-11-02 o 08:30, Radosław Sokół pisze:
[...]

Obejrzałem wszystkie kondensatory. Wszystkie optycznie idealne.

--
MN

Data: 2015-11-02 16:06:46
Autor: Jacek Maciejewski
Komputer daje siê w³±czyæ raz na kilkana¶cie prób wci¶niêcie przycisku power
Dnia Mon, 2 Nov 2015 15:55:32 +0100, Marcin N napisa³(a):

Obejrza³em wszystkie kondensatory. Wszystkie optycznie idealne.

Tak czy owak p³yta le¿y na 99%. Ciekawe jaki producent?
W³a¶nie po¿egna³em p³ytê P4-M890T ECS-a. Te¿ wszystkie kond. fajne na
oko :)
--
Jacek
Dziesiêæ przykazañ ma 279 s³ów.

Data: 2015-11-02 16:12:49
Autor: Marcin N
[...]

Mówisz, ¿e to p³yta?
Mam w ciemno kupiæ inn±?
Mój model to: AsRock N68C-GS FX dual DDR

Przy okazji: co to za typ zasilacza o wielko¶ci 13x13x7.5 cm?

Zwyk³e ATX maj± oko³o 15x15x8.5, ale taki nie wejdzie do obudowy.

--
MN

Data: 2015-11-02 16:41:57
Autor: Dawid
W dniu 2015-11-02 o 16:12, Marcin N pisze:
Dnia Mon, 2 Nov 2015 15:55:32 +0100, Marcin N napisa³(a):

Obejrza³em wszystkie kondensatory. Wszystkie optycznie idealne.

Na 100% zasilacz, pad³ i tyle.
Nied³ugo nie uruchomi siê ju¿ nawet po setnej próbie.
Pozdrawiam

Data: 2015-11-02 16:49:52
Autor: Marcin N
W dniu 2015-11-02 o 16:41, Dawid pisze:
[...]

Je¶li pad³ to czy miernikiem mogê to wykryæ? Co pomierzyæ, ¿eby sprawdziæ, czy dzia³a?

--
MN

Data: 2015-11-02 18:30:52
Autor: \(c\)RaSz
Komputer daje siê w³±czyæ raz na kilkana¶cie prób wci¶niêcie przycisku power
U¿ytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisa³ w
news:5637861b$0$641$65785112news.neostrada.pl ...
:
: W dniu 2015-11-02 o 16:41, Dawid pisze:
: >
: > (...)
[...]

A nie masz pod rêk± drugiego PC-ta? To po¿ycz od s±siada!

Nie trzeba, póki co, wszystkiego demontowaæ, je¶li postawisz dwie skrzynki
blisko siebie, to da siê bez wyjmowania zasilacza. Podci±gniesz tylko
najwa¿niejsze kabelki, chyba sobie dopowiesz, które s± niezbêdne? I spróbuj "na
krzy¿": do PC-ta "A" podepnij zasilacz "B", i zobacz jaki to da skutek. A potem
odwrotnie.

--
Nie oczekuj, i¿ rz±d uzna, ¿e warto wesprzeæ tak¿e i Ciebie. S± w tym "porz±dku
dziobania" ludzie, na których rz±dowym decydentom  -  zale¿y ZNACZNIE bardziej.

Data: 2015-11-02 22:22:08
Autor: RadoslawF
W dniu 2015-11-02 o 18:30,   (c)RaSz pisze:

: Jeśli padł to czy miernikiem mogę to wykryć? Co pomierzyć, żeby
: sprawdzić, czy działa?
:

A nie masz pod ręką drugiego PC-ta? To pożycz od sąsiada!

Nie trzeba, póki co, wszystkiego demontować, jeśli postawisz dwie skrzynki
blisko siebie, to da siÄ™ bez wyjmowania zasilacza. PodciÄ…gniesz tylko
najważniejsze kabelki, chyba sobie dopowiesz, które są niezbędne? I spróbuj "na
krzyż": do PC-ta "A" podepnij zasilacz "B", i zobacz jaki to da skutek. A potem
odwrotnie.

Po co takie kombinacje alpejskie ?
Miernikiem za dwadzieścia czy trzydzieści złotych sprawdzi
napięcia podczas "pracy" czy na "obciążeniu" jak kto woli
i będzie wiedział czy to zasilacz czy nie.

Pozdrawiam

Data: 2015-11-03 07:27:42
Autor: Piotr Rezmer
W dniu 2015-11-02 o 22:22, RadoslawF pisze:

Po co takie kombinacje alpejskie ?
Miernikiem za dwadzieścia czy trzydzieści złotych sprawdzi
napięcia podczas "pracy" czy na "obciążeniu" jak kto woli
i będzie wiedział czy to zasilacz czy nie.

A czy jest możliwość że zasilacz impulsowy da niewygładzone napięcie wyjściowe? Np. piła o dość dużej amplitudzie? Miernik pokaże wartość uśrednioną, która może być bardzo bliska znamionowej.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2015-11-03 10:49:05
Autor: RadoslawF
W dniu 2015-11-03 o 07:27, Piotr Rezmer pisze:

[...]

Nie wiem, nie mam oscyloskopu.

Pozdrawiam

Data: 2015-11-03 17:21:28
Autor: \(c\)RaSz
Komputer daje się włączyć raz na kilkanaście prób wciśnięcie przycisku power
Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w
news:n19vug$pec$1node1.news.atman.pl ...
:
[...]

No właśnie z tym uśrednianiem jest kłopot. Trzeba więc dobrze wiedzieć *jak* to
mierzyć, oraz to, *co* się tak naprawdę mierzy...

Przy próbie mierzenia czasami bywa (a już szczególnie w przypadku zasilaczy
impulsowych) że cyfry na wyświetlaczu miernika miotają się jak gówno w
przerębli, i niewiele można z tego ich trzepotu wywnioskować. No i też nie
zawsze da się zmierzyć niektóre "żyły" zasilające — faktycznie pod standardowym
obciążeniem. Przede wszystkim te, które "napędzają" płytę główną; trzeba by do
tego mieć jakąś (bo ja wiem) przelotkę?

Natomiast suflowane przeze mnie "podpięcie na krzyż", to w pełni "test prawdy",
bo daje dość jednoznaczną odpowiedź, i to nie tylko czy padł zasilacz, ale czy
też przypadkiem diabli wzięli płytę, czy nie jedno, ni drugie, ni trzecie...

--

Socjaliści, jak wiadomo, swój program kierują do tych, którzy czują się
pokrzywdzeni, i wyzyskiwani. Kiedy więc socjaliści są u władzy - tak

Data: 2015-11-04 13:20:19
Autor: RadoslawF
W dniu 2015-11-03 o 17:21,   (c)RaSz pisze:

[...]

Nie spotkałem się z "miotaniem" cyferek na wyświetlaczu przy sprawdzaniu
zasilacza komputerowego.
A "żyÅ‚y" zasilajÄ…ce pÅ‚ytÄ™ mierzy siÄ™ "na szpileczkÄ™". Da siÄ™.  :-)
Chodź przy prowadzeniu serwisu wolał bym zrobić sobie jednak przelotkę.

[...]

Trzeba mieć drugi kompletny komputer z możliwością zamiany zasilaczy.
Pożyczenie od sąsiada ? a co zrobisz jak spalisz mu zasilacz lub płytę ?
A miernik kupisz z 20 - 30 zł i przyda się jeszcze nie raz w domu.

Pozdrawiam

Data: 2015-11-04 22:37:06
Autor: Adam
W dniu 2015-11-04 o 13:20, RadoslawF pisze:
W dniu 2015-11-03 o 17:21,   (c)RaSz pisze:
(...)
Natomiast suflowane przeze mnie "podpiêcie na krzy¿", to w pe³ni "test
prawdy",
bo daje do¶æ jednoznaczn± odpowied¼, i to nie tylko czy pad³ zasilacz,
ale czy
te¿ przypadkiem diabli wziêli p³ytê, czy nie jedno, ni drugie, ni
trzecie...

Trzeba mieæ drugi kompletny komputer z mo¿liwo¶ci± zamiany zasilaczy.
Po¿yczenie od s±siada ? a co zrobisz jak spalisz mu zasilacz lub p³ytê ?
A miernik kupisz z 20 - 30 z³ i przyda siê jeszcze nie raz w domu.

Trochê ju¿ p³yt g³ównych przesz³o przez moje rêce. Zasilaczy te¿.

Metoda "na zamianê" nie zawsze dzia³a. Oprócz potencjalnej mo¿liwo¶ci upalenia drugiej p³yty, istniej± jeszcze inne czynniki.
Przyk³adowo: swego czasu by³a p³yta OIDP BE6-II-Plus Abita. P³yta ze z³±czami SCSI, stabilna jak ska³a. Dzia³a³a nawet na dogorywaj±cych zasilaczach, na których inne p³yty nie chcia³y wstaæ. Zreszt± nawet postawi³em ze trzy serwery na tych p³ytach.

Teraz mam co¶ podobnego: poleasingowe Delle 320 i 755. Jeden z kompów (OptiPlex 320) przy próbie uruchomienia za¶wieca kontrolkê zasilania na pomarañczowo i nie startuje. Zasilacz nie trzyma parametrów. Ale ten sam zasilacz w³o¿ony do drugiego 320 staruje. Te same p³yty g³ówne 0MH651, elektrolity na oko zdrowe. Cuda jakie¶?

Oczywi¶cie trefny zasilacz do utylizacji, bo nie bêdê siê zastanawia³, czy za miesi±c druga p³yta g³ówna nie obrazi siê na ten trefny.

A co do sprawdzania - je¶li nie masz jakiego¶ przyzwoitego miernika typu np. Metex z True RMS, to s± w handlu testery wpinane w z³±cza zasilaczy ATX. S± te¿ testery p³yt g³ównych wpinane w PCI. Kosztuje to niewiele, ale chyba dla jednego testu nie ma sensu kupowaæ.

A je¶li ju¿ koniecznie "na zamianê", to testuj±c na _nowym_ lub sprawnym zasilaczu.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2015-11-04 23:05:22
Autor: Adam
W dniu 2015-11-04 o 22:37, Adam pisze:
(...)
[...]

Errata: to by³a Aopen AX6B Plus.

Mia³a jeszcze jedn± ciekaw± rzecz: sprzêtow± hibernacjê na specjalnej, dedykowanej partycji. Win 98 usypia³o siê w kilka sekund i wstawa³o jeszcze szybciej. Nawet dzisiejsze tablety wymiata³a.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2015-11-05 22:27:05
Autor: Radosław Sokół
W dniu 03.11.2015 o 07:27, Piotr Rezmer pisze:
A czy jest możliwość że zasilacz impulsowy da niewygładzone napięcie wyjściowe? Np. piła o dość dużej amplitudzie? Miernik pokaże wartość uśrednioną, która może być bardzo bliska znamionowej.

Wtedy ustawiasz miernik na tryb AC i w wielu przypadkach
pokaże Ci, że nie masz spodziewanego zera tylko coś innego.

Data: 2015-11-06 19:07:04
Autor: BQB
W dniu 2015-11-05 o 22:27, Radosław Sokół pisze:
[...]

Kolega na elektronice się nie zna, napięcie zmienne, to nie tylko przemienne o częstotliwości 50Hz jakie znamy z gniazdka. Miernik nie pokaże zmian napięcia na wyjściu zasilacza impulsowego, gdzie częstotliwość wypełniania to w kHz jest, do takich testów już oscyloskop jest potrzebny. A każdy zasilacz impulsowy ma na wyjściu napięcie _zmienne_ i zmienia się one z np 5,015V do 5.025V

Piotrze, co znaczy dla Ciebie duża amplituda? Jak jest różna od specyfikacji, to albo tranzystor popsuty albo kondensator, być może jakaś dioda.

Data: 2015-11-02 19:11:16
Autor: Jacek Maciejewski
Komputer daje siê w³±czyæ raz na kilkana¶cie prób wci¶niêcie przycisku power
Dnia Mon, 2 Nov 2015 16:12:49 +0100, Marcin N napisa³(a):

[...]

Naprawdê nie masz jakiego¶ testowego zasilacza? U ka¿dego powinien le¿eæ
pod ³ó¿kiem :)
Przy okazji: co to za typ zasilacza o wielko¶ci 13x13x7.5 cm?
Zwyk³e ATX maj± oko³o 15x15x8.5, ale taki nie wejdzie do obudowy.
A cholera wie. Chyba takiego nie widzia³em.

Data: 2015-11-02 18:28:18
Autor: Radosław Sokół
W dniu 02.11.2015 o 15:55, Marcin N pisze:
Obejrzałem wszystkie kondensatory. Wszystkie optycznie idealne.

To teraz warto sprawdzić zasilacz. Najpierw +5 i +12 na wtyczce
zasilającej dysk twardy ATA, a potem resztę napięć na wtyku
zasilającym płytę główną.

Odchyłki >= 5% sugerują wadliwą pracę. Szczególnie zbyt niskie
napięcia mogą powodować problemy z rozruchem.

Data: 2015-11-02 21:06:45
Autor: the_foe
W dniu 2015-10-31 o 21:56, Marcin N pisze:
Wyeliminowałem przycisk power jako źródło awarii, bo nawet zwieranie
drutem nie zawsze włącza komputer.

Podejrzewam więc albo zasilacz, albo płytę główną.
Jak to radzicie zdiagnozować?

włącz komputer niech pochodzi z pół godziny. Wyłącz i od razu włącz, jak załapał za 1. razem to zasilacz stracił moc.
Mozna tez odłączyć napędy i zostawić jeden moduł RAM, wyciągnąć grafę i odpalić na integrze. Po tem kastarcji komputer powinien zwiększyć częstość załączen to też wskazywałoby na zasilacz.

--
@foe_pl

Data: 2015-11-05 09:43:45
Autor: Adam Wysocki
Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:

Podejrzewam wiêc albo zasilacz, albo p³ytê g³ówn±.
Jak to radzicie zdiagnozowaæ?

Odepnij dyski itd. zostaw tylko p³ytê.

Mia³em taki objaw, jak mia³em za s³aby zasilacz. Dyski przy starcie, jak rozkrêcaj± talerze, potrafi± poci±gn±æ trochê pr±du, na tyle ¿e zasilacz mo¿e siê od razu wy³±czyæ (tak ¿e nawet nie zauwa¿ysz w³±czenia).

Mia³em tak te¿ w jednym thin cliencie, jak do³o¿y³em do niego dysk. Tam pomog³o dorzucenie du¿ego kondensatora na liniê 12V przy dysku, ale w pececie, gdy masz mo¿liwo¶æ wymiany zasilacza, to ¿adne rozwi±zanie...

--
"qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
http://www.chmurka.net/

Komputer daje się włączyć raz na kilka naście prób wciśnięcie przycisku power