Komputer okresowo nie uruchamia sie (nieco dlugie)

Data: 2011-05-18 17:33:16
Autor: Paweł
Komputer okresowo nie uruchamia sie (nieco dlugie)
Witam
Na początku tego roku kupiłem następujący zestaw komputerowy:

CPU: AMD Phenom II X6 1090T BOX
Mobo: Gigabyte GA-890XA-UD3
RAM: Kingston HyperX Blu DDR3 2X 2GB 1333MHz CL9
HDD: WD Caviar Green 1TB WD10EARS 64MB cache SATA-II
GPU: Radeon 6850 HIS 1GB 2xDVI&HDMI&D
DVD: Samsung DVD+/-RW SH-S223C bulk black (SATA)
Obudowa: Cooler Master Elite 370
PSU: Cooler Master zasilacz ATX Real PSU Pro 620W Modular
Cooler CPU: CoolerMaster Hyper TX3
System: MS Windows 7 HP OEM 64Bit

Komputer działał sprawnie. Jednakże od okolo 2 miesięcy zdarza się, że co kilka tygodni podczas porannego włączenia sprzęt nie chce się uruchomić. Oznaką działania są jedynie obroty: wiatraka zasilacza, tylnego wiatraka wyciągowego, wiatraka karty graficznej oraz świecenie diod na froncie obudowy. Systemowy beeper nie wydaje z siebie żadnego dźwięku, pozostałe komponenty wydają się nie być zasilane (wentylator CPU przestaje się kręcić po okolo 2 sekundach od próby uruchomienia).

Komputer znajduje się w innym budynku. Za pierwszym razem, w celu naprawy wziąłem go do siebie i rozłożyłem na części - pozostawiając jedynie w obudowie mobo + CPU + Cooler. Pozostałe elementy zostały wyjęte na zewnątrz, a wszelkie kable były rozłączone. Zastosowanie metody "na pajączka" z użyciem innego zasilacza (Chieftec 750 W) i złożenie zestawu przyniosło pozytywny skutek - komputer działał prawidłowo. Zachęcony tym, podpiąłem pierwotny zasilacz z zestawu - i również komputer uruchomił się bez problemu. Test napięć i temperatur w normie. Komputer został zmontowany i zawieziony do jego pierwotnej lokalizacji.

Działał bez zarzutu przez kolejne kilka tygodni. Do wczoraj.....
Tak jak poprzednio, poranne uruchomienie spowodowało w/w obbjawy. Tym razem niestety nie mogłem wziąć go do siebie i wykorzystać innego zasilacza. Zastosowałem metode "na pajączka" tam na miejscu, z wykorzystaniem oryginalnego zasilacza z zestawu (Cooler Master) znów spowodowało, że komputer się uruchomił. Wyłaczyłem go by wszystko podokręcać i zamknąć obudowę.....

Niestety ponowne uruchomienie, tam na miejscu, okazało się znów niemożliwe - te same objawy.

Teraz komputer czeka na test w innym miejscu z innym zasilaczem - tak jak opisałem to przy pierwszym przypadku. Jestem pewny na ponad 99%, ze znów uruchomi się poprawnie :-)

Pytanie, co mogło być przyczyną tych okresowych problemów....
Otóż.... budynek, w którym stoi ten komputer jest dość stary (kamienica) i ma trochę zawodną sieć energetyczną, a dodatkowo gniazdka w ścianach nie posiadają bolców uziemiających. Sama listwa zasilająca też już ma kilka lat (kiedyś zaiskrzyła).

Czy powodem takiego zachowania mogą być okresowe skoki napięcia w sieci (głownie zapewne w nocy, gdyż to rano komputer ma problemy)? Czy słusznie uważam, że zasilacz w takim przypadku wykorzystuje swoje zabezpieczenia i nie dostarcza wystarczającej energii do pozostałych komponentów? Komputer w nocy jest wyłączany - czy sieć energetyczna może odpowiadać za to, ze komputer nie chce się uruchomić nawet po kilku godzinach?

Skłaniam się ku powyższym tezom, gdyż złożenie i uruchomienie komputera w innym bdudynku, z inną siecią energetyczną przebiega prawidłowo - i komputer działa prawidłowo, do czasu przeniesienia go do tej "pechowej" lokalizacji i odczekaniu kilkunastu dni/ kilku tygodni....(do następnego razu....)

Czy dobrze myślę? Co o tym sądzicie?

Pozdrawiam wytrwałych i tych którzy to przeczytali ;-)
Paweł

Data: 2011-05-18 18:24:29
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 18 May 2011 17:33:16 +0200, Paweł napisał(a):

Czy dobrze myślę? Co o tym sądzicie?

Sądzę że źle myślisz. Zasilacze są całkiem odporne na niespodzianki z
sieci. IMO kłopoty z kompem są spowodowane mikropęknięciem ścieżki na
płycie lub podobnym chwilowym brakiem gdzieś kontaktu (o ile sprzęt jest
nowy)
--
Jacek

Data: 2011-05-18 19:28:35
Autor: Przemek
Komputer okresowo nie uruchamia sie (nieco dlugie)
Jacek Maciejewski nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
[...]

a ja bym stawiał na blow'upnięte albo wysuszone kondziory na płycie.
Przem

Data: 2011-05-18 19:41:39
Autor: Paweł
Użytkownik "Przemek" <raz@onet.pl> napisał w wiadomości news:ir0vk4$du7$1inews.gazeta.pl...
[...]

Kondensatory wyglądają poprawnie - przejrzałem wszystkie (poza ukrytymi pod obudową karty graficznej), więc to raczej nie one. Fakt faktem - zakładałem cooler na procesor, ale robiłem to po wyjęciu płyty z obudowy (na miękkiej podkładce) - czyżby to jednak taki feler? ;-/

Kilka coolerów już zakładałem i takich problemów nie spotkałem.

Gwarancja by to objęła??

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2011-05-18 21:27:28
Autor: Przemek
Komputer okresowo nie uruchamia sie (nieco dlugie)
Paweł nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
Kondensatory wyglądają poprawnie - przejrzałem wszystkie (poza ukrytymi
pod  obudową karty graficznej), więc to raczej nie one. Fakt faktem -

Mogą wyglądać ok, a mimo to właśnie dawać taki objaw. KIedyś serisowałem płytę jednego della. W ogóle się nie odpalała, albo wieszała. WYmieniłem kondziory widocznie walnięte, ale wstawała za którymś razem. Dopiero po wymianie WSZYSTKICH zaczęła normalnie pracować.

[...]

IMHO jeśli płyta nie wstaje za każdym razem, to jak najbardziej podlega to pod uszkodzenie.
Fakt, że dobrze by było postawić choc na próbę jakis UPS, zeby na 100% wykluczyć kwestie zasilania.
Przem

Data: 2011-05-18 21:50:19
Autor: Paweł
Użytkownik "Przemek" <raz@onet.pl> napisał w wiadomości news:ir16j1$73f$1inews.gazeta.pl...
[...]

Hmm.... jak go złożę i zacznie działać, a mimo to problem się powtórzy, to dam ten komp na gwarancję do serwisu. Tyle, ze gwarancja pewno będzie polegać na czekaniu przez miesiąc na nową płytę aż ją chińczycy dostarczą :-/
(Szkoda, ze nie da sie tego zrobic na gwarancji w ciągu kilku dni)

A UPSa niestety nie posiadam, i niewiem skąd go tu wziąć - no ale to szczegół.
Zobaczę gdy będę miał tego kompa w rękach i go poskładam.

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2011-05-19 12:57:03
Autor: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
Komputer okresowo nie uruchamia sie (nieco dlugie)
Paweł nabazgrał(a):
[...]

:-/
[...]

Ja pomierzyłbym napięcie w gnieździe pod obciążeniem.
Podłącz jakieś żelazko - zmierz spadek napięcia.
Miałem kiedyś podobną sytuację i okazało się, że żę bezpiecznik miał zaśniedziały styk. I albo komp się nie uruchamiał, albo wyłączał się gdy uruchomiła się lodówka.

G.B.

Data: 2011-05-22 20:23:53
Autor: Paweł
[...]

Dorwałem w końcu ten komputer. Tak jak przewidywałem, odpalenie z innego zasilacza w innej lokalizacji, a następnie podpięcie pierwotnego zasilacza rozwiązało problem. Komp działa zgodnie z przewidywaniami. Zawiozłem go spowrotem tam i tym razem wymieniłem listwę zasilającą. Zobaczę jak długo tym razem pociągnie :-)

Jak będę miał czas to dam go do serwisu, może wykryją jakieś "mikropęknięcie" płyty głównej lub wyschnięte kondensatory.

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2011-05-19 16:39:18
Autor: T.F.
Komputer okresowo nie uruchamia sie (nieco dlugie)
Użytkownik "Paweł" ...

Czy powodem takiego zachowania mogą być okresowe skoki napięcia w sieci

Mysle, ze dobrze kombinujesz.
Problemy 'pradowe' sa bardzo wredne w diagnozowaniu.

PS:
Wysylka do serwisu NIC nie da.
Tam bedzie dzialal wysmienicie.

--
T.F.

Data: 2011-05-24 01:58:05
Autor: JoteR
"Pawe" napisał:

CPU: AMD Phenom II X6 1090T BOX
Mobo: Gigabyte GA-890XA-UD3

Co o tym sdzicie?

Że to absolutny przypadek, iż trafiło akurat na tę znakomitą platformę.

JoteR

Komputer okresowo nie uruchamia sie (nieco dlugie)