Komputer się wyłącza pod dużym obciążeniem.

Data: 2017-07-27 08:05:25
Autor: Marcin G.
Komputer się wyłącza pod dużym obciążeniem.
Mam zabytkową płytę Gigabyte GA-G41MT-D3 z zintegrowaną grafiką:
http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-g41mt-d3_13#kf

z nieprzetaktowanym procesorem:
https://ark.intel.com/pl/products/42801/Intel-Pentium-Processor-E5700-2M-Cache-3_00-GHz-800-MHz-FSB

do tego 2 + 4 GB RAM DDR3.
Po obciążeniu Prime95 po kilkudziesięciu minutach komputer  się wyłącza.

Mam też inną płytę Foxconn P35A-S z Intelem E2160 przetaktowany o 60 % i 2 * 2 GB RAM DDR2 + karta graficzna i ten zestaw po włożeniu to tego samego kompa działa stabilnie.
Wydaje mi się, że przyczyną nie jest pamięć, ponieważ próbowałem wkładać moduły pojedynczo, również w różne gniazda i efekt ten sam. Zasilacz chyba też nie, ponieważ wydaje mi się, że drugi zestaw jest bardziej prądożerny ze względu na starszy procesor i zewnętrzną kartę graficzną.
Mogę jeszcze zamienić procesory, ale wydaje mi się, że winna może być kiepska sekcja zasilania Gigabyte.
Jak zdiagnozować przyczynę problemu?

Pozdrawiam,
Marcin G.

Data: 2017-07-27 06:13:25
Autor: Dominik Ałaszewski
Dnia 27.07.2017 Marcin G. <sq9etc_usun_to_@poczta_usun_to_.onet.pl> napisał/a:

Jak zdiagnozować przyczynę problemu?

Monitorujesz temperatury, napięcia?

Data: 2017-07-27 08:41:17
Autor: Marcin G.
Użytkownik "DominikAłaszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:olc0a5$p6p$1@node2.news.atman.pl...

Dnia 27.07.2017 Marcin G. <sq9etc_usun_to_@poczta_usun_to_.onet.pl> napisał/a:

Jak zdiagnozować przyczynę problemu?

Monitorujesz temperatury, napięcia?

Temp. wg CoreTemp maks 62 st. C, ale duża różnica między rdzeniami, dochodzi do 8 st. C.
Na Foxconn-ie maks 65 st. C, różnica maks. 2 st. C.
Napięcia w BIOS-ie wyglądały OK, ale w nie nie wierzą zbytnio.
Multimetrem zmierzyłem tylko napięcia we wtyczce MOLEX wychodzącej z zasialcza. Nie pamiętam dokładnie, ale było chyba ok. 12,3 V i 5,2 V.
Do płyty były podpięte tylko klawiatura, mysz, monitor, karta Wi-Fi i pendrive, z którego botowałem. Resztę odpiąłem, żeby wyeliminować wpływ.
Przypomniałem sobie, że po takim wyłączeniu i ponownym odpaleniu płyta czasem wydaje kilkanaście krótkich piknięć. Nie znalazłem takiego kodu dla BIOS-u Award.

Pozdrawiam,
Marcin G.

Data: 2017-07-27 07:47:55
Autor: Dominik Ałaszewski
Komputer się wyłącza pod dużym obciążeniem.
Dnia 27.07.2017 Marcin G. <sq9etc_usun_to_@poczta_usun_to_.onet.pl> napisał/a:

Temp. wg CoreTemp maks 62 st. C, ale duża różnica między rdzeniami, dochodzi do 8 st. C.

A ustala się wcześniej, czy rośnie do momentu wyłączenia?

Bo w zasadzie chyba jedyna łatwa do wykonania "naprawa" to poprawa chłodzenia procesora- może pasta wyschła, radiator
nie dolega (np. krzywo przypięta zapinka) itp.

Napięcia w BIOS-ie wyglądały OK, ale w nie nie wierzą zbytnio.

W BIOS raczej nie, bo się uruchamia. Można próbować je monitorować
pod obciążeniem- do momentu wyłączenia, czy coś się nie zmienia,
ale jeśli zasilacz działa OK z inną płytą, to pewnie nie to
(choć teoretycznie uszkodzona płyta może ciągnąć dużo za dużo
prądu na którymś kanale zasilania).

Data: 2017-08-11 11:07:19
Autor: Marcin G.
Użytkownik "DominikAłaszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:olc5rb$rvn$1@node1.news.atman.pl...

> [...]

ale jeśli zasilacz działa OK z inną płytą, to pewnie nie to
(choć teoretycznie uszkodzona płyta może ciągnąć dużo za dużo

-- Dominik Ałaszewski (via raspbianowy slrn)

Jest coraz gorzej. Wczoraj uruchomiłem problematyczny zestaw po ok. tygodniowej przerwie i teraz zamyka się nawet bez obciążenia.
Pomierzę jeszcze napięcia, o ile zdążę zanim się wyłączy. Na tym sprawnym zestawie mierzyłem na luzie i pod obciążeniem wszystkie napięcia na tej duże wtyczce od zasilania płyty i były w porządku moim zdaniem.

Pozdrawiam,
Marcin G.

Data: 2017-08-11 11:34:59
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Fri, 11 Aug 2017 11:07:19 +0200, Marcin G. napisał(a):

Jest coraz gorzej. Wczoraj uruchomiłem problematyczny zestaw po ok. tygodniowej przerwie i teraz zamyka się nawet bez obciążenia.

To plus informacja o dziwnych sygnałach z BIOS każe podejrzewać że płyta
jest uwalona. Jej wartość gdyby była sprawna to kilkadziesiąt zł, więc
nie należy przesadzać z reanimacją. Kaprysi, to do śmieci.
--
Jacek
I hate haters.

Komputer się wyłącza pod dużym obciążeniem.