Komputer + system. ¦rodek trwa³y?

Data: 2009-11-09 09:49:45
Autor: PiotrB.
Komputer + system. ¦rodek trwa³y?
Witam,

Chcê zakupiæ laptopa za 3400z³ netto.
Laptop bêdzie bez systemu operacyjnego (mogê zainstalowaæ Linuksa).
W innym sklepie chcê kupiæ system operacyjny np. Win7Pro
i zainstalowaæ na tym laptopie.

Czy laptop taki muszê potraktowaæ jako ¶rodek trwa³y (sumowaæ koszt systemu
i laptopa > 3500z³) i amortyzowaæ, czy jako wyposa¿enie i odliczyæ  jednorazowo?

Czy zmieni to co¶ je¶li systemu nie wliczê w koszty?

Pozdr. Piotr

Data: 2009-11-09 10:00:10
Autor: Tomek
Komputer + system. ¦rodek trwa³y?
Dnia 09-11-2009 o 09:49:45 PiotrB. <ppqqTowytnij@towytnijop.pl> napisa³(a):

[...]

Ja mam pisemn± poradê doradcy, ¿e w przypadku komputera
do zadañ "ogólnych", OS powinien zwiêkszyæ jego warto¶æ pocz±tkow±,
poniewa¿ bez OSu taki komputer nie spe³nia definicji ¶rodka trwa³ego.

Natomiast Gotfryd ma zdanie odmienne.

Powy¿sze nie zmienia faktu, ¿e obecnie funkcjonuje jednorazowa
amortyzacja do 50k euro (je¶li jeszcze nie uchwalili podniesienia tego  100k),
wiêc, pomijaj±c kwestie pomocy de minimis, zdaje siê ¿e tak czy siak
mo¿esz to amortyzowaæ jednorazowo.

--
Tomek

Data: 2009-11-09 12:35:30
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 9 Nov 2009, Tomek wrote:

[...]

  Dla jasno¶ci, mia³em zdanie odmienne od odmiennego, ale mo¿na
sobie sprawdziæ w archiwach jak pod wp³ywem argumentacji Maddy
i czytania opisów oraz notorycznego ponawiania odczytu tre¶ci
zapisów ustawy zaczê³o mi wychodziæ, ¿e:
- nie da siê po³±czyæ ST z WNiP. "Ustawa nie przewiduje" (tak
   jak pisa³a Maddy).
- je¶li ju¿, to nale¿y do³±czyæ komputer do systemu operacyjnego,
   bo taka jest kolejno¶æ "celów" - niemal nikomu (niemal,
   wyj±tkiem jest kto¶ kto uczy serwisowania komputerów)
   komputer nie jest potrzebny, potrzebne jest oprogramowanie,
   które dopiero potrzebuje komputera.

  Pytanie: przenosisz OS na inny komputer.
  Co wtedy?
  Dla u³atwienia przyjmijmy, ¿e sam OS >3500 z³ (nie musi byæ
Windows).
  Dla u³atwienia przyjmijmy równie¿, ¿e amortyzacja jest
"zwyk³a", za¶ "od³±czenie" ma miejsce przy samym pocz±tku
amortyzacji.
  Dla u³atwienia ;) przyjmijmy równie¿, ¿e ten pierwszy
komp niezw³ocznie sprzedajemy.
  U³atwienia maj± na celu ujawnienie uproszczeñ "przecie¿
o 5 z³ nikt siê czepia³ nie bêdzie" (które mog³yby mieæ
zastosowanie przy niskich kwotach) :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-11-09 13:55:39
Autor: Tomek
Komputer + system. ¦rodek trwa³y?
Dnia 09-11-2009 o 12:35:30 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl>  napisa³(a):

On Mon, 9 Nov 2009, Tomek wrote:

[...]

Wszytskie te warianty mam na papierze i z tego co mi mówi³
wiêkszo¶æ ma przeæwiczone w WSA/NSA (a ja mu ufam w tym zakresie),
tak¿e o ile rozumiem o czym mówisz, o tyle wolê siê trzymaæ praktyka.

--
Tomek

Data: 2009-11-09 18:22:04
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 9 Nov 2009, Tomek wrote:

tak¿e o ile rozumiem o czym mówisz, o tyle wolê siê trzymaæ praktyka.

  Ale¿ tego nie podwa¿am :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-11-09 17:40:45
Autor: crazy bejbi
Tomek pisze:

Powy¿sze nie zmienia faktu, ¿e obecnie funkcjonuje jednorazowa
amortyzacja do 50k euro (je¶li jeszcze nie uchwalili podniesienia tego 100k),

Przepraszam za wciêcie siê w temat, ale mam pytanie. Szczerze mówi±c pierwsze s³yszê o limicie 50 tys euro (ale jestem pocz±tkuj±cy w zakresie ksiêgowania).

Czy on oznacza, ¿e kupuj±c np. komputer jak w niniejszym w±tku za np. 7000 z³ mogê go wrzuciæ w ¶rodki trwa³e i od razu jednorazowo zamortyzowaæ ?

Zacz±³em czytaæ o tym i wychodzi, ¿e jedynym warunkiem to taki, ¿e muszê byæ ma³ym podatnikiem (przychodu ze sprzeda¿y z VATem za ubieg³y rok mniejszy ni¿ 800 000 euro). Czy tylko ten warunek, czy jeszcze jaki¶ inny kruczek jest potrzebny?
Czy limit 50 tys euro jest na wszystkie odpisy amortyzacyjne w ci±gu roku  (choæ tyle komputerów nie kupi³em ;-) ) ?

Wojtek

--
              ****** www.sklepzczesciami.pl ******
amortyzatory, sprzêg³o, rozrz±d, sprê¿yny zawieszenia, ¿arówki H4, H7

Data: 2009-11-09 18:27:06
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 9 Nov 2009, crazy bejbi wrote:

Tomek pisze:

[...]

  art.22k.7
  I *koniecznie* *przeczytaj* te przepisy! (dooko³a te¿, a nie tylko
jeden akapit)

[...]

  Warunków nie ma, haczykiem jest zaliczenie takiej amortyzacji do "pomocy
publicznej" - czy poza obowi±zkiem wykazania w rzadkich przypadkach
(pewnie jakie¶ przetargi bud¿etowe albo co) oraz doliczeniem do
wszelkich innych limitów "pomocy publicznej" s± inne efekty uboczne
nie wiem, zdaje siê ¿e o zabójczych nikt nic nie wspomina³ :)

Czy limit 50 tys euro jest na wszystkie odpisy amortyzacyjne w ci±gu roku (choæ tyle komputerów nie kupi³em ;-) ) ?

  We¼ i przeczytaj PRZEPIS!

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-11-11 22:37:15
Autor: PiotrB.
Komputer + system. ¦rodek trwa³y?
Dnia 09-11-2009 o 10:00:10 Tomek <tomekziel@op.pl> napisa³(a):

[...]

Czy otrzymanie dotacji z Funduszu Pracy na za³o¿enie dzia³alno¶ci
w czerwcu 2006 r. uniemo¿liwia korzystanie z tej jednorazowej amortyzacji?

Pozdr. Piotr

Data: 2009-11-12 01:09:24
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 11 Nov 2009, PiotrB. wrote:

[...]

  Nie, trzeba by tylko sprawdziæ czy s± jakie¶ (i ew. jakie) limity
pomocy *³±cznej*. Nie s±dzê, aby to grozi³o przy 50kEu (a jakby nawet
by³o to 50kEu w co w±tpiê, to przecie¿ nie przekroczy).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-11-12 21:49:45
Autor: PiotrB.
Komputer + system. ¦rodek trwa³y?
Dnia 12-11-2009 o 01:09:24 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl>  napisa³(a):

  Nie, trzeba by tylko sprawdziæ czy s± jakie¶ (i ew. jakie) limity
pomocy *³±cznej*. Nie s±dzê, aby to grozi³o przy 50kEu (a jakby nawet
by³o to 50kEu w co w±tpiê, to przecie¿ nie przekroczy).

Rozumiem. Dziêki.

Pozdr. Piotr

Data: 2009-11-12 21:53:08
Autor: PiotrB.
[...]

Jeszcze jedno pytanie.
Je¶li kupiê rzecz za wiêcej ni¿ 3500z³, to jak rozumiem muszê j± wpisaæ do  ewidencji
¶rodków trwa³ych i jeszcze w tym samym miesi±cu mogê amortyzowaæ  jednorazowo, czy tak?
Bo poni¿ej 3500z³ traktujê tak jak ka¿dy inny zakup wyposa¿enia.

Pozdr. Piotr

Data: 2009-11-12 22:10:56
Autor: Piotrek
PiotrB. wrote:
[...]

Ale przecie¿ to nie cena przes±dza o tym, czy co¶ jest ¦T tylko przewidywany okres u¿ytkowania.

Mo¿esz mieæ d³ugopis za 1 plz, który jest ¶rodkiem trwa³ym i masz go w E¦T.

Mo¿esz te¿ mieæ serwer za 100k pln który ¶rodkiem trwa³ym nie jest poniewa¿ planujesz go u¿ywaæ przez 3 miesi±ce i nastêpnie sprzedaæ.

Piotrek

Data: 2009-11-12 23:04:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 12 Nov 2009, PiotrB. wrote:

[...]

....tylko jak stanowi ST, o czym pisze Piotrek....

Bo poni¿ej 3500z³ traktujê tak jak ka¿dy inny zakup wyposa¿enia.

  To zale¿y od "polityki".
  Do 3500 *wolno* co¶, co spe³nia definicjê ST, traktowaæ jak inne
wyposa¿enie, poprzez "po prostu ujêcie w koszt".
  Ale po pierwsze nie ma przymusu, i mo¿na taki niskocenny ST nadal
traktowaæ jako ST, a po drugieczasem "niepotraktowanie" mo¿e
poci±gn±æ za sob± komplikacje.
  Dwa pierwsze przyk³ady z brzegu to:
- mo¿liwe "ulepszenie", o WP >3500 z³. Nie ma w przepisach jasnego
  toku postêpowania, co zrobiæ w takim przypadku, kilka lat temu
  czasopisma prawne zajê³y siê tym problemem i równie¿ im wysz³a
  "lista sprzecznych mo¿liwo¶ci"
- samochód osobowy o WP < 3500 z³ (mo¿liwe), wtedy traktowanie go
  jako "zwyk³y koszt" z automatu oznacza konieczno¶æ prowadzenia
  kilometrówki (kilometrówka *nie jest*, jak by mog³o siê komu
  wydawaæ, zwi±zana z "zakupem na firmê"!)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-11-12 23:46:06
Autor: Piotrek
Gotfryd Smolik news wrote:
 To zale¿y od "polityki".
 Do 3500 *wolno* co¶, co spe³nia definicjê ST, traktowaæ jak inne
wyposa¿enie, poprzez "po prostu ujêcie w koszt".
> [...]

Ze wszystkimi tego konsekwencjami, czyli w szczególno¶ci zagro¿eniem wyrzucenia z KUP w przypadku nieuzasadnionego "niemania" tego¿ wyposa¿enia w biurze, etc.

Piotrek

Komputer + system. ¦rodek trwa³y?