Komputery Amiga 500 , 600 . 1200 & Dyski twarde

Data: 2010-11-09 19:21:55
Autor: Gupik
Komputery Amiga 500 , 600 . 1200 & Dyski twarde
czy w tych Amigach można było zamontować dyski twarde i jak się je montowało ??

Data: 2010-11-09 19:40:28
Autor: Jacek Rogalewicz

Użytkownik "Gupik" <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl> napisał w wiadomości news:ibc3g5$fsi$1node1.news.atman.pl...
czy w tych Amigach można było zamontować dyski twarde i jak się je montowało ??

Tak:

- Amiga 500 - mialem dysk 52MB SCSI podlaczany do szyny systemowej z lewej strony, poprzez kontroler jakiejs niemieckiej firmy (wygladalo to jak przedluzenie obudowy)
- Amiga 600/1200 - wbudowany kontroler IDE/ATA, przy czym do A600 miescil sie 2.5" dysk a do A1200 mozna bylo juz upchnac 3.5". Jak ktos przelozyl do obudowy Tower, to oczywiscie w ogole nie bylo problemu z miejscem.
Przygode z A1200 zakonczylem na Towerze Elboxu, procesorze 68040 i dysku 2.1GB IDE :)

pzdr.
/JR

Data: 2010-11-09 19:42:50
Autor: Czarek
W dniu 09-11-2010 19:21, Gupik napisał/a:
czy w tych Amigach można było zamontować dyski twarde i jak się je
montowało ??

Wszystkie A600 i A1200 standardowo mają na pokładzie kontroler IDE i wewnątrz obudowy złącze dla dysku  i "sanki" do zamontowania dysku 2,5 cala - potrzebny jest tylko kawałek tasiemki sygnałowej z odpowiednimi wtykami.
Dysk 3,5 cala podłączysz za pomocą odpowiedniej przejściówki + dodatkowego złącza zasilania (nie było na wyposażeniu)na zewnątrz obudowy (są też tacy co do środka go mieszczą)
Głównie w A600 są pewnie ograniczenia związane z pojemnością dysku (a nawet jego "zauważeniem" przez komputer)

W A500 tylko za pomocą dodatkowego kontrolera - trudno dostępny, drogi i nie do końca zgodny.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej szczegółów zajrzyj na www.ppa.pl

--
Cz.

Data: 2010-11-09 20:28:27
Autor: geyb
Komputery Amiga 500 , 600 . 1200 & Dyski twarde
Głównie w A600 są pewnie ograniczenia związane z pojemnością dysku (a
nawet jego "zauwaĹźeniem" przez komputer)

Szczęśliwie w moim egzemplarzu ruszył z kopyta odzyskany dysk 2,5" ATA z jakiegoś złomowanego laptopa.

g.

Data: 2010-11-09 20:41:23
Autor: Gupik
Komputery Amiga 500 , 600 . 1200 & Dyski twarde
a jakie pokemnosci jest ten dysk i czy da się jego podzielić na partycje i zainstalować ten Amigowy system KiskStart chyba ??

Data: 2010-11-09 20:46:51
Autor: qwerty
Użytkownik "Gupik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ibc857$gu8$1@node1.news.atman.pl...
a jakie pokemnosci jest ten dysk i czy da się jego podzielić na partycje
i zainstalować ten Amigowy system KiskStart chyba ??

IMO lepiej bawić się w emulację amigii na windowsie.

Data: 2010-11-09 20:53:04
Autor: Czarek
W dniu 09-11-2010 20:46, qwerty napisał/a:
[...]

Jeśli ma sprzęt to emulator mu nie dorówna "klimatem"  ;-)

--
Cz.

Data: 2010-11-09 21:09:02
Autor: PesTYcyD
W dniu 2010-11-09 20:53, Czarek pisze:
Jeśli ma sprzęt to emulator mu nie dorówna "klimatem" ;-)

Ojjj to zmęczy się tym klimatem ;) Ja mam działającą Amisię 1200 i CD32 ale wydajnością nie dorównują emulatorowi na PC. Jeżeli zainstaluje OS3.9 a nawet WB 3.1 na Amidze to szybko się zniechęci. Niska rozdzielczość, strasznie wolne działanie, kompletny brak sensownej przeglądarki www, która obsługuje wszystkie używane dzisiaj technologie.

Data: 2010-11-10 15:52:40
Autor: qwerty
Użytkownik "Czarek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ibc8u9$1ntc$2@news.mm.pl...
Jeśli ma sprzęt to emulator mu nie dorówna "klimatem"  ;-)

Wiesz, wolę pograć w tetrisa z amigi na padzie, niż męczyć się na klawiaturze amigi. Sam miałem A600 i gry z tamtych czasów mają to "coś".

Data: 2010-11-09 20:51:41
Autor: Czarek
W dniu 09-11-2010 20:41, Gupik napisał/a:
a jakie pokemnosci jest ten dysk i czy da się jego podzielić na partycje
i zainstalować ten Amigowy system KiskStart chyba ??

Kickstart to w skrócie odpowiednik biosu a system to AmigaOS.
Początkującemu nie jest tak łatwo podzielić na partycję dysku jeśli nie ma zainstalowanego systemu - potrzebna jest dyskietka systemowa "Install"
Możesz też pod Winda uruchomić emulator (WinUAE ) i spod niego przygotować dysk oraz zainstalować system.

Fanie się tu na ten temat pisze ale nie wiem czy jest sens skoro wszystko pięknie jest opisane na stronie, której adres podałem wcześniej.

--
Cz.

Data: 2010-11-09 22:35:52
Autor: MadMan
Dnia Tue, 09 Nov 2010 20:41:23 +0100, Gupik napisał(a):

a jakie pokemnosci jest ten dysk i czy da się jego podzielić na partycje i zainstalować ten Amigowy system KiskStart chyba ??

Kickstart jest na płycie głównej, w ROMie. System to AmigaOS, graficzny
interfejs to Workbench. Bez problemu włożysz i podzielisz dysk do 4 GB. Powyżej jest więcej
zabawy, ale też się da. Także polecam stronę ppa.pl oraz forum (najpierw
szukać, potem pytać!). Ja w mojej A1200 miałem chwilę dysk 80 giga, i
oprócz problemów z zasilaniem działał. Jakbyś chciał się spotkać z ludźmi którzy mają lub mieli styczność z
Amigą "klasyczną" - w najbliższym czasie 2 imprezy: http://chal.ppa.pl/amiparty10.html (13 listopada)
http://amiwigilia.ppa.pl/ (11 grudnia). --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-09 21:15:00
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-11-09 19:42, Użytkownik Czarek napisał:

Głównie w A600 są pewnie ograniczenia związane z pojemnością dysku (a nawet jego "zauważeniem" przez komputer)

Ograniczenie pojemności do 4GB dotyczy wszystkich Amig i daje się
obejść programowo.
Większość A600 miała kickstart (ROM z częścią systemu) który nie
pozwalał na wystartowanie z HD. Kickstart nie pozwalający na start
z HD to 37.299, pozostałe 37.300 i 37.350 pozwalają.
Numer kickstartu widać na ekranie powitalnym z latającą dyskietką.

Pozdrawiam

Data: 2010-11-09 21:23:05
Autor: Czarek
W dniu 09-11-2010 21:15, RadoslawF napisał/a:
[...]

W niskich wersjach kicka w A600 był też jakiś problem z obsługą dużo mniejszych dysków nić 4 GB (nie pamiętam już teraz szczegółów, ale coś kilkadziesiąt MB mógł obsłużyć)

--
Cz.

Data: 2010-11-09 22:10:55
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-11-09 21:23, Użytkownik Czarek napisał:

[...]

Nie którzy tak twierdzili ale chyba nikt tego udowodnił.

Pozdrawiam

Data: 2010-11-09 22:20:00
Autor: Czarek
W dniu 09-11-2010 22:10, RadoslawF napisał/a:

Nie którzy tak twierdzili ale chyba nikt tego udowodnił.

Czasami jeszcze zaglądam na PPA i tam na forum, na ten temat był nie jeden długi wątek.

PS. Ustaw delimiter ;-)

--
Cz.

Data: 2010-11-09 23:36:33
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-11-09 22:20, Użytkownik Czarek napisał:

Nie którzy tak twierdzili ale chyba nikt tego udowodnił.

Czasami jeszcze zaglądam na PPA i tam na forum, na ten temat był nie jeden długi wątek.

PS. Ustaw delimiter ;-)

Mam "ręczny" i jak widać omylny jest.
:-)

Pozdrawiam

Data: 2010-11-09 22:41:05
Autor: BQB
W dniu 2010-11-09 19:21, Gupik pisze:
czy w tych Amigach można było zamontować dyski twarde i jak się je
montowało ??

No ja miałem taśmę 3,5" lutowaną do złącza bezpośrednio na płycie, gdyż uważałem, że przejściówka 2,5" > 3,5" była zbyt droga, kosztowała ZTCP około 150-200zł. Taśma ta była wyprowadzona na zewnątrz przez wycięcie na styku obu części obudowy. Miałem A1200. Zasilacz to był zwykły AT z przylutowanym przewodem od oryginalnego zasilacza.

Data: 2010-11-09 22:43:39
Autor: MadMan
Dnia Tue, 09 Nov 2010 22:41:05 +0100, BQB napisał(a):

No ja miałem taśmę 3,5" lutowaną do złącza bezpośrednio na płycie, gdyż uważałem, że przejściówka 2,5" > 3,5" była zbyt droga, kosztowała ZTCP około 150-200zł.

Ee, chyba przesadzasz. Zaraz poszukam po starych Magazynach Amiga ile HD
Kit kosztował, ale były to chyba okolice 500 tysięcy zł bardziej. Przy
dysku kosztującym 5 milionów to nie aż tak dużo :)

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-09 22:54:13
Autor: MadMan
Dnia Tue, 9 Nov 2010 22:43:39 +0100, MadMan napisał(a):

No ja miałem taśmę 3,5" lutowaną do złącza bezpośrednio na płycie, gdyż uważałem, że przejściówka 2,5" > 3,5" była zbyt droga, kosztowała ZTCP około 150-200zł.

Ee, chyba przesadzasz.

No, przesadzasz. Magazyn Amiga 5/1994 (tak losowo wybrałem) - Elsat HD
Kit 390 tysięcy zł :)
W numerze 3/95 (też losowo) kosztuje już tylko 30 zł! :P

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-09 23:26:42
Autor: Wiktor S.
Komputery Amiga 500 , 600 . 1200 & Dyski twarde
No, przesadzasz. Magazyn Amiga 5/1994 (tak losowo wybrałem) - Elsat HD
Kit 390 tysięcy zł :)
W numerze 3/95 (też losowo) kosztuje już tylko 30 zł! :P

Jesli mówimy o zwyczajnej przejściówce 2,5"=> 3,5" to ostatnio wydałem na nią 14 zł w sklepie.

--
Azarien

Data: 2010-11-10 00:10:44
Autor: BQB
W dniu 2010-11-09 23:26, Wiktor S. pisze:
[...]

Teraz tyle kosztuje, ale jak pamiętam, to było zbyt drogie, jak na cenę kawałka laminatu i dwóch złączy. Teraz ceny są normalne, a wtedy byłem młody i niepracujący, ale tak pamiętam, że to kosztowało gdzieś jak na obecną chwilę 150 zł.

Data: 2010-11-09 23:25:25
Autor: Michal Lukasik
Dnia 9.11.2010, BQB napisał(a):

[...]

Ja też się przyłączę. Przesadzasz.
Za tyle to AFAIR kupiłem nowe FastATA-lite - dokładając drugie tyle można
było mieć pełną wersję.
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/ http://polish.spampoison.com/

Data: 2010-11-10 08:23:26
Autor: MadMan
Dnia Tue, 9 Nov 2010 23:26:42 +0100, Wiktor S. napisał(a):

[...]

Elsat HD Kit to:
- przejściówka 2.5"-3.5",
- kable zasilające do złącza zasilania stacji dyskietek (zasilanie HD i
stacji z 1 kabla), - dyskietka z programem do partycjonowania (Commodore nie dodawało
dyskietki "Install" z HDToolBoxem do Amig które były sprzedawane bez
twardego dysku),
- instrukcja obsługi,
- pudełko :)
- nie pamiętam czy taśma 3.5", ale możliwe że też. A BQB przesadza :) To nie było aż tak drogie. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Komputery Amiga 500 , 600 . 1200 & Dyski twarde