Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów

Data: 2012-08-18 21:31:56
Autor: abc
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów
Ko¶ciołowi po 1989 r. przekazano ł±cznie ok. 90 tys. hektarów. Komuni¶ci
odebrali wcze¶niej ok. 140 tys.

Przed II wojn± ¶wiatow± posiadał ok. 383 tys. hektarów gruntów. Po wojnie
większo¶ć, bo 220 tys. ha, została na terenach wł±czonych do ZSRR. Z danych
dawnego Urzędu do spraw Wyznań wynika, że zaraz po wojnie wszystkie Ko¶cioły
i zwi±zki wyznaniowe posiadały na terenach Polski centralnej, czyli tych,
które były w granicach Polski przed 1939 i po 1945 roku, 177 630 ha.

Ile dokładnie z tej powierzchni posiadał Ko¶ciół katolicki - nie wiadomo.
Szacuje się, że 95 proc. (ok. 170 tys. ha).

Tę ziemię komuni¶ci zabrali Ko¶ciołowi niemal w cało¶ci, choć nie od razu. W
1944 r. w reformie rolnej Ko¶ciół stracił jedynie działki le¶ne o
powierzchni większej niż 25 ha.

Więcej
http://www.rp.pl/artykul/2,550009-Koscielna-ziemia-zagrabiona-i-odzyskana--
..html

katolika od obywatela. Rozdział państwa od Ko¶cioła jest sztuczny.

Data: 2012-08-18 20:50:57
Autor: Observatore
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów

Więcej
http://www.rp.pl/artykul/2,550009-Koscielna-ziemia-zagrabiona-i-odzyskana--
..html

Po przeczytaniu tego tekstu, zaciekawilo mnie ile ziemi jest w posiadaniu K.K
na calej planecie?

Okazuje sie, ze do K.K. nalezy powierznia wieksza niz Europy: okolo                    11.700.000.000 km2

K.K. nalezy do scislej czolowki swiatowej pod tym wzgledem:

http://www.businessinsider.com/worlds-biggest-landowners-2011-3?op=1

W Polsce to chyba powierzchnia jednego lub dwoch wojewodztw:))

Data: 2012-08-18 21:45:50
Autor: Trybun
W dniu 2012-08-18 21:31, abc pisze:
Ko¶ciołowi po 1989 r. przekazano ł±cznie ok. 90 tys. hektarów.

Jedno małe pytanie - po co Ko¶ciołowi ziemia? Będzie prowadził działalno¶ć gospodarcz± i zrezygnuje z dotacji państwowych?

Data: 2012-08-18 21:52:09
Autor: abc
[...]

Kiedy Ko¶ciół miał ziemię, to prowadził działalno¶ć gospodarcz± i nie korzystał z żadnych dotacji państwowych.

katolika od obywatela. Rozdział państwa od Ko¶cioła jest sztuczny.

Data: 2012-08-18 22:16:29
Autor: Trybun
W dniu 2012-08-18 21:52, abc pisze:
[...]

Oj trzymam za słowo, już niewiele zostało żeby powrócić do pełnego stanu posiadania.

Data: 2012-08-18 23:25:56
Autor: Chiron
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów

Użytkownik "Trybun" <rg@yachoo.com> napisał w wiadomo¶ci news:k0orfo$260$1node1.news.atman.pl...
[...]

No tak, typowe. A co Ci do tego co kto¶ chce zrobić ze swoj± własno¶ci±?

--

Chiron

Data: 2012-08-18 21:54:24
Autor: Observatore
Chiron <eleuzis@onet.eu> napisał(a):

> Jedno małe pytanie - po co Ko¶ciołowi ziemia? Będzie prowadził działalno¶ć > gospodarcz± i zrezygnuje z dotacji państwowych?

No tak, typowe. A co Ci do tego co kto¶ chce zrobić ze swoj± własno¶ci±?

ale kosciol chyba nie powinien byc biznesem i gromadzic dobr ponad miare?
Biskupi nie powinni plawic sie  w przepychu, mieszkac w palacach i wygladac
jak prosiaki, kiedy tyle ludzi potrzebuje pomocy? Episkopat Polski nie powinien sie jednac z cerkwia *szatana*?

Tego chyba Bog nie zaleca?

Data: 2012-08-18 23:20:36
Autor: MH
 Observatore <fajny.d.arzbor@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):

ale kosciol chyba nie powinien byc biznesem i gromadzic dobr ponad miare?
Biskupi nie powinni plawic sie  w przepychu, mieszkac w palacach i wygladac
jak prosiaki, kiedy tyle ludzi potrzebuje pomocy?

Bodaj po raz pierwszy na psp w pełni się z tob± zgadzam.

Episkopat Polski nie powinien sie jednac z cerkwia *szatana*?

Jedni warci drugich... Amen.

MH
Tego chyba Bog nie zaleca?

Data: 2012-08-19 11:27:10
Autor: u2
W dniu 2012-08-18 23:54,  Observatore pisze:
Biskupi nie powinni plawic sie  w przepychu, mieszkac w palacach i wygladac
jak prosiaki, kiedy tyle ludzi potrzebuje pomocy?

Nie znam zadnego biskupa osobiscie, ale z rtv i prasy widac, ze nie
dbaja o tezyzne fizyczna. Na nic "bogactwa" kiedy nie ma sie kompletnie
zdrowia. No i w zdrowym ciele, zdrowy duch :-)

Data: 2012-08-19 08:12:13
Autor: Trybun
W dniu 2012-08-18 23:25, Chiron pisze:

[...]

Co typowe? Ja bardzo chętnie widziałbym księży pracuj±cych na siebie na swoim. Nie życiem z żebractwa, a z pracy i uczciwego zarobku na chleb.

Data: 2012-08-20 12:25:35
Autor: Chiron
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów

Użytkownik "Trybun" <rg@yachoo.com> napisał w wiadomo¶ci news:k0q068$8di$2node2.news.atman.pl...
[...]

A ja nie. Dam na tacę- żeby kapłan mógł sprawować swoj± posługę

--

Chiron

Data: 2012-08-20 12:29:34
Autor: zdumiony
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów
Użytkownik "Chiron" <eleuzis@onet.eu> napisał w wiadomo¶ci news:k0t3b0$gin$1node1.news.atman.pl...
Co typowe? Ja bardzo chętnie widziałbym księży pracuj±cych na siebie na swoim. Nie życiem z żebractwa, a z pracy i uczciwego zarobku na chleb.
A ja nie. Dam na tacę- żeby kapłan mógł sprawować swoj± posługę

Ja chętnie widziałbym ubogich księży, jak apotołowie.

Data: 2012-08-20 11:16:36
Autor: Observatore
zdumiony <zdumiony@jestem.pl> napisał(a):
Użytkownik "Chiron" <eleuzis@onet.eu> napisał w wiadomo¶ci news:k0t3b0$gin$1node1.news.atman.pl...
> A ja nie. Dam na tacę- żeby kapłan mógł sprawować swoj± posługę

Ja chętnie widziałbym ubogich księży, jak apotołowie.

ja tez. Przeciez zakonnicy jakos zyja w skromych warunkach i robia swoje.

Data: 2012-08-20 13:18:01
Autor: zdumiony
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów
Użytkownik " Observatore" <fajny.d.arzbor@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:k0t6ak$75t$1inews.gazeta.pl...
Ja chętnie widziałbym ubogich księży, jak apotołowie.

ja tez. Przeciez zakonnicy jakos zyja w skromych warunkach i robia swoje.

I chwała ubogim zakonnikom

Data: 2012-08-20 17:06:38
Autor: Marek Woydak
Dnia Mon, 20 Aug 2012 11:16:36 +0000 (UTC), Observatore napisał(a):

[...]

Mógłby¶ o¶wiecić nieoswieconego: co konkretnie robi± zakonnicy i za czyje
pieni±dze?

MW

Data: 2012-08-20 18:42:05
Autor: Trybun
W dniu 2012-08-20 17:06, Marek Woydak pisze:

Mógłby¶ o¶wiecić nieoswieconego: co konkretnie robi± zakonnicy i za czyje
pieni±dze?

MW

Jakie¶ fundusze z zagranicy. Byłem ¶wiadkiem w PRL jak zakonnice robiły duże zakupu w "Pewexie". Duże nominały $..

Data: 2012-08-20 12:33:09
Autor: Bogdan Idzikowski
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów

Użytkownik "zdumiony" <zdumiony@jestem.pl> napisał w wiadomo¶ci news:k0t3ia$305$1inews.gazeta.pl...

Legenda

--
Donald Tusk - "wolałbym się nie urodzić, niż na grobach zmarłych budować swoj± karierę polityczn±".

Data: 2012-08-20 12:35:09
Autor: zdumiony
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów
Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> napisał w wiadomo¶ci news:5032126b$0$1316$65785112news.neostrada.pl...
Ja chętnie widziałbym ubogich księży, jak apotołowie.

Legenda

Ubóstwo apostołów nazywasz legend±?!

Data: 2012-08-20 12:41:08
Autor: A. Filip
Komunistyczna grabież kościelnych gruntów
"zdumiony" <zdumiony@jestem.pl> pisze:
Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> napisał w
wiadomości news:5032126b$0$1316$65785112news.neostrada.pl...
Ja chętnie widziałbym ubogich księży, jak apotołowie.

Legenda

Ubóstwo apostołów nazywasz legendą?!

A masz potwierdzenie w _niezależnych_ źródłach? ;-)

Data: 2012-08-20 15:39:30
Autor: Bogdan Idzikowski
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów

Użytkownik "zdumiony" <zdumiony@jestem.pl> napisał w wiadomo¶ci news:k0t3so$e1i$1inews.gazeta.pl...
[...]

Tak. To byli wędrowni oszu¶ci, mieli taki sposób na życie. Ich przywódc± był Jezus. Przedstawiali sztuczki kuglarskie by oczarować widzów i zarobić na utrzymanie. Inn± prac± r±k nie skalali.

--
Donald Tusk - "wolałbym się nie urodzić, niż na grobach zmarłych budować swoj± karierę polityczn±".

Data: 2012-08-20 15:40:44
Autor: zdumiony
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów
Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> napisał w wiadomo¶ci news:50323e1b$0$26684$65785112news.neostrada.pl...
Tak. To byli wędrowni oszu¶ci, mieli taki sposób na życie. Ich przywódc± był Jezus. Przedstawiali sztuczki kuglarskie by oczarować widzów i zarobić na utrzymanie. Inn± prac± r±k nie skalali.

I ci wędrowni oszu¶ci oddali życie za swoje oszustwa?

Data: 2012-08-20 17:08:23
Autor: Marek Woydak
Dnia Mon, 20 Aug 2012 12:35:09 +0200, zdumiony napisał(a):

[...]

Co rozumiesz przez ubóstwo współczesnych zakonników? Brak możliwo¶ci
kupienia nowego samochodu po 3-5 latach uzytkowania dotychczasowego?

MW

Data: 2012-08-20 12:48:42
Autor: Chiron
[...]

Z jednej strony mamy nasz Ko¶ciół - to my, i ¶więtych obcowanie. Z drugiej strony mamy Ko¶ciół jako instytucję. I albo uznamy, że instytucji dziękujemy- wtedy nie będziemy płacić na Watykan, na hierachów ko¶cielnych, etc- albo wręcz przeciwnie. Jednak jak się zastanowimy- to bez instytucji Ko¶cioła my jako wierni też długo nie "poci±gniemy". Ta instytucja ma mniej więcej takie zadania w stosunku do swoich wiernych, jak państwo wobec swoich obywateli. Jak się zastanowisz- IMO przyznasz mi rację. Państwo wchodz±c na teren przestrzeni społecznej, któr± zajmuje obecnie Ko¶ciół- nie troszczy się o wiernych- a wręcz przeciwnie.

Niedawno tu była omawiana różnica między Powiernictwem Pruskim a Powiernictwem Polskim. To pierwsze ma wiele sukcesów, które odnosi na niwie (przede wszystkim) prawnej-  co w konsekwencji raczej doprowadzi ich ż±dania do realizacji. To drugie- wła¶ciwie tylko istnieje. Czym się różni±? Ano kas±, Panie Szanowny. Polakom zabrano pieni±dze, a na pocz±tku przetr±cono kręgosłup powstaj±cej klasie ¶redniej. Na jej miejsce weszły ubeckie dynastie, rabuj±c maj±tek narodowy. Oni nie my¶l± o Powiernictwie Polskim. Ba! Jak Powiernictwo Pruskie im zapłaci- to będ± reprezentować jego interesy.

--

Chiron

Data: 2012-08-20 15:32:09
Autor: Trybun
W dniu 2012-08-20 12:25, Chiron pisze:

[...]

Ale ta żebracza postawa księdza będzie takich jak ja odstraszała od ko¶cioła i warto¶ci które ten ksi±dz głosi.

Data: 2012-08-18 21:53:18
Autor: u2
Komunistyczna grabież kościelnych grunt ów
W dniu 2012-08-18 21:31, abc pisze:
Więcej
http://www.rp.pl/artykul/2,550009-Koscielna-ziemia-zagrabiona-i-odzyskana-- .html

Pominales najciekawsza czesc :

PoczÄ…tek grabieĹĽy

Grabież majątku kościelnego zaczęła się w 1948 r. i trwała do 1965 r. Na
początek państwo zajęło dobra zakonów: szpitale, apteki (np. bonifratrzy
i kamilianie mieli ich sieć w całej Polsce), sanatoria, ośrodki pomocy.
W 1937 r. zgromadzenia zakonne prowadziły 274 szpitale, które
dysponowały 35 tys. łóżek. Jaka część z nich ocalała po wojnie i ile z
nich zakony odbudowały – nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że tylko na
Śląsku w 1951 r. państwo zajęło 23 katolickie szpitale.

Jednocześnie państwo zajmowało szkoły, internaty, sierocińce,
przedszkola, żłobki, ośrodki pomocy, które były własnością instytucji
kościelnych. Tylko zakony w 1948 r. prowadziły 153 szkoły. Z dokumentów
wynika, że do 1956 r. państwo przejęło 65 takich przedszkoli, 31
zakładów wychowawczych oraz 11 internatów dla studentów. W styczniu 1950
r. komuniści przejęli Caritas z jego wszystkimi placówkami –
przytułkami, kuchniami dla ubogich, domami noclegowymi, ambulatoriami.
Majątek ruchomy Caritasu wyceniano w tym czasie na 20 mln zł.

Państwo zaczęło zajmować grunty kościelne po uchwaleniu przez Sejm 20
marca 1950 r. tzw. ustawy o przejęciu dóbr martwej ręki. Gwarantowała
ona Kościołowi pozostawienie gospodarstw do 50 ha w centralnej Polsce i
100 ha na tych ziemiach w województwach śląskim, poznańskim i pomorskim,
które przed 1939 r. leżały w granicach II RP. Jednak od początku zapisy
te były łamane. To m.in. było powodem powstania po 1989 r. Komisji
MajÄ…tkowej.

Ks. prof. Dariusz Walencik, prawnik, autor wydanej dwa lata temu ksiÄ…ĹĽki
"Rewindykacja nieruchomości Kościoła katolickiego w postępowaniu przed
Komisją Majątkową", podaje, że według Urzędu do spraw Wyznań tylko w
1950 r. państwo przejęło 980 nieruchomości o powierzchni 66 tys. ha,
które należały do wszystkich związków wyznaniowych.

W połowie stycznia 1951 r. zabranych gruntów było już 89 tys. ha (dane
Ministerstwa Rolnictwa i Reform Rolnych). W tych dokumentach nie
wyszczególniono, ile ziemi należało do poszczególnych związków
wyznaniowych, choć wiadomo, że większość była własnością Kościoła
katolickiego.

Czesław Janik ze Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego
Światopoglądowo Neutrum podaje 89 tys. ha jako pełną powierzchnię
przejętych gruntów kościelnych, gdyż, jak tłumaczy, nie ma późniejszych
całościowych spisów. Wiadomo jednak, że po styczniu 1951 r. grunty te
nadal przejmowało państwo. Ile? Nie ma dokładnych danych. W różnych
publikacjach padają liczby od 90 do 155 tys. ha ziemi. Z obliczeń ks.
prof. Walencika wynika, że państwo zajęło w sumie w Polsce centralnej
ok. 144 tys. ha ziemi, która należała do wszystkich związków wyznaniowych.

Skąd się wzięły owe 144 tys. ha? – Z danych Urzędu ds. Wyznań oraz
informacji Ministerstwa Finansów o podatku gruntowym płaconym przez
Kościoły i związki wyznaniowe w 1965 r. wynika, że łącznie posiadały one
33 675 ha gruntów, z tego 32 tys. ha ziemi było własnością Kościoła
katolickiego. Odejmujemy to od 177 tys. ha gruntów, które posiadały
przed przejęciem przez państwo wszystkie związki wyznaniowe – wylicza
ks. Walencik.

Wynik to właśnie 144 tys. ha. Szacuje się, że z tego 138 tys. należało
do Kościoła katolickiego.

Bardziej skomplikowana sytuacja była na ziemiach zachodnich i
północnych. W 1946 r. władze uznały, że polskie parafie, klasztory są
właścicielami nieruchomości, które przed 1939 r. należały do
niemieckiego Kościoła. Jednak w 1959 r. Sąd Najwyższy orzekł, że Kościół
w Polsce nie jest podmiotem prawa publicznego, a w zwiÄ…zku z tym majÄ…tek
niemieckich parafii i klasztorów przechodzi na własność państwa. Kościół
zachował na tych terenach mniej niż 300 hektarów.

Sytuacja się zmieniła, gdy na czele PZPR stanął Edward Gierek. W czerwcu
1971 r. Sejm przyjął ustawę uwłaszczeniową. W ten sposób Kościół
katolicki stał się prawowitym właścicielem na Ziemiach Odzyskanych 4700
poniemieckich kościołów i kaplic, ok. 1500 innych budynków (klasztorów,
plebanii, wikarówek, organistówek) oraz 830 ha ziemi (inne Kościoły i
związki wyznaniowe otrzymały ok. 170 budynków, w tym 100 kościołów oraz
kilkadziesiąt ha ziemi). W 1973 r. Kościół uzyskał jeszcze 629
nieruchomości (inne Kościoły 33). Nie był to cały majątek pozostawiony
przez Kościół niemiecki.

Państwo oddaje

17 maja 1989 r. Sejm przyjął ustawę o stosunku państwa do Kościoła
katolickiego, która po pierwsze uznała, że wszystkie nieruchomości
posiadane przez Kościół są jego własnością. Po drugie została powołana
rządowo -kościelna Komisja Majątkowa, która w tzw. trybie regulacyjnym
miała przywrócić kościelnym osobom prawnym ich własność zabraną przez
państwo m.in. z pogwałceniem ustawy z 20 marca 1950 r. (czyli
gwarantującej pozostawienie gospodarstw kościelnych do 50 albo 100 ha).
Ustawa bowiem nie została zniesiona i co może wydać się dziwne,
obowiązuje do dzisiaj. Przewidywano, że komisja, w której zasiadło po
sześciu przedstawicieli strony państwowej i kościelnej, zakończy prace w
kilka miesięcy.

Do komisji do końca 1992 r. wpłynęło 3063 wniosków o zwrot
nieruchomości, z których jedna piąta (666) została odrzucona. Na
orzeczenie wciÄ…ĹĽ czeka 215 wnioskĂłw. Na poczÄ…tku w orzeczeniach komisji
obowiązywała zasada: hektar za hektar. W 2001 r. Komisja Wspólna Rządu i
Episkopatu ustaliła, że Komisja Majątkowa przyjmie zasady obowiązujące w
ustawie o gospodarce nieruchomościami, czyli że podstawą ustalenia
wysokości odszkodowania – zarówno w formie nieruchomości zamiennej, jak
i wypłacanych pieniędzy – jest wartość kościelnej nieruchomości w dniu
przejęcia, a obliczona według cen obowiązujących w dniu orzekania o
odszkodowaniu. To skomplikowało proces oddawania nieruchomości.

Komisja w ciągu niemal 20 lat zwróciła Kościołowi 60 771 ha ziemi, w tym
1,5 tys. ha lasów. Kościół odzyskał także 490 budynków i lokali, m.in.
26 szkół, 19 szpitali, dziewięć przedszkoli, osiem domów dziecka, dawny
Dom Katolicki im. Piusa XI przy ul. Nowogrodzkiej w Warszawie (dziĹ›
Teatr Muzyczny Roma, a przed wojnÄ… siedziba centrali Akcji Katolickiej).
W sprawach, w których zwrot własności nie był możliwy, komisja przyznała
odszkodowania i rekompensaty – 107, 5 mln zł.

Decyzje polityczne

Kościół katolicki uzyskał także możliwość otrzymania ziemi rolnej na
ziemiach zachodnich i północnych. Umożliwiła to w 1991 r. nowelizacja
ustawy o stosunku państwa do Kościoła katolickiego i dodanie do niej
art. 70a. UpowaĹĽniono wojewodĂłw na tych ziemiach do przekazywania
gruntów rolnych kościelnym osobom prawnym pod warunkiem, że po pierwsze
wielkość gospodarstwa parafialnego nie przekroczy 15 ha, diecezji i
seminariów – 50 ha, a gospodarstw zakonnych – 5 ha, chyba że prowadzą
one działalność charytatywno-opiekuńczą lub oświatowo-wychowawczą –
wówczas obszar ich może wynosić do 50 ha. Po drugie grunty te mogły
pochodzić wyłącznie z Zasobów Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Dlaczego uchwalono tę nowelę? Otóż, po 1989 r. episkopat wystąpił do
SÄ…du NajwyĹĽszego o anulowanie jego orzeczenia z 1959 r., w wyniku
którego cały poniemiecki majątek kościelny na ziemiach północnych i
zachodnich stał się własnością państwa. Pod wpływem nacisków
politycznych Kościół wycofał ten wniosek. Obawiano się, że orzeczenie
korzystne dla Kościoła spowoduje lawinę wniosków o zwrot majątku na
Ziemiach Odzyskanych. W latach 70. Kościół przejął tam część
poniemieckiego majątku kościelnego. Rząd Jana Bieleckiego w zamian za
wycofanie wniosku i jako częściową rekompensatę zaproponował
uzupełnienie ustawy z 1989 r. o art. 70a.

W uzasadnieniu ustawy rząd przewidywał, że gdyby wszystkie kościelne
osoby prawne na Ziemiach Odzyskanych wystąpiły o przekazanie, to
maksymalnie dostałyby ok. 30 tys. ha ziemi rolnej. Rząd przedstawiał to
jako częściową rekompensatę za 220 tys. ha utraconych na wschodzie.

Według informacji MSWiA z 2005 r. wszystkie związki wyznaniowe – taki
przepis istnieje bowiem w pozostałych ustawach wyznaniowych – uzyskały w
ten sposĂłb 39,5 tys. ha gruntĂłw.

W 2006 r. na wniosek rzÄ…du Komisja WspĂłlna RzÄ…du i Episkopatu
rozszerzyła działanie komisji na tereny ziem północnych i odzyskanych.
Była to decyzja komisji, a nie parlamentu.

Ile Kościół odzyskał

W sumie po 1989 r. Kościół katolicki uzyskał od Agencji Nieruchomości
Rolnych 76 tys. ha ziemi. To jest to, co otrzymał w ramach uwłaszczenia,
orzeczeń Komisji Majątkowej i decyzji wojewodów. Poza tym szacuje się,
że od kilku do kilkunastu tysięcy ha ziemi otrzymał od jednostek
samorządu terytorialnego, co w sumie może dawać ok. 90 tys. ha ziemi.

W Polsce centralnej, gdzie Kościół utracił ok. 140 tys. ha ziemi,
odzyskał około połowy gruntów (od 90 tys. ha należy odliczyć ok. 30
tys., które mógł uzyskać na Ziemiach Odzyskanych).

Natomiast w ocenie Czesława Janika ze Stowarzyszenia Neutrum Kościół
uzyskał w sumie ok. 97 tys. ha ziemi – 60 tys. ha z komisji i 37 tys. ha
od wojewodów. Nie uwzględnia on jednak, że część majątku odzyskały inne
Kościoły lub związki wyznaniowe.

Ile posiada

Ile w tej chwili ziemi posiada Kościół? Dokładnie nie wiadomo. Nie ma
takich danych ani GUS, który nie ma możliwości wyodrębnienia z ogólnej
liczby gospodarstw tych, które prowadzi Kościół, ani MSWiA czy resort
rolnictwa, ani episkopat. Każda diecezja stanowi lokalny Kościół i nie
ma obowiązku informować o swoich finansach i majątku episkopatu.
Autonomiczne sÄ… takĹĽe zgromadzenia zakonne.

W opinii ks. prof. Walencika Kościół posiada dziś ok. 100 tys. hektarów.
– Zakładając, że Kościół katolicki przed 1989 rokiem miał 32 tys. ha,
Agencja Nieruchomości Rolnych przekazała 76 tys. ha, to daje 108 tys. ha
– wylicza.– Do tego dodajmy od kilku do kilkunastu tysięcy hektarów
przekazanych Kościołowi przez jednostki samorządu terytorialnego, to
daje w sumie ok. 120 tys. ha. Ale kilkanaście tysięcy hektarów Kościół
sprzedał albo przekazał, jak np. w Katowicach, by ludzie mogli wykupić
mieszkania w blokach, które w czasach PRL postawiono na kościelnej ziemi.

By odpowiedzieć na pytanie, ile Kościół stracił, a ile odzyskał majątku,
należałoby dokonać m.in. dokładnej wyceny majątku odebranego, oszacować
korzyści, jakie przyniósłby Kościołowi w czasie, gdy ten nie mógł z
niego korzystać, a następnie wycenić majątek oddany. Takimi obliczeniami
nie dysponuje dzisiaj nikt.

    Taca, pensje katechetĂłw i dotacje

    GĹ‚Ăłwnym ĹşrĂłdĹ‚em utrzymania KoĹ›cioĹ‚a pozostajÄ… taca, datki wiernych i
darowizny. Kościelne osoby prawne prowadzą też działalność gospo-darczą
– w tym dzierżawią i wynajmują nieruchomości. Otrzymują także dotacje z
budżetu na Fundusz Kościelny, dofinansowanie kilku uczelni, pensje dla
duchownych katechetĂłw (15 144 osoby), kapelanĂłw wojskowych (131),
policyjnych (19), straĹĽy poĹĽarnej (16), straĹĽy granicznej (10) i BOR
(3). Kościół prowadzi:

    5500 oĹ›rodkĂłw pomocy spoĹ‚ecznej (m.in. 61 szpitali, 272 ambulatoria,
241 domĂłw opieki dla ludzi starych i chorych, 548 domĂłw dziecka, 68
żłobków, 1905 centrów edukacji społecznej i reedukacji); 530 szkół, w
których kształci się 56 997 uczniów, 489 przedszkoli, do których
uczęszcza ponad 23 tys. dzieci.

    DopĹ‚aty z budĹĽetu w 2010 r.:

        Fundusz KoĹ›cielny

        – 90 956 626 zĹ‚;

        dofinansowanie wyĹĽszych uczelni: KUL (uczelnia Ĺ›wiecka) – 134
376,9 tys. zł, Papieski Uniwersytet JP II w Krakowie – 20 858,2 tys. zł;
Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum

        – 11 877,5 tys. zĹ‚, Papieski WydziaĹ‚ Teologiczny w Warszawie – 4
924,4 tys. zł, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu - 5 815,5 tys. zł

    —e.cz., i.k.

Data: 2012-08-19 09:10:08
Autor: Przemysław M.
Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów
Dnia Sat, 18 Aug 2012 21:31:56 +0200, abc napisaů(a):

Koúcioůowi po 1989 r. przekazano ůŕcznie ok. 90 tys. hektarów. Komuniúci
odebrali wczeúniej ok. 140 tys.

Po co KK ta ziemia? Zaůoýŕ na niej ogródki dziaůkowe dla biednych? Ýytko
bćdŕ na niej uprawiaă? Pomidorki sadziă, marchwkć zasiejŕ? Po co
deklarujŕcym ýycie w ubóstwie klechom tyle tysićcy hektarów ziemi? Przecieý
nie bćdŕ jej sami uprawiaă! Nie wyobraýam by spulchniali ziemić swymi
pulchnymi rŕczkami ubrani w firanki. Ziemia bćdzie leýeă odůogiem? Przecieý
to marnotrastwo! Czy nie lepiej oddaă ta ziemić biednym? Chrystus nie miaů
nic. Po cholerć klechom te bogactwa?

--

ĄMusimy pamićtaă, ýe aby zwycićýyă, trzeba pamićtaă o maksymie
 Józefa Piůsudskiego  zwycićýyă i spoczŕă na laurach to klćska, byă

Data: 2012-08-20 12:27:09
Autor: Chiron
Komunistyczna grabieý koúcielnych gruntów

Uýytkownik "Przemysůaw M." <BronimyPiSprzedPO@gaztea.pl> napisaů w wiadomoúci news:k0q3hj$bam$1dont-email.me...
[...]

Typowy komuch- co Cić interesujŕ cudze pieniŕdze?

--

Chiron

Komunistyczna grabież ko¶cielnych gruntów