Data: 2012-10-26 07:54:13 | |
Autor: Przemys艂aw W | |
Koniec 艣wiata leming贸w | |
Koniec 艣wiata leming贸w. Bezrobocie uderza w klas臋 艣redni膮 Bezrobocie po raz pierwszy z tak膮 si艂膮 uderza w rodz膮c膮 si臋 klas臋 艣redni膮. Zwolnienia nadchodz膮 w bran偶ach, kt贸re przez ostatnie 20 lat ros艂y jak na dro偶d偶ach: doradztwo, media, bankowo艣膰, ubezpieczenia, reklama. Gdy grunt usuwa si臋 spod n贸g, najpierw pojawia si臋 rozgoryczenie. 鈥 Przez lata my艣lisz, 偶e jeste艣 filarem firmy, dostajesz nagrody, jeste艣 chwalony, a nagle okazuje si臋, 偶e jeste艣 ci臋偶arem i nie mie艣cisz si臋 w tabelce Excella 鈥 m贸wi Wojciech Jachim, kt贸ry przez dwadzie艣cia lat pracowa艂 w 鈥濭azecie Wyborczej鈥 w Szczecinie. 鈥 Trudno si臋 z tym pogodzi膰. Zaczyna艂 karier臋 w czasach wielkiego prze艂omu 1989 roku. Rzuci艂 marnie p艂atn膮 prac臋 nauczyciela i zaj膮艂 si臋 wydawaniem lokalnej gazety w 艢winouj艣ciu. Potem zadzwonili do niego z 鈥濭azety Wyborczej鈥, proponuj膮c wsp贸艂prac臋. By艂y to czasy, gdy na dziennikarskie og艂oszenie rekrutacyjne odpowiada艂y setki ch臋tnych. Bycie dziennikarzem, nawet lokalnym, dawa艂o presti偶, s艂aw臋 i dobre zarobki. Przez te lata Jachim pi膮艂 si臋 na finansowy i zawodowy szczyt, a gdy by艂 ju偶 redaktorem naczelnym, w Agorze og艂oszono kolejny program restrukturyzacji (tak w korporacyjnej nomenklaturze nazywane s膮 masowe zwolnienia, bo s艂贸w 鈥瀦wolnienie鈥 ani 鈥瀋zystka鈥 si臋 nie u偶ywa). Par臋 wcze艣niejszych fal wymiot艂o z 鈥濭azety鈥 kilkaset os贸b, ale teraz zn贸w og艂oszono: nie ma perspektyw, by przetrwa膰, musimy ci膮膰. 鈥 Nikt nie dopuszcza do siebie my艣li, 偶e to w艂a艣nie on jest do wyci臋cia 鈥 m贸wi Jachim. Nikt nie szuka ju偶 dziennikarzy ani redaktor贸w, a gazety ledwo ci膮gn膮, szczeg贸lnie na prowincji. 鈥 Zdajesz sobie spraw臋, 偶e ca艂a bran偶a si臋 sypie i zwija, a ty zosta艂e艣 na lodzie. To co, 偶e masz wiedz臋 i kompetencje, skoro nie s膮 one nikomu potrzebne. Gdy dziennikarz przekroczy艂 pi臋膰dziesi膮tk臋 i nigdy nic innego w 偶yciu nie robi艂, perspektywy na znalezienie dobrze p艂atnej, atrakcyjnej pracy w Szczecinie s膮 znikome. To, co dzieje si臋 w 艣wiecie medi贸w, przypomina z grubsza sytuacj臋 bankrutuj膮cej Grecji. Dominuje niepewno艣膰 i strach o przysz艂o艣膰. Czytelnik贸w i widz贸w odebra艂 mediom internet, a pieni膮dze 艣wiatowy kryzys. Wielka fala zwolnie艅 i ci臋cia koszt贸w przetoczy艂a si臋 ju偶 w ubieg艂ym roku, ale dopiero teraz zaczyna si臋 prawdziwa rze藕. Dwudziestu tysi膮com student贸w dziennikarstwa trzeba jasno powiedzie膰: pracy nie ma i nie b臋dzie. We wrze艣niu sp贸艂ka Agora, wydawca 鈥濭azety Wyborczej鈥, zapowiedzia艂a, 偶e zwolni 250 os贸b, czyli co dziesi膮t膮 zatrudnion膮 w sp贸艂ce. Wilcze prawa rynku nie oszcz臋dzi艂y nawet za艂o偶yciela 鈥濭azety鈥, by艂ego zast臋pcy redaktora naczelnego Piotra Pacewicza. Zwolnienia dotkn臋艂y te偶 innych wydawc贸w 鈥 Presspublic臋 (w艂a艣cicielk臋 鈥濺zeczpospolitej鈥), Point Group, kt贸ry zamkn膮艂 w艂a艣nie dwutygodnik 鈥濨loomberg Businessweek Polska鈥, a tak偶e wydawnictwo Ringier Axel Springer, wydawc臋 m.in. 鈥濶ewsweeka鈥. 鈥 Nikt nie mo偶e czu膰 si臋 bezpieczny 鈥 m贸wi Wojciech Orli艅ski, dziennikarz 鈥濭azety Wyborczej鈥 i przewodnicz膮cy zwi膮zku zawodowego w Agorze. Por贸wnuje gazety do kopal艅, w kt贸rych ko艅czy si臋 w臋giel. Nie mo偶na ju偶 zwi臋kszy膰 wydobycia, wi臋c by pokaza膰 inwestorom gie艂dowym lepsze wyniki finansowe, tnie si臋 koszty, wywalaj膮c g贸rnik贸w. 鈥 Je艣li kto艣 ma jeszcze prac臋 w papierze, powinien si臋 powa偶nie zastanowi膰, co b臋dzie robi艂 za trzy lata. Zdaniem Orli艅skiego odp艂yw reklamodawc贸w jest nieodwracalny. Nadzieja, 偶e po ucieczce z papieru przenios膮 si臋 do gazet internetowych, okaza艂a si臋 p艂onna. Pieni膮dze z reklam p艂yn膮 oczywi艣cie do internetu, ale rozk艂adaj膮 si臋 na ca艂膮 wirtualn膮 przestrze艅, kt贸rej prasa stanowi zaledwie drobny wycinek. 鈥 To ju偶 jest koniec 鈥 m贸wi Orli艅ski. 鈥 Jako dziennikarze musimy oswoi膰 si臋 z t膮 my艣l膮 i szuka膰 innych rozwi膮za艅. Nie lepiej jest w radiu i telewizji. Pawe艂, dziennikarz koncernu ITI, do kt贸rego nale偶y m.in. TVN i TVN24, ostatnio zauwa偶y艂, 偶e w dawnym dziale reklamy nie ma 偶ywego ducha. 鈥 Znikn臋艂o ca艂e pi臋tro pe艂ne ludzi 鈥 m贸wi. 鈥 W ekspresowym tempie wyrzucono wszystkich. ITI zwalnia technik贸w, operator贸w, researcher贸w, a tak偶e reporter贸w i dziennikarzy. Wiadomo jedno: trzeba obni偶y膰 koszty o 30 procent. 鈥 Nasi szefowie nie potrafi膮 odpowiedzie膰, co to dla nas znaczy i czy mamy szuka膰 innej pracy 鈥 m贸wi reporter ITI i dodaje, 偶e najwa偶niejszy staje si臋 dzia艂 audytu, kt贸ry szczeg贸艂owo analizuje prac臋 ka偶dego pracownika. 鈥 Wiedz膮, ile kto sp臋dzi艂 czasu przy komputerze, monta偶u i zdj臋ciach 鈥 m贸wi Pawe艂. 鈥 Tak bada si臋 dzi艣, ile ka偶dy z nas jest wart. Ch艂ostanie kejpejami Korporacyjnych pracownik贸w nie oceniaj膮 dzi艣 prze艂o偶eni, tylko wska藕niki KPI, czyli efektywno艣ci miejsca pracy. Dzi臋ki temu mo偶na zbada膰, ilu klient贸w pracownik obs艂uguje w ci膮gu godziny i jaki przych贸d dla firmy generuje. Naj艂atwiej wyliczy膰 prac臋 bankowc贸w i pracownik贸w reklamy, ale ostatnio z tej metody skorzysta艂o jedno z wydawnictw. 鈥 Do wielkiej sali prezes zaprosi艂 redakcj臋, ludzi z reklamy i dystrybucji 鈥 opowiada Dominik, dziennikarz wa偶nego tygodnika. 鈥 Przedstawi艂 nam tajemniczego pana i powiedzia艂, 偶e b臋dzie si臋 on zajmowa艂 kejpejami. Wtedy nikt jeszcze nie wiedzia艂, o co chodzi. Dowiedzieli艣my si臋 po dw贸ch tygodniach, gdy polecia艂y g艂owy, zamkni臋to kilka dzia艂贸w, a tym, kt贸rzy ocaleli, zaproponowano znaczne obni偶ki pensji. 鈥 Kiedy szuka si臋 w firmie kandydat贸w do zwolnienia, to liczy si臋 efektywno艣膰 鈥 t艂umaczy Tomasz Hanczarek, prezes Work Service, jednej z najwi臋kszych firm 艣wiadcz膮cych us艂ugi na rynku pracy. 鈥 Je艣li ze wska藕nik贸w wynika, 偶e w firmie zatrudniaj膮cej tysi膮c pi臋膰set os贸b wi臋kszo艣膰 prac wykonywana jest przez tysi膮c os贸b, to pi臋膰set zostanie natychmiast zwolnionych. Takie s膮 realia. Wtedy do zak艂adu wkraczaj膮 tzw. grabarze, czyli firmy zajmuj膮ce si臋 us艂ugami monitorowanego zwalniania. Tylko na hollywoodzkich filmach 鈥瀏rabarze鈥 lataj膮 od miasta do miasta samolotami, wycinaj膮c hurtowo pracownik贸w. W polskich realiach jest to niemo偶liwe, bo wym贸wienie ustawowo wr臋cza pracodawca. 鈥 My tylko informujemy, jak najmniej bole艣nie przeprowadzi膰 zwolnienia, i dbamy, by wszystko odby艂o si臋 z klas膮 鈥 m贸wi D., kt贸ra od 11 lat 艣wiadczy koncernom t臋 tak zwan膮 us艂ug臋 ko艅cow膮. Za ka偶dym razem ten proces wygl膮da podobnie. Zwalniani opowiadaj膮 jej o po艣wi臋ceniu, przywi膮zaniu do firmy i o ciosie, jaki na nich nieoczekiwanie spad艂. Pytaj膮 dlaczego? 鈥 Jednego dnia trac膮 wszystko: telefon, laptop, samoch贸d s艂u偶bowy 鈥 m贸wi D. 鈥 Czuj膮 si臋 zagubieni i odrzuceni. Pomagamy im si臋 z tego otrz膮sn膮膰 i stan膮膰 na nogi. Piotr, mened偶er w koncernie mediowym, dopiero po swoim odej艣ciu zrozumia艂, jak膮 warto艣膰 mia艂 jego korporacyjny adres e-mailowy z nazw膮 og贸lnie znanej i szanowanej firmy: 鈥 By艂em cz臋艣ci膮 wielkiej rodziny A, kt贸ra torowa艂a mi przez lata drog臋. Po odej艣ciu z niej zosta艂o mi tylko imi臋 i nazwisko, kt贸re nikomu nic nie m贸wi, wi臋c odbijam si臋 od szklanych sufit贸w. Bez gwarancji Finanse, bankowo艣膰, ubezpieczenia, media, reklama, a nawet badanie rynku 鈥 to bran偶e, po kt贸rych nie mo偶emy si臋 w przysz艂o艣ci spodziewa膰 o偶ywienia. Praca w przytulnej plac贸wce PKO BP lub innego banku przez lata by艂a synonimem 偶yciowego rozs膮dku. Banki to instytucje pewne jak ska艂a 鈥 uwa偶ano. Kwit艂y nawet wtedy, gdy wszystko marnia艂o. Pi臋膰 lat temu 艣rednia p艂aca w sektorze dochodzi艂a do 5,7 tys. z艂. Pracownicy dostawali bonusy: bezp艂atna opieka medyczna, zaj臋cia sportowe, preferencyjne kredyty oraz premie i dodatki zwi膮zane z wys艂ug膮 lat. Masowe zwolnienia zacz臋艂y si臋 trzy lata temu. W ekspresowym tempie prac臋 straci艂o wtedy ponad 3 tys. os贸b. W zesz艂ym roku czystki przeprowadzi艂 PKO BP, zwalniaj膮c 1,4 tys. pracownik贸w. W tym roku ci臋cia zapowiedzia艂y kolejne: BNP Paribas, Nordea, Citi Handlowy, DnB Nord, BPH. Prac臋 mo偶e straci膰 ponad 2 tys. os贸b, ale to jeszcze nie koniec. W polskim sektorze bankowym pracuje ok. 200 tys. os贸b, a w dwa razy wi臋kszej Wielkiej Brytanii, kt贸ra jest finansowym mocarstwem, tylko 280 tysi臋cy. Du偶o mamy zwolnie艅 do nadrobienia. Sektor bankowy coraz cz臋艣ciej komunikuje si臋 z klientami za pomoc膮 internetu, nie potrzebuje ju偶 pa艅 przybijaj膮cych stemple w okienku. Banki potrzebuj膮 raczej informatyk贸w i rozbudowanych centr贸w telefonicznej obs艂ugi klienta. Na razie zwalnia si臋 ni偶szy personel, doci膮偶aj膮c obowi膮zkami tych, kt贸rzy zostaj膮. 鈥 W bankowo艣ci nie ma ju偶 偶adnej gwarancji zatrudnienia 鈥 m贸wi Krzysztof, 40-letni mened偶er, kt贸ry niedawno straci艂 prac臋. 鈥 Wyznacza si臋 nam coraz bardziej wy艣rubowane plany sprzeda偶owe. Za ich niezrealizowanie grozi utrata pracy. Ka偶da okazja do obci臋cia pensji jest dobra 鈥 nie tylko w bankowo艣ci, bo nie lepiej jest w ubezpieczeniach czy w doradztwie finansowym. Krzysztofowi, 36-letniemu dyrektorowi jednej z najwi臋kszych firm konsultingowych w Polsce, prezes zaproponowa艂 obni偶enie pensji o 70 procent. 鈥 Jednocze艣nie obiecywa艂 wysokie premie. Tylko 偶e nie mia艂em na nie szans. Gdy powiedzia艂em 鈥瀗ie鈥, podsun膮艂 mi natychmiast wypowiedzenie. Zrozumia艂em, 偶e chodzi艂o mu tylko o to. D. m贸wi, 偶e kadrze mened偶erskiej zarabiaj膮cej nawet kilkadziesi膮t tysi臋cy z艂otych miesi臋cznie trudno jest si臋 dopasowa膰 do nowych warunk贸w. 鈥 Przyzwyczajeni s膮 do bardzo wysokich pensji i szukaj膮 pracy na podobnym finansowym poziomie 鈥 m贸wi D. 鈥 Z czasem rozumiej膮, 偶e oczekiwa艅 nie da si臋 pogodzi膰 z logik膮 rynku, i spuszczaj膮 z tonu. Takiego poziomu bezrobocia jak obecnie Polacy nie do艣wiadczali od dawna. We wrze艣niu bez pracy by艂y ju偶 dwa miliony Polak贸w. Profesor Stanis艂aw Gomu艂ka, g艂贸wny ekonomista Business Centre Club, twierdzi, 偶e b臋dzie jeszcze gorzej: 鈥 Stopa bezrobocia pod koniec 2013 r. mo偶e si臋gn膮膰 nawet 15 procent. Po raz pierwszy bezrobocie z tak膮 si艂膮 uderza w rodz膮c膮 si臋 klas臋 艣redni膮. Zwolnienia grupowe nadchodz膮 w bran偶ach, kt贸re przez ostatnie dwadzie艣cia lat ros艂y jak na dro偶d偶ach: doradztwo, badania rynku, bankowo艣膰, ubezpieczenia, marketing. Z czerwcowych bada艅 przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej wynika, 偶e pierwszy raz spad艂y zarobki w reklamie (o 6,2 proc.) Analitycy przewiduj膮, 偶e firmy nadal b臋d膮 ci膮膰 bud偶ety na reklam臋 i PR, a w艂a艣ciciele agencji 鈥 pensje i zatrudnienie. Tomasz, 35-letni copywriter w du偶ej agencji reklamowej, przyzwyczai艂 si臋 ju偶, 偶e jego praca przypomina roboty sezonowe jak przy zbiorze truskawek. Agencje zatrudniaj膮 pracownik贸w wtedy, gdy przychodzi urodzaj. Czyli kiedy zdob臋d膮 na przetargu klient贸w. Gdy ich trac膮, szybko pozbywaj膮 si臋 pracowniczego balastu. Mo偶na si臋 do tego przyzwyczai膰. 鈥 Je艣li si臋 nie ma rodziny i wielkich kredyt贸w 鈥 podkre艣la. Na trudnym reklamowym rynku pomaga mu zasada Lejzorka Rojtszwa艅ca: 鈥瀂walniaj膮, znaczy si臋 b臋d膮 przyjmowa膰鈥. Tylko gdzie? -- "G艂贸wn膮 motywacj膮 mojej aktywno艣ci publicznej by艂a potrzeba w艂adzy i 偶膮dza popularno艣ci. Ta druga by艂a nawet silniejsza od pierwszej, bo chyba jestem bardziej pr贸偶ny, ni偶 spragniony w艂adzy. Nawet na pewno..." - Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15鈥16 pa藕dziernika 2005 |
|
Data: 2012-10-26 15:00:32 | |
Autor: Grzegorz Z. | |
Koniec 艣wiata leming贸w | |
Przemys砤w W napisa:
Koniec 秝iata leming體. Bezrobocie uderza w klas 秗edni Jako mi nie 縜l tych nierob體. Kiedy, 20 lat temu, w czasach Ventury 3.0 i Corela 2 otar砮m si o poligrafi i DTP. Wsp蟪pracowa砮m z kilkoma agencjami reklamowymi. Niedawno pr骲owa砮m si zainteresowa t tematyk i ze zdziwieniem dowiedzia砮m si 縠 na rynku ju NIE MA agencji reklamowych. Za to s "domy mediowe". 痑dn miar nie potrafi zrozumie czym te "domy" s i dlaczego nie ma ju agencji reklamowych, kt髍e wykonywa硑 jak倍 mo縠 i ma硂 potrzebn, ale mierzaln prac. -- "Prawo do potwierdzenia swej osobowo禼i oznacza prawo do 縴cia" Dietrich Bonhoeffer |
|
Data: 2012-10-26 15:09:18 | |
Autor: Bogdan Idzikowski | |
Koniec 秝iata leming體 | |
U縴tkownik "Grzegorz Z." <spaggia@mare.org> napisa w wiadomo禼i news:k6e1hf$7hj$1dont-email.me... Przemys砤w W napisa: No wiesz! Dawniej mieli秏y kaleki, teraz mamy sprawnych inaczej. I co to zmienia? -- Donald Tusk - "wola砨ym si nie urodzi, ni na grobach zmar硑ch budowa swoj karier polityczn". |
|
Data: 2012-10-26 22:12:22 | |
Autor: mkarwan | |
Koniec 秝iata leming體 | |
U縴tkownik "Grzegorz Z." <spaggia@mare.org> napisa w wiadomo禼i news:k6e1hf$7hj$1dont-email.me...
Z list體 Grzegorza Z. tch髍zliwie ukrywajacego sie za anonymizerem "O zesz kurwa" https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/735c8000b655b53a?hl=pl "Pierdolisz od rzeczy" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/d9d7d637e72a5ad4?hl=pl "G體no prawda" https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/523a66587e2da510?hl=pl "A teraz spierdalajcie" https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/3aca36a9157ed006?hl=pl "Obys zdychal dlugo i bolesciach" http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/7b99cac811db7ebb?hl=pl "Ty popierdolona kurwo!" https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/51fafb78319eebaa?hl=pl "Spierdalaj pedale!" https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/b3e042ca774655b8?hl=pl "Alez ja jestem skurwielem" https://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/a0796e4133375fa8?hl=pl "Przeciez juz nalezalem do seminarium duchownego, a wyrzucili mnie za pedalstwo" https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/9ebda8b1607f6a0a?hl=pl "Oj boli dzisiaj dupa" https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/c3917633a7fad87a?hl=pl "plwam na wasze sakramenta" i na ten wasz kosci髄. https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/380f491375cfb03f?hl=pl "Niechaj bedzie przeklety B骻 Ojciec i Syn, i Duch, i Matka Najswietsza, i cale kr髄estwo niebieskie" https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/8ea0b3856782ccb4?hl=pl "Serdecznie zyd體 nie znosze" https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/2de9105554d4e52e?hl=pl "spierdalaj Zydu" https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/58f9dc37842a482b?hl=pl "Nie lubie dzieci" https://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/b96c58e80aad45aa?hl=pl |
|
Data: 2012-10-26 17:33:58 | |
Autor: Marek Woydak | |
Koniec 艣wiata leming贸w | |
On Fri, 26 Oct 2012 07:54:13 -0500, Przemys+AUI-aw W wrote:
Koniec +AVs-wiata leming+APM-w. Bezrobocie uderza w klas+ARk- +AVs-redni+AQU- Bezrobocie uderza w takich durni jak ty. Naprodukowano w Polsce ludzi z dyplomem ale bez zawodu i jakichkolwiek umiej+ARk-tno+AVs-ci. By+AUI- tu u nas taki jeden po "marketingu i zarz+AQU-dzaniu". Kiedy przyjecha+AUI- nawet odkurzacza nie potrafi+AUI- obs+AUI-ugiwa+AQc-. Fakt, +AXw-e menu w j+ARk-zyku niemieckim ale proste nawet dla niekumatego. A jak+AXw-e okaza+AUI- si+ARk- wielbicielem PiS. Po 2 miesi+AQU-cach podwy+AXw-ki si+ARk- domaga+AUI-. Pop+ARk-dzi+AUI-em lewusowi kota. Nie wiem, mo+AXw-e wr+APM-ci+AUI- do kraju. Lewus. Nie kot. Tak by+AVs- io ty zrozumia+AUI- prsote zdanie. ;-) MW MW |
|
Data: 2012-10-26 18:31:59 | |
Autor: pluton_ | |
Koniec 秝iata leming體 | |
Bezrobocie po raz pierwszy z tak si潮 uderza w rodz眂 si klasreklama. Nareszcie. Moze bedzie mniej tych wszystkich pasozytow. -- pozdrawiam P.L.U.T.O.N.: Positronic Lifeform Used for Troubleshooting and Online Nullification |
|
Data: 2012-10-26 19:56:02 | |
Autor: ZeNek | |
Koniec 艣wiata leming贸w | |
Lemingi nie byly i nigdy nie beda klasa srednia, klasa srednia to od zawsze ta ktora daje prace innym i sa nia wszelkiej masci sklepikarze wlasciciele firm produkcyjnych i inne tym podobne srodowiska.
Lekarz np i adwokat to nie klasa srednia to tylko zawod klasa srednia bedzie jak bedzie wlascicielem kliniki i bedzie dawal prace innym,. |