Koniec z OFE. Co się stanie z pieniędzmi? Morawiecki przedstawił PLAN

Data: 2019-04-16 21:01:55
Autor: Lord Donald
Koniec z OFE. Co się stanie z pieniędzmi? Morawiecki przedstawił PLAN
Koniec z OFE. Co się stanie z pieniędzmi? Morawiecki przedstawił PLAN

  System emerytalny, który proponujemy w sposób ewolucyjny przebudować ma być oparty na trzech filarach; ZUS, PPK i IKE - poinformował w poniedziałek na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.

Premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że "Polacy będą mieli wolny wybór, gdzie ulokować pieniądze z OFE". - 100 proc. środków z OFE, w kwocie 162 mld zł, przekazujemy na prywatne, indywidualne konta emertytalne uczestników OFE - poinformował, dodając, że chodzi o oszczędności 15,8 mln obywateli. Pieniądze te będą "w 100 proc. prywatne i dziedziczone tak, jak było to obiecywane 20 lat temu" - dodał.

Plan zakłada, że będzie je można przenieść albo na IKE, albo do ZUS. Jak podkreślił Morawiecki, rząd w swoim modelu, domyślnie, zakłada, że obywatele będą chcieli pozostawić te pieniądze w IKE. Model zakłada - jak podkreślił - że od pieniędzy pozostawianych w IKE pobrana zostanie "opłata przekształceniowa", jako element "zachowania sprawiedliwości". Emerytury z ZUS są opodatkowane, pieniądze wypłacane z IKE po osiągnięciu wieku emerytalnego - nie - przypomniał szef rządu.

- W momencie przekazania do IKE będzie zastosowana opłata przekształceniowa, by była zachowana sprawiedliwość. Jeżeli są wypłacane środki przez ZUS - dzisiejsze emerytury - one są obciążone 18-proc. podatkiem, a dla niektórych 32 proc. (...) Bez opłaty przekształceniowej środki z IKE byłyby uprzywilejowane - powiedział. Oszczędności zgromadzone w IKE będzie można wypłacić w ratach lub jednorazowo. Opłata przekształceniowa ma wynieść 15 proc. oszczędności zgromadzonych na indywidualnym koncie w OFE. - Ryczałtowa opłata przekształceniowa może rozciągnąć się na 2 lata. (...) Założenia wstępne (...) zakładają 2-letni okres (obowiązywania opłaty - PAP) - dodał.

Minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński oświadczył, że zgodnie z przewidywanym harmonogramem, odpowiedni projekt ustawy zostanie skierowany do konsultacji społecznych w maju, rząd będzie nad nim pracował przez czerwiec i lipiec, a prace w parlamencie planowane są na wrzesień-październik, tak aby formalnie reforma weszła w życie od 1 stycznia 2020 r. OFE staną się wtedy otwartymi funduszami inwestycyjnymi.

Morawiecki stwierdził, że rząd proponuje "ewolucyjną przebudowę" systemu emerytalnego, tak by był oparty na trzech filarach - ZUS, PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) i IKE. Jego zdaniem podstawową bolączką w Polsce jest "brak zdolności do tworzenia oszczędności, oszczędności na późne lata życia, oszczędności na przedsięwzięcia infrastrukturalne, oszczędności Polaków, które służą całej gospodarce". Według szefa rządu propozycja zmian w systemie emerytalnym ma odpowiadać na taką "bolączkę".

Po osiągnięciu wieku emerytalnego z pieniędzy z IKE będzie można skorzystać w sposób dowolny, zależy nam na tym, żeby przez dywersyfikację źródeł pochodzenia pieniędzy, emerytury były wyższe - mówił Morawiecki. Jego zdaniem, cała operacja to "najlepsza i najbardziej korzystna ze wszystkich prywatyzacji, jakie się zdarzyły po 1989 r., (...) oddająca Polakom ich wypracowany kapitał".

Premier zastrzegł jednocześnie, że zmiany w obszarze OFE muszą być robione bardzo ostrożnie, aby nie zachwiać stabilnością rynków i stabilnością giełdy. Przypomniał, że OFE ulokowały ok. 127 mld zł w spółkach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych.

- Państwo musi charakteryzować się też ciągłością działania, odpowiedzialnością, więc my naprawiamy błędy naszych poprzedników i niejako sięgamy do tych obietnic naszych (...) poprzedników z czasów tworzenia OFE - stwierdził Morawiecki.

Jak podkreśliła na poniedziałkowej konferencji prezes ZUS Gertruda Uścińska, "ponad 80 proc. dochodów na starość pochodzi z publicznego systemu emerytalnego. Biorąc pod uwagę względy demograficzne, że będzie ubywało osób aktywnie ekonomicznych, trzeba szukać rozwiązań, aby emerytura w przyszłości pochodziła z innych źródeł, zarządzanych także przez inne instytucje".

https://gospodarka.dziennik.pl/emerytury-i-ofe/artykuly/595821,morawiecki-ofe-indywidulane-konta-plan-pis.html?fbclid=IwAR39LXEyt1jBbAsSKHLD_4uXhQ5FWWdHhMnWPqADmspYqA56coSIJtkF0ME

Data: 2019-04-16 22:04:34
Autor: Pisiorowy Escobar
Lord Donald <ldont@dojcze.de> napisał(-a):

Koniec z OFE. Co się stanie z pieniędzmi? Morawiecki przedstawił PLAN

plan ukradzenia polakom miliardów
tak, znamy

--
"- To jest takie nowoczesne dziennikarstwo, co z dziennikarstwem prawdziwym nie ma wiele wspólnego - tłumaczył nowo zatrudnionej reporterce zastępca redaktora naczelnego newsweb.pl Dominik S. Jednocześnie wyjaśniał, na czym polega praca w portalu. - Człowiek siedzi i wymyśla jakieś bzdury. Dziennikarze to nad jednym tekstem trzy dni siedzą, a my piszemy po dziesięć dziennie - dodawał. "

Grupa wiekowa 18-29 lat:
5% - zwolennicy rządu
82% - przeciwnicy

[ Bogdan Lis o Macierewiczu ]

Data: 2019-04-16 22:11:37
Autor: A. Filip
Koniec z OFE. Co się stanie z pieniędzmi? Morawiecki przedstawił PLAN [DRUGI (i ostatni) rozbiór OFE]
Pisiorowy Escobar <presidento@goverment.ec> pisze:
Lord Donald <ldont@dojcze.de> napisał(-a):

Koniec z OFE. Co się stanie z pieniędzmi? Morawiecki przedstawił PLAN

plan ukradzenia polakom miliardów
tak, znamy

Co masz przeciw kontynuowaniu wzorów postępowania ustalonych przez
najwspanialsze PO to przewodem samego Tuska Nieomylnego?! :-) --
A. Filip : Pij mleko (matki)!!

Data: 2019-04-17 10:15:23
Autor: Pisiorowy Escobar
"A. Filip" <anfi@pseudonim.pl> napisał(-a):

> [...]

Co masz przeciw kontynuowaniu wzorów postępowania ustalonych przez
najwspanialsze PO to przewodem samego Tuska Nieomylnego?! :-)

tusk przeksięgoał dług OFE na dług budżetu
morawiecki chce sprzedać nasze akcje i kasą zasilić budżet

jak sam wiesz za inteligentny to ty nie jesteś więc i różnicy pewnie nie
widzisz

Data: 2019-04-16 23:56:39
Autor: Bruno Brunowski
W dniu wtorek, 16 kwietnia 2019 21:01:56 UTC+2 użytkownik Lord Donald napisał:
Koniec z OFE. Co się stanie z pieniędzmi? Morawiecki przedstawił PLAN

Ma chłop gest. Ukradnie tylko 15%, a resztę przepisze nie wiadomo gdzie.
I w ten o to sposób znajdą się brakujące 24mld na kiełbachę wyborczą.

--
Bruno

Data: 2019-04-17 08:22:19
Autor: Pajdak
kremlowski parobek "Lord Donald" <ldont@dojcze.de> napisał w wiadomości news:q958r2$1vn5$8gioia.aioe.org...
Koniec z OFE. Co się stanie z pieniędzmi? Morawiecki przedstawił PLAN

Pieniądze zasilą kasę PiS. Będzie można wybudowac 2 srebrne wieże!

--
Pajdak

Koniec z OFE. Co się stanie z pieniędzmi? Morawiecki przedstawił PLAN