Koniec żarówek?

Data: 2009-04-30 19:29:23
Autor: Jacek
Koniec żarówek?
Jak poinformowała "GW", w życie weszła decyzja o wycofaniu z produkcji, żarówek. Zostaną one zastąpione przez źródła diodowe lub świetlówki kompaktowe.

Czy może mi ktoś podrzucić link do podstawy prawnej tej decyzji? Czy dotyczy to wszystkich żarówek, czy może tylko "zwykłych" na gwint?
Mam połowę oświetlenia zrobionego na halogenach. Zwykłe żarówki jakoś przeboleję ale co dam za halogeny?
Jacek\
PS
ale ktoś zrobił prezent Chińczykom. Będą mieli żniwa świetlówkowe

Data: 2009-04-30 20:31:15
Autor: Tristan
Koniec żarówek?
W odpowiedzi na pismo z czwartek 30 kwiecień 2009 19:29 (autor Jacek publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gtcnn5$hlm$1@nemesis.news.neostrada.pl>):

Jak poinformowała "GW", w życie weszła decyzja o wycofaniu z produkcji,
żarówek. Zostaną one zastąpione przez źródła diodowe lub świetlówki
kompaktowe.

Cholera, trzeba będzie przemycać z 3 świata. Przecie nie-żarówki to depresja
murowana. O szkodliwości zawartych w nich substancji to nawet nie chcę
myśleć, ale przed tym się nie ochronimy :( --
Tristan

Data: 2009-04-30 13:17:58
Autor: pbz
Koniec żarówek?
wasz znak: <gtcnn5$hl...@nemesis.news.neostrada.pl>):

> [...]

murowana. O szkodliwości zawartych w nich substancji to nawet nie chcę
myśleć, ale przed tym się nie ochronimy :(

Nie przesadzajmy, z pewnością będzie można kupić w aptece na
receptę :)

--
paweł

Data: 2009-04-30 19:58:46
Autor: Olgierd
Koniec żarówek?
Dnia Thu, 30 Apr 2009 20:31:15 +0200, Tristan napisał(a):

 Przecie nie-żarówki to depresja murowana.

Masz na myśli świetlówki kompaktowe? Dlaczego? Mi się ten rodzaj światła bardzo podoba, chociaż fakt, że trzeba dobrać kolorek (zaś w przypadku takich za 3,49 zł trudno to zrobić).

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
http://olgierd.bblog.pl [Lege Artis]

Data: 2009-05-01 07:36:56
Autor: Tristan
Koniec żarówek?
W odpowiedzi na pismo z czwartek 30 kwiecień 2009 21:58 (autor Olgierd publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gtcvtm$3i6$5@inews.gazeta.pl>):

[...]

Jakie kolorki? Ja ostatnio kupowałem po 20 zł i też wszystkie miały ten sam
blady kolor świetlówkowy. --
Tristan

Data: 2009-05-01 07:34:13
Autor: Olgierd
Koniec żarówek?
Dnia Fri, 01 May 2009 07:36:56 +0200, Tristan napisał(a):

[...]

 Kompakty mają bardzo różne kolory, od obrzydliwych różowawych czy niebieskawych (których nienawidzę), poprzez neutralne białe (nie przepadam), aż po dość ciepłe tony.
Jakiś Filips czy Osram to nawet opisuje to na opakowaniach.

Data: 2009-05-01 11:39:39
Autor: SDD
Koniec żarówek?

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:gte8ll$es$1inews.gazeta.pl...
[...]

Oprocz kolorow i temperatury barwowej (2700 K - "zarowkowe", 5500 K "dzienne") wazne jest tez odzorowanie kolorow. Im tansza i gorsza swietlowka, tym bardziej jestesmy w jej swietle daltonistami - zazwyczaj najbardziej cierpi na tym czerwien, ktra staje sie blada a skora w swietletakim staje sie sina.
Najlepsze sa swietlowki klasyczne, "rurowe"  drodukowane dla terrarystow (nie mylic z terrorystami) - chodzi o to, by roslinki w terrarium byly w miare mozliwosci naswietlane roznymi dlugosciami fal i ladnei wgladaly. Kupilem sobie na Allegro raz za 30 zl dwie "rury" i uzywam normalnie do osiwtlenia. Roznica miedzy tym a 'zwykla" swietlowka, to jak niebo i ziemia.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-04-30 21:12:53
Autor: p
Koniec żarówek?

Użytkownik "Tristan" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:gtcpr1$ni6$1news.interia.pl...
Cholera, trzeba będzie przemycać z 3 świata. Przecie nie-żarówki to depresja
murowana. O szkodliwości zawartych w nich substancji to nawet nie chcę
myśleć, ale przed tym się nie ochronimy :(

Ty się śmiej
Zakaz produkcji, to pryszcz, możesz teraz zrobić zapasy

Niebawem będzie zakaz używania. Przyjdzie somsiad, uprzejmnie doniesie do urzendu i dostaniesz kare:-)

Data: 2009-05-01 07:35:54
Autor: Tristan
Koniec żarówek?
W odpowiedzi na pismo z czwartek 30 kwiecień 2009 21:12 (autor p publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gtct7q$5mv$1@news.wp.pl>):

Ty się śmiej

Ja się nie śmieję, ja rozpaczam. Pieprzona EU. Faszystowska organizacja
coraz bardziej rozpierdzielająca życie. --
Tristan

Data: 2009-05-01 11:42:27
Autor: Arek
Koniec żarówek?
Użytkownik Tristan napisał:
Cholera, trzeba będzie przemycać z 3 świata. Przecie nie-żarówki to depresja
murowana. O szkodliwości zawartych w nich substancji to nawet nie chcę
myśleć, ale przed tym się nie ochronimy :(

Depresja jak depresja.
Ale jeżeli ktoś pracuje przy monitorze a takie świetlówki będą tylko na jednej fazie a nie co najmniej 3 sztuki i każda na innej  to... :(

pozdrawiam
Arek

--

www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2009-05-01 11:50:03
Autor: SDD
Koniec żarówek?

Użytkownik "Arek" <arek@eteria.net> napisał w wiadomości news:gteg7e$51e$1inews.gazeta.pl...

Depresja jak depresja.
Ale jeżeli ktoś pracuje przy monitorze a takie świetlówki będą tylko na jednej fazie a nie co najmniej 3 sztuki i każda na innej  to... :(

Przy monitorze, to jeszcze nic.
Gorzej, jak przy pile tarczowej :) - mozna sie czasem dac nabrac :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-05-01 12:00:28
Autor: Tristan
Koniec żarówek?
W odpowiedzi na pismo z piątek 01 maj 2009 11:50 (autor SDD publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <gtegkf$60b$1@news.onet.pl>):

Gorzej, jak przy pile tarczowej :) - mozna sie czasem dac nabrac :)

Nabrać jak nabrać, ale jak to szkodzi na zdrowie....

--
Tristan

Data: 2009-05-01 12:14:21
Autor: p
Koniec żarówek?

[...]

Nie przesadzaj
W monitorach LCD są świetlówki.
Świetlówki energooszczędne są pobudzane częstotliwością nadakustyczną i nie migają tak by to widzieć.
Świetlówki zwykłe często są montowane po dwie z przesuwnikiem fazowym, by zawsze choć jedna świeciła.
Typowa żarówka o cienkim włóknie (230V <40W) miga przy 50Hz

Data: 2009-05-01 12:42:51
Autor: Arek
Koniec żarówek?
Użytkownik p napisał:
[...]

Możliwe. Nie wiem jak jest to teraz.
Kilkanaście lat temu miałem biuro oświetlone świetlówkami, tyle, że
były właśnie na 3 fazach po kilka włókien.
I zero problemów.
Dlatego też kilka lat temu wymieniłem oświetlenie w biurze na świetlówki. Niby nowoczesne i... po kilku dniach ludziom głowy zaczęły pękać, wzrok fiksować. Mi też, choć nigdy nie miałem tego typu sensacji.
Dobrze, że się domyśliłem co się zmieniło w otoczeniu i wróciliśmy do
żarowego oświetlenia.
Teraz wiem, że świetlówki na jednej fazie i monitory CRT to poważny problem.
Nie wiem jak z monitorami LCD , ale podejrzewam, że może być podobnie.

pozdrawiam
Arek

Data: 2009-05-01 14:27:57
Autor: p
Koniec żarówek?

Użytkownik "Arek" <arek@eteria.net> napisał w wiadomości news:gtejon$lmq$1inews.gazeta.pl...
Teraz wiem, że świetlówki na jednej fazie i monitory CRT to poważny problem.

To prawda

Nie wiem jak z monitorami LCD , ale podejrzewam, że może być podobnie.

Tak, ale tam zachodzą inne denerwujące, szkodliwe zjawiska

Data: 2009-05-01 22:03:17
Autor: ąćęłńóśźż
Koniec żarówek?
Powinny byc oprawy ze statecznikami elektronicznymi dla komputerowych stanowisk pracy.
No ale niestety droższe są od zwykłych, choc powoli wypieraja stateczniki tradycyjne - także z uwagi na oszczędność energii.
JaC
PS. To rozkładanie pomiedzy 3 fazy do dobry patent był :-)

-- -- -

Data: 2009-05-02 20:45:51
Autor: cranky
Koniec żarówek?
Dnia Fri, 1 May 2009 12:14:21 +0200, p napisał(a):

[...]

Nie, żarówka NIE MIGA ponieważ włókno wolframowe ani nie rozżarza ani nie
stygnie w czasie poniżej 20ms. Częstotliwość igania świetlówek nie ma nic
do rzeczy - jak migają mogą wywołać efekt stroboskopowy.

Data: 2009-05-04 00:34:59
Autor: Grzegorz Kurczyk
Koniec żarówek?
Użytkownik cranky napisał:

Nie, żarówka NIE MIGA ponieważ włókno wolframowe ani nie rozżarza ani nie
stygnie w czasie poniżej 20ms. Częstotliwość igania świetlówek nie ma nic
do rzeczy - jak migają mogą wywołać efekt stroboskopowy.

Zależy jaka żarówka. Dla ścisłości każda żarówka zasilana ze źródła prądu przemiennego zawsze będzie migać, tyle że nie zawsze to miganie jest wykrywalne dla ludzkiego oka. Jeśli ma Kolega na myśli miganie w postaci całkowitego wygaszenia włókna i po chwili świecenia pełną jasnością to oczywiście w żarówce takiego MIGANIA nie będzie. Wszystko zależy od bezwładności cieplnej włókna żarówki. Temperatura włókna zmienia się w takt chwilowej wartości prądu. Typowa żarówka "domowa powszechnego użytku" daje zauważalny efekt stroboskopowy choć oczywiście znacznie słabszy od lamp wyładowczych/fluorescencyjnych.

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2009-05-05 08:43:25
Autor: Jacek
Koniec żarówek?
Typowa żarówka "domowa powszechnego użytku" daje zauważalny efekt stroboskopowy

Jeżeli "typowa" to 15 albo 25 W. Silniejsze żarówki mają na tyle dużą bezwładność, że efektu stoboskopowego nie ma.
Jacek

Data: 2009-05-06 23:40:34
Autor: Grzegorz Kurczyk
Koniec żarówek?
Użytkownik Jacek napisał:
Typowa żarówka "domowa powszechnego użytku" daje zauważalny efekt stroboskopowy

Jeżeli "typowa" to 15 albo 25 W. Silniejsze żarówki mają na tyle dużą bezwładność, że efektu stoboskopowego nie ma.

Nie jest on po prostu tak bardzo widoczny. Tarcza stroboskopowa oświetlona typową żarówką 100W daje obraz stroboskopowy. Nie jest on tak ostry jak przy świetle jarzeniowym tylko mocno rozmazany, ale jest.

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2009-05-01 16:43:59
Autor: BartekK
Koniec żarówek?
Arek pisze:
[...]

A co ma faza do świetlówki kompaktowej? Od niepamiętnych czasów nie stosuje się tam "migania w takt sieci", bo dławik i reszta była zbyt ciężka, droga i wielka, jest elektronika i przetworniczka na kilkadziesiąt kHz, każda świetlówka ma swoją i każda miga troszkę inaczej i po swojemu, więc efekt stroboskopowy nie zachodzi (w sposób istotny/widoczny dla ludzkiego oka)

Data: 2009-05-01 20:03:29
Autor: Arek
Koniec żarówek?
Użytkownik BartekK napisał:
A co ma faza do świetlówki kompaktowej? Od niepamiętnych [..]

Ja tylko przytaczam faktyczne skutki.
Teoria mnie nie interesuje.

pozdrawiam
Arek