[TECH] Konserwacja łańcucha

Data: 2009-04-09 15:51:17
Autor: Mxer
[TECH] Konserwacja łańcucha
Zapraszam do lektury artykułu mówiącego o jednej z najważniejszych, a często pomijanych czynności związanych z utrzymaniem roweru. Chcę pokazać, w jaki sposób ja konserwuję łańcuch: zdejmuję go z napędu, czyszczę mechanicznie oraz chemicznie, wykorzystując naftę, płyn do mycia naczyń czy wreszcie wodę. Być może wydaje Ci się, że do to skomplikowane zadanie. Zapewniam, że jesteś w stanie wyczyścić swój łańcuch w kilku prostych krokach, a wszystkie czynności nie zajmą Ci więcej niż 30 minut.

Zapraszam do lektury!
http://rwm.org.pl/art/?mode=art&id=41

Data: 2009-04-09 16:00:36
Autor: ikov
[TECH] Konserwacja łańcucha
Zapraszam do lektury!
http://rwm.org.pl/art/?mode=art&id=41
No popatrz, właśnie za godzinę zabieram się do czyszczenia łańcucha... chociaż z drugiej strony, nie dowiedziałem się niczego nowego - szejkowanie już nieraz przerabiałem. Tyle że używam benzyny estrakcyjnej zamiast nafty, więc po odstawianiu takiej zasyfionej, po niedługim czasie syf opada na dno, a resztę można zlać do innej butelki... bez żadnych separatorów :)

--
http://ikov.bikestats.pl

Data: 2009-04-09 07:03:20
Autor: frank.castle0407@googlemail.com
Konserwacja łańcucha
artykul - fajny,

zdjecia - chujnia!

Data: 2009-04-09 17:55:20
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[TECH] Konserwacja łańcucha
Dnia 09.04.2009 15:51 użytkownik Mxer napisał :
[...]

Toż to zwykłe szejkowanie jest. Swoją drogą niektóre rzeczy robię inaczej. Po pierwsze najpierw szejkuję w gorącej wodzie z detergentem, potem płuczę w czystej wodzie, na koniec w benzynie, dlatego, że benzyna wypiera wodę i łańcuch dużo szybciej schnie. Benzyna też jest dużo lepsza od nafty, bo szybciej paruje, jest mniej szkodliwa (w zasadzie to nie benzyna lecz rozpuszczalnik ekstrakcyjny), mniej i krócej śmierdzi. Co do smarowania łańcucha to robię to przed założeniem na rower i zostawiam na jakiś dłuższy czas, dzięki temu oliwka penetruje i prawie nic nie zostaje na wierzchu, tę resztkę wycieram i nic niepotrzebnego nie ląduje na zębatkach.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-04-10 09:06:07
Autor: Max
[TECH] Konserwacja łańcucha
Mikołaj "Miki" Menke pisze:
[...]

Jeśli ktoś nie chce czekać to może się od razu przejechać np w około bloku byle po asfalcie ;) a następnie po takim kółku konieczne jest wytarcie całego łańcucha aby nie łapał zanieczyszczeń

pozdrawiam

MAX

Data: 2009-04-10 10:31:10
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[TECH] Konserwacja łańcucha
Dnia 10.04.2009 09:06 użytkownik Max napisał :
Jeśli ktoś nie chce czekać to może się od razu przejechać np w około bloku byle po asfalcie ;) a następnie po takim kółku konieczne jest wytarcie całego łańcucha aby nie łapał zanieczyszczeń

Bez sensu. Przejażdżka nie spowoduje szybszej penetracji, a tylko złapiesz brud i zaciapiesz olejem zębatki.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-04-10 11:03:32
Autor: Jan Srzednicki
[TECH] Konserwacja łańcucha
On 2009-04-10, Mikołaj "Miki" Menke <miki@menek.one.pl> wrote:
[...]

Ależ Wy się z tymi łańcuchami ciamkacie..

Data: 2009-04-10 13:51:46
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[TECH] Konserwacja łańcucha
Dnia 10.04.2009 13:03 użytkownik Jan Srzednicki napisał :
On 2009-04-10, Mikołaj "Miki" Menke <miki@menek.one.pl> wrote:
[...]

Ja się ciamkam? Ja właśnie robię szybko, sprawnie i wygodnie. Ciamkaniem się jest chociażby ta niepotrzebna przejażdżka. Tak to smarujesz, zostawiasz i masz to gdzieś.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-04-10 18:38:16
Autor: MAX
[TECH] Konserwacja łańcucha
Mikołaj "Miki" Menke pisze:
[...]

Absolutnie się nie zgadzam. To nie jest mój wymyślony sposób. Zawsze jazda powoduje lepszą penetracje czyt. rozprowadzenie. Jedziesz na jednym przełożeniu. Po powrocie czyścisz łańcuch szmatką oraz zębatkę i rower jest gotowy do jazdy.

Pozdrawiam

MAX

Data: 2009-04-10 20:47:33
Autor: fabian
[TECH] Konserwacja łańcucha
MAX wrote:
Mikołaj "Miki" Menke pisze:
[...]

A nie lepiej zostawić łańcuch na noc i niech sobie ścieka, a później go tylko oczyścić. Mogę się założyć, że będzie lepiej nasmarowany. Olej aby wypełnić łańcuch potrzebuje czasu i to wystarczy.

Fabian.

Data: 2009-04-10 21:39:56
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
[TECH] Konserwacja łańcucha
Dnia 10.04.2009 20:47 użytkownik fabian napisał :
MAX wrote:
Mikołaj "Miki" Menke pisze:
[...]

No właśnie. Smar do penetracji potrzebuje czasu, jeżdżenie nie pomoże zbyt wiele, a jeszcze może zaszkodzić, a do tego to niepotrzebne pieprzenie się. Wiem co mówię, nie to żebym się chwalił, ale w kwestii konserwacji roweru opanowałem najwyższy poziom, każdy mój znajomy to powie. ;-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-04-10 13:44:21
Autor: miok
Konserwacja łańcucha
On Apr 10, 9:39 pm, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl>
wrote:
> A nie lepiej zostawić łańcuch na noc i niech sobie ścieka, a później go
> tylko oczyścić.

No wlasnie. Smar do penetracji potrzebuje czasu

Zeby przyspieszyc penetracje ustawiam lancuch na ukos (olej sie chyba
lepiej rozchodzi) i co jakis czas przekrecam korby w inna pozycje.
Po kilku godzinach,zamiast calej nocy, jest juz ok

Data: 2009-04-10 23:37:14
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Konserwacja łańcucha
wrote:
[...]

I pieprzysz się z przekręcaniem korb co jakiś czas. Przy okazji znowu zębatki są uwalone nadmiarem oleju. ;-P

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-04-10 15:32:49
Autor: miok
Konserwacja łańcucha
On Apr 10, 11:37 pm, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl>
wrote:
> [...]
> Po kilku godzinach,zamiast calej nocy, jest juz ok

I pieprzysz się z przekręcaniem korb co jakiś czas.

E tam, jak nie jezdze to sie nudze, a takto przynajmniej troche sobie
pokrece.
Zreszta 4-5 przekrecen to chyba jeszcze nie pieprzenie

Data: 2009-04-11 14:02:11
Autor: MAX
Konserwacja łańcucha
wrote:
[...]

Najlepiej w domu na dywanie ;)

pozdrawiam

MAX

Data: 2009-04-11 14:00:23
Autor: MAX
Konserwacja łańcucha
wrote:
[...]

Każdy ma swoje metody ;)

Pozdrawiam

MAX

Data: 2009-04-11 13:59:05
Autor: MAX
[TECH] Konserwacja łańcucha

[...]

Ja generalnie używam oliwki a nie smaru ;)

Jeśli się sprawdza Twoja metoda to nie ma sprawy ;) najważniejsze żeby po nasmarowaniu zanim się ruszy w dłuższa trasę zebrać resztki oliwki z łańcucha tak aby tylko została w miejscach gdzie łańcuch pracuje.

Bo inaczej jak wrócisz to masz łańcuch oblepiony piaskiem.

pozdrawiam

MAX

Data: 2009-04-11 13:54:01
Autor: MAX
[TECH] Konserwacja łańcucha

[...]

Raczej mi chodziło o sytuacje taką, że po nasmarowaniu chcesz jechać a nie czekać całą noc. Jeśli chcesz czekać całą noc to nie ma sprawy łańcuch również będzie nasmarowany w jakim stopniu tego nie wiem.
Generalnie jak oliwie cokolwiek to zawsze żeby się lepiej rozprowadzało to ruszam. np Zawiasy ;)

Jeśli sie sprawdza zostawianie na noc nasmarowanego łańcucha to nie ma sprawy. Ja nigdy nie zostawiałem. Wole się przejechać ;)

Pozdrawiam

MAX

Data: 2009-04-11 15:33:56
Autor: fabian
[TECH] Konserwacja łańcucha
MAX wrote:
Jeśli sie sprawdza zostawianie na noc nasmarowanego łańcucha to nie ma sprawy. Ja nigdy nie zostawiałem. Wole się przejechać ;)

Ale wtedy smarujesz wyciekającym smarem pozostałe elementy roweru. A to nie jest wskazane. Odpowiedni smar do łańcucha penetruje i dociera tam gdzie ma dotrzeć. O potrzebie posmarowania łańcucha wiadomo po przejażdżce, no chyba że w terenie wymyje, ale wtedy to w ogólnie ma kombinowania, i można go od razu po powrocie do domu posmarować ewentualnie wcześniej czyszcząc.

Fabian.

Data: 2009-04-11 22:32:46
Autor: MAX
[TECH] Konserwacja łańcucha
fabian pisze:
MAX wrote:
[...]

Tak naprawdę dużo zależy od oliwki jej gęstości nigdy nie smaruje tyle aby ściekało tak żeby miał z tym problem. Smarowanie łańcucha nie polega na tym aby cały pływał w oliwce. Kolejna rzecz to taka że oczywiście trzeba trochę odczekać po nasmarowaniu ale nie całą noc to wg mnie nie jest potrzebne.

Pozdrawiam

MAX

Data: 2009-04-09 19:25:07
Autor: galex
[TECH] Konserwacja łańcucha
Mxer pisze:
Chcę pokazać, w jaki sposób ja konserwuję łańcuch: zdejmuję go z napędu, czyszczę mechanicznie oraz chemicznie, wykorzystując naftę, płyn do mycia naczyń czy wreszcie wodę. http://rwm.org.pl/art/?mode=art&id=41

1. Popracuj trochę nad redakcją tekstu, takie kwiatki w poważnym tekście nie powinny się znaleźć:
" Warto kupić szczotkę o sztywnych _włosy_ o różnej długości."

2. Trochę zbyt łopatologicznie - po co komu takie np. wskazówki:

"Duże butelki PET, o objętości 1,5 -- 2 dm3 pozyskujemy poprzez opróżnienie ich z ulubionego napoju."

3. Polecanie butelki PET do szejkowania nie jest najlepszym pomysłem - bardzo trudno wyciągnąć łańcuch przez jej wąską szyjkę. Sam autor zresztą to zauważył sugerując wykorzystanie szprychy. Znacznie lepszym pomysłem jest IMO zastosowanie pojemnika po isostarze w proszku (pozyskane poprzez opróżnienie ich z koncentratu ;-) )

4. Autor nigdy chyba nie miał brudnego łańcucha, jeśli zaleca jednokrotne szejkowanie - ja zwykle robie to co najmniej kilkakroć, za każdym razem zmieniając płyn (nie stosuję nafty, tylko roztwór proszku do prania - świetnie rozpuszcza pozostałości smaru)

4. Ten separator to grube przegięcie...

--
galex

Data: 2009-04-09 20:03:02
Autor: MAX
[TECH] Konserwacja łańcucha
(nie stosuję nafty, tylko roztwór proszku
do prania - świetnie rozpuszcza pozostałości smaru)

Do mycia łańcucha (odtłuszczania nie używamy wody z proszkiem tylko odtłuszczaczy) np benzyny ekstrakcyjnej.

Pozdrawiam

MAX

Data: 2009-04-10 13:45:48
Autor: ArteQ
[TECH] Konserwacja łańcucha
Do mycia łańcucha (odtłuszczania nie używamy wody z proszkiem tylko
odtłuszczaczy) np benzyny ekstrakcyjnej.

Używamy, używamy.
A benzyna sama w sobie jest 'tłusta'.

--
ArteQ <at> ArteQ <dot> org
GCS d- s-:- a-- C++>$ UL+>++++$ P+ L+++>++++$ E-- - W++ N++ o? K- w-- -

Data: 2009-04-10 16:06:03
Autor: Coaster
[TECH] Konserwacja łańcucha
ArteQ wrote:
[...]
A benzyna sama w sobie jest 'tłusta'.

ROFTL - zalezy ktora - jezeli masz na mysli benzyne lakowa - to tak a jezeli bezyne ekstrakcyjna - to nie.

--
PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

– Sheldon Brown, 1944-2008

Data: 2009-04-09 21:31:33
Autor: PeJot ( home)
[TECH] Konserwacja łańcucha
Mxer pisze:
[...]

Z całym szacunkiem - to co opisujesz, to jest zwykłe pójście na łatwiznę. Tu masz opisane co i jak:

http://sheldonbrown.com/chainclean.html

--
P. Jankisz ;)
tylu idiotów" Stanisław Lem

[...]