Konserwacja skórzanej kierownicy

Data: 2011-08-25 09:19:21
Autor: omega_fan
Konserwacja skórzanej kierownicy
Witam,

moje auto ma 200 kkm prawdziwego przebiegu no i skóra na kierownicy ma
już mocno start± wierzchni± warstwę, mimo że staram się delikatnie z ni±
obchodzić. Wytarte jest tam, gdzie się najczę¶ciej trzyma, czyli "za 15
trzecia". Oto fotki, jak to wygl±da:

http://img803.imageshack.us/img803/4776/kiera1.jpg
http://img153.imageshack.us/img153/4162/kiera2.jpg
http://img687.imageshack.us/img687/8892/kiera3.jpg

Da się to jako¶ naprawić? Ta skóra oprócz wygl±du stała się też niemiła
w dotyku, taka twarda... wiem, że można obszyć na nowo, ale może da się
to jeszcze uratować. Kto¶ ma jakie¶ do¶wiadczenia?

Data: 2011-08-25 10:24:02
Autor: Bydlę
On 2011-08-25 07:19:21 +0000, omega_fan <omf@nospam.org> said:

skóra na kierownicy ma
już mocno start± wierzchni± warstwę(...)

Da się to jako¶ naprawić?

Oczywi¶cie.

 może da się
to jeszcze uratować.

A ile czasu i pieniędzy chcesz przeznaczyć na ratowanie skóry, któr± obszyta jest kierownica?
Bo za 130 zł firmy obszywaj± w profesjonalny sposób...

--
Bydlę

Data: 2011-08-25 11:00:13
Autor: Maciek
[...]

S± specjalne lakiery do skóry, do¶ć tanie. Kiedy¶ kumpel pokusił się na taki zabieg, szczerze to brzydko mu to wyszło. Z tym, że on miał zryt± kierownicę w newraligicznych miejscach tak jakby j± grubym papierem ¶ciernym przeszlifował - z bruzdami w skórze, bardzo zaniedban±. U Ciebie przypuszczam po takim zabiegu malowania jest szansa, że będzie w miarę ok.

Data: 2011-08-25 18:55:49
Autor: Heinzkalter

"omega_fan" <omf@nospam.org> wrote in message news:j34t1q$ru4$1news.onet.pl...
[...]

Każdy inny pomysł poza wymian± kierownicy albo obszyciem na nowo to podcieranie dupy szkłem

hk

Data: 2011-08-25 22:19:31
Autor: dominik
Konserwacja skĂłrzanej kierownicy
On 2011-08-25 09:19, omega_fan wrote:
Da się to jakoś naprawić? Ta skóra oprócz wyglądu stała się też niemiła
w dotyku, taka twarda... wiem, że można obszyć na nowo, ale może da się
to jeszcze uratować. Ktoś ma jakieś doświadczenia?

Wbrew wielu opiniom (najczęściej od tych, którzy nigdy nie tego nie
robili) renowacja takiego uszkodzenie jest bardzo prosta i niedroga, a
dostępne środki dają efekt niemal identyczny do fabrycznego. Nie trzeba
też specjalnie wielkich umiejętności. Musisz kupić sobie:

+ rozpuszczalnik (w byle sklepie, koszt kilka zł, jedyna trudność w
dobraniu takiego by nie wyżarł jakichś dziur na wylot, a jedynie zadziałał
delikatnie na farbę, usunął to co by odpadło i tak i odtłuścił resztę, nie
wiadomo czym miałeś pomalowane wcześniej), u mnie najlepszy był
rozpuszczalnik do farb poliuretanowych

+ farbÄ™ tonujÄ…cÄ… - czarnÄ… w Twoim przypadku - 50ml wystarczy Ci na 5
kierownic, koszt to kilka złotych, można szukać pod hasłem farb do
skórzanych butów, bo ilość jest w sumie podobna

+ lakier do skóry - bezbarwny bądź matowy - też w minimalnej ilości, też
koszt bardzo mały,

+ utrwalacz - po wszystkim trzeba utrwalić całość, wytworzy się taka
przyjemna w dotyku powłoka, do tego zabezpieczy farbę i nie pozwoli jej na
blaknięcie

Przykładowe ceny:
http://allegro.pl/renowacja-kierownicy-exclusive-line-189-koloro-i1781896441.html
- cały zestaw za 36,99zł
najważniejsze dwa - farba + lakier ten sprzedawca ma za 7,99zł :)

Zerknij na zdjęcia na aukcji - rzeczywiście efekt jest taki jak tam
pokazali. Jedynie co to nie trzeba zdejmować kierownicy ani specjalnie
obklejać auta, a roboty jest na kilka minut (+ przerwy na podeschnięcie).

Później warto zadbać o skórę w odpowiedni sposób, bo każda stwardnieje i
popęka, bądź jeszcze powyciera się jak u Ciebie. warto dobierać środki do
ochrony tego samego producenta co farby to nie będzie ryzyka, że się
rozpuści przy pielęgnacji (niestety się to zdarza jak się wybierze coś co
nie pasuje do siebie).

Ci którzy myślą, że środki do skóry wymagają specjalnego wprawnego
malowania i znoszenia smrodu są w mega błędzie i pewnie nigdy nie mieli do
czynienia z czymś takim. Poza rozpuszczalnikiem te środki są bezzapachowe,
wciera się je jak krem w ciało. Ten ostatni nawet daje przyjemny zapach.

Koszt obszycia kierownicy to jakieś 150zł i owszem jest to fajne wyjście
jak kierownica daje się łatwo oskórować z oryginalnych resztek i nie
wybuchnie przy tym poduszka, a dobrego specjalistÄ™ mamy niedaleko. Przy
małych uszkodzeniach malowanie jest całkiem fajną opcją, daje świetne
efekty i koszt jest niewielki, tym bardziej jak poza kierownicÄ… trzeba
czasem jeszcze naprawić siedzenie, kanapę czy jakiś element tapicerki.
Najtańsze zestawy farbek są po kilkadziesiąt złotych.

--
              ,~
              |\              dominik, gg:919564

Data: 2011-08-26 06:51:26
Autor: wit
Konserwacja skórzanej kierownicy
dominik <usenet@dominik.net.pl> wrote:
Wbrew wielu opiniom (najczę¶ciej od tych, którzy nigdy nie tego nie
robili) renowacja takiego uszkodzenie jest bardzo prosta i niedroga, a
dostępne ¶rodki daj± efekt niemal identyczny do fabrycznego. Nie trzeba
też specjalnie wielkich umiejętno¶ci. Musisz kupić sobie:

Bardzo ciekawe informacje. A może masz jaki¶ pomysł, co zrobić z kierownic±
skórzan± w stanie ogólnym dobrym (żadnych przetarć, zmatowień, ubytków
lakieru i tp.), ale tak± już "zbit±" i wy¶lizgan±. Chodziłoby mi o jakie¶
hmm... zmiękczenie i spulchnienie ;) Idealnie by było bez demontażu.

wit

Data: 2011-08-26 20:12:57
Autor: dominik
On 2011-08-26 08:51, wit wrote:
[...]
Bardzo ciekawe informacje. A może masz jakiś pomysł, co zrobić z kierownicą
skórzaną w stanie ogólnym dobrym (żadnych przetarć, zmatowień, ubytków
lakieru i tp.), ale taką już "zbitą" i wyślizganą. Chodziłoby mi o jakieś
hmm... zmiękczenie i spulchnienie ;) Idealnie by było bez demontażu.

Jeśli to jest rzeczywiście skóra to wystarczy ją nawilżyć/zaimpregnować
właściwym preparatem, są specjalne środki do tego, w byle tesko za dychę
mają środek ochronny do skór (taki czerwony spray), natomiast pierwszy z
brzegu link do allegro:

http://allegro.pl/k2-letan-200-ml-do-czyszczenia-i-konserwacji-skory-i1774289914.html

Gorzej jak to nie jest skĂłra, tylko jakaĹ› gumowa imitacja pomalowana
podobnÄ… w dotyku i fakturze farbÄ… - wtedy niestety nie wiem czy da siÄ™
cokolwiek zrobić z tym.

--
              ,~
              |\              dominik, gg:919564

Data: 2011-08-26 20:22:34
Autor: dominik
On 2011-08-26 20:12, dominik wrote:
[...]
(...)

Aha, chyba jasne, że zupełnie nie ma sensu czegokolwiek z kierownicy
demontować? szyby do wyczyszczenia też nikt nie wyciąga z ram :)

--
              ,~
              |\              dominik, gg:919564

Data: 2011-08-27 08:04:02
Autor: wit
Konserwacja skórzanej kierownicy
dominik <usenet@dominik.net.pl> wrote:
Aha, chyba jasne, że zupełnie nie ma sensu czegokolwiek z kierownicy
demontować? szyby do wyczyszczenia też nikt nie wyci±ga z ram :)

Kierownica jest z prawdziwej skóry, kupiłem co¶ takiego:

http://www.e-lumarko.pl/p/pl/174/bufalo+balsam+do+czyszczenia+i+pielegnacji+skor+250ml.html

trochę to powcierałem, ale efekt, rzekłbym, słaby... Przynajmniej jak chodzi
o spulchnienie. Może mało tego zaaplikowałem? A co do wyciagania szyby z
ram, to szyby chyba słabiej wchłaniaj± płyny ;) Chodziło mi o to, że może s±
¶rodki w których trzeba skórę zanurzyć na jaki¶ czas żeby nasi±knęła - to by
był problem.

wit

Data: 2011-08-27 10:17:27
Autor: Bydlę
On 2011-08-27 08:04:02 +0000, wit <wit_usun_to_po_wit@malenstwo.aei.polsl.pl> said:

[...]

Ale balsamowałe¶ (od nazwy preparatu ;-)) zgodnie z przeznaczniem - skórę nieuszkodzon±?

--
Bydlę

Data: 2011-08-27 08:34:45
Autor: wit
Bydlę <pan.bydle@gmail.com> wrote:
Ale balsamowałe¶ (od nazwy preparatu ;-)) zgodnie z przeznaczniem - skórę nieuszkodzon±?

No mi też tak trochę głupio z tym "balsamem" ;)

Jak pisałem w pierwszym swoim po¶cie: skóra jest w stanie bardzo dobrym (nie
znam się, ale na oko jest cacy), żadnych przetarć, wytarć, kolor jednolity
czarny. Tylko taka... "splasticzana" - zbita i wy¶lizgana, szczegółnie na
14:45.

wit

Data: 2011-08-27 13:02:05
Autor: Bydlę
On 2011-08-27 08:34:45 +0000, wit <wit_usun_to_po_wit@malenstwo.aei.polsl.pl> said:

skóra jest w stanie bardzo dobrym (...) Tylko taka... "splasticzana" - zbita i wy¶lizgana

OK, dziękuję za wyja¶nienie.

--
Bydlę

Data: 2011-08-28 21:44:56
Autor: dominik
On 2011-08-27 10:04, wit wrote:
Aha, chyba jasne, że zupełnie nie ma sensu czegokolwiek z kierownicy
demontować? szyby do wyczyszczenia też nikt nie wyciąga z ram :)
Kierownica jest z prawdziwej skóry, kupiłem coś takiego:

[...]

ram, to szyby chyba słabiej wchłaniają płyny ;) Chodziło mi o to, że może są
środki w których trzeba skórę zanurzyć na jakiś czas żeby nasiąknęła - to by
był problem.

Nie znam tego środka, ale po prostu musisz popróbować kilka, bo często
trzeba dobrać właściwy do swojej tapicerki, by się właściwie wchłaniało.
To jaki jest najlepszy zależy od materiału i użytych w produkcji jego
środków. Już pisałem, że w ekstremalnym przypadku, kosmetyk, który ma
czyścić i nawilżać skórę również potrafi rozpuścić farbę.

--
              ,~
              |\              dominik, gg:919564

Data: 2011-08-29 08:48:59
Autor: wit
Konserwacja skórzanej kierownicy
dominik <usenet@dominik.net.pl> wrote:
Nie znam tego ¶rodka, ale po prostu musisz popróbować kilka, bo często
trzeba dobrać wła¶ciwy do swojej tapicerki, by się wła¶ciwie wchłaniało.
To jaki jest najlepszy zależy od materiału i użytych w produkcji jego
¶rodków. Już pisałem, że w ekstremalnym przypadku, kosmetyk, który ma
czy¶cić i nawilżać skórę również potrafi rozpu¶cić farbę.

Na szczę¶cie po zastosowaniu tego czego¶ nic się nie popsuło, szkoda
niestety, że poprawy też nie ma... Ok, dzięki, jeszcze pokombinuję.

wit

Data: 2011-08-26 08:40:31
Autor: omega_fan
W dniu 2011-08-25 22:19, dominik pisze:
On 2011-08-25 09:19, omega_fan wrote:
[...]

Dzięki, chłopie!
Jak zrobię to wrzucę rezultat.

Data: 2011-08-26 10:14:53
Autor: Bydlę

On 2011-08-25 09:19, omega_fan wrote:
[...]

Mam pro¶bę - dodatkowo policz czas i koszty tej operacji.

--
Bydlę

Data: 2011-08-26 20:07:32
Autor: dominik
On 2011-08-26 10:14, BydlÄ™ wrote:
Dzięki, chłopie!
Jak zrobiÄ™ to wrzucÄ™ rezultat.
Mam prośbę - dodatkowo policz czas i koszty tej operacji.

Za pierwszym razem trudno nie zmieścić się w godzinie, jak już się pozna
jak to działa to nawet wiele krócej.
W każdym razie jak chce ktoś forsować tezę, że skoro składniki tanie to
cały dzień roboty to niestety również się myli. Jak ciągle ktoś nie wierzy
to niech idzie sobie do Ĺ‚azienki i wykremuje sobie ze dwa razy twarz -
operacja podobnej złożoności i czasochłonności :)

--
              ,~
              |\              dominik, gg:919564

Data: 2011-08-26 20:34:54
Autor: Bydlę

On 2011-08-26 10:14, Bydlę wrote:
Dzięki, chłopie!
Jak zrobię to wrzucę rezultat.
Mam pro¶bę - dodatkowo policz czas i koszty tej operacji.

Za pierwszym razem trudno nie zmie¶cić się w godzinie, jak już się pozna
jak to działa to nawet wiele krócej.
W każdym razie jak chce kto¶ forsować tezę

Nie, po prodtu ciekawi mnie obiecany efekt, a chcę do tego poznać czas i koszt - realny, nie z metek.

--
Bydlę

Data: 2011-08-26 21:00:30
Autor: dominik
On 2011-08-26 20:34, BydlÄ™ wrote:
[...]

To przecież pisałem jaka jest tego wydajność i ile czasu to zajmuje. Na
tej aukcji jest zestaw  Ĺ›rodkĂłw po 50ml, ktĂłrym moĹĽna pomalować kierownicÄ™
kilkanaście razy. Osobiście kupiłem wiele więcej, bo przeliczyłem sobie
ile wyjdzie mi jeszcze na fotele, kanapę, zagłówki itd (fakt, że
kierownica była z wszystkiego najbardziej powycierana), ale i tak
wszystkie uszkodzenia zlikwidowałem używając może 1/5 z tych 50ml i
smarując wszystko w aucie. Priorytetem dla mnie były siedzenia,
szczegĂłlnie to od kierowcy i wszelkie przetarcia od kluczy, spodni, itd.

Wracając do czasu, spędziłem 2x po 2h, ale po pierwsze właśnie ucząc się,
dokładnie czytając instrukcje, testując rozpuszczalniki, farby najpierw w
mniej widocznych miejscach i potem smarujÄ…c wszystko kilka razy, ale teĹĽ
jeszcze tłumacząc potem to kilku osobom, bo każdy z mijających mnie
znajomych był mega zaskoczony wynikiem. Gdybym teraz miał pomalować raz
jeszcze samą kierownicę to mógłbym się zmieścić spokojnie w kwadransie.

Orientowałem się też w cenie tej usługi w mieście - obszycie kierownicy -
150zł, pomalowanie - 100zł, renowacja siedzeń - od 250zł wzwyż za
siedzenie, przy czym trzeba je wyciągać i zawozić gdzieś, a realnie gdzieś
w środku tygodnia pchać się w centrum, co pewnie więcej czasu by mi zajęło
niż jak kurier przyniósł paczkę i sam się nauczyłem.

--
              ,~
              |\              dominik, gg:919564

Data: 2011-08-26 23:05:37
Autor: Bydlę
On 2011-08-26 19:00:30 +0000, dominik <usenet@dominik.net.pl> said:

On 2011-08-26 20:34, Bydlę wrote:
[...]

To przecież pisałem jaka jest tego wydajno¶ć i ile czasu to zajmuje.

A mnie interesuje ile, ten konkretny człowiek, który przedstawił zdjęcia kierownicy i obiecał pokazać zdjęcia tejże po renowacji, po¶więcił na to czasu i pieniędzy.

--
Bydlę

Data: 2011-08-26 10:05:04
Autor: neoniusz
W dniu 25.08.2011 22:19, dominik pisze:
Da się to jakoś naprawić? Ta skóra oprócz wyglądu stała się też niemiła
w dotyku, taka twarda... wiem, że można obszyć na nowo, ale może da się
to jeszcze uratować. Ktoś ma jakieś doświadczenia?

Na aukcji, ktora zalinkowales sa zdjecia kierownicy gladkiej, bez dziurek i zadnej struktury. Watkotworca ma wlasnie perforowanÄ… i raczej nie spodziewalbym sie fenomenalnego efektu...

Data: 2011-08-26 20:26:14
Autor: dominik
On 2011-08-26 10:05, neoniusz wrote:
[...]

Perforacja skóry nie przeszkadza, bo środek o którym pisałem nie tworzy
dodatkowych widocznych warstw, ale jedynie wnika do środka materiału
skórzanego i nadaje mu kolor oraz połysk.

Identyczny proces zachodzi przy produkcji skóry, tyle że prościej i taniej
duże ilości wytrawiać w dużym zbiorniku i wyższej temperaturze. Rezultat w
obu przypadkach jest bardzo zbliĹĽony.

Zresztą proponuję spróbować zamiast być sceptycznym na zapas.

--
              ,~
              |\              dominik, gg:919564

Konserwacja skórzanej kierownicy