Konto walutowe i PayPal

Data: 2010-10-06 12:28:11
Autor: Mich
Konto walutowe i PayPal
Witam,
Problem dotyczy kont walutowych, konkretnie PayPala, zaś pytanie dotyczy
tego czy przy takim koncie trzeba prowadzić jakąś powiązaną ewidencję w
złotówkach.

Na przykładzie - konto jest w USD i w ciągu miesiąca otrzymuję wpłaty:
1) 1.wrz: 10$ 2) 10.wrz: 10$
3) 20.wrz: 10$

Zgodnie z ustawą księguję to wg. kursów NBP z ost. dnia roboczego przed
wpłatą, np:
wpłata 1) kurs 3,00 => 30zł
wpłata 2) kurs 3,20 => 32zł
wpłata 3) kurs 3,40 => 34zł
Od ww. kwot (30 + 32 + 34zł = 96zł) płacę pod. dochodowy.

I teraz problem: np. 10. pażdziernika przelewam te 30$ na moje konto
złotówkowe i okazuje się że na koncie ląduje 105zł (kurs 3,50), a nie 96zł
od których zapłaciłem podatek.

Pytanie 1: Czy dodatkowe 9zł, muszę zaksięgować *na październik* jako
dodatnie różnice kursowe?

Pytanie 2: Czy z tego wynika, że dla kont w innej walucie trzeba pamiętać
ile się już opodatkowało, żeby móc obliczyć różnice kursowe?

Pytanie 3: Załóżmy że gdzieś po drodze kupię coś za 10$ - np. 30 września,
po kursie NBP 3,50zł (więc wrzucam w koszty 35zł). Czy też to biorę pod
uwagę? Czyli na 10. paź. będę miał: 20$, podatek zapłacony od
96zł-35zł=61zł i wypłacam to po kursie 3,50zł czyli na koncie dostanę
20$*3,50 czyli 70zł. Czyli też 9zł różnic kursowych.
Dobrze rozumuję?

Data: 2010-10-06 17:35:59
Autor: zlotowinfo
Konto walutowe i PayPal
usun saldo walutowe i zostaw pln
wydaje mi się że tak będzie prościej

będziesz otrzymywał złotówki od paypala
oni w automacie przeliczą na pln przy braku salda w innej walucie

Data: 2010-10-07 12:52:29
Autor: Mich
Konto walutowe i PayPal
Dnia Wed, 6 Oct 2010 17:35:59 +0200, zlotowinfo napisał(a):

usun saldo walutowe i zostaw pln
wydaje mi się że tak będzie prościej

będziesz otrzymywał złotówki od paypala
oni w automacie przeliczą na pln przy braku salda w innej walucie

Teraz tak zamierzam zrobić, ale jakiś czas miałem tak, jak opisałem i był z
tym (mały) problem.

Data: 2010-10-06 21:01:35
Autor: Tomek
Konto walutowe i PayPal
W dniu 06.10.2010 12:28, Mich pisze:
[...]

Zakładam że chodzi o działąlność gospodarczą, wtedy w dużym uproszczeniu masz rację, natomiast faktycznie (zaliczki na) podatek dochodowy płacisz na podstawie np. KPiR, do której przychód wpisujesz w momencie jego wystąpienia, niekoniecznie w momencie otrzymania środków na konto w PayPal - wtedy dopisujesz różnice kursowe.

[...]

Nie wiem czy to jest *na październik* :), ale ja bym wpisał do KPiR, z datą 10. października, dodatnie różnice kursowe w kwocie 9zł.

Pytanie 2: Czy z tego wynika, że dla kont w innej walucie trzeba pamiętać
ile się już opodatkowało, żeby móc obliczyć różnice kursowe?

Trzeba pamiętać tyle ile wymaga tego art. 24c updof który zdaje się masz do przeczytania ;)

[...]

Nie wnikam w obliczenia, ale podatek płacisz chyba na podstawie miesięcznych/kwartalnych podsumowań KPiR, zgadza się? Więc czemu uparcie piszesz o płaceniu podatku od poszczególnych zdarzeń?

--
Tomek

Data: 2010-10-07 12:50:47
Autor: Mich
Konto walutowe i PayPal
[...]

Tak, chodzi o DG (KPiR). Środki w Paypal otrzymuję w momencie wystąpienia
przychodu i są to środki w dolarach, a konto w Paypal też mam w dolarach,
więc tu nie występują żadne rożnice kursowe.

Wystąpią dopiero jak mi przyjdzie do głowy przelać te dolary na konto
złotówkowe, a to może nastąpić po dowolnym czasie.

Nie wiem czy to jest *na październik* :), ale ja bym wpisał do KPiR, z datą 10. października, dodatnie różnice kursowe w kwocie 9zł.

No, o to mi chodziło w pytaniu :)

Nie wnikam w obliczenia, ale podatek płacisz chyba na podstawie miesięcznych/kwartalnych podsumowań KPiR, zgadza się? Więc czemu uparcie piszesz o płaceniu podatku od poszczególnych zdarzeń?

Nie, nie miałem tego na myśli. Podatek oczywiście płacę pod koniec
miesiąca. Generalnie w całym wątku chodziło mi o to, żeby potwierdzić
występowanie trudności, na którą się natknąłem, a która wynika z posiadania
konta w obcej walucie. Owa trudność polegać ma na tym, że dla konta walutowego trzeba pamiętać na
ile złotych zostało opodatkowane to co na nim jest. Jest to potrzebne, żeby
później obliczyć rożnice kursowe, gdy przewalutowujemy na złotówki. Po prostu dodatkowa upierdliwość, z której początkowo nie zdawałem sobie
sprawy.

ps. coś mnie tknęło, wpisałem do Google nowe słowa kluczowe i chyba
znalazłem potwierdzenie:
http://ksiegowosc.infor.pl/rachunkowosc/ksiegi-rachunkowe/63396,Jak-rozliczac-roznice-kursowe-- posiadajac-konto-dewizowe.html

Data: 2010-10-07 14:15:01
Autor: Tomek
Konto walutowe i PayPal
W dniu 07.10.2010 12:50, Mich pisze:

[...]

Aha, no to zgadza się - rachunek walutowy generuje dodatkową papierologię, zwłaszcza jeśli mieszasz na nim środki z różnych wpłat albo jeśli dostaniesz zaliczki czy działasz przez pośrednika który bierze prowizje czy jedno i drugie.

[...]

To nie tak. O tym kiedy powstają różnice kursowe mówi art. 24c updof:

http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-dochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

Jest napisany w tzw. "kazuistyczny" sposób, ale da się z tego wyczytać ogólną metodę postępowania.

Ogólnie rzecz biorąc, w danym momencie musisz "pamiętać" tylko ostatni kurs którym potraktowałeś dane środki. Zakładając że najpierw masz przychód w USD (A), potem wpływ na konto walutowe (B), potem przewalutowanie na PLN (C), powstają Ci dwie różnice kursowe, B-A oraz C-B. Z okazji różnicy C-B nie tykasz się już kwoty A - było minęło.

Ciekawszy przykład: jeśli najpierw masz zaliczkę (X), potem przychód (Y), potem przewalutowanie (Z), to najpierw wystąpi różnica kursowa X-Y, a potem Z-X.

Jeśli zmieszasz środki na koncie walutowym, to zastosowanie ma:

art. 24c.8. Podatnicy wyznaczają kolejność wyceny środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej, o której mowa w ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 3, według przyjętej metody stosowanej w rachunkowości, której nie mogą zmieniać w trakcie roku podatkowego.

--
Tomek

Data: 2010-10-09 22:34:53
Autor: Mich
Konto walutowe i PayPal
[...]

No tak, ale (wg. tego jak ja to rozumiem) dla każdej wpłaty trzeba pamiętać
ten kurs osobno. Co prawda nie trzeba go naprawde pamiętać, bo będzie
zapisany w KPiR, ale jednak trzeba wiedzięc które z wpisów w KPiR są tymi o
które nam chodzi.

[...]

Czyli np. A jest w dniu wystawienia faktury, a B to dzień wpływu środków?
Mimo to nie rozumiem po co jest ta pierwsza różnica kursowa, wg. mnie
powinno wystarczyć rozliczenie C-A, zwłaszcza że (B-A)+(C-B)=C-A.
Dobrze, że ustawa nie każe rozliczać różnic kursowych każdego dnia, jak
środki w walucie leżą już na koncie czyli byłoby B1, B2, B3... i liczenie
B2-B1, B3-B2 itd...uff

[...]

Czytam art. 24c po raz któryś i ciągle do końca go nie rozumiem nawet w tym
podstawowym fragmencie:
2. Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:

1) przychodu należnego wyrażonego w walucie ob-
cej po przeliczeniu na złote według kursu średnie-
go ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest
niższa od wartości tego przychodu w dniu jego
otrzymania, przeliczonej według faktycznie zasto-
sowanego kursu waluty z tego dnia;
3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości
pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu
jest niższa od wartości tych środków lub wartości
pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypły-
wu tych środków lub wartości pieniężnych, we-
dług faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych
dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;

Czyli co: 1) dotyczy tego, że wystawiam FV w Euro i księguje przychód po
kursie NBP, a po 2 dniach przychodzi przelew o innej wartości na moje konto
złotówkowe? (złotówkowe, bo zastosowano jakiś kurs)

a 2) tak samo, ale za tę fakurę zapłacono przelewem w Euro, i gdy sobie
przeliczam (po jakim kursie - NBP? ale przecież i tak nie było
przewalutowania) to wychodzi inna wartość niż ta zaksięgowana.

Czy tak?

Co do tego co piszesz o art 24c. 8, to niestety nie wiem o jakiej
"kolejności wyceny środków" oni piszą.

Z innej beczki - znalazłem w innym Twoim poscie informację, że prowizję
Paypal księgujesz jako import usług ze stawką zw. Czy masz może informację
czy Paypal ma w ogóle jakiś NIP? W regulaminie nie mogę go znaleźć, google
też jakoś milczy. Czy ten import usług wykazujesz na VAT7 w punkcie 11a?

btw. Wielkie dzięki za pomoc!

Data: 2010-10-10 00:14:28
Autor: Tomek
Konto walutowe i PayPal
W dniu 09.10.2010 22:34, Mich pisze:

[...]

Gdy wystawiasz serię faktur zaliczkowych to też musisz pamiętać które to były te wcześniejsze, takie życie w tym Madrycie :)

[...]

Dlatego że A może być w styczniu, B w lutym a C w marcu

powinno wystarczyć rozliczenie C-A, zwłaszcza że (B-A)+(C-B)=C-A.

No i często to wystarcza, z tym że jeśli pominiesz B to masz obiektywnie nierzelną czy tam wadliwą księgę. Natomiast sytuację ratuje par. 11 rozporządzenia do KPiR.
To tak jak ze zbiorczym księgowaniem opłat bankowych - "wszyscy" tak robią ale to nie znaczy że jest to zgodne z przepisami.

Dobrze, że ustawa nie każe rozliczać różnic kursowych każdego dnia, jak
środki w walucie leżą już na koncie czyli byłoby B1, B2, B3... i liczenie
B2-B1, B3-B2 itd...uff

:)

[...]

Czytaj: Faktura w np. USD, przeliczona odpowiednim kursem NBP, jest na mniejszą kwotę niż to co faktycznie za nią dostałeś (czyli kwota z faktury * kurs odpowiedni dla dnia otrzymania środków).
I ponieważ dostałeś więcej niż zafakturowałeś, musisz w dacie otrzymania środków dopisać tą różnicę do kol. 8 kpir.
To są różnice kursowe przychodowe

[...]

A tutaj masz różnice kursowe od środków własnych.
Te USD które otrzymałeś za fakturę przelewasz na inne konto, tudzież przewalutowujesz (ogólnie mówiąc - wypływają). Jeśli ich wartość w chwili wypływu jest wyższa niż wartość w chwili wpływu (czyli tutaj: w chwili otrzymania zapłaty za fakturę), to nadwyżkę dopisujesz do kol. 8 KPiR.

Czyli co: 1) dotyczy tego, że wystawiam FV w Euro i księguje przychód po
kursie NBP, a po 2 dniach przychodzi przelew o innej wartości na moje konto
złotówkowe? (złotówkowe, bo zastosowano jakiś kurs)

Jeśli dobrze rozumiem co napisałeś - tak

a 2) tak samo, ale za tę fakurę zapłacono przelewem w Euro, i gdy sobie
przeliczam (po jakim kursie - NBP? ale przecież i tak nie było
przewalutowania) to wychodzi inna wartość niż ta zaksięgowana.

Chodzi o pkt 3? Jeśli w pkt 1 dostałeś od razu złotówki, to możesz to pkt 3 nie wystąpi. Gdybyś dostał przelew w EUR i przewalutował EUR za tydzień, to miałbyś różnice kursowe między kwotą po przewalutowania a wartością tych EUR z dnia wpływu.

Co do tego co piszesz o art 24c. 8, to niestety nie wiem o jakiej
"kolejności wyceny środków" oni piszą.

FIFO, LIFO, nie wiem czy coś jeszcze. Ale jeśli nie zmieszasz walut z różnych transakcji to nie musisz się w to wgryzać.

[...]

Nie znam NIPu PayPala, nie wpisuję go nigdzie. Kiedyś go szukałem, ale czynności sprawdzające łyknęły fakturę wewnętrzną bez NIP, więc nie będę drążyłem tematu.
Zresztą, PayPal chyba nawet nie musi mieć VAT ID, bo usługi finansowe są zwolnione z VAT.

Co do VAT7 - tak, *chyba* wpisuję to w wierszu 11a. Chyba, bo nie sprawdziłem rejestrów, ale na ostatniej deklaracji mam ten wiersz wypełniony i podatek należny jest 0, więc na 99% to PayPal.

btw. Wielkie dzięki za pomoc!

Tylko pamiętaj że nie jestem doradcą podatkowym i to co piszę to nie porady. Temat jest dosyć grząski więc jak czegoś nie czujesz to lepiej zapłać za poradę na piśmie, lub wiążącą interpretację.

--
Tomek

Data: 2010-10-10 15:17:15
Autor: Tomek
Konto walutowe i PayPal
[...]

Znalazłem - zobacz § 23.1.2 rozporządzenia "fakturowego" - nie trzeba podawać NIPu PayPal na fakturach wewnętrznych

--
Tomek

Data: 2010-10-10 22:18:24
Autor: zlotowinfo
Konto walutowe i PayPal
czym jest paypal?

tak się czasem zastanawiam czy paypal to konto czy nie
w sumie są to jakby wirtualne środki,
a prawdziwymi stają się dopiero po przesłaniu do prawdziwego banku

idąc dalej, gdy się otrzyma tam środki, potem kupując nimi dalej
czy można to nie traktować jako obrót gotówką?

Data: 2010-10-10 22:35:02
Autor: Tomek
Konto walutowe i PayPal
W dniu 10.10.2010 22:18, zlotowinfo pisze:
czym jest paypal?

tak się czasem zastanawiam czy paypal to konto czy nie
w sumie są to jakby wirtualne środki,
a prawdziwymi stają się dopiero po przesłaniu do prawdziwego banku

Ta grupa ma w nazwie "prawo", więc obawiam się że nie obejdzie się bez zdefiniowania terminów "jakby wirtualne środki", "prawdziwe środki" oraz "prawdziwy bank" ;)

idąc dalej, gdy się otrzyma tam środki, potem kupując nimi dalej
czy można to nie traktować jako obrót gotówką?

To ja `pojadę` Gotfrydem - czy na rondzie można skręcić w lewo ?

--
Tomek

Data: 2010-10-10 22:38:20
Autor: Piotrek
Konto walutowe i PayPal
On 2010-10-10 22:18, zlotowinfo wrote:
czym jest paypal?

tak się czasem zastanawiam czy paypal to konto czy nie
w sumie są to jakby wirtualne środki,
a prawdziwymi stają się dopiero po przesłaniu do prawdziwego banku

Paypal od ponad 3 lat jest jak najbardziej prawdziwym bankiem z siedzibą w Luksemburgu.

Tak więc jeśli masz konto w PayPal to czuj się jakbyś miał rachunek w banku zagranicznym, ze wszystkimi tego konsekwencjami wynikającymi z polskiego prawa.

Piotrek

Data: 2010-10-11 00:55:01
Autor: Tomek
Konto walutowe i PayPal
On 2010-10-10 22:18, zlotowinfo wrote:
czym jest paypal?

[...]

Zabrzmiało złowieszczo, natomiast od 2010r. nie trzeba już zgłaszać PayPala do NBP, a raportowanie dotyczy tych którzy mają za granicą aktywa czy pasywa bodajże 3mln zł wzwyż. Więc póki co większość z nas jest zwolniona z tego obowiązku.

--
Tomek

Data: 2010-10-11 07:44:32
Autor: Piotrek
Konto walutowe i PayPal
On 2010-10-11 00:55, Tomek wrote:
[...]

To prawda. Ale zaktualizować dane o rachunkach bankowych używanych do DG jak najbardziej trzeba.

Piotrek

Konto walutowe i PayPal