Kontrahent nie chce przyjąć duplikatu faktur y

Data: 2013-07-25 12:39:37
Autor: Jacek
Kontrahent nie chce przyjąć duplikatu faktur y
Witajcie.
Jest taka sytuacja:
firma sprzedaje do jednego ze swoich kontrahentów towary kilka razy w miesiącu. Wraz z towarem jedzie "WZ" a faktura później pocztą.
W czerwcu okazało się że kupujący nie ma 3 faktur. Sprzedający potwierdził saldo rozrachunków w marcu, czy też w lutym (nie prowadzi pełnej księgowości).
Teraz powstał problem, bo kupujący (spółka z pełną księgowością) nie chce słyszeć o duplikacie faktur z grudnia 2012 z bieżącą datą. Chcą, aby wystawić im faktury korygujące na zwrot towaru i wystawić nowe "normalne" faktury sprzedaży z datą z lipca. Główny księgowy kupującego twierdzi, że zamknęli bilans 2012 i zrobili sprawozdania i niczego nie będą korygować.
Czy kupujący ma rację? Wydaje mi się, że prawidłowo by było, aby przyjęli duplikaty w zaksięgowali sobie w lipcu 2013. Nie muszą niczego zmieniać w bilansie 2012, bo duplikaty zaksięgują z datą otrzymania, czyli teraz.
Jacek

Data: 2013-07-25 12:49:25
Autor: Jacek
Kontrahent nie chce przyjąć duplikatu fak tury
W dniu 2013-07-25 12:39, Jacek pisze:
  SprzedajÄ…cy
potwierdził saldo rozrachunków w marcu, czy też w lutym (nie prowadzi
pełnej księgowości).
Dodam, że potwierdził saldo błędnie, gdyż nie były tam ujęte te feralne faktury
Jacek

Data: 2013-07-25 13:32:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 25 Jul 2013, Jacek wrote:

W dniu 2013-07-25 12:39, Jacek pisze:
Sprzedaj±cy
potwierdził saldo rozrachunków w marcu, czy też w lutym (nie prowadzi
pełnej księgowo¶ci).
Dodam, że potwierdził saldo błędnie, gdyż nie były tam ujęte te feralne faktury

  IMO zarzut jest bezzasadny.
  Skoro nie prowadzi PK, to nie rozlicza "kasy" (stanu obrotu pieniężnego),
czyli "kasa" mogła mu się nie zgadzać, jego strata to jego strata
i nic nikomu do tego, a rozliczenia robi tylko dla celów podatkowych
wg PDoOF, ustawa o rachunkowo¶ci go nie zmusza do "zasad z PK", bo
nie dotyczy.
  Faktury "nie było", bo jej nie dostał, prawda?
  Po tym wstępie czytamy art.22.6b tudzież .5d :D

  Co do meritum, zgadzam się z tym co piszesz, wydziwia.
  Kiedy¶ nie dostarczyłem f-r (zapomniałem wysłać) dużej firmie,
ichnia księgowo¶ć posłała mnie na drzewo z pomysłem wci¶nięcia
tej "przestarzałej" f-ry, wła¶nie z powodu ktory podajesz :>
(to też był przełom roku) i stwierdzili, że widać zgubiłem,
więc mam wystawić duplikat ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-07-25 16:16:28
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Jacek" <spaammmm@o2.pl> napisał w wiadomości news:51f102b5$0$1230$65785112news.neostrada.pl...
[...]

No ale skoro potwierdził saldo błędne, to ktoś mu błędne dane do potwierdzenia wysłał. Czyli tak, jakbyście Wy również nie mili tych faktur wystawionych przed potwierdzeniem salda. Czy coś źle tu rozumiem?

Data: 2013-07-25 16:41:05
Autor: WAM
Kontrahent nie chce przyj±ć duplikatu faktury
On Thu, 25 Jul 2013 16:16:28 +0200, "Robert Tomasik"
<robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:

Dodam, że potwierdził saldo błędnie, gdyż nie były tam ujęte te feralne faktury

No ale skoro potwierdził saldo błędne, to kto¶ mu błędne dane do potwierdzenia wysłał. Czyli tak, jakby¶cie Wy również nie mili tych faktur wystawionych przed potwierdzeniem salda. Czy co¶ Ľle tu rozumiem?
Potwierdził saldo błędnie, nie błędne. Czyli rozumiem że sprzedawca
wysłał poprawne saldo a kupuj±cy błędnie potwierdził saldo - tzn
potwierdził mimo braku zgodno¶ci w dokumentach kupuj±cego.

WAM

Data: 2013-07-25 17:50:16
Autor: Robert Tomasik
Kontrahent nie chce przyj±ć duplikatu faktury
Użytkownik "WAM" <nospam@nowam.nopl.pl> napisał w wiadomo¶ci news:66e2v8530v0m7382da2ptdvu5v8bf5jatq4ax.com...
[...]

Poczekajmy, jak sie wypowie sam zainteresowany, co miał na my¶li. Bo ja inaczej rozumiem jego wypowiedĽ, ale nie wykluczone, że to Ty masz rację. W każdym razie okoliczno¶ć wydaje mi sie mieć kluczowe znaczenie dla ewentualnej odpowiedzi, jak± mu ja lub kto¶ inny udzieli.

Data: 2013-07-25 20:31:38
Autor: Jacek
Kontrahent nie chce przyj�� duplikatu f aktury
W dniu 2013-07-25 17:50, Robert Tomasik pisze:
Poczekajmy, jak sie wypowie sam zainteresowany, co miał na myśli. Bo ja
inaczej rozumiem jego wypowiedĹş, ale nie wykluczone, ĹĽe to Ty masz
rację. W każdym razie okoliczność wydaje mi sie mieć kluczowe znaczenie
dla ewentualnej odpowiedzi, jakÄ… mu ja lub ktoĹ› inny udzieli.
Co do potwierdzenia salda to jest tak:
SprzedajÄ…cy ma KPiR a rozrachunki prowadzi "w zeszycie".
Kupujący ma pełną księgowość i to on wysłał potwierdzenie salda.
Sprzedający podpisał potwierdzenie bez wnikania w szczegóły, bo mu się "miej więcej zgadzało".
Problem jest taki, że kupujący nie chce przyjąc teraz duplikatu faktur z 2012 i zmusza sprzedającego, aby zrobił faktury korygujące na zwrot towaru i potem jeszcze raz "normalne" faktury sprzedaży. To mi się wydaje nieprawidłowe.
Jacek

Data: 2013-07-25 21:08:01
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Jacek" <spaammmm@o2.pl> napisał w wiadomości news:51f16f09$0$1454$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Sprzedający potwierdzając saldo potwierdził, że tamtych faktur nie było, to jak oni mają teraz zamknięty bilans przerabiać?

Data: 2013-07-25 21:31:13
Autor: Jacek
W dniu 2013-07-25 21:08, Robert Tomasik pisze:
Sprzedający potwierdzając saldo potwierdził, że tamtych faktur nie było,
to jak oni mają teraz zamknięty bilans przerabiać?
A po co mają przerabiać?
IMO kupujący księgują duplikat w lipcu 2013 do VAT i kosztów oraz do zobowiązań i "po ptokach".
Jacek

Data: 2013-07-25 21:39:18
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Jacek" <spaammmm@o2.pl> napisał w wiadomości news:51f17cff$0$1221$65785112news.neostrada.pl...
[...]

A kiedy miało miejsce zdarzenie gospodarcze, którego dotyczy faktura?

Data: 2013-07-25 21:52:35
Autor: Jacek
W dniu 2013-07-25 21:39, Robert Tomasik pisze:

A kiedy miało miejsce zdarzenie gospodarcze, którego dotyczy faktura?
Sprzedaż była w listopadzie 2012
JAcek

Data: 2013-07-25 21:58:44
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Jacek" <spaammmm@o2.pl> napisał w wiadomości news:51f18201$0$1253$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2013-07-25 21:39, Robert Tomasik pisze:

A kiedy miało miejsce zdarzenie gospodarcze, którego dotyczy faktura?
Sprzedaż była w listopadzie 2012

Gotfryd powinien coś poradzić, ale w mojej ocenie żaden duplikat, tylko niestety korekta w 2012 roku powinna być. Oni próbują przenieść zdarzenie na 2013 rok, ale to bedzie fałszerstwo.

Data: 2013-07-27 00:47:45
Autor: Gotfryd Smolik news
Kontrahent nie chce przyj duplikatu faktury
On Thu, 25 Jul 2013, Robert Tomasik wrote:

Użytkownik "Jacek" <spaammmm@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:51f17cff$0$1221$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2013-07-25 21:08, Robert Tomasik pisze:
Sprzedaj±cy potwierdzaj±c saldo potwierdził, że tamtych faktur nie było,
to jak oni maj± teraz zamknięty bilans przerabiać?
A po co maj± przerabiać?
IMO kupuj±cy księguj± duplikat w lipcu 2013 do VAT i kosztów oraz do zobowi±zań i "po ptokach".

A kiedy miało miejsce zdarzenie gospodarcze, którego dotyczy faktura?

  Ale tu jest rozbieżno¶ć przepisów dla przychodów i kosztów.
  Załóżmy, że f-ra została wystawiona błędnie, z opóĽnieniem, w następnym
roku.
  Mamy takie kwiatki:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60065,20130622,koszty-uzyskania-przychodow.html
+++
5d. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem
  ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach
  rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku),
  albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku
  braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych
  jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
6. Zasady [...] mają zastosowanie również do podatników prowadzących
  podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem [...]
6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku
  podatników, o których mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust. 5e,
  6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku)
  lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
-- -

  I teraz tak: *zakładaj±c* że na PK istnieje przepis podobny do KPiR,
nakazuj±cy wygenerować dokument opisu przyjęcia je¶li nie ma f-ry,
brak tego dokumentu jest problemem kupuj±cego.
BTW: w jednym z poprzednich postów chyba pomyliłem strony sprzedawcy
i nabywcy pod względem KPiR/PK, ale wniosek końcowy chyba wyjdzie
podobny.
  A wychodzi tak: skoro towar *był* na magazynie, i s± dowody
że był (bo np. został sprzedany albo zużyty do produkcji),
a nie ma KPiRowego odpowiednika "opisu", to chyba jest problem
z brakiem dokumentu, ale u kupuj±cego (na PK)!
  I nie rozwikła go ż±daj±c korekty od sprzedawcy.
  Czy gdzie¶ się mylę?

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-07-25 21:39:50
Autor: cef
Robert Tomasik wrote:

Sprzedający potwierdzając saldo potwierdził, że tamtych faktur nie
było, to jak oni mają teraz zamknięty bilans przerabiać?

To jak w takim razie chcą potwierdzić korekty
na zwrot towaru, ktĂłrego zgodnie z dokumentami nie majÄ…?
(albo mają na magazynie, ale księgowo nie-
nie wiem czy da się tak technicznie zrobić)

Data: 2013-07-27 00:36:16
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 25 Jul 2013, cef wrote:

Robert Tomasik wrote:

Sprzedaj±cy potwierdzaj±c saldo potwierdził, że tamtych faktur nie
było, to jak oni maj± teraz zamknięty bilans przerabiać?

To jak w takim razie chc± potwierdzić korekty
na zwrot towaru, którego zgodnie z dokumentami nie maj±?
(albo maj± na magazynie, ale księgowo nie-
nie wiem czy da się tak technicznie zrobić)

  Technicznie powinno się dać :) (nie wiem jak przy PK)
  Dla KPiR można wskazać podstawę - po prostu przy przyjmowaniu
towarów na magazyn istnieje rodzielny od otrzymania dokumentów
obowi±zek udokumentowania przyjęcia. par.16.2 rozporz±dzenia.
  Nie ma f-ry -> trzeba sporz±dzić "opis", może w tej roli
wyst±pić specyfikacja dostawcy, ale musi zostać wpisana
do KPiR.
  Podejrzewam, że có¶ podobnego będzie obowi±zywać na PK.
  Oczywi¶cie pozostaje drobiazg: skoro wpis został dokonany
"z opisu", to rzecz jasna nadal nie ma f-ry któr± można
korygować. Wymy¶lili j± sobie czy jak?
  Je¶li za¶ towar został (prawidłowo) wprowadzony "z opisu",
to zwyczajnie nie ma czego korygować, przecież wszystko
się zgadza, sprzedawca pisze "czynny żal" (żeby nie oberwać
za nieterminowe wystawienie f-ry), f-rę z 2013 navbywcy
wpinaj± obok "opisu" (kwoty powinny się zgadzać) i... już.
  Jak mniemam, jest trudniejszy problem: ja nie wiem jak
to zrobić przy PK, widać oni też nie wiedz± ;>

  Natomiast, patrz±c na ich upór, jest taka możliwo¶ć:
towaru *nie* wpisali na magazyn, ale go rozchodowali.
  I teraz szukaj± jak to naprawić żeby samemu się nie
przyznać, że towar nie został ujęty na magazynie,
i na razie s± na etapie nie wnikania czy taka próba
aby nie rozwali im konstrukcji (rozliczeń) w innym
miejscu :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-07-27 02:07:38
Autor: cef
Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

Technicznie to ja nie bardzo wiem jak tego nikt
nie dostrzegł w bilansie. U mnie jak księgowej jakie¶ kilkadziesi±t
złotych nie zgadzało się z warto¶ciami  zdjętymi przez RW
i z magazynem i remanentem, to  szukała gdzie znikło.
Z drugiej strony  praktyka dowodzi, że podatkowe uchybienia
najlepiej rozwi±zywać tak, żeby byc jak najbliżej stanu faktycznego.
Pewnie da się jakie¶ o¶wiadczenie o stanie rzeczy napisać,
dokonac jakiegos manewru "przesunięcia warto¶ci"
czy "otwarcia alternatywnego w 2013"  ale pewnie ich księgowa
się boi.

Data: 2013-07-25 22:58:19
Autor: gonia
> [...]
> "normalne" faktury sprzedaży z datą z lipca. Główny księgowy kupującego
> twierdzi, że zamknęli bilans 2012 i zrobili sprawozdania i niczego nie

a co ma zamknięcie roku do duplikatów? zmiana, o ile będzie miała
miejsce dotyczyc moĹĽe tylko kwestii podatkowych - rachunkowe zostana
rozliczone w roku 2013. Jeżeli cały towar (o ile dotyczyło to
handlowego) pozostał na magazynie - podatkowy wpływ żaden, rachunkowy
jak bardzo sie uprą mogą załatwic korektą bilansu otwarcia w ksiegach.
Zatwierdzonych sprawozdań NIE KORYGUJE się.

> [...]
> przyjęli duplikaty w zaksięgowali sobie w lipcu 2013. Nie muszą niczego
> zmieniać w bilansie 2012, bo duplikaty zaksięgują z datą otrzymania,

nie majÄ… prawa zmieniac NIC w bilansie po jego zatwierdzeniu. Zreszta
żaden przepis tego od nich nie wymaga. Ustawa o rachunkowości odpowiada
dokładnie co w takich sytuacjach.

Przez ciekawość: jak chca przyjąc f-ry korygujące do zera skoro nie mają
faktur pierwotnych? coś mnie opuściło po drodze?

A skoro nie zaksięgowane u nich, to zakładam,że nie zapłacone sprzedawcy??

Data: 2013-07-25 23:30:57
Autor: adam
Kontrahent nie chce przyjąć duplikatu fak tury
Z punktu widzenia sprzedającego wystawienie korekty na zwrot i potem ponowna sprzedaż nie rodzi problemów (poza jednym - obrazuje czynności których nie było)
Z punktu widzenia kupującego jest to operacja pogłębiająca bałagan w jego dokumentach. Bo oprócz złego bilansu będzie miał korekty do faktur które u niego nie istnieją. Bez sensu.

Weź teraz człowieku i kup coś w takiej firmie. Wychodzisz zadowolony z fakturą VAT, a potem szarp się ze skarbówką, bo oni mają księgową bałaganiarę.

Kontrahent nie chce przyjąć duplikatu faktur y