Kontrola UKS

Data: 2010-09-17 21:13:23
Autor: Bucki Jan
Kontrola UKS
Witam,
Mam pytanie odnośnie kontroli UKS w firmie.
Pewnego dnia wpadła kontrola (dwie panie w cywilu) UKS (do naszego zakładu)
sprawdzająca poprawność fiskalizacji w kasie. Ja w tym czasie byłem na
zwolnieniu lekarskim od trzech miesięcy, ale w tym dniu i w tej godzinie gdy
była kontrola UKS ja sie pojawiłem w pracy po odbiór zaświadczenia do ZUS.
Pani z UKS stanowczym tonem zapytała mnie kto ja jestem, a ja powiedziałem,
że to nie ma znaczenia bo jestem na L4. Zapytała czy tu pracuje, a ja w
dalszym ciągu mówię, że tak ale jestem od kilku miesięcy na zwolnieniu
lekarskim a teraz jestem tu gościnnie. Zapytałem ją tez kto ona jest, więc
błysnęła mi "blachą" i powiedziała, ze z UKS. Stanowczym głosem powiedziała
abym jej okazał dowód osobisty. Ja jej odmówiłem pokazania do czasu jak mi
pokaże stosowne upoważnienie do kontroli. Powiedziała, że ona nie musi mieć
upoważnienia. Wiec wezwały Policje, której okazałem dowód osobisty, tym się
zadowoliły i opuściły zakład pracy.
Teraz po dwóch miesiącach jestem wzywany na Policje i przedstawiono mi
art.65 $2 KW. W czasie przesłuchania w UKS i na Policji potwierdziłem, że
faktycznie nie okazałem dowodu osobistego, gdyż Panie nie przedstawiły mi
podstawy  prawnej dlaczego mnie kontrolują i nie poinformowały mnie, że w
myśl np. art...$... mam obowiązek przedstawić im dowód osobisty.
Na pytanie przesłuchującego Policjanta czy przyznaje sie do przedstawionych
zarzutów powiedziałem, ze tak, natomiast czy przyznaje sie do popełnienia
wykroczenia i dobrowolnemu wymiarowi kary, odpowiedziałem, że nie przyznaję
się do popełnionego wykroczenia, gdyż nie byłem świadomy/poinformowany o
obowiązku okazania dowodu osobistego czego te Panie nie dokonały. Policjant
na tym zakończył i powiedział, że sprawa skończy sie w sądzie.
Co mmi grozi za to? i czy będąc na zwolnieniu (dalej jestem do 23 grudnia -
świadczenia rehab.) lekarskim mieli mnie prawo kontrolować jako pracownika
lub zwykłego z ulicy Obywatela.

Prosze o poradę.
Pozdrawiam

Data: 2010-09-18 14:25:40
Autor: macso
Kontrola UKS

Użytkownik "Bucki Jan" <bujan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:4c93bdcf$0$21000$65785112news.neostrada.pl...
Witam,
Mam pytanie odnośnie kontroli UKS w firmie.

wpadnij jeszcze na parę grup z tym idiotycznym tekstem

macso

Data: 2010-09-18 19:19:05
Autor: Tomek
Kontrola UKS
W dniu 17.09.2010 21:13, Bucki Jan pisze:

Co mmi grozi za to? i czy będąc na zwolnieniu (dalej jestem do 23 grudnia -
świadczenia rehab.) lekarskim mieli mnie prawo kontrolować jako pracownika
lub zwykłego z ulicy Obywatela.

Z ustawy o kontroli skarbowej:

                                        Rozdział 2a
      Uprawnienia kontroli skarbowej oraz zasady użycia środków przymusu
                             bezpośredniego i broni palnej
                                          Art. 11a.
  1. Inspektorzy i pracownicy mają prawo do:
        1) legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości; (...)
1a. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, przysługują inspektorom i pracownikom wyłącznie w związku z realizacją zadań ustawowych określonych w art. 2 ust. 1 pkt 2, 3 i 14b, art. 10 ust. 2 pkt 13 oraz art. 11 ust. 2 pkt 7, w tym również w związku z wszczętym postępowaniem kontrolnym lub postępowaniem w sprawach o przestępstwa i wykroczenia oraz o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe.

Ale też:

                                     Art. 11b.
1. W toku wykonywania czynności służbowych inspektorzy i pracownicy są zobo-
    wiązani do poszanowania godności człowieka oraz respektowania innych praw i
    wolności obywatelskich.
2. Inspektorzy i pracownicy są zobowiązani do wykonywania czynności służbo-
    wych w sposób możliwie najmniej naruszający dobra osobiste i majątkowe osób
    i przedsiębiorców, których te czynności dotyczą.

:-)

Co do ewentualnej kary:

                                   Rozdział IX
Wykroczenia przeciwko instytucjom państwowym, samorządowym i społecz-
                                       nym
                                     Art. 65.
§ 1. Kto umyślnie wprowadza w błąd organ państwowy lub instytucję upoważnioną z mocy ustawy do legitymowania:
     1) co do tożsamości własnej lub innej osoby,
     2) co do swego obywatelstwa, zawodu, miejsca zatrudnienia lub zamieszkania,  podlega karze grzywny.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie udziela właściwemu organowi państwowemu lub instytucji, upoważnionej z mocy ustawy do legitymowania, wiadomości lub dokumentów co do okoliczności wymienionych w § 1.

Kara grzywny - więc w tej chwili chyba jeszcze do 5000zł.
W praktyce pewnie bliżej 500zł niż 5000zł, zakładając że Wysoki Sąd uzna winę.

--
Tomek

Data: 2010-09-19 15:46:29
Autor: cezarys
Kontrola UKS

[...]
Dla mnie to Ty nie pracowałeś tylko byłeś zatrudniony ( a o to nie pytała) i odp. powinna być nie
Ja złożyłbym skargę do Dyr. UKS (przedłuży to sprawę sądową) na sposób prowadzenia kontroli.
W sądzie wskazałbym złożenie ww dokumentu. Jak uks odpowie nie po Twojej myśli to zawsze można wyżej.
Zależy co dokładnie powiedziałeś na przesłuchaniu na policji
CEzarys
PS Kiedyś można było się samemu bronić, ale po zmianach w kodeksach i ustawach po 89 nie jest to możliwe.
Idź do prawnika

Kontrola UKS