Kontrola biletów - jak to w końcu jest?

Data: 2011-04-15 19:37:02
Autor: Piotrek
Kontrola biletów - jak to w końcu jest?
Wątków o przygodach z kanarami było pewnie w całej historii grupy wiele, ale chciałem wyjaśnić pewną podstawową kwestię.

Z jednej strony kontroler ma obowiązek ustalić dane osobowe gapowicza (żeby wręczyć mu mandat lub powiadomić stosowne organa o odmowie jego przyjęcia). Jeśli gapowicz nie posiada przy sobie żadnego dokumentu tożsamości lub nie chce go okazać, jasne jest, że w ustaleniu danych osobowych delikwenta musi pomóc policja. Do czasu jej przyjazdu należy mu uniemożliwić ucieczkę z autobusu/tramwaju.

Równocześnie jednak kontroler PODOBNO nie ma prawa przetrzymywać pasażera w środku lokomocji. Sam byłem świadkiem sytuacji, w której ktoś został przyłapany na braku ważnego biletu, po czym zaczął się awanturować z kontrolerem i poszedł na skargę do kierowcy. Stronę gapowicza wzięli też pasażerowie i w rezultacie kierowca kazał kanarowi wypuścić kolesia. Może pominąłem jakiś kluczowy szczegół, ale z mojej perspektywy tak to właśnie wyglądało.

Może moje wątpliwości wynikają z tego, że nigdy nie zostałem przyłapany na jeździe na gapę i jestem słabo obeznany w temacie, ale chyba czegoś tu nie rozumiem. Gdyby rzeczywiście istniał zakaz przetrzymywania gapowiczów bez dokumentów w pojeździe do czasu wyjaśnienia sprawy, to przecież praca kontrolera nie miałaby sensu, bo każdy by sobie wysiadał po przyłapaniu bez biletu i dokumentów na najbliższym przystanku albo wręcz perfidnie dojeżdżał bez żadnych konsekwencji tam, gdzie chciał. Jak w takim razie wygląda zgodna z prawem procedura postępowania w opisanej sytuacji?

Data: 2011-04-15 19:51:55
Autor: ąćęłńóśźż
Kontrola biletów - jak to w koncu jest?
Kiedyś dawali za kanara czapę, teraz tylko dożywocie.

-- -- -

Data: 2011-04-16 08:13:18
Autor:
ąćęłńóśźż <antyspam@interia.pl> napisał(a):
Kiedyś dawali za kanara czapę, teraz tylko dożywocie.

Co za idiota. Rodzice w drugim pokoju, a dziecko dorwało się do komputera.

Data: 2011-04-16 14:21:29
Autor: ąćęłńóśźż
Kontrola biletów - jak to w koncu jest?
Jesteście kanarami w trzecim pokoleniu??

-- -- -

Data: 2011-04-16 12:40:38
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 15 Apr 2011, Piotrek wrote:

Równocześnie jednak kontroler PODOBNO nie ma prawa przetrzymywać pasażera
w środku lokomocji.

  Tak było.
  Nie było podstawy prawnej do ograniczania wolności.

  Przepis został zmieniony - w razie braku biletu, odmowa poddania
się czynnościom związanym z opłatą dodatkową (zapłaty lub okazania
dokumentów) stanowi wykroczenie (poprzednio dopiero trzykrotna
jazda na gapę była wykroczeniem).
  A jak popełnia wykroczenie, to już istnieje takie cóś, co nazywa
się "zatrzymaniem obywatelskim", a działa tak, że o ile nie można
"w łatwy sposób" zidentyfikować sprawcy wykroczenia, to można
go przetrzymać do przyjazdu policji.
  A "łatwe zidentyfikowanie" obcej osoby sprowadza się do tego
samego warunku jak wyżej: okazania dokumentów.

  Namiary na przepis z 1. linku z gugla:
http://krakow.net.pl/forum/watek-krakow-Zmiana-przepis%C3%B3w-%E2%80%93-kontrola-bilet%C3%B3w-Komunikacji-miejskiej-w-Krakowie

Sam byłem świadkiem sytuacji, w której ktoś został
przyłapany na braku ważnego biletu

....ale przed 1.III.2011 :)

Gdyby rzeczywiście istniał zakaz przetrzymywania gapowiczów bez
dokumentów w pojeździe do czasu wyjaśnienia sprawy, to przecież praca
kontrolera nie miałaby sensu

  Tak było.
  Jak świadomość tego faktu zaczęła się rozszerzać, to w końcu ktoś
się obudził i wpisał do ustawy.
  A to ważne, bo ograniczać wolności można tylko ustawą (z Konstytucji)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-16 13:57:32
Autor: pilarp
> [...]

> w środku lokomocji.

  Tak było.

  Nie było podstawy prawnej do ograniczania wolności.

W takim razie co było istotą pracy kontrolera biletów?  Prowadzenie badań statystycznych dotyczących częstości występowania gapowiczów?

Data: 2011-04-16 09:04:55
Autor: witek
On 4/16/2011 6:57 AM, pilarp@poczta.onet.pl wrote:

W takim razie co było istotą pracy kontrolera biletów?  Prowadzenie badań
statystycznych dotyczących częstości występowania gapowiczów?

Nie wszyscy od razu uciekają.

Data: 2011-04-16 20:48:34
Autor: Piotrek
> [...]

> W takim razie co było istotą pracy kontrolera biletów?  Prowadzenie badań

> statystycznych dotyczących częstości występowania gapowiczów?

Chwilka. Chcesz powiedzieć, że przez lata proces kontroli biletów odbywał się bezprawnie, a osoby zajmujące się tym oszukiwały ludzi bazując na nieznajomości przepisów przez szarego obywatela? Jest więcej takich bublowatych procedur w Polsce?

Data: 2011-04-16 16:24:45
Autor: witek
On 4/16/2011 1:48 PM, Piotrek wrote:
[...]

proces kontroli odbywal sie zgodnie z prawem, do momentu dopoki kontrolowany nie zrobił w tym zwrot i nie chciał wysiąść mimo, że kontrolerzy byli innego zdania.

Data: 2011-04-16 16:36:04
Autor: mokpl
W dniu 2011-04-16 13:57, pilarp@poczta.onet.pl pisze:

W takim razie co było istotą pracy kontrolera biletów?  Prowadzenie badań
statystycznych dotyczących częstości występowania gapowiczów?

Jechali na braku świadomości wśród pasażerów/gapowiczów.
Przez lata bez większych problemów.

Data: 2011-04-16 10:45:49
Autor: witek
On 4/16/2011 9:36 AM, mokpl wrote:
Jechali na braku świadomości wśród pasażerów/gapowiczów.
Przez lata bez większych problemów.

czy jazda bez biletu i nieuciekanie przez kontrolerami to wg. ciebie brak świadomości?

rozumiem, ze preferujesz okradanie innych?

Data: 2011-04-16 21:21:19
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 16 Apr 2011, witek wrote:

[...]

  Mnie intryguje skąd teza, że mokpl mieści się w zbiorze gapowiczów ;)
(szczególnie tych "umyślnych")
  Przyznam, że wśród gapowiczów działających z premedytacją jakiejś
wielkiej uczciwości (przynajmniej w zakresie chęci zapłacenia
opłaty dodatkowej) bym się nie spodziewał.
  Przynajmniej wśród większości.
  Niemniej nauczony tym napomnieniem wymieniłem taką możliwość (w poście
obok) dopiero jako drugą ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-16 21:17:44
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 16 Apr 2011, pilarp@poczta.onet.pl wrote:

W takim razie co było istotą pracy kontrolera biletów?

  Już padło w wątku, można sporządzić listę:
- powszechna uczciwość gapowiczów :P, którzy dobrowolnie uznawali
   że zapłata się należy
- brak świadomości prawnej wśród przyłapanych, pogłebiana przez
   fakt że *jeśli* już policja przyjechała, to rzecz jasna
   dokonywała wylegitymowanie (zgodnie z prawem), a jeden
   z drugim nie czuł się na "siłach prawnych" aby próbować
   iść do sądu z oskarżeniem o przestępstwo (!)
- j.w. wsparte skutecznym zastraszaniem

Prowadzenie badań
statystycznych dotyczących częstości występowania gapowiczów?

  Ależ nie - *JEŚLI* już policja się doturlała, to dla gapowicza
było za późno. Zwróć również uwagę, że sporo cenników
zawiera pozycję z dojazdem do komendy :>

  W tym momencie układ wygląda tak:
- pasażer pakując się do pojazdu z mocy ustaw *akceptuje*
   treść umowy (mamy "wzorzec umowny" wg KC z regulacjami
   szczegółowymi z prawa przewozowego)
- w tej umowie *JEST* wersja z "podjazdem do komendy".
   Oczywiście pozostali pasażerowie mogą chceć zjeść kierowcę
   żywcem :P, niemniej... zawsze trzeba się liczyć z taką
   akcją, patrz wyżej
- a *poza przystankami*, podczas podjeżdżania do komendy,
   kierowca nie ma prawa wypuszczać pasażerów, regulamin
   nie pozwala.

  Niemniej ta wersja sprawdzała się jako tako na liniach które
przebiegały obok komend policji.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-16 21:50:15
Autor: Stokrotka
[...]

Bzdura, wykroczenie to za mało.
Jakby tak było, to __każdy__ miałby prawo zatszymać każdego
np. za niezapłacenie w parkometsze, a nie wolno tego zrobić.

Data: 2011-04-18 08:51:51
Autor: Piotr [trzykoty]
Kontrola biletów - jak to w końcu jest?
Bzdura, wykroczenie to za mało.
Jakby tak było, to __każdy__ miałby prawo zatszymać każdego
np. za niezapłacenie w parkometsze, a nie wolno tego zrobić.

Zanim się wypowiesz przeczytaj Ustawę Prawo Przewozowe i Kpow oraz kpk...

Data: 2011-04-26 15:44:44
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 16 Apr 2011, Stokrotka wrote:

Bzdura, wykroczenie to za mało.

  Stokrotko, czy jest jeszcze jakiś temat, o którym nie masz pojęcia
a w którym nie zarzuciłaś komuś pisania bzdur? ;>

Jakby tak było, to __każdy__ miałby prawo zatszymać każdego
np. za niezapłacenie w parkometsze, a nie wolno tego zrobić.

  Ty się najpierw wykaż i udowodnij, że niezapłacenie w parkometrze
jest *WYKROCZENIEM*, później zajmiemy się sprawą *jakie jeszcze*
warunki trzeba spełnić aby móc dokonać zatrzymania i z którego
przepisu KPK przenosi się on na KPwSoW ;)

  Bo owszem, przykład z zatrzymaniem kogoś za "niepłacenie w parkometrze"
jest bzdurą, tyle że z innego powodu :]

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-18 10:23:04
Autor: Kamil
Dnia Fri, 15 Apr 2011 19:37:02 +0200, Piotrek napisał(a):

Z jednej strony kontroler ma obowiązek ustalić dane osobowe gapowicza (żeby wręczyć mu mandat

Żaden kanar nie wystawia mandatu.

Data: 2011-04-18 13:15:03
Autor: Albercik
W dniu 15.04.2011 19:37, Piotrek pisze:
Wątków o przygodach z kanarami było pewnie w całej historii grupy wiele, ale
chciałem wyjaśnić pewną podstawową kwestię.

A tak przy okazji chciałem zapytać o przypadek, którego kiedyś tam byłem świadkiem.

Na przystanku, do autobusu wsiada kilka osób, w śród tych osób jest (chyba) rodzina(4, osoby) i dwa kanary. Owa rodzinka nie wiedziała że właśnie wsiadły kanary.

Jedna z osób z tej rodzinki podeszła do kierowcy celem zakupu biletów. Po zakupie, kierowca ruszył, a osoba co kupowała bilety zaczęła je kasować, kasowanie chwilę trwało, może z minutę, może nieco ponad, biletów kilka, kierowca jakoś szarpał autobusem... W trakcie tego kasowania kierowca zablokował kasowniki i rozpoczęła się kontrola biletów, osoba co kasowała nie zdążyła skasować wszystkich biletów.

Kontrolerzy jak dotarli do tej rodzinki, poprosili o bilety, dostali to co tamci mieli, częściowo skasowany pliczek + wytłumaczenie dlaczego tak. Wyglądało jakby zrozumieli i odpuścili temat, poszli dalej.
Jak sprawdzili wszystkich pasażerów dali kierowcy jakiś tajny znak żeby odblokował kasowniki. Nie czekając długo podeszli do tej rodzinki ponownie sprawdzić bilety. Tu się zaczęła pyskówka, no bo osoba co miała te bilety w ręce nie wiedziała że kasowniki są już odblokowane, nawet nie wiem czy jakaś lampka na nich była wskazująca blokadę. No to kanarzy przystąpili do pracy celem spisania "gapowiczów". Nie znam finału, wszyscy wysiedli na najbliższym przystanku, widziałem tylko że pyskówka była ostra.

Czy takie postępowanie kanarów jest OK? Całość działo się jakieś ze 2 lata temu. Owa rodzinka to jakiś dziadek z babcią i chyba wnukami czy jakoś tak, w każdym razie nie wyglądali na "młodocianych cfaniakoof"

Data: 2011-04-18 13:26:54
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-18 13:15, Albercik pisze:

Czy takie postępowanie kanarów jest OK? Całość działo się jakieś ze 2
lata temu. Owa rodzinka to jakiś dziadek z babcią i chyba wnukami czy
jakoś tak, w każdym razie nie wyglądali na "młodocianych cfaniakoof"

Myślisz, że ustawa reguluje takie sytuacje? :)

Ale spróbujmy: Bilet masz skasować zaraz po wejściu do pojazdu. Ewentualnie pójść do kierowcy i go kupić. Kupiłeś, kasujesz, kasowniki się wywalają. Więc odchodzisz. Jeśli faktycznie nie wiesz, że kasowniki są już wolne, to winy za brak biletu nie ponosisz - nie musisz przecież całą drogę stać i jak ten idiota próbować wkładać bilet do kasownika. Tym bardziej, że to wydarzyło się chyba na jednym przystanku?

--
Liwiusz

Data: 2011-04-18 13:33:11
Autor: Kamil
Dnia Mon, 18 Apr 2011 13:26:54 +0200, Liwiusz napisał(a):

[...]

To jest oczywiste i logiczne. Ale dal ludzi.
O zrozumienie tego, akurat nie podejrzewałbym kanarów.

Data: 2011-04-18 13:46:10
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-04-18 13:33, Kamil pisze:
[...]

To też nie ma sensu dyskutować i wchodzić w pyskówki z kanarami. Podpisuje się wezwanie, albo i nie, a potem składa reklamację i ewentualnie zbiera świadków i przygotowuje się na sąd.

--
Liwiusz

Kontrola biletów - jak to w końcu jest?