Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Kontrola ruchu obcych samolotów wojskowych.

Kontrola ruchu obcych samolotów wojskowych.

Data: 2011-02-27 07:39:39
Autor: Peak
Kontrola ruchu obcych samolotów wojskowych.
Właśnie.
Orientuje się może ktoś, jakich reguł musi przestrzegać załoga
zagranicznego samolotu lotnictwa państwowego podczas wykonywania zadań
niebojowych na terytorium Polski, takich jak transport sprzętu czy
VIPów? Kontrolą takich lotów (na poziomie kontrolera obszaru) zajmuje
się Służba Ruchu Lotniczego SZ RP czy PAŻP? Czy w przypadku złamania
poleceń kontrolera grozi pilotom to samo co polskiej cywilnej czy
wojskowej załodze w podobnym przypadku? Jakie przepisy to regulują?
Czy samolot prezydenta - powiedzmy, Słowacji, leci według tych samych
zasad co Air Force 1?

Kto nad terytorium Polski odpowiada za ewentualną separację
sojuszniczych samolotów wojskowych podczas misji o charakterze bojowym
(albo ćwiczebnym) od lotów cywilnych? Jak wygląda łańcuch decyzyjny?
Czy i jak cywilny kontroler lotu może zareagować w sytuacji zagrożenia
- na przykład - zderzeniem?

Pozdrawiam
KP.

Data: 2011-02-27 17:51:49
Autor: Delfino Delphis
Kontrola ruchu obcych samolotów wojskowych.
Peak wrote:

Kto nad terytorium Polski odpowiada za ewentualną separację
sojuszniczych samolotów wojskowych podczas misji o charakterze bojowym
(albo ćwiczebnym) od lotów cywilnych? Jak wygląda łańcuch decyzyjny?
Czy i jak cywilny kontroler lotu może zareagować w sytuacji zagrożenia
- na przykład - zderzeniem?


Ja się nie znam, ale generalnie zależy to od typu przestrzeni, a nie typu statku powietrznego. W przestrzeni cywilnej (czyli całej, z wyjątkiem wydzielonych stref wojskowych), obowiązują normalne cywilne przepisy, kontroler odpowiada za separację IFR od IFR w C i tak dalej.

Data: 2011-02-28 01:29:47
Autor: Dariusz K. Ładziak
Kontrola ruchu obcych samolotów wojskowych.
Użytkownik Delfino Delphis napisał:
Peak wrote:

Kto nad terytorium Polski odpowiada za ewentualną separację
sojuszniczych samolotów wojskowych podczas misji o charakterze bojowym
(albo ćwiczebnym) od lotów cywilnych? Jak wygląda łańcuch decyzyjny?
Czy i jak cywilny kontroler lotu może zareagować w sytuacji zagrożenia
- na przykład - zderzeniem?


Ja się nie znam, ale generalnie zależy to od typu przestrzeni, a nie typu
statku powietrznego. W przestrzeni cywilnej (czyli całej, z wyjątkiem
wydzielonych stref wojskowych), obowiązują normalne cywilne przepisy,
kontroler odpowiada za separację IFR od IFR w C i tak dalej.

A w p[rzestrzeni wojskowej zależy to czy lot jest lotem w ramach zadań NATO i podlega zintegrowanemu dowództwu (wwczas pilot dowolnego państwa NATO w polskiej przestrzeni powietrznej podlega służbowo polskiemu dowództwu w zakresie zarządzania lotami) czy też nie - bo w tym przypadku obcy samolot wojskowy czy rządowy w przestrzeni wojskowej (nie ma takiej na stałe poza bezpośrednimi otoczeniami lotnisk wojskowych...) będzie traktowany jak każda maszyna nie podlegająca dowództwu polskich sił powietrznych - czyli identycznie z cywilnymi.

AF1 nie wykonuje ani zadań szkoleniowych ani bojowych - nie ma więc powodów aby uznać że wykonuje zadanie w ramach zintegrowanego dowództwa NATO - czyli będzie traktowany na zasadach ogólnych, kontroler, czy to cywilny czy wojskowy nie ma władzy nad pilotem i co najwyżej może raport napisać.

--
Darek

Data: 2011-02-27 18:36:32
Autor: porterhouse
Kontrola ruchu obcych samolotów wojskowych.
Niepotrzebnie komplikujesz wszystko. Nie ma absolutnie zadnej roznicy czy to
samolot LOTu czy Air Force 1 czy B2 przelatujacy nad Polska w drodze do Iraku
czy Afganistanu. Naczelna regula jest "Safety First" i wszyscy stosuja sie do
takich samych zasad i sluchaja kontrolerow. Natomiast moga byc wyjatki i
naprzyklad samoloty rzadowe lecace oficjalnie w ramach programu "Open Sky" sa
dawane pierwszenstwo a wiec jak jest potencjalny konflikt miedzy samolotem
Open-Sky a innym to kontroler zmieni kurs tego drugiego. Kazde panstwo ktore
podpisalo uklad Open-Sky ma prawo do kilku lotow rocznie w ramach tego
programu nad terenem 'przeciwnika'.

Pilot absolutnie kazdego samolotu ma prawo odmowic wykonanie polecenia
kontrolera tylko w  sytuacjach gdy uzna ze jego bezpieczenstwo jest zagrozone
lub jakis manewr jest niewykonalny, kontroler wtedy musi wydac inne polecenie.

--


Data: 2011-02-28 13:50:38
Autor: J.F.
Kontrola ruchu obcych samolotów wojskowych.
On Sun, 27 Feb 2011 07:39:39 -0800 (PST),  Peak wrote:
Czy w przypadku złamania
poleceń kontrolera grozi pilotom to samo co polskiej cywilnej czy
wojskowej załodze w podobnym przypadku? Jakie przepisy to regulują?
Czy samolot prezydenta - powiedzmy, Słowacji, leci według tych samych
zasad co Air Force 1?

Formalnie moze i tak - a praktyka to widziales jak wyglada - jak ma
przyleciec AF1 to najpierw przylatuje SS w duzej ilosci i wszystkiego
pilnuje. Akurat w przestrzeni powietrznej podejrzewam ze wiekszych roznic nie
ma - leci korytarzem, kontrola obszaru go kieruje zgodnie z planem,
kontrola lotniska sadza w pierwszej kolejnosci.

Co do formalnosci to patrz raport ze Smolenska - zaczyna sie od pisma
z ambasady, potem maszyna biurokratyczna leci, a na koncu wysylaja
plan lotu i prosza o zgode na godzine czy dwie przed startem.
Po czym sie okazuje ze zaplanowali zapasowe lotnisko w godzinach jego
zamkniecia :-).

J.

Kontrola ruchu obcych samolotów wojskowych.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona