Kontrole polis OC

Data: 2010-06-17 16:02:46
Autor: Adam Szewczak
Kontrole polis OC
O takie info sie pojawilo w onet
http://moto.onet.pl/1615858,1,kolejne-kontrole-polis-oc,artykul.html?node=2

Dla tych co chca od razu przeczytac

W drugiej połowie roku UFG sprawdzi ubezpieczenia OC u następnych trzydziestu tysięcy właścicieli aut.

"W najbliższych dniach do wybranej grupy osób trafi nasze pismo wzywające do okazania dokumentu, który potwierdzi spełnienie obowiązku ubezpieczenia OC lub udokumentuje brak takiego obowiązku, na przykład po sprzedaży pojazdu" - mówi Joanna Pasturczak, dyrektor Pionu Opłat UFG. Zapytania o aktualne polisy OC będą wysyłane do tych kierowców, którzy - jak wynika z analizy bazy danych Ośrodka Informacji Funduszu - mają przerwę w ubezpieczaniu tego samego auta. Ośrodek gromadzi dane o wszystkich komunikacyjnych ubezpieczeniach OC, sprzedawanych w Polsce. Kolejna kontrola przewidziana jest w drugiej połowie roku, po ponownej weryfikacji informacji z OI UFG w bazach danych największych ubezpieczycieli.

Za brak komunikacyjnego OC Fundusz nakłada kary. W 2010 roku dla właścicieli aut osobowych wynoszą one 2 050 zł, a dla samochodów ciężarowych lub autobusów - 3 270 zł. Sankcja za brak OC dla pozostałych pojazdów to 410 zł.

Jednak konsekwencje jazdy bez obowiązkowego OC mogą być znacznie większe, gdy wydarzy się wypadek drogowy. UFG bowiem, po wypłacie odszkodowania osobom poszkodowanym, występuje do sprawcy wypadku - o zwrot wypłaconej sumy. "To są często zobowiązania, które ciążą nad sprawcą takiego wypadku do końca życia" - ostrzega Izabela Pintscher, kierownik Wydziału Regresów UFG. - "Regres ze strony Funduszu jest bowiem nieuchronny" - zaznacza. Wyjaśnia, że zobowiązania te mogą być szczególnie wysokie, gdy ofiary wypadku mają obrażenia ciała lub gdy poszkodowane są dzieci i przez wiele lat wypłacane będą renty. W minionym roku Fundusz rozpoczął 1973 nowe postępowania regresowe wobec nieubezpieczonych sprawców wypadków (o 6 proc. więcej niż w 2008 roku). Blisko połowa tych spraw kończy się w sądzie.

Największy regres z jakim UFG wystąpił do właściciela nieubezpieczonego pojazdu - to prawie 970 tysięcy złotych. Do wypadku doszło na przejeździe kolejowym. Jego sprawcą był kierowca nieubezpieczonej ciężarówki, należącej do przedsiębiorcy z zachodniej Polski. Po zderzeniu z pociągiem towarowym, przyczepa ciągnika uderzyła w stojący po drugiej stronie przejazdu kolejowego, samochód osobowy. Jego kierowca zginął na miejscu, pasażer doznał bardzo ciężkich obrażeń. Na wysokość regresu największy wpływ miały: świadczenia rentowe, zadośćuczynienie oraz ustawowe odsetki. Ostatecznie sprawa - po kilku wyrokach sądowych - została zakończona w 2008 roku.

Stosunkowo wysoki odsetek jeżdżących bez OC stanowią osoby w wieku powyżej 50 lat. Analiza danych UFG pokazuje, że to ponad jedna czwarta właścicieli aut ukaranych przez Fundusz. Młodzi kierowcy (do 25 lat) stanowią 15 proc., a osoby w wieku miedzy 25 a 50 lat - prawie 60 proc. grupy nieubezpieczonych. Z kolei najwięcej ukaranych właścicieli pojazdów zamieszkuje w województwie mazowieckim (19,2 tys.), śląskim (15,0 tys.) i małopolskim (12,1 tys.). Najmniej zaś w: świętokrzyskim (3,2 tys.), opolskim (3,6 tys.) oraz podkarpackim (4,6 tys.). Policja zwraca jednak uwagę, że wyższy wskaźnik danego regionu może wynikać z większej liczby funkcjonariuszy i częstszych kontroli.

Właściciele samochodów mają obowiązek ubezpieczyć się od odpowiedzialności cywilnej (dotyczy to wszystkich pojazdów mechanicznych, a więc również np. motocykli, motorowerów, przyczep, ciągników rolniczych, samochodów ciężarowych, autobusów). Obowiązek powstaje najpóźniej w dniu rejestracji auta, w którym polisa OC bezwzględnie musi być wykupiona. Ubezpieczenie to chroni właściciela pojazdu przed roszczeniami za spowodowany przez niego wypadek drogowy (więcej informacji w ustawie z 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

Data: 2010-06-17 16:11:08
Autor: Adam Szewczak
Kontrole polis OC
I teraz pytanie.

Mam stary samochod ktory sie nie kwalifikuje jeszcze pod zolte tablice, pozatym nawek to bym ich nie chcial wyrabiac.
Dwa lata w remoncie. Oczywisice wiem ze OC musi byc bo nie ma opcji wyrejestrowania pojazdu.
TU mi przysyla rok w rok ciaglosc, ale ja juz za zeszly rok im nie zaplacilem jak i za ten narazie nie mam zamiaru.
Czy UFG to obchodzi, ja mam ciaglosc ubezpieczenia bo je dostalem. A to ze nie zaplacilem to chyba jest juz interes TU jak to ze mnie sciagnac ?

PZDr
Adam

Data: 2010-06-17 07:24:03
Autor: badzio
Kontrole polis OC
On 17 Cze, 16:11, "Adam Szewczak" <horses_usu @poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Nieoplacenie skladki sprawia ze umowa nie przedluza sie automatem.
Zatem w tym roku nie masz juz waznej polisy.

Czy UFG to obchodzi, ja mam ciaglosc ubezpieczenia bo je dostalem. A to ze
nie zaplacilem to chyba jest juz interes TU jak to ze mnie sciagnac ?

Dokladnie. UFG interesuje sie tylko tym czy masz wazna polise czy nie.
Ale juz nie tym czy jest ona oplacona.

Data: 2010-06-17 16:30:51
Autor: Adam Szewczak
Kontrole polis OC

Uzytkownik "badzio" <badzio@gmail.com> napisal w wiadomosci grup dyskusyjnych:a319d118-3672-44f4-840b-95d9ef5e208d@b35g2000yqi.googlegroups.com...
[...]

    No to moze nie sprawdzili bo na kolejny rok przedluzenie dostalem.

PZDr
Adam

Data: 2010-06-17 16:36:10
Autor: J.F.
Kontrole polis OC
[...]

Tylko ze nie wiadomo jak to potraktowal ubezpieczyciel, byc moze poki nie  ma pieniedzy to nie wyslal do UFG.
UFG sprawdzi bazy i wlasciciel niech sobie wyjasnia jak to jest z jego polisa z poprzedniego roku.
Przyjdzie, zaplaci, dostanie zaswiadczenie ze mial :-)

Pozostaje przeszkolic rodzine, zeby poleconych nie odbierali z adnotacja "adresat wyemigrowal do Hiszpanii" :-)

J.

Data: 2010-06-17 16:15:41
Autor: =Marcos=
Kontrole polis OC
[...]

Powinna być większa różnica w karze dla osobówki i ciężarówki/autobusu. Samochód ciężarowy ma wszak wyraźnie większe możliwości wyrządzenia szkód typu zburzenie domu lub staranowanie dużej ilości samochodów na raz.

--
Marcos
[Marek Ślusarczyk]

http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

Data: 2010-06-17 07:28:51
Autor: PiotrMDC
Kontrole polis OC
głupie przepisy to i ludzie nie płacą!!! wyjeżdżając na pół roku, rok
czy dluzej do pracy za granicą zostawiając samochód w garażu dlaczego
trzeba płacić??? kumpel mial stluczke i samochod sam sobie robi w
garazu juz 3 miesiac!!. 1/4 czasu oc, ok 120zł by zyskal gdyby byla
mozliwosc czasowego wyrejestrowania.  albo znajmomy ojca, lezy w
szpitalu pol roku i nie jezdzi, a oc musi miec.. powiedzmy raz na
3lata na czas od 3miesiecy do 1roku powinna byc mozliwosc czasowego
wyrejestrowania pojazdu, jak to jest w innych panstwach.

Data: 2010-06-17 16:44:04
Autor: J.F.
Kontrole polis OC
Użytkownik "PiotrMDC" <piotrmdc@gmail.com> napisał
[...]

Powiedzmy sobie szczerze - oplaty w urzedzie za wyrejestrowanie i zarejestrowanie bylyby wyzsze niz 120zl :-)

Ale mozliwosc IMO jak najbardziej powinna byc.
I to nawet najprosciej jak mozna - nic nie trzeba zglaszac, zlapia na drodze bez OC to kara moze byc nawet wyzsza niz obecnie.

J.

Data: 2010-06-17 17:21:18
Autor: Icek
Kontrole polis OC
Powiedzmy sobie szczerze - oplaty w urzedzie za wyrejestrowanie i
zarejestrowanie bylyby wyzsze niz 120zl :-)

Ale mozliwosc IMO jak najbardziej powinna byc.

ale to nie powinno byc zglaszane. Masz fanaberie miec auto bez OC to Twoj
biznes. Ale jak Cie zlapia ze to auto jedzie bez OC to inna sprawa.

Wiesz, ze jedziesz zagranice, wypowiadasz OC, masz auto w garazu, sam jestes
zagranica i masz wszystko w dupie. A u nas zawsze jakies komplikowanie
spraw.

Icek

Data: 2010-06-17 19:23:55
Autor: ...:::Tomek:::...
Kontrole polis OC
W dniu 2010-06-17 17:21, Icek pisze:
Masz fanaberie miec auto bez OC to Twoj
biznes. Ale jak Cie zlapia ze to auto jedzie bez OC to inna sprawa.

A jak w czasie tej fanaberii spowodujesz wypadek, to kto zapłaci za zniszczenia?

Tomek

Data: 2010-06-17 19:46:09
Autor: JaromirD
Kontrole polis OC
....:::Tomek:::... wrote:

[...]

A kto płaci za tych, którzy fanaberii nie mieli ale i tak jeździli bez ubezpieczenia?

Data: 2010-06-17 20:15:43
Autor: J.F.
Kontrole polis OC
Użytkownik "...:::Tomek:::..." <tomek@NOSPAM.space.pl> napisał
[...]

UFG. My wszyscy .. niekoniecznie, regresy plus zlapani na drodze i moze wystarczy.
Na razie cos nie slychac o koniecznosci doplat do UFG, mimo ze jak slychac - pelno jezdzi bez OC.

J.

Data: 2010-06-18 12:13:35
Autor: Icek
Kontrole polis OC
> Masz fanaberie miec auto bez OC to Twoj
> biznes. Ale jak Cie zlapia ze to auto jedzie bez OC to inna sprawa.

A jak w czasie tej fanaberii spowodujesz wypadek, to kto zapłaci za
zniszczenia?

ale ja pisze o konkretnym przypadku tj masz auto w garazu i w zadnym wypadku
nie wolno Ci nim poruszac sie po drodze

Icek

Data: 2010-06-17 16:38:07
Autor: J.F.
Kontrole polis OC
Użytkownik "=Marcos=" <marcos@wyprawa.NOSPAMNOSPAM.info>
[...]

Kara o ile pamietam jest rowna trzykrotnej sredniej skladce polisy.

Moze wcale nie sa te ciezarowe takie niebezpieczne, skoro niskie skladki placa :-)

Poza tym w razie czego UFG sciagnie regresem, jak kto ma duza ciezarowke to chyba sie czegos dorobil ?

J.

Data: 2010-06-17 18:53:57
Autor: Papkin
Kontrole polis OC
Adam Szewczak wrote:
O takie info sie pojawilo w onet
http://moto.onet.pl/1615858,1,kolejne-kontrole-polis-oc,artykul.html?node=2

Dla tych co chca od razu przeczytac

Ano prawie milion zlotych, goscia puszcza w skarpetkach ale za poskpaienie tych kilku stowek (byc moze gapiostwo tj zapomnialo mu sie) placisz pozniej bajonskie sumy.

Najtansze OC to 200-300zl, jesli ktos na ROK zaluje takiej kwoty (tankowanie benzyniaka PB98 pod korek) to cycki opadaja.

Data: 2010-06-17 22:19:51
Autor: Czabu
Kontrole polis OC

Użytkownik "Papkin" <spam@spamerssux.net> napisał w wiadomości news:4c1a5326$1news.home.net.pl...

Najtansze OC to 200-300zl, jesli ktos na ROK zaluje takiej kwoty (tankowanie benzyniaka PB98 pod korek) to cycki opadaja.

Nie każdy mieszka w wiosce zabitej dechami, jeździ maluchem i jest nauczycielem, listonoszem lub policjantem...

Dla całkiem sporej grupy ludzi składki OC są zdecydowanie wyższe i wg ich kalkulacji im się opłaca (do czasu) ryzykować.

Pozdrawiam
Czabu

Data: 2010-06-18 00:28:36
Autor: Butek
Kontrole polis OC
W dniu 10-06-17 22:19, Czabu pisze:

Dla całkiem sporej grupy ludzi składki OC są zdecydowanie wyższe i wg
ich kalkulacji im się opłaca (do czasu) ryzykować.

Nie wspominajac o ludziach ktorzy sobie "robia" w garazowym zaciszu auto przez lat pare, w miare funduszy i czasu, mozliwosc zaistnienia szkody placonej z OC wynosi 0% (no chyba, ze fragment wału albo skrzynia biegow spadnie "robiacemu" z półki na glowe, albo uderzy sie o ramę na cegłach - wtedy oczywiscie migiem pobiegnie do TU, zeby mu zwrocila kase za leczenie z jego wlasnego OC...). A czasowo wyrejestrowac sie nie nie da.

--
butek
Safety note: Don't put all your enriched uranium hexafluoride in one bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate corners of the room. This will prevent the premature build-up of a critical mass.

Data: 2010-06-18 16:40:30
Autor: Adam Szewczak
Kontrole polis OC

Użytkownik "Butek" <email.address@is.invalid> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hve7il$g9q$1@atena.e-wro.net...
[...]

    Ja za jeden ze swoich samochodow zaplacilem w tym roku 340 zl OC/rok, w zeszlym bylo 404zl

Ale za drugiego jest 2x tyle i to na rok. A obecnie rece mi opadly do roboty dalej i od lutego zaczal juz na nim bluszcz porastac :/

PZDr
Adam

Kontrole polis OC