Data: 2010-01-09 05:07:43 | |
Autor: rzymo | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Jest sobie rama, bez możliwości montażu hamulców (mocowań do v-ek nie
było, od tarczy pękło) i wymyśliłem że zrobię sobie na niej rower miejsko - lekko terenowy (asfalt, szuter, ubite leśne ścieżki), koła 26", widelec amortyzowany, z przodu dynamo i hamulec tarczowy i teraz tak: 1. Czy znajdę gdzieś w sieci zestawienie piast wielobiegowych, czy muszę szukać na stronach producentów? Chodzi mi głównie o zakres przełożeń i masę całości. Na razie znalazłem przełożenia Nexusa 3b (1:1 na drugim, 1.36 i 0.73), na stronie Srama są jeszcze opisy 2. Z tego co wyczytałem konstrukcje 3-biegowe są nie do zajeżdżenia, że są dużo wytrzymalsze od 7, 8 - prawda to? 3. Tak się zastanawiam czy 3 biegi to nie za mało, gdzieś w piwnicy mam korbę dwurzędową i przerzutkę, po ich zamontowaniu przełożeń zrobi się 6 - ma to sens? Czy jak już to piasta z większą ilością biegów, a z przodu jedna zębatka? 4. Jeśli miałbym wybierać między biegami ciężkimi a lekkimi to wolałbym miękki - jak to w końcu jest z kwestią zębatki z przodu i z tyłu, i dopuszczalnego przełożenia, czy np. 39/18 to za duże/małe/ odpowiednie przełożenie? 5. Kwestia hamulców: a.) rolkowego do zwykłej piasty pewnie nie da się przystosować? b.) torpedo + napinacz to zły pomysł? 6. Montaż pełnych błotników do ramy i widelca bez otworów jest łatwy/ trudny/niemożliwy? :) (nie mam oporów przed zrobieniem np. dziurki w ramie na śrubkę do błotnika, jeśli taka będzie niezbędna - rama aluminiowa, więc kwestia ew. korozji odpada). 7. Więcej grzechów nie pamiętam. Jak coś jeszcze przyjdzie mi do głowy to zapytam. |
|
Data: 2010-01-09 13:15:45 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
On 2010-01-09, rzymo wrote:
3. Tak siÄ zastanawiam czy 3 biegi to nie za maĹo, gdzieĹ w piwnicy Mi by byĹo za maĹo. I wolaĹbym jednak 7-mkÄ lub 8-mkÄ, do ktĂłrej moĹźesz zaĹoĹźyÄ solidny ĹaĹcuch jednorzÄdowy. 4. JeĹli miaĹbym wybieraÄ miÄdzy biegami ciÄĹźkimi a lekkimi to Kupujesz piastÄ z mocowaniem na hamulec rolkowy i tyle. b.) torpedo + napinacz to zĹy pomysĹ? WrÄcz fatalny. ;) 6. MontaĹź peĹnych bĹotnikĂłw do ramy i widelca bez otworĂłw jest Ĺatwy/ No tak wĹaĹnie musisz kombinowaÄ. Sam sobie odpowiedziaĹeĹ na pytanie. ;) -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2010-01-09 18:01:22 | |
Autor: Fabian | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
Jan Srzednicki pisze:
Mi by byĹo za maĹo. I wolaĹbym jednak 7-mkÄ lub 8-mkÄ, do ktĂłrej moĹźesz Co jest solidnego w ĹaĹcuchu jednorzÄdowym? Ja mam jeden taki, o przebiegu pomiÄdzy 500, a 700 km wyciÄ gniÄty niemiĹosiernie. Pewnie przez zÄbatkÄ za 5 zĹ lub za mocny naciÄ g, ale jednak. Fabian. |
|
Data: 2010-01-09 21:56:48 | |
Autor: garym | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
Fabian pisze:
Co jest solidnego w ĹaĹcuchu jednorzÄdowym? Ja mam jeden taki, o jednorzÄdowy jest grubszy zazwyczaj. Ponadto nie skacze z trybu na tryb, co tez zbyt przyjazne dla niego nie jest |
|
Data: 2010-01-10 10:59:44 | |
Autor: Fabian | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
garym pisze:
Fabian pisze: Grubszy rzeczywiĹcie jest, to tak jak ja, ale chyba to gorzej na rower. ;) A co do skokĂłw to juĹź zaleĹźy w jakim ukĹadzie go zamontujesz. Fabian. |
|
Data: 2010-01-10 11:26:35 | |
Autor: garym | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
Fabian pisze:
Dla wagi gorzej, dla wytrzymaĹoĹci lepiej :) |
|
Data: 2010-01-09 14:33:02 | |
Autor: Michał Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
2. Z tego co wyczytałem konstrukcje 3-biegowe są nie do zajeżdżenia,Mój Nexus 8 po 2 czy tam 3 roku (razem z zimą) działa strasznie opornie (tzn są duże opory toczenia) ale zmienia biegi. 4. Jeśli miałbym wybierać między biegami ciężkimi a lekkimi toto Ty wiesz ile masz pary w nogach 5. Kwestia hamulców: a.) rolkowego do zwykłej piasty pewnie nie da się napinacz i tak będziesz musiał użyć ale z hamulcem nie da rady, zastanów się sam dlaczego :-) 6. Montaż pełnych błotników do ramy i widelca bez otworów jest łatwy/odradzam jakiekolwiek ingerencje w ramę aluminiową. Aluminium nie lubi jak się je rusza. mp. |
|
Data: 2010-01-09 09:45:45 | |
Autor: rzymo | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
On 9 Sty, 14:33, Michał Pysz <pysz.mic...@wp.pl> wrote:
> czy np. 39/18 to za duże/małe/odpowiednie przełożenie? Chodziło mi o wytrzymałość mechanizmów w piaście - coś mi się obiło o uszy że kombinacja zębatek nie może być dowolna. To zapytam inaczej - 40/20 czy 30/20, przy którym przełożeniu jest większa szansa uszkodzenia piasty, dobrze myślę że przy mniejszym? (większy moment) napinacz i tak będziesz musiał użyć ale z hamulcem nie da rady, zastanów Zastanowiłem się, już wiem :) odradzam jakiekolwiek ingerencje w ramę aluminiową. Aluminium nie lubi Przyznam że o tym nie słyszałem. |
|
Data: 2010-01-09 19:30:47 | |
Autor: Fabian | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
rzymo pisze:
Chodziło mi o wytrzymałość mechanizmów w piaście - coś mi się obiło o u mnie w góralu występują przełożenia od 42/11 do 24/30 (chyba) i przy żadnym z nich jakoś szczególnie piasta się nie uszkadza ;) Fabian. |
|
Data: 2010-01-09 11:18:08 | |
Autor: rzymo | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
On 9 Sty, 19:30, Fabian <fab...@niematakiegoadresu.pl> wrote:
u mnie w góralu występują przełożenia od 42/11 do 24/30 (chyba) i przy Cały czas chodzi o piasty wielobiegowe, które jednak mają w środku "trochę" więcej elementów i skoro w paru miejscach o tym czytałem (niezbyt dokładne informacje, dlatego pytam na preclu), to znaczy że raczej coś jest na rzeczy. |
|
Data: 2010-01-09 20:17:12 | |
Autor: kosik | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Użytkownik "Fabian" <fabian@niematakiegoadresu.pl> napisał w wiadomości news:hiai0q$2ni$1news.task.gda.pl... u mnie w góralu występują przełożenia od 42/11 do 24/30 (chyba) i przy Coś mi się zdaje, ze jeździsz na klasycznej piaście a tu jest mowa o przekładni w piaście. Jakby nie patrzeć to troche inny rodzaj konstrukcji. Pozdrawiam kosik |
|
Data: 2010-01-09 21:00:05 | |
Autor: Michał Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Chodziło mi o wytrzymałość mechanizmów w piaście - coś mi się obiło oJa mam przy kołach 28 i Nexusie 8 coś w okolicach 42:18. Ale to trzeba dobrać do przełożenia w piaście oraz pary w nogach. Ja tam 40km/h nie muszę jeździć non stop więc 42/18 mi starcza, ale dla niektórych może być za wolno. No to teraz możesz kombinować jak to ominąć.napinacz i tak będziesz musiał użyć ale z hamulcem nie da rady, zastanówZastanowiłem się, już wiem :) Najlepiej mieć ramę z poziomymi hakami ale ja takiej niestety nie mam i pewnie podobnie jak Ty nie mam ochoty do mieszczucha kupować kolejną. odradzam jakiekolwiek ingerencje w ramę aluminiową. Aluminium nie lubiPrzyznam że o tym nie słyszałem. No to najlepiej by dopytać kogoś kto się zna, ja mam złe doświadczenia. W miejscu ingerencji poprostu może zacząć pękać. mp. |
|
Data: 2010-01-12 07:32:18 | |
Autor: kml | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Użytkownik "Michał Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisał w wiadomości news:hia0gs$sf9$1srv.cyf-kr.edu.pl... 2. Z tego co wyczytałem konstrukcje 3-biegowe są nie do zajeżdżenia,Mój Nexus 8 po 2 czy tam 3 roku (razem z zimą) działa strasznie opornie (tzn są duże opory toczenia) ale zmienia biegi. To go rozbierz i zrób mu serwis. Świeży smar i olej czynią cuda. -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 9/1/2010 Beskidy 2009/2010. |
|
Data: 2010-01-17 21:14:11 | |
Autor: Michał Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
W dniu 2010-01-12 07:32, kml pisze:
Sugerujesz, że to się jakoś da serwisować? Ja już planowałem kupić nową piastę poprostu. A znasz serwis, który to zrobi? Tzn nie mam czasu na zabawę pozatym pewnie bym nie dał rady. To jest o rząd wielkości bardziej skomplikowane niż założenie amora czy zalanie hampli. mp. |
|
Data: 2010-01-19 04:41:35 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Dnia Sun, 17 Jan 2010 21:14:11 +0100, MichaĹ Pysz napisaĹ(a):
Sugerujesz, Ĺźe to siÄ jakoĹ da serwisowaÄ?Daje sie. Nawet sa czesci zamienne. Ja swoje od razu rozebralem, zeby zobaczyc co jest w srodku :) Pamietaj tylko, ze smar nie moze miec za duzej lepkosci. Ten oryginalnie zapakowany ma konsystencje jak rozwodnione g. i sie zastanawialem jaki podobny nieoryginalny kupic, bo ten rekomendowany jakas chora cene ma. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2010-01-19 17:37:24 | |
Autor: kml | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
UĹźytkownik "Jaroslaw Berezowski" <prezydent@gov.pl> napisaĹ w wiadomoĹci news:f8mf27-4j9.ln1news.yarross.net.pl... Sugerujesz, Ĺźe to siÄ jakoĹ da serwisowaÄ?Daje sie. Nawet sa czesci zamienne. Ja swoje od razu rozebralem, zeby CzÄĹci sÄ dostÄpne? W moim egzemplarzu sprawdziĹ siÄ olej do skrzyni biegĂłw a na koĹa zÄbate odrobina Ĺt 43. Niestety nie sprawdzaĹem jak to bÄdzie na dĹuĹźszÄ metÄ ale wyglÄ daĹo to bardzo obiecujÄ co. -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 9/1/2010 Beskidy 2009/2010. |
|
Data: 2010-01-17 21:15:14 | |
Autor: Michał Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
W dniu 2010-01-12 07:32, kml pisze:
A jeszcze ostatni zaczął chrobotać nieźle i linka nie odbija. Ale warunki są paskudne wszystko zasolone i zapiaszczone w bajku. mp. |
|
Data: 2010-01-17 21:41:46 | |
Autor: kml | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Użytkownik "Michał Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisał w wiadomości news:hivr2a$2s7$2srv.cyf-kr.edu.pl... A jeszcze ostatni zaczął chrobotać nieźle i linka nie odbija. Ja rozbierałem tego nexusa com go do testów miałem i powiem tak: robi sie to _relatywnie_ łatwo - info jest na hubstripping.wordpress.org (BODAJŻE) Pisałem o tym u siebie na stronie troszkę. Jak wyjmiesz bebechy z obudowy to kluczem do sukcesu jest nie demontowanie wszystkiego tylko tego co się łatwo da zdjąć i nie ma żadnych wątpliwości gdzie to z powrotem włożyć :D Są w sieci manuale, które naprawde dobrze pokazują o co chodzi. Z narzędzi nietypowych to tylko imadło i miska z olejem - reszta jak do serwisu piasty normalnej. Powierzchowny, ale dokładnie zrobiny serwis naprawdę będzie wystarczający jednak gdyby nadal linka nie chciał "się wciągać" to trzeba rozebrać to głębiej. Mechanizm to sprężyna, która napina element odpowiedzialny za uciąg cięgła. Jest to kłopotliwe przy składaniu o tyle, że trzeba tę sprężynę zaczepić i potem obrócić wszystko o 360* tak żeby to "miało siłę" linkę ciągnąć i z tym było mi ciężko. Jeżeli u Ciebie coś jest nie tak to zapewne jest to wszystko mocno brudne i natychmiast trzeba interweniować. Udało mi się to wszystko wykonać bo robiłem to na spokojnie i bez pośpiechu. Momentami jest trudno, ale naprawdę jest to do zrobienia. Niestety nie znam żadnych warsztatów wyspecjalizowanych w piastach planetarnych :( Jeżeli nie czujesz się na siłach to lepiej się za to nie bierz bo jezeli coś źle złożysz albo, co gorsza, zgubisz bądź zniszczysz to zestaw naprawczy nazywa się "nowa piasta" :) -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 9/1/2010 Beskidy 2009/2010. |
|
Data: 2010-01-17 22:04:34 | |
Autor: Michał Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Ja rozbierałem tego nexusa com go do testów miałem i powiem tak: robi Ta piasta od samego początku chodziła dość ciężko, to nie wzbudzało moich podejrzeń, dopiero brak odbijania i odgłosy mnie zaniepokoiły. Udało mi się to wszystko wykonać bo robiłem to na spokojnie i bezKłopot jest taki, że nie mam warunków na taką reparacje. Zwykłą piastę rozbiera się/czyści i składa w parę minut więc mogę to na balkonie robić jak potrzeba. A do nexusa przydałby się stół, imadło, trochę miejsca i czasu. Popytam w Krakowie kto by się podjął rozebrania tego jakoś szybko. dzięki mp. |
|
Data: 2010-01-17 21:08:58 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
On 2010-01-17, MichaĹ Pysz wrote:
JeĹźeli nie czujesz siÄ na siĹach to lepiej siÄ za to nie bierz bo jezeliKĹopot jest taki, Ĺźe nie mam warunkĂłw na takÄ reparacje. Jak siÄ dowiesz, to napisz na grupÄ, moĹźe mi kiedyĹ teĹź siÄ przyda. ;) -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2010-01-17 22:46:23 | |
Autor: MichaĹ Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
Jak siÄ dowiesz, to napisz na grupÄ, moĹźe mi kiedyĹ teĹź siÄ przyda. ;) Narazie przychodzi mi do gĹowy: Kali albo Cyklo. Jak znajdÄ czas to jutro podzwoniÄ. Najgorsze, Ĺźe rower jest potrzebny i nie mam ochoty go komuĹ na tydzieĹ oddawaÄ. mp. |
|
Data: 2010-01-17 22:58:17 | |
Autor: MichaĹ Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
Narazie przychodzi mi do gĹowy: Kali albo Cyklo. A moĹźe poprostu sobie kupiÄ innego bajka na miasto, np: http://allegro.pl/item883410081_trek_l_600.html http://allegro.pl/item887630508_trek_s720_22_5cala_po50km_2009r_piekna_sztuka.html MĂłj nexus jest wolnobiegowy a moja miejska damka ma pionowe haki. ZamontowaĹem jakÄ Ĺ Shimany Ty jako napinacz ale czÄsto ĹaĹcuch spada. MoĹźe wiÄc rozwiÄ ĹźÄ dwa problemy z jednym razem, starego opchnÄ i niech ktoĹ inny siÄ martwi. mp. |
|
Data: 2010-01-17 23:03:05 | |
Autor: Rzaq | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Użytkownik "Michał Pysz" napisał w wiadomości Narazie przychodzi mi do głowy: Kali albo Cyklo. Nie wiem czy Kali robi takie piasty ale zapytać możesz, Kali pomimo sezonu ogórkowego tak sobie organizuje czas że z reguły ma co robić. W CycloCentrum chyba tylko Marian mógby się tym zająć ale on z tego co mi wiadomo teraz jest na urlopie jak co roku w zimie. Spaceman też się w to bawi ale oni teraz mają wysyp nart na ferie i raczej nic rowerowego nie robią. -- Rzaq |
|
Data: 2010-01-17 23:34:17 | |
Autor: Michał Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Nie wiem czy Kali robi takie piasty ale zapytać możesz, Kali pomimo sezonuKto to: Spaceman? Z tego co pisze kml to nie jest taka straszna sprawa więc może każdy rzetelny mechanik da sobie radę. mp. |
|
Data: 2010-01-18 06:52:44 | |
Autor: kml | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Użytkownik "Michał Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisał w wiadomości news:hj0371$81f$1srv.cyf-kr.edu.pl... Z tego co pisze kml to nie jest taka straszna sprawa więc może każdy rzetelny mechanik da sobie radę. Naprawdę powinien, ale zaznaczam że ja pisze o takim serwisie bez rozkładania i składania wszystkiego na części pierwsze ;) -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 9/1/2010 Beskidy 2009/2010. |
|
Data: 2010-01-18 11:54:01 | |
Autor: Rzaq | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Użytkownik "Michał Pysz" napisał w wiadomości Kto to: Spaceman? To Rowmix JPII, a dokładniej Czyżyńska. -- Rzaq |
|
Data: 2010-01-30 13:51:56 | |
Autor: Michał Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Nie wiem czy Kali robi takie piasty ale zapytać możesz, Kali pomimo sezonuW cyclo kts kto moze to zrobic bedzie po 15 lutego wiec pewnie to ten gostek, o ktorym piszesz.. Kali powiedzial, ze zrobi, tzn wyjmie pakiet, przeczysci, namsaruje/naolei. mp. |
|
Data: 2010-01-17 22:18:07 | |
Autor: kml | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Użytkownik "Michał Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisał w wiadomości news:hivtuq$4mu$1srv.cyf-kr.edu.pl... Kłopot jest taki, że nie mam warunków na taką reparacje. True, true... trzeba mieć warunki do tego. BTW: ciekawe ile taki serwis kosztuje :) -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 9/1/2010 Beskidy 2009/2010. |
|
Data: 2010-01-31 23:09:08 | |
Autor: Michał Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Udało mi się to wszystko wykonać bo robiłem to na spokojnie i bez Jednak się zdecydowałem i w przedpokoju zrobiłem szybki przegląd piasty. Zdemontowałem nakrętkę i konus i wyjąłem pakiet ze środka. Okazało się, że wszystko chodzi leciutka po wyjęciu z korpusu. Wnioskuję więc, ze piasta była za mocno skręcona konusem. Skręciłem tak by było na granicy luzu na tym konusie i wygląda całkiem OK. Jazda testowa jutro do pracy. Powodem braku zmiany biegów była zapieczona/zasolona linka w pancerzu. Odpowiednie skręcenie piasty pomogło na : - chroboty z piasty (nie ma ich) - potworny opór piasty (kręcenie kołem i kręcenie pedałami do tyłu) W sumie ciekawe bo na to kręcenie do tyłu to chyba odpowiednie skręcenie nie powinno mieć wpływu, ale może to jakieś zależne sprawy. Dzięki za namowy do rozebrania piasty samemu. mp. |
|
Data: 2010-01-09 15:04:09 | |
Autor: PeJot | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
rzymo pisze:
Jest sobie rama, bez możliwości montażu hamulców (mocowań do v-ek nie/.../ Przy dzisiejszym wyborze części używanych nie bardzo jest sens szukać w nietypowych rozwiązaniach. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2010-01-09 11:24:25 | |
Autor: rzymo | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
On 9 Sty, 15:04, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:
Przy dzisiejszym wyborze części używanych nie bardzo jest sens szukać w Nietypowe czyli? Chodzi Ci o ramę, koła, czy jeszcze coś innego? Większość części będzie właśnie używanych, są sprawne, więc żal by mi było ich nie użyć ;) |
|
Data: 2010-01-09 22:10:50 | |
Autor: PeJot | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
rzymo pisze:
On 9 Sty, 15:04, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote: OK, chodziło mi o to że sięgasz po nietypowe rozwiązania ( piasta wielobiegowa + przednia przerzutka + jeszcze z tyłu coś, co będzie robiło za napinacz ) tylko dlatego, że chcesz użyć tej jednej konkretnej ramy. MSZ jest to nieopłacalne. Ramę 26" ze sztywnym widelcem, nadającą się do zbudowania mieszczucha można kupić za paredziesiąt zł. Druga rzecz to to, że krzyżówka XC i mieszczucha nie wydaje się szczęśliwym rozwiązaniem - za skomplikowane, mało odporne na środowisko ( amortyzator ), za drogie i zbyt podatne na kradzież jak na mieszczucha, a z wewnętrzną przerzutką zbyt prymitywne jak na XC. Ale to MZ. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2010-01-09 14:05:11 | |
Autor: rzymo | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
On 9 Sty, 22:10, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:
OK, chodziło mi o to że sięgasz po nietypowe rozwiązania ( piasta Z przerzutką to był taki luźny pomysł, nie kwestia, że musi być i już. MSZ jest to nieopłacalne. Ramę 26" ze sztywnym widelcem, nadającą Może to i sensowniejsze rozwiązanie, ale amortyzator wolę mieć niż go nie mieć :) mało odporne na środowisko (amortyzator) Z amortyzatorem nigdy nie miałem problemów, każdy dzielnie znosił zimę, ale muszę przyznać że mało jeździłem po drogach sypanych solą. za drogie i zbyt podatne na kradzież jak na mieszczucha, Też ważna kwestia, jakoś do tej pory nie brałem jej w ogóle pod uwagę... a z wewnętrzną przerzutką zbyt prymitywne jak na XC. Ale to MZ. Zgoda, chociaż zadowalam się niewielką ilością przełożeń i nie przeszkadza mi to w jeździe w terenie, ani w dłuższych trasach asfaltami. |
|
Data: 2010-01-10 08:04:03 | |
Autor: PeJot | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
rzymo pisze:
MSZ jest to nieopłacalne. Ramę 26" ze sztywnym widelcem, nadającą Amortyzator ( nie "amortyzator" za 50 zł ) fajna rzecz, przydaje się nawet na asfalcie. W mieście pewnie też ma co robić, ale toto zdecydowanie podnosi wartość roweru, z definicji narażonego na kradzież. No i od czasu do czasu trzeba przy tym podłubać.
No właśnie. Trzeba by golenie przykryć harmonijkami ( bootsy - nikt już tego nie stosuje ) lub t.p. Tak sobie luźno myślę - jeśli już amortyzator *musi* być, to może by poszukać jakiegoś starego Bombera o małym skoku i w pełnej kąpieli olejowej. Takie cuda bywały z 1" rurą, a z kolei używane, solidne ramy 26" z główkami 1" są tanie jak barszcz. W piwnicy zalega mi stara 17" rama Marina, mocno poobijana i trzeba by polutować oczka do bidonów, ale nie skoszona i na mieszczucha się nadaje ( główka 1 1/8", v-ki, oczka do błotników i bagażnika ). Mam wyrzucić na złom, mogę oddać za grosze :) za drogie i zbyt podatne na kradzież jak na mieszczucha, Mnie już ukradziono 2 rowery, przestałem wierzyć w rozwiązania typu u-locki za 1/10 wartości roweru.
Jeszcze jedna rzecz przyszła mi do głowy. Nie wiem, czy przerzutka wewnętrzna będzie chciała współpracować z 3 tarczami z przodu. Pomijając kwestie napinacza, kompatybilności zębatek i łańcuchów ( którą pewnie da się rozwiązać, nie wiadomo tylko za ile ) przerzutka wewnętrzna może ulec zniszczeniu po potraktowaniu dużym momentem napędowym wytworzonym z użyciem najmniejszej koronki z przodu. Chyba konstruktorzy piast nie przewidzieli takiej opcji. BTW: W latach '90 zeszłego wieku podobne rozwiązanie oferował Sachs, była to 3 biegowa piasta z nałożoną 7 biegową kasetą. Nie przyjęło się na rynku. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2010-01-10 13:05:28 | |
Autor: Rzaq | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości BTW: W latach '90 zeszłego wieku podobne rozwiązanie oferował Sachs, była to 3 biegowa piasta z nałożoną 7 biegową kasetą. Nie przyjęło się na rynku. Sram Dual Drive -- Rzaq |
|
Data: 2010-01-10 14:31:08 | |
Autor: Michał Pysz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Mnie już ukradziono 2 rowery, przestałem wierzyć w rozwiązania typuMożesz rozjaśnić tę kwestię wiary w u-locki? Ja mojego mieszczucha przypinam u-lockiem od kilku lat w Krakowie i nadal go mam. Kradli mi rowery wcześniej jak używałem linek. mp. |
|
Data: 2010-01-10 09:16:45 | |
Autor: Wojtek Paszkowski | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
"rzymo" <rzymo0@gmail.com> wrote in message news:3d4ae6bf-594d-433e-b6d7-53851a038c49m26g2000yqb.googlegroups.com... Z amortyzatorem nigdy nie miałem problemów, każdy dzielnie znosił chyba jednak soli amortyzatory nie lubią. Co prawda też staram się soli unikać (ale nie ma wyjścia, chyba żeby rower wwozić do lasu samochodem), a mimo tego wczoraj mój bomber pokazał mi, co myśli o jeździe zimą - po prostu mnie kopnął (prądem). I to wtedy, gdy pieszczotliwie chciałem mu własnymi palcyma przetrzeć golenie. Całkiem niezłe wyładowanie nastąpiło - aż błysnęło. Ki czort? Może to właśnie od wody z solą? Od aku i lampek przebicia raczej nie było. Te stare bombery chyba mają jednak duszę... pzodr |
|
Data: 2010-01-10 10:31:36 | |
Autor: PeJot | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Wojtek Paszkowski pisze:
Te stare bombery chyba mają jednak duszę... No pewno :) -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2010-01-09 17:14:07 | |
Autor: Saurus | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
W dniu 2010-01-09 14:07, rzymo pisze:
2. Z tego co wyczytałem konstrukcje 3-biegowe są nie do zajeżdżenia, Prawda. Po prostu części są o wiele "toporniejsze", mają większą tolerancję na rdzę, brud itp. ponieważ nie są to aż tak spasowane mechanizmy. 3 biegową piastę można bez najmniejszego problemu samemu rozkładać i czyścić. 3 biegówka Nexus płynniej zmienia biegi niż Sram, w ogóle ma lepszą manetkę i popychacz do zmiany biegów ale nie wiem czy będzie równie trwała, ma nieco inną konstrukcję. 3. Tak się zastanawiam czy 3 biegi to nie za mało, gdzieś w piwnicy Mnie 3 biegi w miejskim rowerze wystarczają w zupełności ale mieszkam w Łodzi a więc generalnie płasko. 4. Jeśli miałbym wybierać między biegami ciężkimi a lekkimi to Wydaje mi się że przy 3 biegowej piaście nie ma to najmniejszego znaczenia. Nie wiem jak przy większej ilości biegów, w poziomce mam korbę 39/53 a z tyłu zębatkę 22 na 8-biegowym Nexusie. Na razie mały przebieg bo 2000 km ale bez problemów (chociaż zmiana niskich biegów, w Nexusie i tak rewelacyjna, jest w przypadku zmiany pod obciążeniem wyraźnie gładsza na wyższym przełożeniu "wstępnym" czyli na dużym blacie). 5. Kwestia hamulców: a.) rolkowego do zwykłej piasty pewnie nie da się Tylny rolkowy bez rewelacji. Poszukaj może wymontowanej z jakiegoś holendra 3 biegówki Sachs albo Sram z hamulcem bębnowym. Znam prosty sposób na pozbawienie 3 i 7 biegowego Srama (czyli Sachs) torpedo żeby mieć w pełni funkcjonalną piastę wolnobiegową (bo trudno u nas o takie wersje). |
|
Data: 2010-01-09 19:50:45 | |
Autor: mg | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
wymyslilem ze zrobie sobie na niej rower miejsko - lekko terenowy Torpedo w teren odpada: - minuta zjazdu na hamulcu wystarczy aby zaczal przepalac sie smar hamulca - torpedo od strony zebatki ma lekki luz co powoduje szybkie obtlukiwanie kulek w terenie -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Znam prosty sposób na pozbawienie 3 i 7 biegowego Srama (czyli Sachs) http://www.synkros.pl/product-pol-61-- Piasta-Sram-3-Biegowa-Nowa.html http://www.synkros.pl/product-pol-69-Piasta-Sram-P5-z-Wolnobiegiem-Nowa.html http://www.synkros.pl/product-pol-1466-Piasta-Shimano-Nexus-SG-8R20-z-hamulce-rolkowym-.html Im wiecej przelozen w takiej piascie tym mniejsze trybiki. Te najmniejsze dosc szybko wycieraja sie (najlzesze przelozenia). 3-ki raczej nie do zdarcia. 5-tki sporo wytrzymuja. W wyzszych padaja lekkie biegi. Sram w intrukcjach do takich piast daje uwage "do malych obciazen". W przypadku 5-tek Sram robi wersje "cargo" do wiekszych obciazen i z tego co sie orientuje to ta wersja jest uzywana przez niemiecka poczte. ========================== Widziałeś gdziekolwiek taką z 24 zębami? Przydałaby mi się. http://www.romed.pl/zebatka-nakladana-24t-p-5128.html |
|
Data: 2010-01-10 08:08:21 | |
Autor: PeJot | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
mg pisze:
Im wiecej przelozen w takiej piascie tym mniejsze trybiki. Te 5-tki sporo wytrzymuja. W wyzszych padaja Bo 3-ki w środku wyglądają jak mechanizm rowerowy, a nie jak zegarek :) -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2010-01-10 10:03:51 | |
Autor: garym | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
mg pisze:
A te Shimanowskie pasuja do SRAM'a? |
|
Data: 2010-01-10 10:49:31 | |
Autor: Saurus | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
W dniu 2010-01-10 10:03, garym pisze:
mg pisze: Pasują. W zasadzie to jest standard używany przez Sachs (czyli obecne piasty planetarne Sram) od kilkudziesięciu lat (ale nie jestem pewien czy jako pierwsi go zastosowali). To Shimano zaadaptowało już istniejące mocowanie ;) Ech, ta pewnie jest standardowa, gruba, mnie potrzeba takiej do łańcucha 6/7/8 rzędowego, takie robi Shimano. |
|
Data: 2010-01-10 13:58:39 | |
Autor: Coaster | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
mg wrote:
[...] - torpedo od strony zebatki ma lekki luz co powoduje szybkie[...] Bzdura. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "If you find yourself standing to accelerate, on level ground, it is a sign that your gear is too high or that your saddle is too low." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2010-01-10 06:59:51 | |
Autor: mg | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
> - torpedo od strony zebatki ma lekki luz co powoduje szybkie Jak wyglada przenoszenie ciezaru rowerzysty od strony zebatki ? konus piasty -> kulki -> miska zabieraka -> konus zabieraka -> miska korpusu piasty czyli mamy taki mechaniczny dziwolag typu "lozysko w lozysku", który minimalne pracuje jak przegub http://mgpl.deviantart.com/art/torpedo-149912137 Prawidlowo skrecona piasta daje 3-5 milimetrowy luz na obwodzie kola 28 cali. Kasowanie tego luzu powoduje powstanie wyraznego oporu na lozyskach (wyczuwalne w palcach chrobotanie przy obrocie oska). Bardzo lubie ten typ piast i mam dwa kola z nimi (spectro t-3 oraz 1- kę velosteel). Obtlukiwanie kulek podczas ostrzejszej jazdy znam z autopsji. |
|
Data: 2010-01-10 16:42:35 | |
Autor: Saurus | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
W dniu 2010-01-10 15:59, mg pisze:
Bardzo lubie ten typ piast i mam dwa kola z nimi (spectro t-3 oraz 1- No patrz, a ja mam T3 z aktualnym przebiegiem nieco ponad 6000 km w rowerze ze średnio (lub mało) amortyzującymi oponami (35 mm), jeździ przeważnie po brukach, dziurach, krawężnikach a zdarza się po tragicznych polnych drogach i leśnych korzeniach - i nic takiego nie widzę. Łożyska nie są z plasteliny. Mogę nawet do ciebie przyjechać i obejrzeć te poobtłukiwane kulki ;P |
|
Data: 2010-01-10 07:54:44 | |
Autor: mg | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
No patrz, a ja mam T3 z aktualnym przebiegiem nieco ponad 6000 km w No dobrze "tobie sie nie obtlukuja" ... ale jaka jest puenta ? Negujesz konstrukcje torpedo czy to, ze musialem wymieniac kulki ? PS a zdarza się po tragicznych polnych drogach i leśnych korzeniach Mnie sie nie zdarzalo tylko regularnie co llikend robilem 100-150 po szutrach, lasach i ubitych drogach. Po sezonie byly poobijane 2-3 kulki tak, ze po kolejnej polowce sezonu lozysko zaczynalo glosno strzelac. Jeszcze kwestia oski. Sram jest zrobiony z baaaardzo porzadnej stali ale velosteel juz nie i po jednym sezonie oska byla wyraznie podgieta. |
|
Data: 2010-01-10 17:14:56 | |
Autor: Saurus | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
W dniu 2010-01-10 16:54, mg pisze:
No dobrze "tobie sie nie obtlukuja" ... ale jaka jest puenta ? Nie neguję konstrukcji torpedo (na kłócenie się z faktami ma wyłączność niejaki Maciej) ani tego że wymieniałeś kulki, tylko zjawisko obtłukiwania się ich. Wiem jak taka piasta wygląda, zaryzykowałbym stwierdzenie że rozkładałem i składałem większą ilość różniących się modeli i wiem że takie podwójne łożysko od strony napędu to norma (w zasadzie jedyne słuszne, proste rozwiązanie) :) a zdarza się po tragicznych polnych drogach i leśnych korzeniach Wg. mnie są 2 opcje: a) Przesadziłeś z luzem na łożysku (3-5 mm na obręczy to moim zdaniem za dużo, koło lekko się kręci już wtedy kiedy kiedy przy odkręcaniu konusa luz "właśnie staje się wyczuwalny"). Z tym że mogłeś napisać o 3-5 mm a jednak w rzeczywistości mieć ustawione prawidłowo b) Przy takich przebiegach po prostu zużyłeś łożyska, nie wiemy na dobrą sprawę jak je smarowałeś. |
|
Data: 2010-01-10 08:28:07 | |
Autor: mg | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
a) Przesadziłeś z luzem na łożysku (3-5 mm na obręczy to moim zdaniem za Piaste zamykam najciasniej jak sie da czyli tak, zeby w palcach nie bylo czuc "chrobotania" lozyska. b) Przy takich przebiegach po prostu zużyłeś łożyska, nie wiemy na dobrą Przy takich przebiegach "normalnie" lozyskowana piasta nie wykazuje objawow zuzycia. Przestrzenie miedzykulkowe wianka wypelniam calkowicie smarem. Mogę nawet do ciebie przyjechać i obejrzeć te poobtłukiwane kulki ;P Nie musisz (plik ~2,3 M) http://mgpl.deviantart.com/art/kulka-149920446 Wiem jak taka piasta wygląda ... OK, to nie bede juz robil wiecej zdjec rozlozonego spectro ... |
|
Data: 2010-01-10 08:46:10 | |
Autor: mg | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
PS
Nie neguję konstrukcji torpedo (na kłócenie się z faktami ma wyłączność niejaki Maciej) OK, mozesz miec racje ... przypomnialem sobie, ze rower trzymam w piwnicy wiec w trakcie zimy pajaki mogly poobgryzac kulki. |
|
Data: 2010-01-10 21:21:33 | |
Autor: Coaster | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
mg wrote:
No patrz, a ja mam T3 z aktualnym przebiegiem nieco ponad 6000 km w Niestety wyciagasz bledne winoski. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "If you find yourself standing to accelerate, on level ground, it is a sign that your gear is too high or that your saddle is too low." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2010-01-10 21:19:03 | |
Autor: Coaster | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
mg wrote:
- torpedo od strony zebatki ma lekki luz co powoduje szybkieBzdura. LOL - co to jest 'przenoszenie ciezaru rowerzysty'?
Czyzbys tworzyl 'alternatywna teorie lozysk' tak jak kol. Maciej 'alternatywna teorie kol'? ;-)
Bzdura. Luz 5 mm na obwodzie kola nawet 28" jest niedopuszczalny. Luz na lozysku powinien byc tak ustawiony, zeby na osce byl praktycznie niewyczuwalny i jednoczesnie nie powodowal oporow. Miedzy takim luzem a luzem 5 mm jest cala Missisipi. Kasowanie tego luzu powoduje powstanie wyraznego oporu na Luz w piascie z torpedo jest zbyt maly wtedy, kiedy przy pokrecaniu kolem w kierunku jazdy kreca sie pedaly (zbyt mocna naciagniecie lancucha daje podobny objaw - musi byc on tez wlasciwie naciagniety). Jezeli slyszysz chrobotanie to mozesz miec 'raka' na biezniach.
Hmm, dwa kola ;-) Obtlukiwanie kulek podczas ostrzejszej jazdy znam z Zmien kulki ze szklanych na stalowe. ;-P A na powaznie - moze to byc wynikiem zbyt duzego luzu, slabej jakosci materialow, uszkodzonych biezni itp. Poza tym w piastach 3-biegowych zbyt duzy luz moze wplywac negatywnie na zmiane przelozen. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "If you find yourself standing to accelerate, on level ground, it is a sign that your gear is too high or that your saddle is too low." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2010-01-10 15:54:36 | |
Autor: mg | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
> Jak wyglada przenoszenie ciezaru rowerzysty od strony zebatki ? Siedzac na rowerze naciskasz na podloze. Twoj ciezar jest przenoszony na podloze przez poszczegolne elementy roweru. Co w tym dziwnego ? Czyzbys tworzyl 'alternatywna teorie lozysk' tak jak kol. Maciej Na czym polega ta "alternatywnosc", i jaka "teorie" tworze ? Jezeli juz mowic o "alternatywnosic" to tylko odnosnie torpedo. Schowanie wolnobiegu do wnetrza piasty powoduje obciazenie lozyska wolnobiegu ciezarem rowerzysty (wspomniane "podwojne lozyskowanie"). W przypadku "normalnych" piast (do nakrecana lub nakladania wolnobiegu) lozyska mechanizmu wolnobiegu sa "poza" piasta czyli nie podlegaja ciezarowi rowerzysty a jedynie napieciu lancucha. To tez takie dziwne ? |
|
Data: 2010-01-12 11:36:01 | |
Autor: Coaster | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
mg wrote:
Jak wyglada przenoszenie ciezaru rowerzysty od strony zebatki ?LOL - co to jest 'przenoszenie ciezaru rowerzysty'? Dla zebatki nie ma znaczenia czy napedza ja czlowiek czy silnik. Prawie kazdy motocykl, motorower czy skuter jest napedzany na tylne kolo poprzez zebatke. Silnik spalinowy generuje duzo wieksze obciazenia niz czlowiek. I kulki sie nie 'obtlukuja' ;-) A jeszcze nie tak dawno stosowano w motocyklach lozyska na konusach (w latach 50-tych).
Na tym, ze pojedyncze przypadki uszkodzenia kulek w lozysku doch kol w swoich rowerach przedstawiasz jako zasade. W dodatku ekspolatujac paste ze zbyt duzym luzem. Ostro katowalem piasty typu torpedo marki ZZR, F&S, Centrix, Lucznik - w zadnym nie wystapilo opisane przez Ciebie zjawisko. Lucznik jest nieasamowicie trwala piasta. Uszkodzone kulki w lozysku mialem w rowerze indyjskim i byly to zwykle piasty - z tylu na wolnobieg a z przodu normalna piasta. Konusy byly tak niedokladnie wykonane, ze przypominaly mimosrody, szybko sie zuzywaly powiekszajac luzy w piastach. Kulki lozyskowe tez byly pewnie posledniej jakosci.
Patrz wyzej. Zauwaz tez, jakiej srednicy sa obydwa zewnetrzne lozyska w piascie typu torpedo. Choc lozysko od strony zebatki pracuje wlasciwie tylko w czasie zaniechania pedalowania i hamowania, powiekszenie srednicy lozysk i zwiekszenie liczby kulek zwieksza trwalosc ukladu. Wieksze lozysko i wieksza ilosc kulek - mniejsze obciazenia na styku kulka - bieznia. Wszystko oczywiscie dziala dobrze, o ile stosuje sie wlasciwe luzy robocze oraz lozyska sa wykonane z dobrych materialow.
Jezeli chodzi o wolnobieg nakrecany, to jego ulozyskowanie nie ma kompletnie znaczenia. Sluzy tylko do umozliwienia krecenia sie wolnobiegu w czasie kiedy nie jest przenoszony naped z korby na kolo. Caly naped przenoszony jest przez uklad zapadek (pieski). Nie ma tez wielkiego znaczenia precyzyjne ustawianie luzu w takim wolnobiegu (oczywiscie bez przesady - w jednorzedowym wlasciwie nie ma znaczenia ). W tanszych kontrukcjach stosowano kulki a pomiedzy nimi lukowato wygiete dystanse (odcinki okregu). A sila napedowa jak najbardziej obciaza lozyska piasty. Jak wyzej napisalem nie mialem nigdy problemow z uszkadzaniem powierzchni kulek lozysk w piastach typu torpedo a wlasnie zjawisko to wystapilo w zwyklych piastach made in India - nawet w przedniej.
Dziwne, ze wstawiasz spacje tylko miedzy ostatnim wyrazem w zdaniu a pytajnikiem a miedzy kropka i ostatnim wyrazem nie. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "Speed comes from fitness, not hard & skinny tires." Grant Petersen Rivendell Bicycle Works ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2010-01-09 21:12:07 | |
Autor: garym | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
rzymo pisze:
1. Czy znajdę gdzieś w sieci zestawienie piast wielobiegowych, czy Tych producentów to aż tak dużo nie ma, praktycznie to tylko Nexus i SRAM, jeżeli chcesz mieć więcej niż 3 biegi. No chyba, że na Rohloffa się szarpniesz :) Więc z przeglądaniems tron producenta nie będzie problemu 2. Z tego co wyczytałem konstrukcje 3-biegowe są nie do zajeżdżenia, 3 biegi dla mnie nawet na miasto to za mało, a co dopiero mówić o różnych nawierzchniach i warunkach jazdy. Te 3 biegowe mają bardzo duży skok pomiędzy biegami, więc ciężko znaleźć optymalną kadencję z nimi. Minimum to 5 moim zdaniem. Z tą przerzutką to bym nie kombinował, bo po co sobie rower komplikować nie potrzebnie. Aczkolwiek jeżeli w ramie nie masz poziomych haków to bez jakiegoś napinacza łańcucha się raczej nie obejdzie 4. Jeśli miałbym wybierać między biegami ciężkimi a lekkimi to Masz chyba ramę do kół 26", a większość piast wielobiegowych robionych jest pod 28", więc z założenia masz już miękko. Ale dokładnie ile potrzebujesz to musisz sobie sprawdzić w terenie organoleptycznie na jakimś owerze z przerzutkami i potem to przeliczyć. Sugerowałbym skupic się na najlżejszym przełożeniu 5. Kwestia hamulców: a.) rolkowego do zwykłej piasty pewnie nie da się B) na pewno zły, ale z rolkowym chyba nie powinno być problemu 6. Montaż pełnych błotników do ramy i widelca bez otworów jest łatwy/ Możesz porobić sobie jakieś obejmy na widelec i ramy, albo spróbować przymocować błotnik do ośki (z drutu robisz oczko, wkładasz między dwie podkładki i skręcasz śrubą) |
|
Data: 2010-01-09 13:26:21 | |
Autor: rzymo | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
On 9 Sty, 21:12, garym <garym&do_wyciec...@gazeta.pl> wrote:
Masz chyba ramę do kół 26", a większość piast wielobiegowych robionych Tak, pod 26", z tym że opona specjalnie wąska nie będzie (kwestia przyzwyczajenia z kilku rowerów, zawsze miałem szerokie opony - piach i bruk w okolicy), więc podejrzewam że dużych różnic nie będzie.. Ale dokładnie ile W "góralu" najlżejsze mam 0,94 (używam sporadycznie), drugie w kolejności 1,15 i te już normalnie wykorzystuję. Z kolei najcięższe 3,25 co daje ~345% (napęd 2x8), dla mnie w zupełności wystarczające, a i tak nie wykorzystuję wszystkich. |
|
Data: 2010-01-10 00:04:03 | |
Autor: garym | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
rzymo pisze:
Przekładnie dla SRAM S7 masz tutaj: http://e.bike.free.fr/pdf//SRAM-SPECTRO-S7-maintenance_en.pdf SRAM oferuje co prawda zębatki do tej piasty w zakresie od 14 do 24, ale najłatwiej i najtaniej dostać je z 18. Dlatego, jeżeli przyjąć taką zębatkę, to aby osiągnąć przełożenie całkowite 0,94 potrzebujesz korbę 30z, a dla przełożenia 1,15 36z. Myślę że odpowiednia dla ciebie byłaby taka z 33z: http://www.bikekatalog.pl/2008/?ppg=show&baza=komponenty&pid=1886 Ja mam chyba z 38 i jest to trochę za dużo. Tzn. rzadko używam najwyższych przełożeń (jedynie za autobusem), a w wyjątkowo ciężkich warunkach, lub gdy ciągnę przyczepkę, przydałoby się coś lżejszego |
|
Data: 2010-01-10 00:05:39 | |
Autor: garym | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
a i jeszcze taki artykuł znalazłem, co prawda stary ale akurat na tym rynku niezbyt dużo się zmieniło:
http://news.bikeworld.pl/rower/artykul/490/redir:3/ |
|
Data: 2010-01-10 00:20:16 | |
Autor: Saurus | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
W dniu 2010-01-10 00:04, garym pisze:
SRAM oferuje co prawda zębatki do tej piasty w zakresie od 14 do 24, ale 7 biegową przy kupnie miałem z zębatką 19z. Ale za grosze (4-5 zł lub kilka zł więcej dobrej jakości Shimano i co ważniejsze na wąski łańcuch) można dostać bez problemu 16, 18,19,20 a czasem 22 zębowe. Widziałeś gdziekolwiek taką z 24 zębami? Przydałaby mi się. |
|
Data: 2010-01-10 14:40:29 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parÄ pytaĹ | |
On Sun, 10 Jan 2010 00:20:16 +0100
Saurus <saurus8USUN_TO@gmail.com> wrote: W dniu 2010-01-10 00:04, garym pisze: PrzyĹÄ czÄ siÄ do nagonki: gdyby ktoĹ spotkaĹ 23-zÄbnÄ , byĹbym wdziÄczny za sygnaĹ (38/23 ze SRAMem S7 daje praktycznie dokĹadnie ten sam zakres co 32/11-34 z normalnÄ przerzutkÄ (tak mam teraz), a z przodu muszÄ zmieniÄ na 38, bo nie ma ChaingliderĂłw Hebiego na mniej zÄbĂłw w tarczy). -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2010-01-31 03:43:36 | |
Autor: rzymo | |
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań | |
Mam jeszcze jeden dylemat do rozwiązania, myślę o szerokości piasty
(oznaczanej jako OLD/OLN) - rama aluminiowa, rozstaw haków 135mm, więc teoretycznie powinienem szukać odpowiadającej temu piasty, ale :) wziąłem koło z kasetą 9-tką, włożyłem do ramy, zamontowałem korbę i tu lekkie zaskoczenie - łańcuch jest w linii prostej dla blatu i koronki środkowej (mało tego - w razie potrzeb mogę jeszcze kawałek przysunąć korbę do ramy). W związku z tym moje pytanie, czy nie lepsza byłaby piasta o mniejszym OLD, np. 120mm, którą to dużo łatwiej znaleźć? (brakujące 15mm można wyrównać dodatkowymi tulejkami/nakrętkami) |