Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań

Data: 2010-01-09 14:33:02
Autor: Michał Pysz
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań
2. Z tego co wyczytałem konstrukcje 3-biegowe są nie do zajeżdżenia,
że są dużo wytrzymalsze od 7, 8 - prawda to?
Mój Nexus 8 po 2 czy tam 3 roku (razem z zimą) działa strasznie opornie (tzn są duże opory toczenia) ale zmienia biegi.

4. Jeśli miałbym wybierać między biegami ciężkimi a lekkimi to
wolałbym miękki - jak to w końcu jest z kwestią zębatki z przodu i z
tyłu, i dopuszczalnego przełożenia, czy np. 39/18 to za duże/małe/
odpowiednie przełożenie?
to Ty wiesz ile masz pary w nogach

5. Kwestia hamulców: a.) rolkowego do zwykłej piasty pewnie nie da się
przystosować? b.) torpedo + napinacz to zły pomysł?

napinacz i tak będziesz musiał użyć ale z hamulcem nie da rady, zastanów się sam dlaczego :-)

6. Montaż pełnych błotników do ramy i widelca bez otworów jest łatwy/
trudny/niemożliwy? :) (nie mam oporów przed zrobieniem np. dziurki w
ramie na śrubkę do błotnika, jeśli taka będzie niezbędna - rama
aluminiowa, więc kwestia ew. korozji odpada).
odradzam jakiekolwiek ingerencje w ramę aluminiową. Aluminium nie lubi jak się je rusza.

mp.

Data: 2010-01-09 09:45:45
Autor: rzymo
On 9 Sty, 14:33, Michał Pysz <pysz.mic...@wp.pl> wrote:

> czy np. 39/18 to za duże/małe/odpowiednie przełożenie?

to Ty wiesz ile masz pary w nogach

Chodziło mi o wytrzymałość mechanizmów w piaście - coś mi się obiło o
uszy że kombinacja zębatek nie może być dowolna. To zapytam inaczej -
40/20 czy 30/20, przy którym przełożeniu jest większa szansa
uszkodzenia piasty, dobrze myślę że przy mniejszym? (większy moment)

napinacz i tak będziesz musiał użyć ale z hamulcem nie da rady, zastanów
się sam dlaczego :-)

Zastanowiłem się, już wiem :)

odradzam jakiekolwiek ingerencje w ramę aluminiową. Aluminium nie lubi
jak się je rusza.

Przyznam że o tym nie słyszałem.

Data: 2010-01-09 19:30:47
Autor: Fabian
rzymo pisze:
[...]

u mnie w góralu występują przełożenia od 42/11 do 24/30 (chyba) i przy
żadnym z nich jakoś szczególnie piasta się nie uszkadza ;)

Fabian.

Data: 2010-01-09 11:18:08
Autor: rzymo
On 9 Sty, 19:30, Fabian <fab...@niematakiegoadresu.pl> wrote:
u mnie w góralu występują przełożenia od 42/11 do 24/30 (chyba) i przy
żadnym z nich jakoś szczególnie piasta się nie uszkadza ;)

Fabian.

Cały czas chodzi o piasty wielobiegowe, które jednak mają w środku
"trochę" więcej elementów i skoro w paru miejscach o tym czytałem
(niezbyt dokładne informacje, dlatego pytam na preclu), to znaczy że
raczej coś jest na rzeczy.

Data: 2010-01-09 20:17:12
Autor: kosik

Użytkownik "Fabian" <fabian@niematakiegoadresu.pl> napisał w wiadomości news:hiai0q$2ni$1news.task.gda.pl...
u mnie w góralu występują przełożenia od 42/11 do 24/30 (chyba) i przy
żadnym z nich jakoś szczególnie piasta się nie >uszkadza ;)

Coś mi się zdaje, ze jeździsz na klasycznej piaście a tu jest mowa o przekładni w piaście. Jakby nie patrzeć to troche inny rodzaj konstrukcji.

Pozdrawiam
kosik

Data: 2010-01-09 21:00:05
Autor: Michał Pysz
[...]
Ja mam przy kołach 28 i Nexusie 8 coś w okolicach 42:18.
Ale to trzeba dobrać do przełożenia w piaście oraz pary w nogach.
Ja tam 40km/h nie muszę jeździć non stop więc 42/18 mi starcza, ale dla niektórych może być za wolno.

napinacz i tak będziesz musiał użyć ale z hamulcem nie da rady, zastanów
się sam dlaczego :-)
Zastanowiłem się, już wiem :)
No to teraz możesz kombinować jak to ominąć.
Najlepiej mieć ramę z poziomymi hakami ale ja takiej niestety nie mam i pewnie podobnie jak Ty nie mam ochoty do mieszczucha kupować kolejną.

odradzam jakiekolwiek ingerencje w ramę aluminiową. Aluminium nie lubi
jak się je rusza.
Przyznam że o tym nie słyszałem.

No to najlepiej by dopytać kogoś kto się zna, ja mam złe doświadczenia.
W miejscu ingerencji poprostu może zacząć pękać.

mp.

Data: 2010-01-12 07:32:18
Autor: kml

Użytkownik "Michał Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisał w wiadomości news:hia0gs$sf9$1srv.cyf-kr.edu.pl...
[...]

To go rozbierz i zrób mu serwis. Świeży smar i olej czynią cuda.

kml
Last update 9/1/2010 Beskidy 2009/2010.

Data: 2010-01-17 21:14:11
Autor: Michał Pysz
W dniu 2010-01-12 07:32, kml pisze:

[...]

Sugerujesz, że to się jakoś da serwisować? Ja już planowałem kupić nową piastę poprostu.
A znasz serwis, który to zrobi? Tzn nie mam czasu na zabawę pozatym pewnie bym nie dał rady. To jest o rząd wielkości bardziej skomplikowane niż założenie amora czy zalanie hampli.

mp.

Data: 2010-01-19 04:41:35
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Sun, 17 Jan 2010 21:14:11 +0100, Michał Pysz napisał(a):

Sugerujesz, że to się jakoś da serwisować?
Daje sie. Nawet sa czesci zamienne. Ja swoje od razu rozebralem, zeby zobaczyc co jest w srodku :)
Pamietaj tylko, ze smar nie moze miec za duzej lepkosci. Ten oryginalnie zapakowany ma konsystencje  jak rozwodnione g. i sie zastanawialem jaki podobny nieoryginalny kupic, bo ten rekomendowany jakas chora cene ma.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-01-19 17:37:24
Autor: kml

Użytkownik "Jaroslaw Berezowski" <prezydent@gov.pl> napisał w wiadomości news:f8mf27-4j9.ln1news.yarross.net.pl...

[...]

Części są dostępne? W moim egzemplarzu sprawdził się olej do skrzyni biegów a na koła zębate odrobina Łt 43. Niestety nie sprawdzałem jak to będzie na dłuższą metę ale wyglądało to bardzo obiecująco.

Data: 2010-01-17 21:15:14
Autor: Michał Pysz
[...]

A jeszcze ostatni zaczął chrobotać nieźle i linka nie odbija.
Ale warunki są paskudne wszystko zasolone i zapiaszczone w bajku.

mp.

Data: 2010-01-17 21:41:46
Autor: kml

Użytkownik "Michał Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisał w wiadomości news:hivr2a$2s7$2srv.cyf-kr.edu.pl...

A jeszcze ostatni zaczął chrobotać nieźle i linka nie odbija.
Ale warunki są paskudne wszystko zasolone i zapiaszczone w bajku.

Ja rozbierałem tego nexusa com go do testów miałem i powiem tak: robi sie to _relatywnie_ łatwo - info jest na  hubstripping.wordpress.org (BODAJŻE) Pisałem o tym u siebie na stronie troszkę. Jak wyjmiesz bebechy z obudowy to kluczem do sukcesu jest nie demontowanie wszystkiego tylko tego co się łatwo da zdjąć i nie ma żadnych wątpliwości gdzie to z powrotem włożyć :D Są w sieci manuale, które naprawde dobrze pokazują o co chodzi. Z narzędzi nietypowych to tylko imadło i miska z olejem - reszta jak do serwisu piasty normalnej. Powierzchowny, ale dokładnie zrobiny serwis naprawdę będzie wystarczający jednak gdyby nadal linka nie chciał "się wciągać" to trzeba rozebrać to głębiej. Mechanizm to sprężyna, która napina element odpowiedzialny za uciąg cięgła. Jest to kłopotliwe przy składaniu o tyle, że trzeba tę sprężynę zaczepić i potem obrócić wszystko o 360* tak żeby to "miało siłę" linkę ciągnąć i z tym było mi ciężko. Jeżeli u Ciebie coś jest nie tak to zapewne jest to wszystko mocno brudne i natychmiast trzeba interweniować.

Udało mi się to wszystko wykonać bo robiłem to na spokojnie i bez pośpiechu. Momentami jest trudno, ale naprawdę jest to do zrobienia.

Niestety nie znam żadnych warsztatów wyspecjalizowanych w piastach planetarnych :(

Jeżeli nie czujesz się na siłach to lepiej się za to nie bierz bo jezeli coś źle złożysz albo, co gorsza, zgubisz bądź zniszczysz to zestaw naprawczy nazywa się "nowa piasta" :)

Data: 2010-01-17 22:04:34
Autor: Michał Pysz
[...]

Ta piasta od samego początku chodziła dość ciężko, to nie wzbudzało moich podejrzeń, dopiero brak odbijania i odgłosy mnie zaniepokoiły.

[...]

Kłopot jest taki, że nie mam warunków na taką reparacje.
Zwykłą piastę rozbiera się/czyści i składa w parę minut więc mogę to na balkonie robić jak potrzeba. A do nexusa przydałby się stół, imadło, trochę miejsca i czasu.

Popytam w Krakowie kto by się podjął rozebrania tego jakoś szybko.

dzięki
mp.

Data: 2010-01-17 21:08:58
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-01-17, Michał Pysz wrote:
[...]

Jak się dowiesz, to napisz na grupę, może mi kiedyś też się przyda. ;)

Data: 2010-01-17 22:46:23
Autor: Michał Pysz
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań

Jak się dowiesz, to napisz na grupę, może mi kiedyś też się przyda. ;)

Narazie przychodzi mi do głowy: Kali albo Cyklo.

Jak znajdę czas to jutro podzwonię.
Najgorsze, że rower jest potrzebny i nie mam ochoty go komuś na tydzień oddawać.

mp.

Data: 2010-01-17 22:58:17
Autor: Michał Pysz
[...]

A może poprostu sobie kupię innego bajka na miasto, np:
http://allegro.pl/item883410081_trek_l_600.html
http://allegro.pl/item887630508_trek_s720_22_5cala_po50km_2009r_piekna_sztuka.html

MĂłj nexus jest wolnobiegowy a moja miejska damka ma pionowe haki.
Zamontowałem jakąś Shimany Ty jako napinacz ale często łańcuch spada.

Może więc rozwiążę dwa problemy z jednym razem, starego opchnę i niech ktoś inny się martwi.

mp.

Data: 2010-01-17 23:03:05
Autor: Rzaq

Użytkownik "Michał Pysz" napisał w wiadomości

Narazie przychodzi mi do głowy: Kali albo Cyklo.

Nie wiem czy Kali robi takie piasty ale zapytać możesz, Kali pomimo sezonu ogórkowego tak sobie organizuje czas że z reguły ma co robić.
W CycloCentrum chyba tylko Marian mógby się tym zająć ale on z tego co mi wiadomo teraz jest na urlopie jak co roku w zimie.
Spaceman też się w to bawi ale oni teraz mają wysyp nart na ferie i raczej nic rowerowego nie robią.

--
Rzaq

Data: 2010-01-17 23:34:17
Autor: Michał Pysz
[...]

Kto to: Spaceman?

Z tego co pisze kml to nie jest taka straszna sprawa więc może każdy rzetelny mechanik da sobie radę.

mp.

Data: 2010-01-18 06:52:44
Autor: kml

Użytkownik "Michał Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisał w wiadomości news:hj0371$81f$1srv.cyf-kr.edu.pl...

Z tego co pisze kml to nie jest taka straszna sprawa więc może każdy rzetelny mechanik da sobie radę.

Naprawdę powinien, ale zaznaczam że ja pisze o takim serwisie bez rozkładania i składania wszystkiego na części pierwsze ;)

Data: 2010-01-18 11:54:01
Autor: Rzaq
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań

Użytkownik "Michał Pysz" napisał w wiadomości

Kto to: Spaceman?

To Rowmix JPII, a dokładniej Czyżyńska.

--
Rzaq

Data: 2010-01-30 13:51:56
Autor: Michał Pysz
[...]
W cyclo kts kto moze to zrobic bedzie po 15 lutego wiec pewnie to ten gostek, o ktorym piszesz..
Kali powiedzial, ze zrobi, tzn wyjmie pakiet, przeczysci, namsaruje/naolei.

mp.

Data: 2010-01-17 22:18:07
Autor: kml

Użytkownik "Michał Pysz" <pysz.michal@wp.pl> napisał w wiadomości news:hivtuq$4mu$1srv.cyf-kr.edu.pl...

[...]

True, true... trzeba mieć warunki do tego. BTW: ciekawe ile taki serwis kosztuje :)

Data: 2010-01-31 23:09:08
Autor: Michał Pysz
Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań

Udało mi się to wszystko wykonać bo robiłem to na spokojnie i bez
pośpiechu. Momentami jest trudno, ale naprawdę jest to do zrobienia.

Jednak się zdecydowałem i w przedpokoju zrobiłem szybki przegląd piasty.
Zdemontowałem nakrętkę i konus i wyjąłem pakiet ze środka.
Okazało się, że wszystko chodzi leciutka po wyjęciu z korpusu. Wnioskuję więc, ze piasta była za mocno skręcona konusem.
Skręciłem tak by było na granicy luzu na tym konusie i wygląda całkiem OK.
Jazda testowa jutro do pracy.

Powodem braku zmiany biegów była zapieczona/zasolona linka w pancerzu.
Odpowiednie skręcenie piasty pomogło na :
- chroboty z piasty (nie ma ich)
- potworny opór piasty (kręcenie kołem i kręcenie pedałami do tyłu)

W sumie ciekawe bo na to kręcenie do tyłu to chyba odpowiednie skręcenie nie powinno mieć wpływu, ale może to jakieś zależne sprawy.

Dzięki za namowy do rozebrania piasty samemu.

mp.

Konwersja XC -> mieszczuch, parę pytań