[spam anty-abc] Koperta - niezbędna do zbawienia.

Data: 2009-04-16 20:18:44
Autor: Grzegorz Z.
[spam anty-abc] Koperta - niezbędna do zbawienia.
Jak wygląda załatwianie uroczystości kościelnych? Przychodzisz, ksiądz
wyciąga kartkę, wpisuje imię, nazwisko, parafię i odznacza "ptaszkiem", czy
dostał kopertę. Czy tak być powinno?

Przypomniałem sobie sytuację, która spotkała mnie jakiś czas temu. Miałem
okazję zostać chrzestnym wspaniałego, małego brzdąca. No i wiadomo – wiąże
się to z jakimiś procedurami. Między innymi trzeba odbyć nauki.

Zgłosiłem się do kościoła w centrum miasta, w biurze parafialnym przywitał
mnie ksiądz – średnio uśmiechnięty. Nie chcę pisać jaki to kościół, bo nie
mam zamiaru nikogo zniechęcać. Usiedliśmy przy biurku i zaczęło się
wypełnianie papierów.

Pytania standardowe, jak na przesłuchaniu: imię, nazwisko, wiek, czy
bierzmowany itp. I przeszliśmy do tego pytania, które najbardziej utkwiło w
pamięci: "Koperta jest?". Rodzice dziecka byli przygotowani, ksiądz
otworzył. Spojrzał jaka suma i "ptaszkiem" odhaczył u siebie w dokumencie.

Zastanawiające jest, dlaczego kościół narzuca ludziom płacenie za chrzest,
bierzmowanie, czy wreszcie ślub? Zawsze było "co łaska". Dzisiaj opracowali
sobie cenniki, których się kurczowo trzymają.

Poszperałem w necie i znalazłem, jakie średnio sumy życzą sobie za
poszczególne uroczystości. Oficjalnie tego nie robią, ale niemal w każdej
kancelarii na biurku leży cennik. Msza to koszt rzędu około 50 złotych.
Chrzest – od 200 w górę. Ślub – zapłacimy, co najmniej 500, czasami jeszcze
dodatkowe pieniądze na organistę. Za pogrzeb życzą sobie od 800.

Oczywiście nie każdy kapłan tak robi. Są jednak tacy, którzy odmawiają
uroczystości. Porozmawiałem ze znajomym księdzem Sylwestrem Marculą i
zapytałem, czy on również zauważa taką regułę.

- Ludzie muszą wiedzieć, że utrzymanie kościoła wiąże się z pozyskiwaniem
pieniędzy - mówi. - Jednak nie w ten sposób! Gdyby wprowadzono w kościele
system podatkowy problem by nie istniał. Wiernemu, bez względu na to czy by
zapłacił czy nie, taka posługa by się należała. W Polsce jest wiele
biednych osób, które nie stać na spełnienie wymogów uwzględnionych w takich
cennikach. Chociaż przyznam, że żaden z moich kolegów ich nie stosuje. http://www.mmszczecin.pl/24444/2009/4/9/kosciol-chcesz-chrzest-lub-slub-zaplac?districtChanged=true

[spam anty-abc] Koperta - niezbędna do zbawienia.