Kopia/ksero dowodu osobistego

Data: 2013-09-24 17:36:01
Autor: Jan
Kopia/ksero dowodu osobistego
Zdarza się, że w banku, towarzystwie ubezpieczeniowym
i pewnie jeszcze w innych miejscach klient musi zgodzić
się na skserowanie jego dowodu osobistego.
Czy należy się tego obawiać? Jak może to zostać wykorzystane
nielegalnie?
Czy potencjalnie jeszcze większym ryzykiem jest obarczone
zeskanowanie dowodu osobistego i przesłanie pliku mailem?

Proszę o wyjaśnienia.

Pozdrawiam
Jan

Data: 2013-09-24 11:11:48
Autor: A.L.
On Tue, 24 Sep 2013 17:36:01 +0200, "Jan" <Jan@uary.com> wrote:

[...]

Jest watek na tej grupie "Kopiowanie dowodu osobistego" zaczety
04/09/2013. Ja zaczalem.

Niestety, wiekszosc argumentow w dyskusji jest na poziomie "urban
legends" lub "mnie sie tak zdaje". Niestety, prawnicy udzialu w tej
dyskusji nei brali.

Uwazam ze wymaganie kopiowania dowodu osobistego to bandytyzm i
potencjalna furtka do kardziezy tozsamosci i innych pzrekretow

W miere naukowe stanowisko mozna znalezc tutaj

http://www.piit.org.pl/piit2/index.jsp?place=Lead15&news_cat_id=26&news_id=6425&layout=2&page=text

Fragment: "Dlaczego kopiowane dokumentów jest problemem?

Dla wiekszosci, taka sytuacja jest normalna i malo niepokojaca. Ale
tez jest wiele osób, szczególnie tych juz doswiadczonych róznymi
klopotami z powodu niekontrolowanego wykorzystania ich danych
osobowych, którzy nie zgadzaja sie na kopiowanie ich dokumentów. Z
reguly prowadzi to do slownych konfliktów z uslugodawca i przewaznie
rezygnacja z danej uslugi. Niektórzy próbuja wymóc na kopiujacym ich
dokument, dopisanie na kopii niebieskim flamastrem daty wykonania
kopii oraz nazwy firmy czy instytucji, aby w przyszlosci bylo wiadomym
skad ewentualnie nastapil wyciek danych. Jest to jednak dosc
iluzoryczne zabezpieczenie. ....
Czy wolno kopiowac dokument tozsamosci?

W polskich przepisach takiego zakazu nie ma. W ustawie o dowodach
osobistych znajdujemy jedynie Art.79 - Kto (...) 2) zatrzymuje bez
podstawy prawnej cudzy dowód osobisty,(...) podlega karze ograniczenia
wolnosci do 1 miesiaca albo karze grzywny. Na podstawie tego przepisu
nie wolno zatrzymywac dowodu osobistego w wypozyczalniach, recepcjach
biur i hoteli i mozna tez domniemywac, ze równiez nie nalezy go
zabierac na zaplecze do kopiowania...."

Polecam pzreczytanei calosci. A.L.

Data: 2013-09-24 18:40:17
Autor: Jan
Kopia/ksero dowodu osobistego
Dzięki.
Teraz, gdy skanowanie i przesyłanie plików mailem
jest na porządku dziennym, zamiast kserowania częściej
stosuje się skanowanie i wysyłanie pliku mailem.
Czy stwarza to jeszcze większe niebezpieczeństwo?

Pozdrawiam
Jan

Data: 2013-09-25 00:09:40
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Tue, 24 Sep 2013 18:40:17 +0200, Jan napisał(a):

Teraz, gdy skanowanie i przesyłanie plików mailem
jest na porządku dziennym, zamiast kserowania częściej
stosuje się skanowanie i wysyłanie pliku mailem.
Czy stwarza to jeszcze większe niebezpieczeństwo?

 Zależy dla kogo, NSA na pewno jest zachwycone ;)

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2013-09-24 18:04:38
Autor: Krzysztof 45
Kopia/ksero dowodu osobistego - notariusz
To i ja zadam pytanie by nie tworzyć nowego wątku.

Potrzebowałem ksero mojego dowodu osobistego potwierdzonego notarialnie.
Notariusz zrobił ksero dla mnie i kopie dla siebie.
Czy to normalna praktyka notariuszy że zostawiają sobie kopie dowodów osobistych których potwierdzają zgodność z oryginałem?

--
Krzysiek
http://niewygodne.info.pl/index.htm

Data: 2013-09-24 18:58:06
Autor: Krzysztof 'kw1618' (W-wa)
Dnia Tue, 24 Sep 2013 17:36:01 +0200, Jan napisał(a):

[...]

przy okazji nowego dowodu osobistego mogliby gdzieś z brzegu małymi
literkami wpisać: zakaz kopiowania
i problem urzędowo by się skończył.

Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
http://foto.3mam.net/album2/Lowicz/index4.php

Data: 2013-09-24 19:32:20
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-24 18:58, Krzysztof 'kw1618' (W-wa) pisze:
[...]

Dlaczego mają pisać coś, co nie jest prawdą?

--
Liwiusz

Data: 2013-09-24 20:24:09
Autor: Piotr

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l1sib5$m6s$1node2.news.atman.pl...
[...]

Sprawa jest prosta i dotyczy ochronny danych osobowych.
Nie jest istotne czy to jest ksero, skan, czy spisanie danych. Istotne jest jakie dane są przetwarzane.
Szczegóły znajdziecia na stronie GIODO. Po wpisaniu w wyszukiwarkę dowód osobisty znajdziecie odpowiednie wykładnie prawne w tym temacie.
Mówiąc, krótko podmiot żądający kompletu danych z dowodu (również wizerunek) musi podać podstawe prawną, że może przetwarzać wszystkie dane  w tym wizerunek, kolor oczu itd. Kserowanie dowodu to najczęściej wygodnictwo, bo nie chce się spisać niebędnych danych, najczęściej adres i ewentualnie PESEL.
Nie dajcie się i odmawiajacie lub żądajcie konkretnej podstawy prawnej.
Na dane z dowodu można wziąć kredyt. lub podrobić dowód.
Co do przesyłanie mailem to powszchenie wiadome jest ,że nawet Barak czyta twoje maile.Wobec tego trzeba szyfrować takie pliki.
Pzodr.

Data: 2013-09-24 20:27:43
Autor: A.L.
Kopia/ksero dowodu osobistego
On Tue, 24 Sep 2013 20:24:09 +0200, "Piotr" <antyspam@p0czta.tp.pl>
wrote:

[...]

Gdy tego zazadalem, "czolowa firma" zawolala ochroniarzy. Galeria
Arkadia, Warszawa

A.L.

Data: 2013-09-25 07:32:56
Autor: sqlwiel
wrote:

Sprawa jest prosta i dotyczy ochronny danych osobowych.
Nie jest istotne czy to jest ksero, skan, czy spisanie danych. Istotne jest
jakie dane sÂą przetwarzane.
Szczegó³y znajdziecia na stronie GIODO. Po wpisaniu w wyszukiwarkê dowód
osobisty znajdziecie odpowiednie wykÂładnie prawne w tym temacie.
Mówi¹c, krótko podmiot ¿¹daj¹cy kompletu danych z dowodu (równie¿ wizerunek)
musi podaĂŚ podstawe prawnÂą, Âże moÂże przetwarzaĂŚ wszystkie dane  w tym
wizerunek, kolor oczu itd. Kserowanie dowodu to najczĂŞÂściej wygodnictwo, bo
nie chce siĂŞ spisaĂŚ niebĂŞdnych danych, najczĂŞÂściej adres i ewentualnie
PESEL.
Nie dajcie siê i odmawiajacie lub ¿¹dajcie konkretnej podstawy prawnej.

Gdy tego zazadalem, "czolowa firma" zawolala ochroniarzy. Galeria
Arkadia, Warszawa

Dawaj nazwę tej firmy :) Będziemy omijać.
(może być oględnie, jeśli się boisz sokołowskiej ścieżki)

Jeśli tam jeszcze będziesz, to zapodaj im siódme prawo marketingowców: Zadowolony klient przyciąga 3 innych, niezadowolony zniechęca 30 potencjalnych. A w dobie internetu - 300 (no, z poprawką - patrz Sokołów i tatar - tutaj poszło w grube tysiące)

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-09-24 20:36:43
Autor: Jan
[...]
To może tę wiedzę należałoby upowszechnić.
W przypadku fotoradarów-suszarek też się wydawało, że nic się nie da zrobić,
a jednak. Wiem, że w tym wypadku nie ma bezpośredniego przełożenia na kasę,
na to trzeba wyobraźni, ale może warto. W końcu często słyszy się o kredytach
pobranych na fałszywe dowody osobiste.

Pozdrawiam
Jan

Data: 2013-09-25 07:55:56
Autor: Michal

Użytkownik "Piotr" <antyspam@p0czta.tp.pl> napisał w wiadomości news:5241d8c0$0$2216$65785112news.neostrada.pl...

Nie dajcie się i odmawiajacie lub żądajcie konkretnej podstawy prawnej.
Na dane z dowodu można wziąć kredyt. lub podrobić dowód.

I tu moim zdaniem leży sedno problemu. Nie powinno być tak, że sama znajomość takich czy innych danych osobowych do czegokolwiek uprawnia, czy kogokolwiek weryfikuje. Nie oszukujmy się, nie jest możliwe skuteczne "utajnienie" swoich danych. Figurują one w wielu ewidencjach, podajemy je wielu osobom. Jeśli nawet nie pozwolimy kopiować naszych dokumentów, to nie zapobiegniemy zapoznaniu się z zawartymi w nich danymi przez różne osoby. Trzeba więc moim zdaniem założyć, że nasze dane mogą być znane osobom trzecim. I w tym kontekście należy tępić te instytucje, które chcą wywodzić jakiekolwiek skutki z faktu, że ktoś zna jakiś PESEL, adres, czy datę urodzenia.
Pozdrawiam
Michał

Data: 2013-09-25 08:40:31
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-25 07:55, Michal pisze:
I tu moim zdaniem leży sedno problemu. Nie powinno być tak, że sama
znajomość takich czy innych danych osobowych do czegokolwiek uprawnia,

Bo to bzdura. Do wzięcia kredytu potrzebny jest podpis kredytobiorcy. Jeśli będą tylko dane, ale bez podpisu "osoby z dowodu", to żadnego kredytu ona nie zaciągnęła.

--
Liwiusz

Data: 2013-09-25 09:13:01
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2013-09-25 08:40, Liwiusz pisze:
[...]

Jednak często dowiadujesz się tego, że ktoś na Twoje dane wziął kredyt, jak komornik zajmować zacznie Twoją wypłatę, a odkręcanie wszystkiego trwa...

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2013-09-25 01:07:24
Autor: Kris
W dniu środa, 25 września 2013 09:13:01 UTC+2 użytkownik Tomasz Kaczanowski napisał:
Jednak często dowiadujesz się tego, że ktoś na Twoje dane wziął kredyt, jak komornik zajmować zacznie Twoją wypłatę, a odkręcanie wszystkiego trwa...
Z tym "często" to przesadziłes. Oczywiście bywaja takie sytuacje ale w skali kraju są to pojedyncze przypadki. A jesli doszło już w takim przypadku do egzekucji komorniczej to poprzedzone to było wezwaniami z instytucji finasowej, nakazem z sądu itp. Oszukana osoba miała sporo czasu i możliwości żeby się bronic.
a media takie przypadki nagłasniaja(i w sumie dobrze) ale nie wystepuje to jakos na masowa skalę.
Naprawdę mając kserokopie dowodu jakiejs osoby nier jest prostą sprawa uzyskac kredyt czy zaciągnąc jakies inne zobowiązanie. To własnie jest urban legend że mając ksero dowodu można łatwo zaciągnąc jakies zobowiazanie. Podejrzewam ze zaraz ktos wstawi jakies linki z netu że takie sytuacje sa możliwe ale nawet jeśli wystąpiły to sa to sporadyczne przypadki i po drodze musiała być nieuczciwość pracownika instytucji który udzielił kredyt nie widząc oryginału DO i spore zaniechjanie osoby na której dane zobowiązanie zaciągnięto że doszło aż do egzekucji komorniczej.

Data: 2013-09-25 10:25:05
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2013-09-25 10:07, Kris pisze:
[...]

Tylko, że te przychodziły na adres wirtualny, więc wracały (lub nie) jako nieodebrane, bo tam nikt odebrać nie mógł, bo nie mieszkał... Natomiast sama egzekucja wszczęta już z właściwym adresem.

a media takie przypadki nagłasniaja(i w sumie dobrze) ale nie wystepuje to jakos na masowa skalę.

Ta sprawa nie została nagłośniona przez media. Udało się tylko dlatego, że osoba ta w międzyczasie zmieniła nazwisko, co było powodem odmowy wszczęcia egzekucji przez zakład pracy i dało czas na działanie osobie, która się dowiedziała, że na jej stare dane ktoś wziął kredyt.

To własnie jest urban legend że mając ksero dowodu można łatwo zaciągnąc jakies zobowiazanie.

Nie tyle mając ksero dowodu, co dane z dowodu, a ksero dołącza się jako uwierzytelnienie do dokumentów, na jakiej podstawie udzielono kredytu.

[...]

Osoby której dotknie taka sytuacja jest to obojętne, czy jest to odosobniony przypadek czy nie.

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2013-09-25 10:27:25
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-25 10:25, Tomasz Kaczanowski pisze:
Osoby której dotknie taka sytuacja jest to obojętne, czy jest to
odosobniony przypadek czy nie.

A osobom tworzącym prawo powinny być obojętne odosobnione przypadki.

--
Liwiusz

Data: 2013-09-25 16:49:34
Autor: Krzysztof 45
[...]

Ksero dowodu osobistego powinno być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez notariusza. Taki dokument powinien być wymagany, a nie samo ksero.

A niektóre rachunki bankowe zakłada się na same dane z dowodu osobistego.

Data: 2013-09-25 11:20:45
Autor: Kris
W dniu środa, 25 września 2013 16:49:34 UTC+2 użytkownik Krzysztof 45 napisał:

Ksero dowodu osobistego powinno być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez notariusza. Taki dokument powinien być wymagany, a nie samo ksero.
A w czym jest "bezpieczniejsze" potwierdzone przez notariusza ksero od  nipotwierdzonego?

Data: 2013-09-25 21:56:23
Autor: Krzysztof 45
napisał:

[...]

W sytuacji w której ktoś dysponuje samym kserem dowodu w brew
właścicielowi takiego dowodu, a to ksero ma posłużyć do założenia lewego
rach. bankowego, bank powinien wymagać ksera potwierdzonego notarialnie.
Taki zabieg skomplikował by trochę życie oszustom. To się tez tyczy
zakupów w sklepach internetowych na raty.

Data: 2013-09-25 13:06:00
Autor: Kris
Kopia/ksero dowodu osobistego
W dniu środa, 25 września 2013 21:56:23 UTC+2 użytkownik Krzysztof 45 napisał:

W sytuacji w kt�rej kto� dysponuje samym kserem dowodu w brew

w�a�cicielowi takiego dowodu, a to ksero ma pos�u�y� do za�o�enia lewego

rach. bankowego, bank powinien wymagaďż˝ ksera potwierdzonego notarialnie.

Ale po co ma wymagać notarialnie potwierdzonego ksera skoro może sobie zrobić kopię dowodu.

Taki zabieg skomplikowa� by troch� �ycie oszustom..
A jeszcze bardziej uczciwym ludziom. Nie wyobrazam Sobie aby przed kazda wizytą w banku odwiedzać notariusza(i płacić za jego usługi)

Data: 2013-09-25 22:24:04
Autor: Krzysztof 45
W dniu 2013-09-25 22:06, Kris pisze:
notarialnie.

Ale po co ma wymagać notarialnie potwierdzonego ksera skoro może
sobie zrobić kopię dowodu.

Tak, jeżeli zakładasz rachunek odwiedzając bank osobiście.
Ale typu mBank i mu podobnym odwiedzać osobiście nie musisz by założyć
rachunek.

Taki zabieg skomplikowa� by troch� �ycie oszustom.
A jeszcze bardziej uczciwym ludziom. Nie wyobrazam Sobie aby przed
kazda wizytą w banku odwiedzać notariusza(i płacić za jego usługi)

Widzisz. Np po śmierci członka OFE środki które maja być przelane na
rachunek bankowy osoby uposażonej, OFE wymaga kser dokumentów miedzy
innymi dowodu osobistego osoby uposażonej potwierdzonego notarialnie. Na
samo ksero nic się nie załatwi.

Data: 2013-09-27 17:27:50
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 25 Sep 2013, Kris wrote:

A w czym jest "bezpieczniejsze" potwierdzone przez notariusza ksero od  nipotwierdzonego?

  Ma datę pewną ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-09-27 13:33:50
Autor: Kris
W dniu piątek, 27 września 2013 17:27:50 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
On Wed, 25 Sep 2013, Kris wrote:

> A w czym jest "bezpieczniejsze" potwierdzone przez notariusza ksero od  nipotwierdzonego?

  Ma datę pewną ;)

Ale wszelkie dane widoczne.
A co niektórzy tu twierdzą że jak ktoś ma dane zawarte w dowodzie to moze coś tam złego zrobić"danonodawcy"
A ja jako hipotetycznie nieuczciwy pracownik banku czy innego sklepu nie widze różnicy czy mam pesel gościa spisany ze zwykłego ksero czy potwierdzonego u notariusza.
A tak bez paranoi: same dane spisane z  kopi dowdu(nawet notarialnie potwierdzonego) nikomu na nic się nie zdadzą.

Data: 2013-09-28 06:44:54
Autor: sqlwiel
W dniu 2013-09-27 22:33, Kris pisze:

A tak bez paranoi: same dane spisane z  kopi dowdu(nawet notarialnie potwierdzonego) nikomu na nic się nie zdadzą.

Jesteś tego pewien, czy Ci się tak tylko wydaje, czy tak-tylko sobie pop...asz?
Bo jeśli jesteś pewien, to, jak już tu ktoś pisał, wrzuć fotokopię swojego dowodu na FB albo inne publiczne miejsce w necie.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-09-29 18:37:39
Autor: Leszek A.
Kopia/ksero dowodu osobistego
Myślę, że problem polega na tym, że banki ułatwiają sobie
życie wymagając minimum potwierdzenia identyfikacji klienta,
a gdy się zdarzy, że dane zostały skradzione, to problem ma
oszukany, a nie bank.
Słyszy się o tym, że do założenia konta, a nawet wzięcia
kredytu, wystarczą tylko dane z DO lub ewentualnie ksero
DO, które w przypadku załatwiania sprawy przez Internet
klient wysyła pocztą elektroniczną.
W  pierwszym rzędzie to bank powinien ponosić konsekwencje,
wtedy ich wymagania co do identyfikacji klienta od razu by się
zmieniły.

Bardzo podoba mi się pomysł by ci z Was, którzy tak są pewni,
że udostępnienie danych z dowodu niczym nie grozi, ogłosili je
w Internecie. Jakoś chętnych nie widać. Jak zwykle łatwiej się
gada.

Pozdrawiam  Leszek

Data: 2013-09-29 10:03:09
Autor: Kris
W dniu niedziela, 29 września 2013 18:37:39 UTC+2 użytkownik Leszek A. napisał:

[...]

Tak Sobie gadasz czy konkretnie podasz co grozi lub może jakiś link podasz że gdzieś dzięki kserokopi dowodu z banku ktoś został oszukany;)

Data: 2013-09-29 19:15:17
Autor: Shrek
On 2013-09-29 19:03, Kris wrote:

[...]

Gdybamy sobie. Wystawisz swój dowód?

Shrek.

Data: 2013-09-29 19:27:20
Autor: Leszek A.
[...]

Zanim kserokopia dowodu trafi do banku jest przekazywana przez kuriera
lub przesyłana pocztą elektroniczną. Nikt nie wie kto jeszcze mógł wejść
w jej posiadanie.
A poza tym, nie odwracaj kota ogonem. To nie ja prezentowałem tutaj
pewność siebie. Ja mam wyobraźnię i wiem, że pewnym nie można być.

Leszek

Data: 2013-09-29 10:43:59
Autor: Kris
W dniu niedziela, 29 września 2013 19:27:20 UTC+2 użytkownik Leszek A. napisał:

Zanim kserokopia dowodu trafi do banku jest przekazywana przez kuriera

Kurier z eguły nie ma wglądu w zawartość przesyłem. Tak samo jak listonosz.
lub przesyłana pocztą elektroniczną. Nikt nie wie kto jeszcze mógł wejść
w jej posiadanie.
Najczęściej ten komu ja przekazano/wysłano
A poza tym, nie odwracaj kota ogonem. To nie ja prezentowałem tutaj
pewność siebie. Ja mam wyobraźnię i wiem, że pewnym nie można być.

Pewnym to nie można być niczego tu zgoda.
Ale póki co jakoś masowo nie słychać o jakiś przekrętach zrobionych dzieki kserokopi dowodu
GIODO również nie ma chyba zastrzeżeń co do kopiowania dowodu osobistego przez strony umowy.

Data: 2013-09-29 19:55:44
Autor: Leszek A.
[...]

Nie musi być masowo, wystarczy, że się zdarza, a nie powinno.
I cóż z tego, że GIODO nie ma zastrzeżeń. Czy to pierwsza luka
w prawie w tym kraju?

Pozdrawiam  Leszek

Data: 2013-09-29 11:45:52
Autor: Kris
W dniu niedziela, 29 września 2013 19:55:44 UTC+2 użytkownik Leszek A. napisał:

Nie musi być masowo, wystarczy, że się zdarza, a nie powinno.
Czyli wynika z tego że ryzyko minimalne.
Podpisując jakąkolwiek umowę z bankiem czy operatorem telekom. np musisz podac swoje dane. NZ reguły chca kopie dowodu, ok zakładamy że nie dasz kopi dowodu a druga strona się na to zgodzi. Jednak Twoje dane i tak musza spisac.
A jak już zakąłdamy ze moga te dane wyciec gdzies tam w złym celu to bez różnicy czy są spisane na kartce czy są na kserokopi dowodu.
Paraoikom polecam nie ujawniac swoich danych(czyt. nie podpisywać żadnych umów itp)
I cóż z tego, że GIODO nie ma zastrzeżeń. Czy to pierwsza luka
w prawie w tym kraju?
Jakby to luka była to by już żli ludzie masowo to wykorzyustali A póki co do tej pory nie podałeś żadnego linka że ktoś dysponuyjący kopiami dowodu jakiś wałek zrobił.
Kopi dowodu bankowi nie dawać bo może nieuczciwy pracownik to wykorzystać, weksla więc też nie radze w banku podpisywac bo nieuczciwy pracownik może taki weksel wykorzystać w niecnym celu.

Data: 2013-09-29 21:06:40
Autor: Leszek A.
[...]
Nic nie pisałem o nieuczciwym pracowniku banku. Takie rzeczy są na ogół
łatwe do odkrycia i udowodnienia.
Chodziło mi o sytuację gdy ksero dowodu jest przekazywane przez kuriera,
który może zrobić kopie lub przesłane pocztą elektroniczną, o której
nieszczelności było ostatnio bardzo głośno. To jest jeszcze gorsze niż kurier,
bo końcu można dojść jaki kurier daną umowę dostarczył. Natomiast w przypadku
poczty elektronicznej potencjalnie może to zrobić każdy. Ale bankom jest
wygodnie załatwiać wszystko przez Internet.

Pozdrawiam   Leszek

Data: 2013-09-30 09:46:34
Autor: Gotfryd Smolik news
dOn Sun, 29 Sep 2013, Kris wrote:

Kopi dowodu bankowi nie dawać bo może nieuczciwy pracownik to wykorzystać,

  Do tego się nie wtykam ;)

weksla więc też nie radze w banku podpisywac bo

  Biorąc pod uwagę widziane w komentarzach opisy JAKIE weksle
banki podsuwają do podpisu, to rada wygląda całkiem rozsądnie ;)

nieuczciwy pracownik

  E tam.

może taki weksel wykorzystać w niecnym celu.

  No właśnie, ale nie pracownik, nie bank, lecz "windykator".
  Całkiem niedawno było iż bank ma BTE, równie "mocne" co weksel,
a weksle podsuwa bez "nie na zlecenie".

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-09-29 22:45:04
Autor: John Kołalsky
Kopia/ksero dowodu osobistego

Użytkownik "Kris" <kszysztofc@gmail.com>

Zanim kserokopia dowodu trafi do banku jest przekazywana przez kuriera

Kurier z eguły nie ma wglądu w zawartość przesyłem. Tak samo jak listonosz.
--
Ale, że w ogóle nie ma dostępu czy że nie odczuwa takiej potrzeby więc nie ma ?

Data: 2013-09-30 13:36:52
Autor: Leszek A.
Kopia/ksero dowodu osobistego
Zanim kserokopia dowodu trafi do banku jest przekazywana przez kuriera
Kurier z eguły nie ma wglądu w zawartość przesyłem. Tak samo jak
listonosz.
Jak nie wiesz, to nie pisz i nie wprowadzaj ludzi w błąd.
Przy podpisywaniu umowy np. z bankiem kurier musi mieć dostęp do zawartości,
bo przy nim podpisuje się dwa egzemplarze i jeden on zabiera z powrotem.
Nawet pokazuje palcem gdzie ma być tzw. czytelny podpis (polska paranoja),
a gdzie wystarczy parafka.
Tak samo przekazuje mu się kserokopię dowodu osobistego.

Leszek

Data: 2013-09-30 05:23:53
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 30 września 2013 13:36:52 UTC+2 użytkownik Leszek A. napisał:

> [...]

bo przy nim podpisuje się dwa egzemplarze i jeden on zabiera z powrotem..
I pakuje to w kopertę zakleja i odsyła do banku.
Jak dopilnujesz aby przy Tobie zakleił przesyłke to juz sen trochę spokojniejszy będziesz miał.
Pozatym kurier jest obowiązany porównac kopie z oryginałem.
A sprawa najwazniejsza- nawet jak kurier nieuczciwy wezmie kopie Twojego dowodu, i zaciągnie on czy jego wspólnik na jej podstawie jakies zobowiązanie(bardzo mało prawdopodobne) to jest to proste do odkrecenia dla oszukanej w ten sposób osoby.

Data: 2013-10-01 00:42:27
Autor: animka
W dniu 2013-09-30 14:23, Kris pisze:
[...]

Do kurierów (np. DPD) obsługujących banki trzeba mieć trochę zaufania. Oni powaznie traktują swoja pracę i zadania,

--
animka

Data: 2013-09-25 18:00:46
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-25 16:49, Krzysztof 45 pisze:
[...]

A po co wymagać xero notarialne, skoro klient przychodzi z oryginalnym dowodem?

--
Liwiusz

Data: 2013-09-25 18:05:58
Autor: Krzysztof 45
W dniu 2013-09-25 18:00, Liwiusz pisze:

A po co wymagać xero notarialne, skoro klient przychodzi z oryginalnym
dowodem?

Wprawdzie wiele lat temu zakładałem rachunek w mBanku, ale nie przypominam sobie bym okazywał im oryginalny dowód osobisty tylko jego ksero.

A to co czytam, teraz by założyć rachunek wystarczą tylko dane z dowodu osobistego.

Data: 2013-09-25 21:52:14
Autor: Shrek
On 2013-09-25 10:07, Kris wrote:

[...]

Powieś swoje ksero w necie;)

Shrek.

Data: 2013-09-25 13:07:42
Autor: Kris
Kopia/ksero dowodu osobistego
W dniu środa, 25 września 2013 21:52:14 UTC+2 użytkownik Shrek napisał:

Powieďż˝ swoje ksero w necie;)
Powiedz co konkretnego mógłbyś zrobić dysponując kopia mojego dowodu osobistego?

Data: 2013-09-26 20:34:51
Autor: Shrek
On 2013-09-25 22:07, Kris wrote:
W dniu środa, 25 września 2013 21:52:14 UTC+2 użytkownik Shrek napisał:

Powieďż˝ swoje ksero w necie;)
Powiedz co konkretnego mógłbyś zrobić dysponując kopia mojego dowodu osobistego?

Nie wiem, nic nie zamierzam zrobić. Po prostu jestem ciekawy czy jestaś tak pewny swego, że wystawisz;)

Shrek.

Data: 2013-09-25 09:14:43
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-25 09:13, Tomasz Kaczanowski pisze:
[...]

Zatem rozwiązaniem jest likwidacja bankowego tytułu egzekucyjnego, albo przynajmniej powiadamianie dłużnika o nadaniu klauzuli wykonalności na nim.

--
Liwiusz

Data: 2013-09-25 09:23:45
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2013-09-25 09:14, Liwiusz pisze:
[...]

Skuteczne powiadomienie. Niestety - o czym przekonała się jedna znajoma osoba - można listy wysyłać na wirtualne adresy, natomiast egzekwować z rzeczywistego...

--
Kaczus
http://kaczus.cba.pl

Data: 2013-09-25 09:25:12
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-25 09:23, Tomasz Kaczanowski pisze:
[...]

I to wszystko to są mankamenty procedury cywilnej, a nie błędy na etapie zawierania umowy o kredyt.

--
Liwiusz

Data: 2013-09-25 09:29:25
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2013-09-25 09:25, Liwiusz pisze:
[...]

Zgadza się, tylko, jeśli nie można wygrać z systemem, to ludzie starają sie maksymalnie zabezpieczyć, przed skutkami wadliwie działającego systemu.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2013-09-25 10:34:14
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-09-25, Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Skuteczne powiadomienie. Niestety - o czym przekonała się jedna znajoma osoba - można listy wysyłać na wirtualne adresy, natomiast egzekwować z rzeczywistego...

Myślę że pewnego rodzaju zabezpieczeniem może być samodzielne monitorowanie bazy BIKu.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-09-25 01:51:18
Autor: Kris
Kopia/ksero dowodu osobistego
W dniu środa, 25 września 2013 10:34:14 UTC+2 użytkownik Wojciech Bancer napisał:
My�l� �e pewnego rodzaju zabezpieczeniem mo�e by� samodzielne monitorowanie bazy BIKu.
Przy aktualnym wysypie instytucji parabnkowych(brak wpisów w BIK) taki monitoriing niewiele da.
Ale jakas metoda to jest tym bardziej że parabankowe instytucje udzielaja małych kwot.
W  sumie jednak  fajnie gdyby BIK zrobił elktroniczny dostęp(konto indywidualne) i kazdy zainteresowany mógłby tam w kazdej chwili wejść i zobaczyć swoje zobowiazania oraz z jakiej instytucji są/były zapytania.

Data: 2013-09-25 10:54:01
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-09-25, Kris <kszysztofc@gmail.com> wrote:

[...]

W  sumie jednak  fajnie gdyby BIK zrobił elktroniczny dostęp
(konto indywidualne) i kazdy zainteresowany mógłby tam w kazdej chwili wejść i zobaczyć swoje zobowiazania oraz z jakiej instytucji są/były zapytania.

Zrobił. Ja jestem na etapie weryfikacji moich danych, ale jak przejdzie
to się pewnie na pl.biznes.banki pochwalę co tam jest i jak to w subiektywnym odbiorze mi działa. :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-09-25 12:32:45
Autor: Liwiusz
On 2013-09-25, Kris <kszysztofc@gmail.com> wrote:

[...]

[...]

Działa tak samo jak wersja papierowa, tylko "od razu" i w pdfie. Nadal za darmo raz na pół roku.

--
Liwiusz

Data: 2013-09-25 11:48:05
Autor: sqlwiel
W dniu 2013-09-25 10:51, Kris pisze:
[...]

BIK jest firmą komercyjną, która ma dobrze zrobić sobie (jej właścicielom), a nie Tobie ("durny kliencie").

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-09-25 02:56:00
Autor: Kris
W dniu środa, 25 września 2013 11:48:05 UTC+2 użytkownik sqlwiel napisał:
BIK jest firmą komercyjną, która ma dobrze zrobić sobie (jej właścicielom), a nie Tobie ("durny kliencie").
Póki co korzystałem z ich usług nie płacąc im grosza.
Ok sprostowanie- własnie wysłałem im 1zł(przelew weryfikacyjny) gdyz Wojtek podpowiedział że mozna u nich juz konto online założyć więc skorzystałem z tej opcji.

Data: 2013-09-25 12:34:00
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-09-25 11:48, sqlwiel pisze:
BIK jest firmą komercyjną, która ma dobrze zrobić sobie (jej
właścicielom), a nie Tobie ("durny kliencie").

A jaką ma być firmą? Chcesz sprawdzić, czy masz długi w bankach komercyjnych, to korzystasz z usługi firmy komercyjnej.

--
Liwiusz

Data: 2013-09-25 15:00:11
Autor: animka
[...]

Przy aktualnym wysypie instytucji parabnkowych(brak wpisĂłw w BIK) taki monitoriing niewiele da.
Ale jakas metoda to jest tym bardziej że parabankowe instytucje udzielaja małych kwot.
W  sumie jednak  fajnie gdyby BIK zrobił elktroniczny dostęp(konto indywidualne) i kazdy zainteresowany mĂłgłby tam w kazdej chwili wejść i zobaczyć swoje zobowiazania oraz z jakiej instytucji są/były zapytania.

Jest coś takiego tylko trzeba zapłacić.
Darmowy jest raz na pół roku. Możesz pobrać na swój dysk.

--
animka

Data: 2013-09-25 10:50:14
Autor: Tomasz Kaczanowski
On 2013-09-25, Tomasz Kaczanowski<kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>  wrote:

[...]

[...]

Ale znowu jest to od tyłka strony. Podstawą powinno być dostarczenie osobie zainteresowanej informacji na właściwy adres. Skoro potrafi się namierzyć osobę przy egzekucji, to tak samo można ją namierzyć przy wysyłaniu powiadomienia. Jeśli nie dostarczy się na ten adres i adresy będą różne przy egzekucji/wysyłaniu dokumentów o wszczęciu postępowania, wszystko powinno biec od początku. Bo to oznacza, że ktoś nie dochował staranności, skoro informacja szła na adres inny.

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2013-09-25 10:57:23
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-09-25, Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Też jestem tego zdania. Moim zdaniem sąd powinien musieć dotrzeć do adresata
z taką samą skutecznością co komornik, zwłaszcza że ma wgląd w oficjalne rejestry
i ma możliwości sprawdzenia tegoż.

No ale to wymaga zmiany prawa. Mój pomysł jest czymś co można zrobić
w obecnym stanie prawnym.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-09-25 16:12:49
Autor: Krzysztof 45
[...]

Komornik LOL

To wyjątkowo rażąca niesprawiedliwość. Leszek Antoniak (48 l.) z
Krasnegostawu (woj. lubelskie) w świetle prawa stracił swoją własność.
Przez pomyłkę komornik zlicytował ojcowiznę mężczyzny. Atrakcyjna
działka została sprzedana za niewielkie pieniądze na licytacji. Dopiero
wtedy okazało się, że doszło do ewidentnej pomyłki. Komornik powinien
zająć się innym Leszkiem Antoniakiem i jego ziemią. Ale niestety sprawy
odkręcić już nie można. Pokrzywdzony dostał niewielkie odszkodowanie i
wymiar sprawiedliwości uważa, że sprawa jest załatwiona. Komorniczka,
która popełniła tę fatalną gafę nawet nie dostała upomnienia

http://www.fakt.pl/Komornik-zabral-mu-ojcowizne,artykuly,228422,1.html

Marzena Walewska spod Poznania nie ma niespłaconych długów, ale komornik
zajął jej konto i zablokował wypłatę pensji, bo wziął ją za inną Marzeną
Walewską - mieszkankę Poznania. Rozwiązanie tej zagadki zajęło
domniemanej dłużniczce pięć minut. Dlaczego nie poradzili sobie z nią
wierzyciel i komornik?

http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36037,14504873,Komornik_pomylil_dluznikow__Byle_nazwisko_sie_zgadzalo.html

itd, itd, itd...

Data: 2013-09-25 16:27:54
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-09-25, Krzysztof 45 <"mekar[wytnijto]"@vp.pl> wrote:

[...]

Komornik LOL

[...]

itd, itd, itd...

Tak, komornik. W skali kraju ile masz takich przypadków?
To są oczywiste błędy, ale nadal błędy i raczej nie stanowią nawet procenta
przypadków (sądzę, że w skali kraju to są naprawdę pojedyncze przypadki,
tylko głośne medialnie).

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-09-25 11:24:58
Autor: Kris
W dniu środa, 25 września 2013 16:27:54 UTC+2 użytkownik Wojciech Bancer napisał:

To są oczywiste błędy, ale nadal błędy i raczej nie stanowią nawet procenta

przypadków (sądzę, że w skali kraju to są naprawdę pojedyncze przypadki,

tylko głośne medialnie).
Myślę że to nawet nie procent a promil prcenta w stosunku do ilości egzekucji które komornicy prowadzą. Coniektóre kancelarie mają "przemiał" kilku tysięcy egzekucji miesiecznie

Data: 2013-09-25 16:46:27
Autor: Krzysztof 45
On 2013-09-25, Krzysztof 45 <"mekar[wytnijto]"@vp.pl> wrote:

[...]

Komornik LOL

[...]

[...]

Tak. Tylko przecież nie każdy lata do gazety z takim wałkiem.

Data: 2013-09-26 09:03:06
Autor: Tomasz Kaczanowski
On 2013-09-25, Krzysztof 45<"mekar[wytnijto]"@vp.pl>  wrote:

[...]

Komornik LOL

[...]

[...]

Gdyby był obowiązek dostarczenia informacji o postępowaniu osobie, to nie doszłoby do zajęcia konta, czy sprzedaży, bo osoba, wzięta omyłkowo za inną miała by czas na przekazanie informacji o pomyłce.

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2013-09-26 01:11:22
Autor: Kris
W dniu środa, 25 września 2013 16:12:49 UTC+2 użytkownik Krzysztof 45 napisał:
http://www.fakt.pl/Komornik-zabral-mu-ojcowizne,artykuly,228422,1.html
itd, itd, itd...
Powiem tak:
Brałem udział w kilkudziesięciu juz chyba licytacjach komorniczych, kupiłem z licytacji dwie nieruchomości i trochę ruchomości i w takie coś nie bardzo wierzę.
Dziennikarzyna nie napisał pewnie wszystkiego nie znamy wersji drugiej strony.
Zanim dojdzie do licytacji to jest procedura sądowa, oszacowanie wartości itp.
Już wtedy taka osoba której komornmik łazi po jej terenie ma możliwość reakcji. To nie jest tak że nagle z nienacka przyłazi komornik straje w progu i robi licytację nieruchomości.,
Jeśli jednak faktycznie było jak fakt pisze to takie przypaki przy kilku milionach egzekucji rocznie to naprawdę wyjątki.
Równiez pisanie o sprzedaży za ułamek wartości to urban legend.
Czasami na licytacjach uzyskane ceny sa zblizone do rynkowychj lub wyższe..
Pamiętam jak jakies pól roku temu stary model tv plazmowego(komornik przed licytacją nawet go nie właczył żeby sprawdzić czy działa)50cali poszedł na licytacji za 1800zł a w sklepie można było kupic nówke za 2000zł.
To samo laptopy- czasami łapie się za glowę jak widze do jakiej ceny ludzie licytują niesprawfdzony najczęsciej sprzęt. Ale nie mój cyrk nie moje małpy.
Oczywiście można trafić sprzet w przyzwoitej cenie ale nie za przyslowiowa złotówke. Z nieruchomościami bywa bardzo podobnie na pierwszej licytacji cena jest 3/4 sumy oszacowania więc o sprzedaży za ułamek wartości raczej mówić trudno.

Data: 2013-09-26 17:22:20
Autor: Krzysztof 45
45 napisał:
http://www.fakt.pl/Komornik-zabral-mu-ojcowizne,artykuly,228422,1.html
itd, itd, itd...

Równiez pisanie o sprzedaży za ułamek wartości to urban legend.

Ciągnik został sprzedany za 15 tys. złotych, podczas gdy rzeczoznawca
wycenił jego wartość na niemal 100 tys. złotych.

http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/komornik-ustawial-licytacje-przed-dziennikarzami-schowal-sie-w-toalecie,357472.html

Ile takich licytacji wykonał, on jemu podobni sk.......y które nie
wyszły na "światło dzienne"?

Data: 2013-09-25 23:35:51
Autor: Diabeł
Użytkownik "Jan" <Jan@uary.com> napisał w wiadomości news:5241b15c$0$2219$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W dawnym Lukasie a obecnie credit agricole nie mozna zalozyc rachunku bankowego w prosty sposob. Trzeba dac sobie skserowac dowod osobisty. Nie mozna nic na kserokopii kreslic.

Chuj wie, co sie dzieje pozniej z taka kserokopia. Niestety, na stronach GIODO jest informacja, ze banki maja prawo kserowac ;(

Ja w wiekszosci przypadkow odmawiam wyrazenia zgody na ksero, wobec czego nie moge z pewnych uslug skorzystac - ale pierdole to; nie musze miec komorki na abobament itp. Wole spokoj.

Jak juz musze dac sobie skserowac dokument tozsamosci to daje paszport. Podoba sie? ok. Nie? Wypierdalac.

Szczytem chamstwa jest wykonywanie 5 kserokopii dowodu przy kliencie.

W wiekszosc przypadkow na pytanie, dlaczego mam dac sobie skserowac dowod ludzie nie znaja odpowiedzi albo pierdola, ze maja takie procedury. Jak zadam podania podstawy prawnej tego wymogu to oczywiscie nic nie wiedza.

:-)

Siema! Pozdro!

Kopia/ksero dowodu osobistego