Kopia starego dysku twardego

Data: 2013-02-09 19:06:09
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego
Mam taki dysk
http://img18.imageshack.us/img18/5250/dyskd.jpg
Jest to dysk z komputera sterującego maszyną.
Dysk chyba ma się ku końcowi. Zaczął wydawać dziwne dźwięki i kilka razy przy włączaniu komputera pojawiał się błąd disk fail 80.

Koputer to jakiś 486 33 MHz.
Nie mogę odnaleźć nazwy płyty głównej.
http://img849.imageshack.us/img849/7870/plytac.jpg

Dysk wpięty jest do kontrolera na krcie ISA.

Próbowałem podłączyć dysk pod przejściówkę na USB. Ale nie działa.
Podłączony do współczesnego komputera podczas startu pojawia się komunikat coś o firmware, że nieodpowiednie.

Jest szansa zrobieia kopi dysku, tak aby po podłączeniu do starej płyty wszystko ruszyło?
Bo chyba problem jest tylko podłączenie do koputera i kupienie dysku, który będzie współpracował z tym starym koputerem.

Tam jest DOS.

I jeszcze jedno pytanie. Wyjąłem procesor z podstawki. Ale nie wiem w jakiej pozycji go włożyć. Bo pasuje w każdej co 90*.

Robert

Data: 2013-02-09 19:45:42
Autor: Tomasz Tybusz
W dniu 2013-02-09 19:06, Robert Wańkowski pisze:
[...]

Jest karta sieciowa w starym kompie??
Odpal Norton Ghost w wersji dosowej i zrób backup po sieci na inny komputer. Robiłem coś takiego

Data: 2013-02-09 20:02:11
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"Tomasz Tybusz"
Jest karta sieciowa w starym kompie??
Nie ma. Teoretycznie można (kupić) włożyć. Ale zainstalowanie sterownika to już wyzwanie.

Odpal Norton Ghost w wersji dosowej i zrób backup po sieci na inny komputer. Robiłem coś takiego
To jest jakiś punkt zaczepienia.

Robert

Data: 2013-02-09 20:11:05
Autor: Grzexs
Kopia starego dysku twardego
I jeszcze jedno pytanie. Wyjąłem procesor z podstawki. Ale nie wiem w
jakiej
pozycji go włożyć. Bo pasuje w każdej co 90*.

Popatrz uważnie na podstawkę - wewn. "okrąg" dziurek - tam jest jedna dziurka więcej w jednym kącie (najbliżej układu SOYO), prawdopodobnie to "początek". W procku powinno też być jakieś zaznaczenie, ścięty róg, wyciśnięta kropka, narysowana jedynka, nie pamiętam już.

--
Grzexs

Data: 2013-02-09 19:46:47
Autor: RadoslawF
Dnia 2013-02-09 19:06, Użytkownik Robert Wańkowski napisał:

[...]

To dysk ATA o pojemności 130MB, tak na oko z 1992 roku.
Zabytek ale dane powinny się dać przekopiować bez problemu.

I jeszcze jedno pytanie. Wyjąłem procesor z podstawki. Ale nie wiem w jakiej pozycji go włożyć. Bo pasuje w każdej co 90*.

Nie wyjmować bez przyczyny.  :-)
Nie było tam jakiegoś kluczowania lub przynajmniej ściętego
narożnika ?

Pozdrawiam

Data: 2013-02-09 20:05:52
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl>
Zabytek ale dane powinny się dać przekopiować bez problemu.
Ale jak? Po podłączeniu do komputera bios nie widzi, skan IDE trwa i trwa a na koniec, że firmware nie takie.
Nie wyjmować bez przyczyny.  :-)
Byłem ciekaw co to za zabytek.
Nie było tam jakiegoś kluczowania lub przynajmniej ściętego
narożnika ?
Na procesorze znalazłem wyróżnioną nogę.
Ale na podstawce jeszcze nie.

Robert

Data: 2013-02-09 20:09:30
Autor: BartekK
W dniu 2013-02-09 20:05, Robert Wańkowski pisze:

"RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl>
Zabytek ale dane powinny się dać przekopiować bez problemu.
Ale jak? Po podłączeniu do komputera bios nie widzi, skan IDE trwa i
trwa a na koniec, Ĺźe firmware nie takie.
Nie wyjmować bez przyczyny.  :-)
Byłem ciekaw co to za zabytek.
Nie było tam jakiegoś kluczowania lub przynajmniej ściętego
naroĹźnika ?
Na procesorze znalazłem wyróżnioną nogę.
Ale na podstawce jeszcze nie.
Masz białą strzałkę na płycie obok podstawki, a w podstawce zauważ że (od wewnątrz) w tym rogu jest o 1 dziurkę więcej, jako oznacznik nr 1 - czyli kropka (wyróżniona noga) cpu idzie "koło wajchy".

Data: 2013-02-09 20:35:42
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"BartekK" <sibi@drut.org>
Masz białą strzałkę na płycie obok podstawki, a w podstawce zauważ że (od wewnątrz) w tym rogu jest o 1 dziurkę więcej, jako oznacznik nr 1 - czyli kropka (wyróżniona noga) cpu idzie "koło wajchy".
Sprawa procesora załatwiona.
Dziękuję wszystkim.
Pozostaje dysk.

Robert

Data: 2013-02-09 20:06:44
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego
Data: 2013-02-09 20:14:37
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
Koputer to jakiś 486 33 MHz.
Nie mogę odnaleźć nazwy płyty głównej.
http://img849.imageshack.us/img849/7870/plytac.jpg

Masz jak byk - firma SOYO, model 025p2. ;)
Tylko co Ci to da, bo zdaje się firma już nie istnieje.

[...]

Zakładam, że poprawnie ustawione zworki na dysku w tryb Master w przypadku tej przejściówki.
Jeżeli to nie pomaga, to spróbuj podpiąć i do tego kompa inny leciwy dysk ale sprawny i jak za którymś razem zaskoczy to wszystko przewalić na.
Albo znajdź inny leciwy komputer i w ten sam sposób kombinuj, jeżeli dysk nie padł całkiem, to jest jeszcze szansa, że coś go w końcu odczyta.

I jeszcze jedno pytanie. Wyjąłem procesor z podstawki. Ale nie wiem w jakiej
pozycji go włożyć. Bo pasuje w każdej co 90*.

Jeden z narożników procesora powinien być ścięty, on powinien znajdować się w narożniku przy dźwigience dociskającej styki.

Pod linkiem masz zdjęcia.
http://articulo.mercadolibre.com.ar/MLA-151977404-mother-soyo-micro-am486-dx4-memo-placas-func-ok-_JM

Data: 2013-02-09 20:48:00
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"nadir" <none@hell.org>
Masz jak byk - firma SOYO, model 025p2. ;)
Tylko co Ci to da, bo zdaje się firma już nie istnieje.

Widziałęm tą naklejkę z 025P2, ale nie pomyślałem, że taki krótki symbol PG. Teraz to ciąg wielu znaków.

[...]

Jeszcze raz sprawdziłem. Przestawiłem z MASTER na STAND ALONE i to samo. Czyli nic.
Dysk się rozpędza, ale po wetknięciu wtyczki USB momentalnie cichnie.

[...]

Do tego mojego tylko jeden HDD mogę podłaczyć. Kontroler na taśmie ma tylko jedną wtyczkę/gniazdo.
Pozostaje inny komputer z dwoma gnizadami HDD.

Robert

Data: 2013-02-09 20:54:48
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
Do tego mojego tylko jeden HDD mogę podłaczyć. Kontroler na taśmie ma
tylko jedną wtyczkę/gniazdo.
To zmień taśmę na taką z dwoma wtyczkami.
Jak myślisz po co w tym dysku ustawia się tryby Master/Slave?

Pozostaje inny komputer z dwoma gnizadami HDD.
Potrzebujesz czegoś takiego:
http://alejka.pl/tasma-ide-40-pinowa.html
Nie koniecznie musisz u nich kupować wystarczy "pożyczyć" z innego kompa?

Data: 2013-02-09 21:02:27
Autor: Robert Wańkowski
[...]

Myślałem, że kontroler może obsłużyć tylko jeden HDD.
Widocznie błędnie.
Taśmę mam. Tak na marginesie dlaczego nazywa się 40 pinowa? Tam pinów jest 39 :-)

Robert

Data: 2013-02-09 21:19:44
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
Taśmę mam. Tak na marginesie dlaczego nazywa się 40 pinowa? Tam pinów
jest 39 :-)
Na wtyku i gnieździe masz 2x20 pinów, a że nie wszystkie są wykorzystywane to jest jak jest.
Ten rodzaj złącza był/jest wykorzystywany nie tylko w dyskach i czasem wszystkie 40 pinów jest obsadzone.
Akurat w dyskach w pewnym momencie wywalono jeden niepotrzebny pin a we wtyczce to miejsce było zaślepione żeby przy podłączeniu nie obrócić wtyku o 180 stopni.

Data: 2013-02-10 02:37:58
Autor: Kamil
Kopia starego dysku twardego
Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał:

Taśmę mam. Tak na marginesie dlaczego nazywa się 40 pinowa? Tam pinów jest
39 :-)

Jeden jest "ślepy" dla uniknięcia pomyłki. I nie pinowa, a żyłowa :) Jeśli
dasz 80 żyłową to nic złego się nie stanie.

Pzdr

Data: 2013-02-09 20:55:56
Autor: RadoslawF
Dnia 2013-02-09 20:48, Użytkownik Robert Wańkowski napisał:

[...]

Podepnij pod prawdziwy kontroler a nie przelotki skonstruowane
dwadzieścia lat później.

Pozdrawiam

Data: 2013-02-09 21:06:29
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl>
Podepnij pod prawdziwy kontroler a nie przelotki skonstruowane
dwadzieścia lat później.
Pisałem, że podpinałem pod kontroler na współczesnej płycie (jakiś Gigabayt)
Nie działał HDD. Coś o firmware było napisane.
Ale spróbuję na inny komp.

Robert

Data: 2013-02-09 21:25:49
Autor: RadoslawF
Dnia 2013-02-09 21:06, Użytkownik Robert Wańkowski napisał:

[...]

Komputer nie ma wystartować z tego dysku, ma go tylko zobaczyć.

Pozdrawiam

Data: 2013-02-09 21:29:54
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl>
Komputer nie ma wystartować z tego dysku, ma go tylko zobaczyć.
Zgadza się. Ten napis o firmware pojawia się przed bootowaniem.
Następnie uruchamia się system z dyskiem XP.
Po uruchomieniu się XP nie widać tego zabytku.

Robert

Data: 2013-02-09 21:39:20
Autor: RadoslawF
Dnia 2013-02-09 21:29, Użytkownik Robert Wańkowski napisał:

Komputer nie ma wystartować z tego dysku, ma go tylko zobaczyć.
Zgadza się. Ten napis o firmware pojawia się przed bootowaniem.
Następnie uruchamia się system z dyskiem XP.
Po uruchomieniu się XP nie widać tego zabytku.

BIOS widzi ten dysk ?
Jeśli tak to programy do partycjonowania widzą dysk i partycje ?

Pozdrawiam

Data: 2013-02-09 21:48:21
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl>
BIOS widzi ten dysk ?
Nie widzi.

Robert

Data: 2013-02-09 22:29:32
Autor: RadoslawF
Kopia starego dysku twardego
Dnia 2013-02-09 21:48, Użytkownik Robert Wańkowski napisał:

BIOS widzi ten dysk ?
Nie widzi.

Widać nowe kontrolery nie są kompatybilne ze starymi.
Szukaj starego komputera.

Pozdrawiam

Data: 2013-02-09 22:39:34
Autor: JoteR
"RadoslawF" napisał:

BIOS widzi ten dysk ?

Nie widzi.

Widać nowe kontrolery nie są kompatybilne ze starymi.
Szukaj starego komputera.

Adyć już ma stary komputer ;->
Pytanie, czy znajdzie do niego dysk...

JoteR

Data: 2013-02-09 22:57:57
Autor: RadoslawF
Dnia 2013-02-09 22:39, Użytkownik JoteR napisał:
"RadoslawF" napisał:

[...]

Można i z tej strony.
Sugerował bym przelotkę IDE-CF i jakąś małą kartę.

Pozdrawiam

Data: 2013-02-09 20:53:51
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"nadir" <none@hell.org>
Zakładam, że poprawnie ustawione zworki na dysku w tryb Master w przypadku tej przejściówki.
Co do przejściówki to taka:
http://www.cyberguys.com/product-details/?productid=35539

Robert

Data: 2013-02-09 20:57:31
Autor: nadir
[...]

Spróbuj jeszcze inny adapter, mam taki sam jak wyżej i też niektórych dysków nie widzi, mimo że są na 100% sprawne.

Data: 2013-02-09 20:23:05
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
Jeszcze jedno, masz w tym zabytku kontroler dyskietek?
Jeżeli tak, to spróbuj wystartować z dyskietki i na dyskietki przekopiować to co Cię interesuje, jak tam działa DOS to może na kilku dyskietkach się zmieścisz po skompresowaniu plików.

Data: 2013-02-09 20:52:10
Autor: Robert Wańkowski
[...]

Jest FDD. Z wyglądu 2.44.
Ja chcę zrobić kopię dysku. Aby zamienić umierający dysk na sprawny.
Czyli cały DOS, sterowniki, program sterujący maszyną, pliki z programi do maszyny.

Robert

Data: 2013-02-09 21:19:38
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

Kontroler jest taki.
http://www.elhvb.com/iocard/tdnservices/pt604a.pdf
Czyli można dwa HDD?

Robert

Data: 2013-02-09 21:29:47
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
Kontroler jest taki.
http://www.elhvb.com/iocard/tdnservices/pt604a.pdf
Czyli można dwa HDD?

W/g tego pdfa - tak.

Data: 2013-02-09 22:08:17
Autor: JoteR

"Robert Wańkowski" napisał:

spróbuj wystartować z dyskietki i na dyskietki przekopiować to co Cię interesuje, jak tam działa DOS to może na kilku dyskietkach
się zmieścisz po skompresowaniu plików.

Jest FDD. Z wyglądu 2.44.

Raczej 1,44 ;->

Ja chcę zrobić kopię dysku. Aby zamienić umierający dysk na sprawny.
Czyli cały DOS, sterowniki, program sterujący maszyną, pliki z programi
do maszyny.

Ile to może zajmować? 2, 3 dyskietki? Tym bardziej, że na pewno istnieje gdzieś backup w takiej czy innej postaci, jeśli rzeczywiście jest to maszyna produkcyjna.
A pytanie podstawowe: czy masz już ten zastępczy dysk i czy jest on w miarę poprawnie obsługiwany przez ten kontroler? W sensie czy BIOS raportuje jakąś akceptowalną pojemność (w zamierzchłych czasach były jakieś limity typu 2 GiB czy nawet 512 MiB, więc wkładając jakiś nowszy dysk należy się liczyć z tym, że tylko jego fragment będzie "widoczny", czasami trzeba było założyć zworkę "limit capacity" a tego nowsze dyski nie mają), czy da się mu założyć partycję i ją sformatować oraz uczynić aktywną, czy po wykonaniu sys X: komputer się zabootuje, czy nowy dysk pociągnie na taśmie 40-żyłowej, czy może trzeba skombinować 80-żyłową.

JoteR

Data: 2013-02-09 22:57:35
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"JoteR" <joter@pf.pl>
Jest FDD. Z wyglądu 2.44.

Raczej 1,44 ;->
Tak :-)

Ja chcę zrobić kopię dysku. Aby zamienić umierający dysk na sprawny.
Czyli cały DOS, sterowniki, program sterujący maszyną, pliki z programi
do maszyny.

Ile to może zajmować? 2, 3 dyskietki?
Zajęte jest 10 MB. System to połowa. Niepotrzebne pliki z progamami na mszynę (Gkody)

Znalazłem w domu komputer, który przyjął ten dysk. I wcale nie jakiś zabytek.
Teraz myślę kupić jakiś dysk około 100 MB. Identycznego jak mój na Allegro nie widzę.
Teraz tylko potrzebny program do zrobienia kopii/obrazu.
Możecie coś polecić? Abym to ogarnął, bo zbyt biegły w tym nie jestem.

Robert

Data: 2013-02-09 23:28:03
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
Znalazłem w domu komputer, który przyjął ten dysk. I wcale nie jakiś
zabytek.

Co to za maszyna, że tylko zabytek ją obsłuży.
Nie może toto działać pod XP w okienku? Rozwiązało by to problemy sprzętowe w mig.

Teraz myślę kupić jakiś dysk około 100 MB. Identycznego jak mój na
Allegro nie widzę.

Bo to pod konserwatora zabytków podlega. ;)

Teraz tylko potrzebny program do zrobienia kopii/obrazu.
Możecie coś polecić? Abym to ogarnął, bo zbyt biegły w tym nie jestem.

Generalnie to pod DOSem nie ma jakiś specjalnych wymogów robienia obrazów.
Możesz przejść normalną ścieżkę instalacji DOSa.
1. Tworzysz partycję nie większą niż 2GB.
2. Instalujesz system.
3. Kopiujesz wszystko.
i powinno działać.

A jeżeli chcesz robić to z obrazu to jakiś starszawy Norton Ghost.

Data: 2013-02-09 23:59:40
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"nadir" <none@hell.org>
Co to za maszyna, że tylko zabytek ją obsłuży.
http://img210.imageshack.us/img210/885/widokp1.jpg
Nie może toto działać pod XP w okienku? Rozwiązało by to problemy sprzętowe w mig.
Karta sterująca sterownikami silników krokowych i pneumatyką, krańcówkami itd jest ISA. Program jest pod DOS-em.
Docelowo i tak zmienię sterowanie na okienkowe. Potrzebuję tylko teraz doraźnego rozwiązania.

[...]

A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.

Robert

Data: 2013-02-10 01:27:24
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.

W DOSie nie ma z tym takich ceregieli jak w Windowsach, kopiujesz całe katalogi z miejsca na miejsce i działa, tak na 99,99 procent.
Z tym 0,01% miałem osobiście do czynienia i podmiana sprzętu nie powiodła się, ale to było dawno, jeszcze w poprzednim tysiącleciu.

Data: 2013-02-10 11:08:25
Autor: BartekK
W dniu 2013-02-09 23:59, Robert Wańkowski pisze:
A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.
Na 99% nie ma Ĺźadnych sterownikĂłw.  Jeśli jest tam jakiś tryb graficzny a nie tekstowy - to przez sterowanie rejestrami "vesa" karta graficzna jest obsługiwana "w locie" przez sam program, a nie system dos, co jest standardowe i pĂłjdzie na dowolnej karcie zgodnej z vga.
Jeśli chodzi o kartę I/O to również cała logika jej sterowaniem (zwłaszcza na ISA) jest zaszyta w programie, dos nie pośredniczy w komunikacji. Po prostu program zapisuje/odczytuje dane z niskich adresów I/O typu 0x387h, i tyle sterowania. Właśnie dlatego jest dos, by nic nie pośredniczyło w przekazywaniu danych, i niczego nie spieprzyło ;) Pod XP już trzeba kombinować z uzyskaniem przez program wprost dostępu do adresów niskich i portów sprzętowych.

Data: 2013-02-10 22:59:52
Autor: Kamil
Użytkownik "BartekK" napisał:

> A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.
Na 99% nie ma Ĺźadnych sterownikĂłw.  Jeśli jest tam jakiś tryb graficzny
a nie tekstowy

Czy mógłbyś naciskać Enter po cytacie? Teraz to nieczytelny mish mash.

Pzdr

Data: 2013-02-10 12:15:44
Autor: Irokez
Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan@wp.pl> napisał w wiadomości news:5116d4dd$0$1217$65785112news.neostrada.pl...
"nadir" <none@hell.org>
Nie może toto działać pod XP w okienku? Rozwiązało by to problemy sprzętowe w mig.
Karta sterująca sterownikami silników krokowych i pneumatyką, krańcówkami itd jest ISA. Program jest pod DOS-em.

Jak maszyna to może w Rack 19 cali komputer wsadzić?
Mam też maszynki gdzie właśnie jest program pod DOS, karta pomiarowa ISA (prądy, sterowanie we/wy cyfrowe).
Jest sobie rack, siedzi sobie tam takie backplane
http://mediaserver.voxtechnologies.com/FileCache/VTC1763184-10.pdf
do tego karta z PC'tem
http://mediaserver.voxtechnologies.com/FileCache/IOWA-GX-R1-1763686481.pdf
i jest współczesny komputer z ISA, typowa przemysłówka
Nie ma problemu z dyskami, na USB 2.0 w DOS są sterowniki, itp, itd.

Moszesz też poszukać backplane i karty PCI-ISA
http://iei.industrialpartner.com/single-board-computers/half-size/

Masz wtedy i stare ISA i nowe PCI

Docelowo i tak zmienię sterowanie na okienkowe. Potrzebuję tylko teraz doraźnego rozwiązania.

Jak okienka nie będą robiły problemu z kartą ISA i softem, ewentualnie soft piszesz sam, to czemu nie.

--
Irokez

Data: 2013-02-10 12:59:09
Autor: maX
[...]

Nawet gdyby to był Windows a nie Dos to nadal byłoby to możliwe. Ponieważ zmieniany jest tylko dysk, a cała reszta sprzętu pozostaje bez zmian to problem sprowadza się do popularnej (również na tej grupie) kwestii pt. "Kupiłem nowy dysk, jak przenieść Windows ze starego dysku bez reinstalacji". Windows 3.1 chyba wogóle nie rozpoznawał dysku na którym był instalowany, więc jego przeniesienie wygląda tak samo jak w Dosie. Windows 95 / 98 juz dysk rozpoznawał, ale był dość tolerancyjny przy przenoszeniu z dysku na dysk. Dopiero Windows NT / XP / Vista / 7 były bardziej "narowiste" w takich sytuacjach.
A co do przyszłej migracji na Windows - można rozpatrzyć czy zamiast na któreś z nowszych okienek nie przenieść się na "starego" Win95 lub 98. Na Windowsach od NT / XP wzwyż są problemy ze starymi programami dosowymi, na Win 95 / 98 te problemy są już znacznie mniejsze (bo to defacto takie mocno rozbudowane nakładki na Dosa). W przypadku Win 95 możnaby nawet zostawić aktualny komputer (bo on wymagał 386, a więc na 486 ruszy). Choć oczywiście można też zainstalować oba systemy (XP i Dos) obok siebie, nawet na tej samej partycji.

Data: 2013-02-10 14:10:56
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"maX" <averwywal@interia.pl>
A co do przyszłej migracji na Windows - można rozpatrzyć czy zamiast na któreś z nowszych okienek nie przenieść się na "starego" Win95 lub 98.
Przyszła migracja powiązana będzie z nowym (windowsowym) programem sterującym.
Tak więc DOS nie będzie potrzebny.

Robert

Data: 2013-02-10 15:09:08
Autor: maX

Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan@wp.pl> napisał w wiadomości news:51179c60$0$1220$65785112news.neostrada.pl...

"maX" <averwywal@interia.pl>
[...]

Czy ten 486 też zostanie wymieniony? Bo WinXP nie ruszy na 486.

Data: 2013-02-10 17:08:15
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"maX" <averwywal@interia.pl> >
Czy ten 486 też zostanie wymieniony? Bo WinXP nie ruszy na 486.
Tak, będzie wymieniony. Zasadnicze modyły tej maszyny są poza komputerem.
Nowy program na nowym koputerze z XP i z nową kartą sterującą będzie sterował tymi modułami (drivery silników krokowych, napęd wrzeciona, krańcówki, pneumatyka itd.)

Kopia tego starego dysku to tylko rozwiązanie doraźne. Na miesięc, dwa, aby nie unieruchomić maszyny.
Rozwiązanie zaproponowane przez BartekK
http://www.epsilon.home.pl/test/index.php?page=support/cf_cfg.htm#cf_ide_diferences
najbardziej mi pasuje. Wygodniej będzie mi przenosić pliki na ten dysk.
Tylko muszę sobie poradzić ze zrobieniem tej kopii.
Jak na teraz to sprubuję programem DMDE. Tu jest chyba krok po kroku opisane to może dam radę.

Dziękuję wszystkim za pomoc.

Robert

Data: 2013-02-10 18:53:15
Autor: Irokez
Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan@wp.pl> napisał w wiadomości news:5117c5ef$0$1312$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Jakby nie chciało działać, to żebyś się trzy dni nie zastanawiał czemu nie działa a przecież powinno, sprawdź czy CF wspiera TrueIDE i się przełącza.
Ja musiałem takie kupić:
http://uk.transcend-info.com/industry/products_details.asp?CatNo=2&SerNo=11&ModNo=15&Func1No=1
Bo zwykły pomarańczowy Trascend 133x nie przełaczał się z trybu PCCard i się cuda działy.

PS. z linku tekst "Karty PCMCIA i Compact Flash nie wspierają trybu DMA (Direct Memory Access) i mogą jedynie pracować w trybie PIO." jest bzdurą. Mi pracuje CF 4GB w maszynie w trybie UDMA, siedzi na niej Windows XP Embeded.

--
Irokez

Data: 2013-02-10 20:36:53
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"Irokez" <no.email@wp.pl>
Jakby nie chciało działać, to żebyś się trzy dni nie zastanawiał czemu nie działa a przecież powinno, sprawdź czy CF wspiera TrueIDE i się przełącza.
Patrzę na te na Allegro poniżej 1 GB. Czy DMA mode to to samo, co TrueIDE?

Robert

Data: 2013-02-10 20:39:38
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego
O taka.

COMPACT FLASH
TRANSCEND 128MB
80x
Features:
 Built-in dynamic defect management and error correction technology
 DMA MODE
 Read 11MB/sec, Write 8MB/sec

Robert

Data: 2013-02-10 20:53:50
Autor: Irokez
Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan@wp.pl> napisał w wiadomości news:5117f77a$0$1316$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Wygląda na to że nie powinno być problemnów

http://www.transcendusa.com/Support/DLCenter/Datasheet/TSXMCF80.pdf

--
Irokez

Data: 2013-02-11 19:58:57
Autor: Michal
W dniu 2013-02-10 20:36, Robert Wańkowski pisze:

"Irokez" <no.email@wp.pl>
[...]

Nie. Kolega Transcenda Ci już sprawdził, ja od siebie dorzucę też sprawdzonego w praktyce Sandiska Extreme III (testowałem wersję 2 GB, ale mniejsze pewnie też działają w TrueIDE) - bardzo ładnie pracuje jako dysk IDE z Ultra/MultiWord-DMA zarówno w przejściówce portu 3,5" (desktop) jak i ramce 2,5" w stareńkiej Toshibie Portego 3110CT z DOS/Windows95OSR2 jaki i linuksem, bo do takiego starocia dysku SSD
(SATA) się nie kupi.

--
/MB

Data: 2013-02-14 19:14:02
Autor: BartekK
W dniu 2013-02-11 19:58, Michal pisze:
[...]

Ale działanie trybu DMA(udma) jest jeszcze zależne od przejściówki IDE-CF - na takich popularnych najtańszych nie działa, sprawdzone. Brakuje odrutowania, komuś się nie chciało zrobić dwóch ścieżek DMA-REQ i ACK: http://www.fccps.cz/download/adv/frr/cf.html

Data: 2013-02-14 19:28:48
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"BartekK" <sibi@drut.org>
Brakuje odrutowania,
Już zamówiłem. Zobaczymy co dojdzie.
Dzięki za link.

Robert

Data: 2013-02-15 21:07:13
Autor: JDX
On 2013-02-14 19:14, BartekK wrote:
[.....]
[...]
Tak BTW. Właśnie przed chwilą skończyłem wreszcie klonować dysk twardy
ze starego notebooka. Chciałem to zrobić za pomocą takiej
http://tnij.org/unow przejściówki kupionej na Allegro za mniej niż 8zł z
przesyłką. :-D Jak widać, Chińczyk jako klucza użył pinu 18 (sygnał
DD15) zamiast pinu 20. :-D Nawet tak prostą rzecz potrafią sp..ć. :-D
Całe szczęście łatwo dało się to łatwo zauważyć ponieważ przejściówki
nie dało się podłączyć pod kabel z kluczem. W ramach testu użyłem kabla
bez klucza i dysk był widziany przez BIOS-a ale już Clonezilla podczas
startu pluła błędami i następnie dysk nie był widoczny. Oczywiście
pomogła chwila zabawy z lutownicą. :-D

Data: 2013-02-10 15:10:33
Autor: Maciek
[...]
Kup płytę ze złączem ISA. Szukaj wśród komputerów przemysłowych.

Maciek

Data: 2013-02-10 02:16:18
Autor: maX

Użytkownik "nadir" <none@hell.org> napisał w wiadomości news:5116cd73$0$26708$65785112news.neostrada.pl...
1. Tworzysz partycję nie większą niż 2GB.

To i tak pewnie będzie dysk kilkaset MB. Ważne żeby była to partycja FAT16 (starsze wersje Dosów nie rozpoznawały FAT32).

2. Instalujesz system.

Nie sądze żeby po 20 latach miał jeszcze pakiet instalacyjny tego Dosa.
Ta "instalacja systemu" sprowadza się do stworzenia dyskietki startowej na tym kompie ("format a: /s"), a potem wystartowaniu z tej dyskietki i zainicjowaniu w ten sam sposób nowego dysku ("format c: /s").

3. Kopiujesz wszystko.

Zgadza się, wszystko razem z plikami "hidden".

Data: 2013-02-10 02:13:17
Autor: maX

Użytkownik "nadir" <none@hell.org> napisał w wiadomości news:5116a219$0$26693$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Jak to maszyna przemysłowa to niemal napewno ma wyprowadzone RS232 (lub można wyprowadzić Seriala bezpośrednio z płyty głównej). Potem tylko wrzucić Norton Commandera. NC miał opcję łączenia się z drugim komputrem przez RS232. Po uzyskaniu linku można wszystko przekopiować na drugi komp (co prawda z prędkością 30 kb/s, ale to tylko 10 MB, pozatym i tak będzie szybciej niż przez FDD).

Data: 2013-02-09 23:12:35
Autor: BartekK
W dniu 2013-02-09 19:06, Robert Wa�kowski pisze:
Mam taki dysk
http://img18.imageshack.us/img18/5250/dyskd.jpg
Jest to dysk z komputera sterujÂącego maszynÂą.
Dysk chyba ma siê ku koùcowi. Zacz¹³ wydawaÌ dziwne dŸwiêki i kilka razy
przy w³¹czaniu komputera pojawia³ siê b³¹d disk fail 80.
Jest szansa zrobieia kopi dysku, tak aby po pod³¹czeniu do starej p³yty
wszystko ruszyÂło?
Bo chyba problem jest tylko pod³¹czenie do koputera i kupienie dysku, który
bêdzie wspó³pracowa³ z tym starym koputerem.
Tam jest DOS.
Co do dysku i płyty - możesz mieć duży problem z dostaniem takiego dysku, który by pracował z tą płytą (limit wielkości dysku). Nawet jak dostaniesz jakiś (żywy! a nie takiego samego starego trupa) dysk IDE, to będzie on za duży, najbezpieczniej byłoby brać <2GB,
Ale można to prosto, szybko, i niezawodnie rozwiązać - przejściówka IDE-CF oraz karta CF (compact-flash), gdzie są nadal dostępne karty np 512MB czy 1024MB, a będzie widoczna z taką przejściówką - po prostu jako dysk twardy. Parametry do ustawienia w biosie (gdyby nie rozpoznał karty automatycznie): http://www.epsilon.home.pl/test/index.php?page=support/cf_cfg.htm

Data: 2013-02-09 23:53:56
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"BartekK" <sibi@drut.org>
Ale można to prosto, szybko, i niezawodnie rozwiązać - przejściówka IDE-CF oraz karta CF (compact-flash
Wygląda interesująco. Gdyby zadziałało to rozwiązało by mi problem przenoszenia programu ze współczesnego koputera na ten zabytek. Wyjmuję CF i wkłądam do czytnika w nowym komputerze.
Program to plik tekstowy. Teraz piszę go na tym zabytku w Norton Edytorze (DOS). Straszna męczarnia.

Robert

Data: 2013-02-10 10:20:45
Autor: Yakhub
Kopia starego dysku twardego
W liście datowanym 9 lutego 2013 (23:53:56) napisano:

"BartekK" <sibi@drut.org>
[...]

PowaĹźnie,  piszesz  ręcznie program sterujący narzędziem obrabiarki?
A  nie  generujesz  go  na automatycznie na podstawie rysunku w jakimś
CADzie?

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2013-02-10 11:58:37
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"Yakhub" <yakhub@gazeta.pl>
PowaĹźnie,  piszesz  ręcznie program sterujący narzędziem obrabiarki?
A  nie  generujesz  go  na automatycznie na podstawie rysunku w jakimś
CADzie?

Teraz ręcznie. Ale to proste wiercenia i cięcia. Docelowo wymienię na nowe sterowanie pod Windowsem.
http://youtu.be/WI4dOz443-o

Robert

Data: 2013-02-23 12:59:26
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"Robert Wańkowski"
"BartekK" <sibi@drut.org>
Ale można to prosto, szybko, i niezawodnie rozwiązać - przejściówka IDE-CF oraz karta CF (compact-flash
Wygląda interesująco. Gdyby zadziałało

No i zadziałało!
Pierwsza próba skopiowania programem DMDE nie udała się. Pojawiały się co chwila błędy. I te 130 Mb kopiowało by się pewnie dobę.

Tym programem EASEUS Disk Copy 2.3.1 poszło bez problemu. Bootowanie z USB, interfej graficzny.

Jeszcze raz dziękuję za pomoc.

RObert

Data: 2013-02-10 02:35:22
Autor: Kamil
Kopia starego dysku twardego
Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał:

Dysk wpięty jest do kontrolera na krcie ISA.

PZDR

Data: 2013-02-10 15:49:02
Autor: Michal
Kopia starego dysku twardego
W dniu 2013-02-09 19:06, Robert Wa�kowski pisze:
Mam taki dysk
http://img18.imageshack.us/img18/5250/dyskd.jpg
Jest to dysk z komputera steruj�cego maszyn�.
Dysk chyba ma si� ku ko�cowi. Zacz�� wydawa� dziwne d�wi�ki i kilka razy
przy w��czaniu komputera pojawia� si� b��d disk fail 80.

Koputer to jakiďż˝ 486 33 MHz.
Nie mog� odnale�� nazwy p�yty g��wnej.
http://img849.imageshack.us/img849/7870/plytac.jpg

Obawiałem się że to jest rzeczywiście jakiś komputer przemysłowy specjalizowany, HDD jeszcze MFM itp. Ale to jest standardowa płyta 486 (aż dziwne że w przemysłowym z VLB) i dysk IDE. Ustaw go na sztywno na starszej płycie na
cyl: 1001
heads: 15
sect/track: 17

i powinien działać + wskazany pod dos dyskietokowy ghost 7 itp.

Pr�bowa�em pod��czy� dysk pod przej�ci�wk� na USB. Ale nie dzia�a.
Pod��czony do wsp�czesnego komputera podczas startu pojawia si� komunikat
co� o firmware, �e nieodpowiednie.

Bo te przejściówki są o kant d*y potłuc. Poszukaj starszej płyty 486/pentium, ew. pentium II/III z wbudowanym kontrolerem IDE i powinno być OK.

Jest szansa zrobieia kopi dysku, tak aby po pod��czeniu do starej p�yty
wszystko ruszy�o?

Tak. Jak HDD jeszcze nie wyciągnął kopyt, ehm głowic.

Bo chyba problem jest tylko pod��czenie do koputera i kupienie dysku, kt�ry
b�dzie wsp�pracowa� z tym starym koputerem.
> Tam jest DOS.

Jak to taki mały dysk i DOS (czyt. to nie windows i nie ma  duĹźo zapisĂłw) to do komputera przemysłowego IMHO duĹźo lepiej kupić zamiast uĹźywanego, starego i w nieznanym stanie technicznym HDD mechanicznego adapter CompactFlash - IDE i kartę CompactFlash i z tego zrobić HDD. UĹźywam w kilku specjalizowanych komputerach i bardo sobie chwalę. Koszt przejściĂłwki po parę zł (3,5" kupowałem po AFAIR 7 zł/szt, ramki 2,5" na 2x CF 21 zł) a sama karta CF o takiej pojemności to teĹź grosze i do tego jest nowa, w odróşnieniu od takich dyskĂłw IDE.

I jeszcze jedno pytanie. Wyj��em procesor z podstawki. Ale nie wiem w jakiej
pozycji go w�o�y�. Bo pasuje w ka�dej co 90*.

No to przyjrzyj się tej podstawce ZIF3 i samemu procesorowi. Zarówno w jednym, jak i drugim masz w jednym z rogów mały trójkąt. Już wiesz jak to dopasować?

--
/MB

Data: 2013-02-11 11:13:27
Autor: Chris
Kopia starego dysku twardego
Robert Wańkowski nabazgrał(a):

Nie mogę odnaleźć nazwy płyty głównej.
http://img849.imageshack.us/img849/7870/plytac.jpg

Hehe  stara dobra płyta, chyba jako jedyni je ściągaliśmy do Polski :)

Data: 2013-02-11 18:06:55
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"Chris" <chris@spam.pl>
http://img849.imageshack.us/img849/7870/plytac.jpg

Hehe  stara dobra płyta, chyba jako jedyni je ściągaliśmy do Polski :)
Maszyna hiszpańska. Na płycie trzeba wymienić baterię. Jakie napięcie tam może być?
Widać chyba 3 pastylki.

Robert

Data: 2013-02-11 19:10:41
Autor: Yakhub
Kopia starego dysku twardego
Witam!

W liście datowanym 11 lutego 2013 (18:06:55) napisano:

Hehe  stara dobra płyta, chyba jako jedyni je ściągaliśmy do Polski :)
Maszyna hiszpańska. Na płycie trzeba wymienić baterię. Jakie napięcie tam
może być?
Widać chyba 3 pastylki.

Zazwyczaj na płycie jest pojedyncze ogniwo litowe (3V).

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2013-02-11 19:15:01
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"Yakhub" <yakhub@gazeta.pl>
Zazwyczaj na płycie jest pojedyncze ogniwo litowe (3V).
Ale widzisz w prawym dolnym rogu... pakiet 3 pastylek.

Robert

Data: 2013-02-11 19:47:59
Autor: Maciej Milinkiewicz
Kopia starego dysku twardego
Dnia 2013-02-11, o godz. 19:15:01
Robert Wańkowski <robwan@wp.pl> napisał(a):

"Yakhub" <yakhub@gazeta.pl>
Zazwyczaj na płycie jest pojedyncze ogniwo litowe (3V).
Ale widzisz w prawym dolnym rogu... pakiet 3 pastylek.

To były pakiety akumulatorów niklowo-cośtam czyli napięcie 3x1,2(1,25).
Jedna bateryjka litowa powinna dać radę.

Data: 2013-02-11 19:55:20
Autor: Maciej Milinkiewicz
Kopia starego dysku twardego
Dnia 2013-02-11, o godz. 19:47:59
Maciej Milinkiewicz <nntp-news@mikrohosting.pl> napisał(a):

> [...]

To były pakiety akumulatorów niklowo-cośtam czyli napięcie
3x1,2(1,25). Jedna bateryjka litowa powinna dać radę.

Problemem może być gdy płyta zacznie to ładować. Może dać starą baterię
z telefonu kom. ale taką z zabezpieczeniem przed przeładowaniem.
A najlepiej coś sobie dobrać:

http://www.tme.eu/pl/katalog/?f_zamowienie=1#id_category=100076&s_field=artykul&s_order=ASC&visible_params=2%2C495%2C497%2C18%2C317%2C494%2C117%2C510%2C982&used_params=495%3A1793%3B18%3A26206%3B

Data: 2013-02-11 19:49:49
Autor: Yakhub
Kopia starego dysku twardego
Witam!

W liście datowanym 11 lutego 2013 (19:15:01) napisano:

"Yakhub" <yakhub@gazeta.pl>
Zazwyczaj na płycie jest pojedyncze ogniwo litowe (3V).
Ale widzisz w prawym dolnym rogu... pakiet 3 pastylek.

Robert

Miałem  kiedyś  386,  na  płycie  też  była  bateria  litowa,  ale nie
pastylkowa, tylko w formie takiej, jak czasami w analogowych aparatach
fotograficznych...

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2013-02-11 21:01:50
Autor: Uncle Pete
On 2013-02-11 18:06, Robert Wańkowski wrote:

"Chris" <chris@spam.pl>
[...]

Trzy niklowo-kadmowe, czyli jakieś 3,6V, do płyt takiej baterii już raczej nie dostaniesz, możesz spróbować wylutować ją i przylutować taką do telefonów bezprzewodowych - coś w ten deseń: http://allegro.pl/t207-akumulator-do-sp-r5050-30aaak3bmj-kx-a332-i2950977137.html

Piotr

Data: 2013-02-11 21:15:59
Autor: JoteR
"Uncle Pete" napisał:

Trzy niklowo-kadmowe, czyli jakieś 3,6V, do płyt takiej baterii
już raczej nie dostaniesz,

E tam, nadal są stosowane w wielu starych ale jarych konstrukcjach wymagających podtrzymywania np. zegara czasu rzeczywistego.
http://elstore.pl/baterie/605-bateria-akumulator-3v6-80mah-2-pin.html
Na płycie głównej widać 2 rozstawy otworów, ten większy IMHO akurat dla tego typu baterii akumulatorków.

JoteR

Kopia starego dysku twardego