Kopia starego dysku twardego

Data: 2013-02-09 20:23:05
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
Jeszcze jedno, masz w tym zabytku kontroler dyskietek?
Jeżeli tak, to spróbuj wystartować z dyskietki i na dyskietki przekopiować to co Cię interesuje, jak tam działa DOS to może na kilku dyskietkach się zmieścisz po skompresowaniu plików.

Data: 2013-02-09 20:52:10
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"nadir" <none@hell.org>
[...]
Jest FDD. Z wyglądu 2.44.
Ja chcę zrobić kopię dysku. Aby zamienić umierający dysk na sprawny.
Czyli cały DOS, sterowniki, program sterujący maszyną, pliki z programi do maszyny.

Robert

Data: 2013-02-09 21:19:38
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

Kontroler jest taki.
http://www.elhvb.com/iocard/tdnservices/pt604a.pdf
Czyli można dwa HDD?

Robert

Data: 2013-02-09 21:29:47
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
Kontroler jest taki.
http://www.elhvb.com/iocard/tdnservices/pt604a.pdf
Czyli można dwa HDD?

W/g tego pdfa - tak.

Data: 2013-02-09 22:08:17
Autor: JoteR

"Robert Wańkowski" napisał:

spróbuj wystartować z dyskietki i na dyskietki przekopiować to co Cię interesuje, jak tam działa DOS to może na kilku dyskietkach
się zmieścisz po skompresowaniu plików.

Jest FDD. Z wyglądu 2.44.

Raczej 1,44 ;->

Ja chcę zrobić kopię dysku. Aby zamienić umierający dysk na sprawny.
Czyli cały DOS, sterowniki, program sterujący maszyną, pliki z programi
do maszyny.

Ile to może zajmować? 2, 3 dyskietki? Tym bardziej, że na pewno istnieje gdzieś backup w takiej czy innej postaci, jeśli rzeczywiście jest to maszyna produkcyjna.
A pytanie podstawowe: czy masz już ten zastępczy dysk i czy jest on w miarę poprawnie obsługiwany przez ten kontroler? W sensie czy BIOS raportuje jakąś akceptowalną pojemność (w zamierzchłych czasach były jakieś limity typu 2 GiB czy nawet 512 MiB, więc wkładając jakiś nowszy dysk należy się liczyć z tym, że tylko jego fragment będzie "widoczny", czasami trzeba było założyć zworkę "limit capacity" a tego nowsze dyski nie mają), czy da się mu założyć partycję i ją sformatować oraz uczynić aktywną, czy po wykonaniu sys X: komputer się zabootuje, czy nowy dysk pociągnie na taśmie 40-żyłowej, czy może trzeba skombinować 80-żyłową.

JoteR

Data: 2013-02-09 22:57:35
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"JoteR" <joter@pf.pl>
Jest FDD. Z wyglądu 2.44.

Raczej 1,44 ;->
Tak :-)

Ja chcę zrobić kopię dysku. Aby zamienić umierający dysk na sprawny.
Czyli cały DOS, sterowniki, program sterujący maszyną, pliki z programi
do maszyny.

Ile to może zajmować? 2, 3 dyskietki?
Zajęte jest 10 MB. System to połowa. Niepotrzebne pliki z progamami na mszynę (Gkody)

Znalazłem w domu komputer, który przyjął ten dysk. I wcale nie jakiś zabytek.
Teraz myślę kupić jakiś dysk około 100 MB. Identycznego jak mój na Allegro nie widzę.
Teraz tylko potrzebny program do zrobienia kopii/obrazu.
Możecie coś polecić? Abym to ogarnął, bo zbyt biegły w tym nie jestem.

Robert

Data: 2013-02-09 23:28:03
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
Znalazłem w domu komputer, który przyjął ten dysk. I wcale nie jakiś
zabytek.

Co to za maszyna, że tylko zabytek ją obsłuży.
Nie może toto działać pod XP w okienku? Rozwiązało by to problemy sprzętowe w mig.

Teraz myślę kupić jakiś dysk około 100 MB. Identycznego jak mój na
Allegro nie widzę.

Bo to pod konserwatora zabytków podlega. ;)

Teraz tylko potrzebny program do zrobienia kopii/obrazu.
Możecie coś polecić? Abym to ogarnął, bo zbyt biegły w tym nie jestem.

Generalnie to pod DOSem nie ma jakiś specjalnych wymogów robienia obrazów.
Możesz przejść normalną ścieżkę instalacji DOSa.
1. Tworzysz partycję nie większą niż 2GB.
2. Instalujesz system.
3. Kopiujesz wszystko.
i powinno działać.

A jeżeli chcesz robić to z obrazu to jakiś starszawy Norton Ghost.

Data: 2013-02-09 23:59:40
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"nadir" <none@hell.org>
Co to za maszyna, że tylko zabytek ją obsłuży.
http://img210.imageshack.us/img210/885/widokp1.jpg
Nie może toto działać pod XP w okienku? Rozwiązało by to problemy sprzętowe w mig.
Karta sterująca sterownikami silników krokowych i pneumatyką, krańcówkami itd jest ISA. Program jest pod DOS-em.
Docelowo i tak zmienię sterowanie na okienkowe. Potrzebuję tylko teraz doraźnego rozwiązania.

[...]

A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.

Robert

Data: 2013-02-10 01:27:24
Autor: nadir
Kopia starego dysku twardego
A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.

W DOSie nie ma z tym takich ceregieli jak w Windowsach, kopiujesz całe katalogi z miejsca na miejsce i działa, tak na 99,99 procent.
Z tym 0,01% miałem osobiście do czynienia i podmiana sprzętu nie powiodła się, ale to było dawno, jeszcze w poprzednim tysiącleciu.

Data: 2013-02-10 11:08:25
Autor: BartekK
W dniu 2013-02-09 23:59, Robert Wańkowski pisze:
A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.
Na 99% nie ma Ĺźadnych sterownikĂłw.  Jeśli jest tam jakiś tryb graficzny a nie tekstowy - to przez sterowanie rejestrami "vesa" karta graficzna jest obsługiwana "w locie" przez sam program, a nie system dos, co jest standardowe i pĂłjdzie na dowolnej karcie zgodnej z vga.
Jeśli chodzi o kartę I/O to również cała logika jej sterowaniem (zwłaszcza na ISA) jest zaszyta w programie, dos nie pośredniczy w komunikacji. Po prostu program zapisuje/odczytuje dane z niskich adresów I/O typu 0x387h, i tyle sterowania. Właśnie dlatego jest dos, by nic nie pośredniczyło w przekazywaniu danych, i niczego nie spieprzyło ;) Pod XP już trzeba kombinować z uzyskaniem przez program wprost dostępu do adresów niskich i portów sprzętowych.

Data: 2013-02-10 22:59:52
Autor: Kamil
Użytkownik "BartekK" napisał:

> A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.
Na 99% nie ma Ĺźadnych sterownikĂłw.  Jeśli jest tam jakiś tryb graficzny
a nie tekstowy

Czy mógłbyś naciskać Enter po cytacie? Teraz to nieczytelny mish mash.

Pzdr

Data: 2013-02-10 12:15:44
Autor: Irokez
Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan@wp.pl> napisał w wiadomości news:5116d4dd$0$1217$65785112news.neostrada.pl...
"nadir" <none@hell.org>
Nie może toto działać pod XP w okienku? Rozwiązało by to problemy sprzętowe w mig.
Karta sterująca sterownikami silników krokowych i pneumatyką, krańcówkami itd jest ISA. Program jest pod DOS-em.

Jak maszyna to może w Rack 19 cali komputer wsadzić?
Mam też maszynki gdzie właśnie jest program pod DOS, karta pomiarowa ISA (prądy, sterowanie we/wy cyfrowe).
Jest sobie rack, siedzi sobie tam takie backplane
http://mediaserver.voxtechnologies.com/FileCache/VTC1763184-10.pdf
do tego karta z PC'tem
http://mediaserver.voxtechnologies.com/FileCache/IOWA-GX-R1-1763686481.pdf
i jest współczesny komputer z ISA, typowa przemysłówka
Nie ma problemu z dyskami, na USB 2.0 w DOS są sterowniki, itp, itd.

Moszesz też poszukać backplane i karty PCI-ISA
http://iei.industrialpartner.com/single-board-computers/half-size/

Masz wtedy i stare ISA i nowe PCI

Docelowo i tak zmienię sterowanie na okienkowe. Potrzebuję tylko teraz doraźnego rozwiązania.

Jak okienka nie będą robiły problemu z kartą ISA i softem, ewentualnie soft piszesz sam, to czemu nie.

--
Irokez

Data: 2013-02-10 12:59:09
Autor: maX
[...]

Nawet gdyby to był Windows a nie Dos to nadal byłoby to możliwe. Ponieważ zmieniany jest tylko dysk, a cała reszta sprzętu pozostaje bez zmian to problem sprowadza się do popularnej (również na tej grupie) kwestii pt. "Kupiłem nowy dysk, jak przenieść Windows ze starego dysku bez reinstalacji". Windows 3.1 chyba wogóle nie rozpoznawał dysku na którym był instalowany, więc jego przeniesienie wygląda tak samo jak w Dosie. Windows 95 / 98 juz dysk rozpoznawał, ale był dość tolerancyjny przy przenoszeniu z dysku na dysk. Dopiero Windows NT / XP / Vista / 7 były bardziej "narowiste" w takich sytuacjach.
A co do przyszłej migracji na Windows - można rozpatrzyć czy zamiast na któreś z nowszych okienek nie przenieść się na "starego" Win95 lub 98. Na Windowsach od NT / XP wzwyż są problemy ze starymi programami dosowymi, na Win 95 / 98 te problemy są już znacznie mniejsze (bo to defacto takie mocno rozbudowane nakładki na Dosa). W przypadku Win 95 możnaby nawet zostawić aktualny komputer (bo on wymagał 386, a więc na 486 ruszy). Choć oczywiście można też zainstalować oba systemy (XP i Dos) obok siebie, nawet na tej samej partycji.

Data: 2013-02-10 14:10:56
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"maX" <averwywal@interia.pl>
A co do przyszłej migracji na Windows - można rozpatrzyć czy zamiast na któreś z nowszych okienek nie przenieść się na "starego" Win95 lub 98.
Przyszła migracja powiązana będzie z nowym (windowsowym) programem sterującym.
Tak więc DOS nie będzie potrzebny.

Robert

Data: 2013-02-10 15:09:08
Autor: maX

Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan@wp.pl> napisał w wiadomości news:51179c60$0$1220$65785112news.neostrada.pl...

"maX" <averwywal@interia.pl>
[...]

Czy ten 486 też zostanie wymieniony? Bo WinXP nie ruszy na 486.

Data: 2013-02-10 17:08:15
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"maX" <averwywal@interia.pl> >
Czy ten 486 też zostanie wymieniony? Bo WinXP nie ruszy na 486.
Tak, będzie wymieniony. Zasadnicze modyły tej maszyny są poza komputerem.
Nowy program na nowym koputerze z XP i z nową kartą sterującą będzie sterował tymi modułami (drivery silników krokowych, napęd wrzeciona, krańcówki, pneumatyka itd.)

Kopia tego starego dysku to tylko rozwiązanie doraźne. Na miesięc, dwa, aby nie unieruchomić maszyny.
Rozwiązanie zaproponowane przez BartekK
http://www.epsilon.home.pl/test/index.php?page=support/cf_cfg.htm#cf_ide_diferences
najbardziej mi pasuje. Wygodniej będzie mi przenosić pliki na ten dysk.
Tylko muszę sobie poradzić ze zrobieniem tej kopii.
Jak na teraz to sprubuję programem DMDE. Tu jest chyba krok po kroku opisane to może dam radę.

Dziękuję wszystkim za pomoc.

Robert

Data: 2013-02-10 18:53:15
Autor: Irokez
Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan@wp.pl> napisał w wiadomości news:5117c5ef$0$1312$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Jakby nie chciało działać, to żebyś się trzy dni nie zastanawiał czemu nie działa a przecież powinno, sprawdź czy CF wspiera TrueIDE i się przełącza.
Ja musiałem takie kupić:
http://uk.transcend-info.com/industry/products_details.asp?CatNo=2&SerNo=11&ModNo=15&Func1No=1
Bo zwykły pomarańczowy Trascend 133x nie przełaczał się z trybu PCCard i się cuda działy.

PS. z linku tekst "Karty PCMCIA i Compact Flash nie wspierają trybu DMA (Direct Memory Access) i mogą jedynie pracować w trybie PIO." jest bzdurą. Mi pracuje CF 4GB w maszynie w trybie UDMA, siedzi na niej Windows XP Embeded.

--
Irokez

Data: 2013-02-10 20:36:53
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"Irokez" <no.email@wp.pl>
Jakby nie chciało działać, to żebyś się trzy dni nie zastanawiał czemu nie działa a przecież powinno, sprawdź czy CF wspiera TrueIDE i się przełącza.
Patrzę na te na Allegro poniżej 1 GB. Czy DMA mode to to samo, co TrueIDE?

Robert

Data: 2013-02-10 20:39:38
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego
O taka.

COMPACT FLASH
TRANSCEND 128MB
80x
Features:
 Built-in dynamic defect management and error correction technology
 DMA MODE
 Read 11MB/sec, Write 8MB/sec

Robert

Data: 2013-02-10 20:53:50
Autor: Irokez
Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan@wp.pl> napisał w wiadomości news:5117f77a$0$1316$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Wygląda na to że nie powinno być problemnów

http://www.transcendusa.com/Support/DLCenter/Datasheet/TSXMCF80.pdf

--
Irokez

Data: 2013-02-11 19:58:57
Autor: Michal
W dniu 2013-02-10 20:36, Robert Wańkowski pisze:

"Irokez" <no.email@wp.pl>
[...]

Nie. Kolega Transcenda Ci już sprawdził, ja od siebie dorzucę też sprawdzonego w praktyce Sandiska Extreme III (testowałem wersję 2 GB, ale mniejsze pewnie też działają w TrueIDE) - bardzo ładnie pracuje jako dysk IDE z Ultra/MultiWord-DMA zarówno w przejściówce portu 3,5" (desktop) jak i ramce 2,5" w stareńkiej Toshibie Portego 3110CT z DOS/Windows95OSR2 jaki i linuksem, bo do takiego starocia dysku SSD
(SATA) się nie kupi.

--
/MB

Data: 2013-02-14 19:14:02
Autor: BartekK
W dniu 2013-02-11 19:58, Michal pisze:
[...]

Ale działanie trybu DMA(udma) jest jeszcze zależne od przejściówki IDE-CF - na takich popularnych najtańszych nie działa, sprawdzone. Brakuje odrutowania, komuś się nie chciało zrobić dwóch ścieżek DMA-REQ i ACK: http://www.fccps.cz/download/adv/frr/cf.html

Data: 2013-02-14 19:28:48
Autor: Robert Wańkowski
Kopia starego dysku twardego

"BartekK" <sibi@drut.org>
Brakuje odrutowania,
Już zamówiłem. Zobaczymy co dojdzie.
Dzięki za link.

Robert

Data: 2013-02-15 21:07:13
Autor: JDX
On 2013-02-14 19:14, BartekK wrote:
[.....]
[...]
Tak BTW. Właśnie przed chwilą skończyłem wreszcie klonować dysk twardy
ze starego notebooka. Chciałem to zrobić za pomocą takiej
http://tnij.org/unow przejściówki kupionej na Allegro za mniej niż 8zł z
przesyłką. :-D Jak widać, Chińczyk jako klucza użył pinu 18 (sygnał
DD15) zamiast pinu 20. :-D Nawet tak prostą rzecz potrafią sp..ć. :-D
Całe szczęście łatwo dało się to łatwo zauważyć ponieważ przejściówki
nie dało się podłączyć pod kabel z kluczem. W ramach testu użyłem kabla
bez klucza i dysk był widziany przez BIOS-a ale już Clonezilla podczas
startu pluła błędami i następnie dysk nie był widoczny. Oczywiście
pomogła chwila zabawy z lutownicą. :-D

Data: 2013-02-10 15:10:33
Autor: Maciek
[...]
Kup płytę ze złączem ISA. Szukaj wśród komputerów przemysłowych.

Maciek

Data: 2013-02-10 02:16:18
Autor: maX

Użytkownik "nadir" <none@hell.org> napisał w wiadomości news:5116cd73$0$26708$65785112news.neostrada.pl...
1. Tworzysz partycję nie większą niż 2GB.

To i tak pewnie będzie dysk kilkaset MB. Ważne żeby była to partycja FAT16 (starsze wersje Dosów nie rozpoznawały FAT32).

2. Instalujesz system.

Nie sądze żeby po 20 latach miał jeszcze pakiet instalacyjny tego Dosa.
Ta "instalacja systemu" sprowadza się do stworzenia dyskietki startowej na tym kompie ("format a: /s"), a potem wystartowaniu z tej dyskietki i zainicjowaniu w ten sam sposób nowego dysku ("format c: /s").

3. Kopiujesz wszystko.

Zgadza się, wszystko razem z plikami "hidden".

Data: 2013-02-10 02:13:17
Autor: maX

Użytkownik "nadir" <none@hell.org> napisał w wiadomości news:5116a219$0$26693$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Jak to maszyna przemysłowa to niemal napewno ma wyprowadzone RS232 (lub można wyprowadzić Seriala bezpośrednio z płyty głównej). Potem tylko wrzucić Norton Commandera. NC miał opcję łączenia się z drugim komputrem przez RS232. Po uzyskaniu linku można wszystko przekopiować na drugi komp (co prawda z prędkością 30 kb/s, ale to tylko 10 MB, pozatym i tak będzie szybciej niż przez FDD).

Kopia starego dysku twardego