Korba 8/9 - czy naprawdę kompatybilna?

Data: 2012-04-07 16:57:26
Autor: Romal
Korba 8/9 - czy naprawdę kompatybilna?
Witam
Wielokrotnie czytałem, że korby w napędach ośmio i dziewięciorzędowych są praktycznie takie same. Zmieniając więc napęd na dziewięciorzędowy nie spodziewałem się żadnych problemów. A jednak problem wystąpił. Gdy zrzucam z dużej tarczy na średnią, dzieje się coś takiego:
http://www.sakwiarz.pl/inne/korba1.jpg
http://www.sakwiarz.pl/inne/korba2.jpg
Po prostu łańcuch nie spada na zęby, tylko mieści się między blatami! Czy naprawdę korby w napędach 8 i 9 są kompatybilne? Jak zaradzić takiej sytuacji nie zmieniając korby? Pomóżcie!

--
Romal
www.sakwiarz.pl

Data: 2012-04-07 16:30:28
Autor: Ignac
Romal <romal@konto.pl> napisał(a):
[...]

Ustaw łańcuch na największej tarczy korb i
śrubą (L) wyreguluj przerzutkę tak żeby wewnętrzna blacha prowadnicy była oddalona od łańcucha o około 1mm (im mniej tym lepiej, ale tak aby łańcuch o nią nie ocierał).

 Ignac

Data: 2012-04-08 06:48:30
Autor: Romal
Ignac  wrote:

Ustaw łańcuch na największej tarczy korb i
śrubą (L) wyreguluj przerzutkę

W ten sposób ograniczę wychylenie przerzutki poza największą tarcze. Przy środkowej tarczy ta śruba nie ma znaczenia.

--
Romal
www.sakwiarz.pl

Data: 2012-04-07 19:00:46
Autor: PeJot
W dniu 2012-04-07 16:57, Romal pisze:
[...]

A jaka to korba, 8 czy 9 rzędowa ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-04-08 06:49:23
Autor: Romal
PeJot wrote:

A jaka to korba, 8 czy 9 rzędowa ?

To stara korba osmiorzędowa. Łańcuch i kaseta jest na 9.

--
Romal
www.sakwiarz.pl

Data: 2012-04-08 08:34:34
Autor: PeJot
W dniu 2012-04-08 06:49, Romal pisze:
PeJot wrote:

A jaka to korba, 8 czy 9 rzędowa ?

To stara korba osmiorzędowa. Łańcuch i kaseta jest na 9.

Kilka tygodni temu drążyłem temat na grupie, bezskutecznie. Wychodzi jednak na to że między korbami 8 i 9 rzędowymi są różnice wymiarowe. Skoro łańcuch 9 jest węższy, to i odległości pomiędzy koronkami na korbie 9 *powinny być* mniejsze. Stosując korbę 8 z szerszym rozstawem koronek masz co masz. I raczej nie ma szans na przerobienie korby 8 na 9, w drugą stronę teoretycznie jest to możliwe, ale pewnie prościej zastosować łańcuch 9, który na 8 rzędowej kasecie da radę.

Jest jeszcze jedna możliwość. Wymieniałeś środkową koronkę. Niekoniecznie musiałeś zastosować idealny zamiennik wymiarowy. Na własnym podwórku Shimano dorobiło się niezłego bałaganu w tym temacie i łatwo kupić części zamienne, które mają inne wymiary. Chodzi o "szift", czyli odległość pomiędzy płaszczyzną na której są bazowane ( osadzone ) koronki na korbie, a osią symetrii pracującego łańcucha. Różnice są spore, czasem i 0.8 mm, co się przekłada na w/w efekty, nawet w korbach 8 rzędowych. Jeśli koronki są zbyt ciasne, pomaga stosowanie podkładek 0.6-0.8 mm.

Tak więc szukaj korby 9 rzędowej.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-04-08 13:53:42
Autor: Romal
PeJot wrote:

Jest jeszcze jedna możliwość. Wymieniałeś środkową koronkę.
Niekoniecznie musiałeś zastosować idealny zamiennik wymiarowy.

I tu możesz mieć rację. Założyłem koronkę Stronglight, bo tylko taką dostałem w rozstawie na 5 śrub. Ta koronka wygląda zupełnie inaczej niż oryginalna Shimano. Przede wszystkim zęby nie są w jednej płaszczyźnie z blatem, tylko są węższe o ok. 1 mm. To pewnie jest powodem, że łańcuch mieści się między blatami.

Mam pomysł: Zeszlifuję koronkę w miejscach mocowań śrub o ten nieszczęsny 1 mm. Powinno pomóc.

Pomysł drugi: Delikatnie zegnę zęby w jedną stronę, ale boję się, że może to rodzić inne problemy, np zakleszczanie się łańcucha czy problemy z wrzuceniem z małej koronki na średnią

Pomysł trzeci: dokleję coś do dużego blatu, co nie pozwoli zmieścić się łańcuchowi miedzy blatami i zmusi go do spadnięcia niżej.

Hmmm... Mam zagwozdkę :)

--
Romal
www.sakwiarz.pl

Data: 2012-04-08 16:00:43
Autor: Ignac
Korba 8/9 - czy naprawdę kompatybilna?
Romal <romal@konto.pl> napisał(a):
Hmmm... Mam zagwozdkę :)

Nie przejmuj się - do dzieła !

 Ignac

Data: 2012-04-08 16:34:42
Autor: PeJot
W dniu 2012-04-08 13:53, Romal pisze:
PeJot wrote:

[...]

Dokładnie o to się rozchodzi.

Mam pomysł: Zeszlifuję koronkę w miejscach mocowań śrub o ten nieszczęsny 1
mm. Powinno pomóc.

Ręcznie ? Zapomnij. Maszynowo - może i miało by sens, ale koronka aluminiowa, uchwyt magnetyczny odpada.

Pomysł drugi: Delikatnie zegnę zęby w jedną stronę,

Zapomnij, łańcuch będzie się kleszczył podczas pracy.

Hmmm... Mam zagwozdkę :)

Korba 9 rozwiąże Twoje problemy :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-04-07 20:21:05
Autor: Wojtek Paszkowski

"Romal" <romal@konto.pl> wrote in message news:jlpkko$6mc$1inews.gazeta.pl...

[...]

pokarało Cię za pożegnanie się z ośmioma rzędami! Jak zwykle lepsze jest wrogiem dobrego, he he...

Rozumiem, że korba jest stara - może masz środkową zębatkę lekko wygiętą i w tym miejscu łańcuch się kleszczy?

pozdr

Data: 2012-04-08 06:57:16
Autor: Romal
Wojtek Paszkowski wrote:

pokarało Cię za pożegnanie się z ośmioma rzędami! Jak zwykle lepsze jest
wrogiem dobrego, he he...

Gdybym był w stanie dostać jakieś sensowne manetki na 8 (Acera odpada), to bym nie zmieniał. Moje XT z 1996 roku w końcu poległy.

Rozumiem, że korba jest stara - może masz środkową zębatkę lekko wygiętą
i w tym miejscu łańcuch się kleszczy?

Korba jest stara, ale środkowa zębatka nowa. Tam nic się nie kleszczy. Po prostu po zrzuceniu łańcucha włącza mi się bieg jałowy. Łańcuch zgrabnie przeskakuje po zębach nie mogąc się zazębić.

--
Romal
www.sakwiarz.pl

Data: 2012-04-08 08:42:30
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
W dniu 2012-04-08 06:57, Romal pisze:
Wojtek Paszkowski wrote:

[...]

Wygląda na źle przykręconą zębatkę. Przekręć ją "o jedną śrubę" i sprawdź.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2012-04-08 13:52:23
Autor: Romal
Marcin "Kenickie" Mydlak wrote:

Wygląda na źle przykręconą zębatkę. Przekręć ją "o jedną śrubę" i sprawdź.

Co masz na myśli? Przekręcenie o jedną śrubę nic nie da. Zębatka jest "goła", bez żadnych nacięć wspomagających wrzucanie/zrzucanie i w każdym przekroju wygląda tak samo.

--
Romal
www.sakwiarz.pl

Data: 2012-04-08 17:18:06
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-04-08, Romal wrote:
Wojtek Paszkowski wrote:

[...]

Coś mi się kojarzy, że starsze korby pod 8rz (i mniej) miały grubsze
oczka, niĹź korby z ery 8/9rz.

Data: 2012-04-07 23:06:55
Autor: sebekfireman
Korba 8/9 - czy naprawdę kompatybilna?
Czy z łańcuchem 8 rzędowym na tych zębatkach wszystko działało? Czy środkowa zębatka została zamontowana jako nowa wraz z łańcuchem 9 rzędowym?

Gdybym był w stanie dostać jakieś sensowne manetki na 8 (Acera odpada), to bym nie zmieniał. Moje XT z 1996 roku w końcu poległy.
Sensowne manetki nie problem dostać - najciekawsza obecnie pozycja na rynku to SRAM TRIGGER ATACK działające z przerzutkami Shimano. Manetki XT z 96 nie miały w sobie nic nadzwyczajnego - przesiadałem się z takich na Alivio ST-MC20 i żadnych uciążliwości w działaniu nie odczułem.

Data: 2012-04-08 13:41:59
Autor: Wojtek Paszkowski

<sebekfireman@gmail.com> wrote in message

Sensowne manetki nie problem dostać - najciekawsza obecnie pozycja na rynku
to SRAM TRIGGER ATACK działające z przerzutkami Shimano.

ot to - Triggery są rewelacyjne, zarówno pod kątem wygody, jak i trwałości.
Nawet sobie jedne na zapas kupiłem. Gorzej, że dostępne są tylko pod uciąg
2:1, pod sramowy są już osiągalne tylko dużo mniej praktyczne X-4. O dziwo,
gripsziftami nie ma problemu.

A co do korby - może by tak środkową zębatkę odwrócić? Liczba zębów na
tarczach shimanowskich nie jest wybijana przypadkiem od wewnętrznej strony?

Pozdr

Data: 2012-04-08 13:51:44
Autor: Romal
Użytkownik wrote:

Sensowne manetki nie problem dostać - najciekawsza obecnie pozycja na
rynku to SRAM TRIGGER ATACK

Rozważałem je, ale są trochę za drogie. Sensowne, to nie tylko dobre i ładne, ale też w akceptowalnej dla mnie cenie. Na allegro można dostać nowe XT z 1998 roku, ale w zaporowej cenie, więc też odpadły. Uznałem, że skoro muszę zmienić łańcuch, kasetę i manetki, to łatwiej i taniej będzie przejść na 9, niż dalej tkwić w 8. No cóż, nie przewidziałem problemów z korbą.

--
Romal
www.sakwiarz.pl

Korba 8/9 - czy naprawdę kompatybilna?