Korba 8/9 - czy naprawdę kompatybilna?

Data: 2012-04-07 19:00:46
Autor: PeJot
Korba 8/9 - czy naprawdę kompatybilna?
W dniu 2012-04-07 16:57, Romal pisze:
Witam
Wielokrotnie czytałem, że korby w napędach ośmio i dziewięciorzędowych są
praktycznie takie same. Zmieniając więc napęd na dziewięciorzędowy nie
spodziewałem się żadnych problemów. A jednak problem wystąpił. Gdy zrzucam z
dużej tarczy na średnią, dzieje się coś takiego:
http://www.sakwiarz.pl/inne/korba1.jpg
http://www.sakwiarz.pl/inne/korba2.jpg
Po prostu łańcuch nie spada na zęby, tylko mieści się między blatami!

A jaka to korba, 8 czy 9 rzędowa ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-04-08 06:49:23
Autor: Romal
PeJot wrote:

A jaka to korba, 8 czy 9 rzędowa ?

To stara korba osmiorzędowa. Łańcuch i kaseta jest na 9.

--
Romal
www.sakwiarz.pl

Data: 2012-04-08 08:34:34
Autor: PeJot
W dniu 2012-04-08 06:49, Romal pisze:
PeJot wrote:

A jaka to korba, 8 czy 9 rzędowa ?

To stara korba osmiorzędowa. Łańcuch i kaseta jest na 9.

Kilka tygodni temu drążyłem temat na grupie, bezskutecznie. Wychodzi jednak na to że między korbami 8 i 9 rzędowymi są różnice wymiarowe. Skoro łańcuch 9 jest węższy, to i odległości pomiędzy koronkami na korbie 9 *powinny być* mniejsze. Stosując korbę 8 z szerszym rozstawem koronek masz co masz. I raczej nie ma szans na przerobienie korby 8 na 9, w drugą stronę teoretycznie jest to możliwe, ale pewnie prościej zastosować łańcuch 9, który na 8 rzędowej kasecie da radę.

Jest jeszcze jedna możliwość. Wymieniałeś środkową koronkę. Niekoniecznie musiałeś zastosować idealny zamiennik wymiarowy. Na własnym podwórku Shimano dorobiło się niezłego bałaganu w tym temacie i łatwo kupić części zamienne, które mają inne wymiary. Chodzi o "szift", czyli odległość pomiędzy płaszczyzną na której są bazowane ( osadzone ) koronki na korbie, a osią symetrii pracującego łańcucha. Różnice są spore, czasem i 0.8 mm, co się przekłada na w/w efekty, nawet w korbach 8 rzędowych. Jeśli koronki są zbyt ciasne, pomaga stosowanie podkładek 0.6-0.8 mm.

Tak więc szukaj korby 9 rzędowej.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-04-08 13:53:42
Autor: Romal
PeJot wrote:

Jest jeszcze jedna możliwość. Wymieniałeś środkową koronkę.
Niekoniecznie musiałeś zastosować idealny zamiennik wymiarowy.

I tu możesz mieć rację. Założyłem koronkę Stronglight, bo tylko taką dostałem w rozstawie na 5 śrub. Ta koronka wygląda zupełnie inaczej niż oryginalna Shimano. Przede wszystkim zęby nie są w jednej płaszczyźnie z blatem, tylko są węższe o ok. 1 mm. To pewnie jest powodem, że łańcuch mieści się między blatami.

Mam pomysł: Zeszlifuję koronkę w miejscach mocowań śrub o ten nieszczęsny 1 mm. Powinno pomóc.

Pomysł drugi: Delikatnie zegnę zęby w jedną stronę, ale boję się, że może to rodzić inne problemy, np zakleszczanie się łańcucha czy problemy z wrzuceniem z małej koronki na średnią

Pomysł trzeci: dokleję coś do dużego blatu, co nie pozwoli zmieścić się łańcuchowi miedzy blatami i zmusi go do spadnięcia niżej.

Hmmm... Mam zagwozdkę :)

--
Romal
www.sakwiarz.pl

Data: 2012-04-08 16:00:43
Autor: Ignac
Korba 8/9 - czy naprawdę kompatybilna?
Romal <romal@konto.pl> napisał(a):
Hmmm... Mam zagwozdkę :)

Nie przejmuj się - do dzieła !

 Ignac

Data: 2012-04-08 16:34:42
Autor: PeJot
W dniu 2012-04-08 13:53, Romal pisze:
PeJot wrote:

[...]

Dokładnie o to się rozchodzi.

Mam pomysł: Zeszlifuję koronkę w miejscach mocowań śrub o ten nieszczęsny 1
mm. Powinno pomóc.

Ręcznie ? Zapomnij. Maszynowo - może i miało by sens, ale koronka aluminiowa, uchwyt magnetyczny odpada.

Pomysł drugi: Delikatnie zegnę zęby w jedną stronę,

Zapomnij, łańcuch będzie się kleszczył podczas pracy.

Hmmm... Mam zagwozdkę :)

Korba 9 rozwiąże Twoje problemy :)

--
P. Jankisz