Korba na kwadrat

Data: 2012-05-10 14:52:41
Autor: Krzysztof Naworyta
Korba na kwadrat
Witam serdecznie,

Od pewnego czasu (ostatniej wymiany suportu) tryby lekko mi falują. Jakieś 3-4 milimetry odchyłki.
Skutkuje to tym, że łańcuch na niektórych trybach denerwująco obciera przerzutkę.
Nabijałem korbę najstaranniej jak potrafię, śruby podociągane kluczem na olbrzymiej wajsze...
Ale to przecież na kwadratowym klinie chodzi pewnie o minimalne odchyłki, których gwint małej śrubki nie wyprostuje.

Ad rem:
Jak osadzacie korby na kwadrat? Jak unikacie odchyłki od prostopadłości?
Czy wymieniać ośkę? Da to coś?
Za wszelkie uwagi doświadczonych Panów i Pań z góry serdecznie dziękuję.

--
KN

Data: 2012-05-10 11:14:07
Autor: ms.joda
Korba na kwadrat
Niestety taki już "urok" tego rozwiązania, jest dosyć prymitywne i nic
dziwnego, że zostało wyparte przez nowsze rozwiązania. Inna sprawa to
jakość wykonania. W swoim rowerze szosowym mam korbę na kwadrat
Campagnolo Record i nawet przy ciśnięciu za peletonem 50km/h nic się
nie odgina na boki, a wózek przedniej przerzutki jest bardzo wąziutki
(10sp). Natomiast w MTB mam niską grupę 8sp z korbami na kwadrat,
śruby dobrze "dociągnięte", korby nigdy nie zdejmowane i nawet na
podjeździe 4% korba "pracuje" na boki, sic! Jedyne co mi przychodzi do
głowy, to zdjąć korbę obrócić względem osi o 90* i zamontować - może
wówczas się trochę lepiej "ułoży" na osi.

Data: 2012-05-10 16:32:57
Autor: Ignac
Korba na kwadrat
Krzysztof Naworyta <k.naworyta@datacomp.com.pl> napisał(a):
Nabijałem korbę najstaranniej jak potrafię, śruby podociągane kluczem na olbrzymiej wajsze...

A po dokręceniu śruby korba ma wciąż luz na "kwadracie" osi?
Bo taki defekt da się usunąć łatwo,zależy jak długo z takim luzem jeździła. Korb się nie nabija(młotkiem?)tylko wkłada na kwadrat i dokręca imbusem.
Nawet nie trzeba przerzutki przedniej demontować i łańcucha.
Tylko kwadrat ma tą wadę,że jeżeli nowa korba osiądzie inaczej(głębiej lub
płycej)w stosunku do poprzedniej korby to trzeba na nowo wyregulować wychylenia przerzutki przedniej.

 Ignac

Data: 2012-05-11 13:48:37
Autor: Krzysztof Naworyta
Korba na kwadrat
 Ignac wrote:

| A po dokręceniu śruby korba ma wciąż luz na "kwadracie" osi?

Może źle się wyraziłem...
Nie mam luzów tylko tarcza "faluje" prawo-lewo w stosunku do przerzutki, nie jest prostopadle do osi korby.
Korba shimanowska ale z najniższej grupy. Suport wymieniany stosunkowo niedawno, na maszynówkach.

| Bo taki defekt da się usunąć łatwo,zależy jak długo z takim luzem
| jeździła.

Chętnie posłucham porad Osoby wiele bardziej doświadczonej.

| Korb się nie nabija(młotkiem?)tylko wkłada na kwadrat i
| dokręca imbusem.

No właśnie! I nigdy największa tarcza Ci nie "pływała" po takim dokręceniu?

| Tylko kwadrat ma tą wadę,że jeżeli nowa korba osiądzie
| inaczej(głębiej lub płycej)w stosunku do poprzedniej korby to trzeba
| na nowo wyregulować wychylenia przerzutki przedniej.

To akurat nie przeraża mnie specjalnie :)

--
KN

Data: 2012-05-11 05:09:05
Autor: rmikke
Korba na kwadrat
On Friday, May 11, 2012 1:48:37 PM UTC+2, Krzysztof Naworyta wrote:
Ignac wrote:

| A po dokręceniu śruby korba ma wciąż luz na "kwadracie" osi?

Może źle się wyraziłem...
Nie mam luzów tylko tarcza "faluje" prawo-lewo w stosunku do przerzutki, nie jest prostopadle do osi korby.

Ale zawsze faluje, czy tylko jak mocno depniesz?

Bo mi w serwisie tłumaczyli "zgrzyt-zgrzyt" łańcucha o klatkę przeniej przerzutki przy mocniejszym depnięciu tym, że wtedy blat się lekko odchyla...

Data: 2012-05-12 11:12:36
Autor: Ignac
Korba na kwadrat
 Ignac wrote:

| A po dokręceniu śruby korba ma wciąż luz na "kwadracie" osi?

Może źle się wyraziłem...
Nie mam luzów tylko tarcza "faluje" prawo-lewo w stosunku do przerzutki,

Jeżeli nie ma luzów to to "falowanie" należy wyprostować na przykład
przy pomocy klucza francuskiego,delikatnie żeby tych nitów mocujących
tarcz nie pozrywać,jeżeli już nie są naruszone.

jest prostopadle do osi korby.
Korba shimanowska ale z najniższej grupy. Suport wymieniany stosunkowo niedawno, na maszynówkach.

Ze względu na takie przypadki jak wyżej warto na przyszłości pomyśleć o   korbach z wymiennymi tarczami zwłaszcza jeżeli jeździ się w terenie.

| Bo taki defekt da się usunąć łatwo,zależy jak długo z takim luzem
| jeździła.

Chętnie posłucham porad Osoby wiele bardziej doświadczonej.

Istotą właściowego osadzenia korb jest to aby nie miała najmniejszego luzu
na kwadracie suporu,aby to osiągnąć to kwadrat nie może wystawać poza piastę
osadczą korby,jeżeli nie wystaje to dokręcamy śrubę mocującą i gotowe.A jeżel
kwadrat wystaje poza piastę korb,wówczas należy na ten kwadrat założyć wąską
podkładkę np. sprężynową która dzięki temu poszerzy piastę korb i umożliwi
dokręcenie śruby mocującej korbę,lub można nieco skrócić-zeszlifować kwadrat
często są to wielkości do 1mm długości.Nie ma obawy że przy dokręcaniu korba osadzi się krzywo,a samo dokręcanie robię kluczem nie dłuższym niż powiedzmy 20 cm.

| Korb się nie nabija(młotkiem?)tylko wkłada na kwadrat i
| dokręca imbusem.

No właśnie! I nigdy największa tarcza Ci nie "pływała" po takim dokręceniu?

Nigdy.Jeżeli korba nie ma luzu na mocowaniu (na kwadracie),a faluje co jest
również niedopuszczalne,to należy jak wyżej wyprostować to falowanie i dodatkowo spawdziłbym lekko ruszając tarczą na boki czy nie ma luzow na
nitach mocujących tarczę między sobą i na krzyżaku korb.

| Tylko kwadrat ma tą wadę,że jeżeli nowa korba osiądzie
| inaczej(głębiej lub płycej)w stosunku do poprzedniej korby to trzeba
| na nowo wyregulować wychylenia przerzutki przedniej.

To akurat nie przeraża mnie specjalnie :)

Mam nadzieję że coś się rozjasniło w temacie.

 Ignac

Data: 2012-05-14 12:04:23
Autor: cytawa
Korba na kwadrat
Krzysztof Naworyta pisze:

[...]

Jesli jest troche krzywa to ja wyprostuj. Bardzo latwo sie to robi. Naciskaj czujnie kolanem z jednej strony a z przeciwnej ciagnij.

Jan Cytawa

Data: 2012-05-10 18:33:35
Autor: Kuba 'inimicus' Stasiak
Korba na kwadrat
Krzysztof Naworyta<k.naworyta@datacomp.com.pl> wrote:
[...]

Przy montazu korby na kwadrat nic sie nie osadza. Nakladasz korbe na wklad suportu i dokrecasz srube. Nic nie ma prawa latac. Sprawdziles czy czasem blat nie jest krzywy?
--
Android Usenet Reader
http://android.newsgroupstats.hk

Data: 2012-05-10 18:57:55
Autor: piecia aka dracorp
Korba na kwadrat
Dnia Thu, 10 May 2012 18:33:35 +0200, Kuba 'inimicus' Stasiak napisał(a):

Przy montazu korby na kwadrat nic sie nie osadza. Nakladasz korbe na
wklad suportu i dokrecasz srube. Nic nie ma prawa latac. Sprawdziles czy
czasem blat nie jest krzywy?
A nie ma czasem problemu z suportem? Też nigdy nie miałem problemu z korbą na kwadrat. I jedyne co może tam latać to mi się wydaje że może to suport.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-05-11 06:37:37
Autor: PeJot
Korba na kwadrat
W dniu 2012-05-10 18:33, Kuba 'inimicus' Stasiak pisze:

Przy montazu korby na kwadrat nic sie nie osadza. Nakladasz korbe na
wklad suportu i dokrecasz srube. Nic nie ma prawa latac.

AleĹź ma, szczegĂłlnie w tanich korbach. Tam kwadrat wykonany jest byle jak.

Pierwsze co spróbowałbym, to zamontować korbę na osi w innym położeniu ( obrót o 90, 180 i 270 stopni ).

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Korba na kwadrat