Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?

Data: 2016-02-18 16:16:20
Autor: ąćęłńóśźż
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
Szukam korb, przykładowo FC-M470 i gubię się w ich znalezionych opisach, ponieważ niektórzy sprzedawcy opisują FC-M470 jako 7/8 rz. inni jako 8/9 rz. a inni jeszcze jako 7/8/9 rz.:
www.ebay.pl/itm/Shimano-DEORE-Kurbel-FC-M-470-octalink-170-mm-48Z-Kurbelgarnitur-schw-silber-NEU-/290773952029
(cyt.: 7-8-9-fach fahrbar).
No i w to 7/8/9 jakoś nie wierzę z uwagi na łańcuchy.
Czy były różne wersje tych korb?
Potrzebuję do napędu 8-rzędowego, więc może być 7/8 lub 8/9, ale tu dla odmiany FC-M470 opisana jest jako 9-speed:
www.ebay.pl/itm/SHIMANO-FC-M470-MTB-Octalink-Hollowtech-48-36-26T-Chain-Guard-Crankset-175mm-/321888235311
(cyt.: 9-speed).
To są korby już nie produkowane, z lat katalogowych chyba 2010/11, niektórzy pisali, że pozagrupowe, inni ze Alivio, inni że Deore (po numerze 470 raczej Alivio, zresztą mniejsza z nazwą).
Ktoś coś wie o tych korbach?

Data: 2016-02-18 17:03:57
Autor: qrt
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
Dnia Thu, 18 Feb 2016 16:16:20 +0100,  ąćęłńóśźż napisał(a):

[...]

Teoretycznie sa to korby 9s co widać po naklejce "mega9 shimano drive
train" na koronce. podbnym do tego

http://www.trademarkia.com/logo-images/shimano-inc/shimano-mega-9-drive-train-75446715.jpg

Praktycznie nie ma to znaczenia. Spokojnie możesz używać korb 9 rzędowych
do napędów 8/7. Co prawda był ty kiedyś jakiś purysta co twierdził ze jak używa łańcucha 8s
na korbie 9s to słyszy ze sie zbyt szeroki łańcuch przesuwa na korbie ale
sadze ze miał urojenia :)

Data: 2016-02-19 11:56:25
Autor: ąćęłńóśźż
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
No nic, zamówiłem te FC-M470 (Alivio? FC-M470 to zdaje się były korby OEM do pierwszego montażu przez producentów rowerów, nie do sklepów detalicznych), sprzedawca oferuje jako 7/8 rz. (i tak potrzebuję do 3x8), cena (za rozmiar 28/38/46) wyjdzie ponad 160 zł z czego prawie połowa to wysyłka kurierem (z Czech).

Bardzo dziękuję za zwrócenie uwagi, że na naklejce jest stylizowana cyfra "9", nigdy wcześniej tej cyfry nie zauważyłem i myślałem, że napis to po prostu "Shimano Mega Drive Train" (mam podobny napis na tylnej przerzutce Deore).

-- -- -
Teoretycznie sa to korby 9s, co widać po naklejce "shimano mega 9 drive train" na koronce.

Data: 2016-02-24 13:14:14
Autor: ąćęłńóśźż
Korby 3 x 8/9 (FC-M470)?
Korby własnie przyszły i miałes rację, nie dość, że naklejka Mega 9 Shimano Drive Train, to na tarczach są oznaczenia Shimano M9 T-26, Shimano M9 T-36, M9 T-48 :-((
Nie jestem z tego zadowolony, bo chciałem napęd zdecydowanie do 8-rzędów.
Natomiast na naklejce opakowania (bulk-OEM) jest X99AFCM470E866CSA, kod kreskowy 10499 i napis 7/8 rychl. :-o
I jako 7/8 oferował sprzedawca, np.
www.bike-eshop.cz/kliky-pro-horska-kola/kliky-shimano-fc-m470-alivio-octalink-175-mm-48x36x26-zubu-pro-7-8-kol-stribrne

No i teraz się biję z myślami:
* założyć do 8-rz. i jeździć, a jak będzie zgrzytać to zwalić na p.r.r ;-))
** kupić inne 8-rz. (trudno kupić grupę powyżej Acera!)

Ewentualnie: który łańcuch byłby najlepszy do kombinacji przedniego napędu 9-rz z przodu i 8 rz. (Acera 41) z tyłu?
Łańcuchy sie różnią, przykładowo są jakieś różnice pomiędzy 7,1mm i 7,3mm

PS. Przy mnie purysta to jakiś luzak ;-))

-- -- -

Data: 2016-02-19 00:06:26
Autor: kosmala.mateusz
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
W dniu czwartek, 18 lutego 2016 16:16:14 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
Szukam korb, przykładowo FC-M470 i gubię się w ich znalezionych opisach,

Dla łańcucha(napędu) 6/7/8 lub 9-speed w praktyce nie ma znaczenia, czy korby są 6/7, 8, czy 9 speed. Ba, nie zdziwiłbym się, gdyby korby te miały te same wymiary :)

A teraz praktyka:
Ja miałem korby XT na 9 speed i uzywałem ją (metoda 3 łańcuchów) na zmianę z łańcuchami 8 i 9 speed - bez różnicy.
Teraz zmieniłem środkową zębatkę na taką od korby 8 speed i dalej uzywam tego raz z 9, a raz z 8-speed łańcuchem - dalej bez różnicy.

Jedyne co odczułem, to że po zmianie zębatki z XT na Deore/Alivio dużo spadła jakosc pracy napędu. Na XT można było zmieniac biegi na korbie na pełnej mocy na podjeździe*, na Alivio już się tak nie da + trwa to o 1s dłużej**.

* wiem niezdrowo dla napędu, ale czasami trzeba :)
** pomijalne, no chyba że zamierzasz się ścigac, wtedy 1 na każdej zmianie biegów to dużo

Data: 2016-02-19 10:32:32
Autor: ąćęłńóśźż
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
Nie zamierzam się ścigać, ale czasem wypada mi zmiana przełożenia podczas podjazdu, którego nie doceniłem.
BTW podobnie (próbując ruszyć pod górę na dość stromym ale krótkim podjeździe, którego jednak nie dałem rady wziąć rozpędem) wygiąłem małą tarczę w obecnych korbach.

-- -- -

Data: 2016-02-24 13:40:15
Autor: ąćęłńóśźż
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
Przesledzieł temat i wyszukałem, że jesli chodzi o tarze, to te same tarcze (np. środkowa 36z. Shimano Y1DS98200) są stosowane w napędach 9 rz. (FC-M752, FC-M572, FC-M510), jak i w 8 rz. (FC-M443), a nawet w 7 rz. (FC-TS91)

PYTANIE:
Czy odległosci pomiędzy tarczami w napędach przednich 8s. / 9s. różnią się (w tylnych różnią się grubością podkładek), czy nie różnią się?

-- -- -
Dla łańcucha (napędu) 7/8 lub 9-speed w praktyce nie ma znaczenia, czy korby są 7, 8, czy 9 speed.
Ba, nie zdziwiłbym się, gdyby korby te miały te same wymiary

Data: 2016-02-24 06:04:15
Autor: Ignac
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
W dniu środa, 24 lutego 2016 13:57:14 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

Przesledziełem temat i wyszukałem, że jesli chodzi o tarcze...
Gdzieś w specyfikacjach Shimano, czy na forach dyskusyjnych?
> Dla łańcucha (napędu) 7/8 lub 9-speed w praktyce nie ma znaczenia, czy korby są 7, 8, czy 9 speed.
> Ba, nie zdziwiłbym się, gdyby korby te miały te same wymiary

Ja się trzymam wytycznych Shimano, bo po coś są:
Podział łańcuchów ze względu na szerokość zewnętrzną ogniw

KMC: 5,88 mm 6,6 mm - 6,8 mm 9 Wippermann: 6,6 mm
KMC: 6,6 mm 7,1 mm - 7,2 mm 8 Wippermann: 7,2 mm
KMC: 7,3 mm 7,3 mm - 7,4 mm 7 Wippermann: 7,2 mm
KMC: 7,3 mm 7,6 mm - 7,8 mm 6 Wippermann: 7,2 mm
KMC: 7,3 mm 8,2 mm - 8,6 mm 1 KMC: 6,7 mm 1/2" X 3/32"
                      Odleglość  Grubość Grubość                     m/zębatkami zębatki dystansu

Shimano HG 7-biegowy 5,0 mm 1,85 mm 3,15 mm
Shimano IG 7-biegowy 5,0 mm 2,35 mm 2,65 mm
Campagnolo 8-biegowy 5,0 mm 1,9 mm 3,1 mm
Sachs 8-biegowy od 1998 4,8 mm 1,8 mm 3,0 mm
Shimano 8-biegowy 4,8 mm 1,8 mm 3,0 mm
Campagnolo 9-biegowy 4.55 mm 1,75 mm 2,8 mm
Shimano 9-biegowy 4.34 mm 1,78 mm 2,56 mm

Nigdzie nie spotkałem się, że wszystkie grubości tarcz są identyczne.
Niemniej, cytowane szerokości łańcuchów, oraz odległości między zębatkami poszczególnych kaset są inne. Z powyższych względów
nie mieszam w doborze komponentów wg własnego widzimisię, tylko
trzymam się wytycznych i montuję podzespoły wg. ich przeznaczenia,
sprawdzając je w specyfikacjach Shimano.
Skutek tego jest np. taki, że mam dostęp z każdej tarczy korb do
wszystkich zębatek kasety.

Data: 2016-02-24 13:43:02
Autor: Ignac
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
W dniu środa, 24 lutego 2016 15:04:17 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:

KMC: 5,88 mm 6,6 mm - 6,8 mm 9
KMC: 6,6 mm 7,1 mm - 7,2 mm 8 KMC: 7,3 mm 7,3 mm - 7,4 mm 7
KMC: 7,3 mm 7,6 mm - 7,8 mm 6

Jeszcze mam taką praktyczną radę, jak kupić właściwy łańcuch.
Mianowicie, nieliczni tylko sprzedawcy podają ich szerokość - na sworzniach. Jeśli mi ilość ogniw i cena odpowiada, to pytam
sprzedającego - jaka jest jego szerokość ? I od tego uzależniam zakup.
A ponieważ, nie ma ich klasyfikacji jakościowej, czyli nie wiem
co kupuję, to kupuję najtańsze. Ale zawsze(jego szerokość)idealnie pasuje mi do całego napędu.

To jest bardzo ważny parametr, gdyż łańcuch ma się mieścić w klatce
przerzutki przedniej, uwzględniając szczególnie jego pracę na skrajnych
przełożeniach/przekosach i w tych położeniach ma o nią nie ocierać.

Data: 2016-02-24 06:15:51
Autor: mateusz.wojcik
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
On Wednesday, February 24, 2016 at 1:57:14 PM UTC+1, ąćęłńóśźż wrote:
[...]

FC-M443 jest 9 rz, 8 rz zwykle maja 48-38-28. Może patrzysz na starsze wersje, które faktycznie były na 8?

--
Regards
Matt

Data: 2016-02-25 08:44:06
Autor: ąćęłńóśźż
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
No sam widzisz, wg jednych źródeł FC-M443 jest 8-rzędowa, a wg innych 9-rzędowa (co zapewne jest prawdą, skoro na tarczy jest nabite M9) :-o
http://jeker-co.com/Katalog/PDF/Artikelgruppe%2043.43-73.pdf

Jakie jest źródło mojego "problemu": chciałem kupić korby (napęd przedni) do 3x8 (prawdziwe 8-rz.) wyższej grupy, najchetniej Deore ewentualnie Alivio. No i po prostu sprzedawcy już nie mają, od lat takiego napędu przedniego Shimano nie robi, pozostaje jeszcze grupa Acera (ale w tym napędzie nie można wymienić pojedynczych tarcz, jakby co całość do kosza).
Chyba założę ten już zakupiony (b. tanio + droga wysyłka) FC-M470, a jeżeli będzie się źle sprawował z łańcuchem 8-rz. (kupiłem KMC Z92RB Rust Buster) to spróbuję innego łańcucha (można też jeździc na innym łańcuchu w lecie, a na innym w zimie, ale to chyba za dużo kombinowania), a jak ewentualna zmian łańcucha by nie pogła, to wymienię resztę elementów (manetki, przerzutka przednia, kaseta) na 3x9 (wyjdzie 200 zł za części + robocizna, a nie widzę potrzeby posiadania 9-rz. w tym rowerze City Hybrid). Tej zmiany na 3x9 można też dokonać za parę lat, gdy łańcuch 8-rz. się wyciągnie i kaseta 8-rz. zużyje (oba elementy już kupione, więc byłaby teraz strata na odsprzedaży).

-- -- -

Data: 2016-02-25 01:58:14
Autor: Ignac
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
W dniu czwartek, 25 lutego 2016 08:44:09 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

[...]

Proszę bardzo, korby 8x z wymiennymi tarczami, Deore 8x już nie ma:
http://sklep.k2rowery.pl/mechanizm-korbowy-alivio-fc-m411-p-395.html
A tu są do niej pozostałe komponenty:
http://goo.gl/0Gqeof Lub takie korby:
http://goo.gl/mcsFaL
A tu są do niej pozostałe komponenty:
http://goo.gl/xV7RHl
Obie korby są z wymiennymi tarczami, oczywiście.

Chodzi mi generalnie o to, aby nie mieszać komponentów 8x z 9x,
czyli, zdecydować się na jakiś optymalny wybór i się tego trzymać.
Ja jeżdżę na 8x3 i mam stosowny zapas części wzajemnie kompatybilnych
na następne 100 kkm. I teraz dopiero okazuje się, że w tym szaleństwie
zakupowym jest jednak metoda.
Shimano odchodzi od napędów 8x, na rzecz 9x, wyłącznie z dbałości o
własne przychody ze sprzedaży części, bo dokłada jedną zębatkę do kasety i podnosi cenę pozostałych komponentów o przykładowo 100 procent.
Cały czas chodzi im o jedno, abyś nie miał jednego roweru/napędu na całe życie.

Data: 2016-02-25 02:19:06
Autor: Ignac
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
W dniu czwartek, 25 lutego 2016 10:58:16 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:
> [...]

A tu są do niej pozostałe komponenty:
http://goo.gl/xV7RHl
Obie korby są z wymiennymi tarczami, oczywiście.

A tu masz przerzutki przednie do powyższych korb, wg kolejności;
http://goo.gl/jQxf7k  , oraz
http://goo.gl/eYkLdy

Data: 2016-02-25 11:35:46
Autor: ąćęłńóśźż
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
Tak, dzięki, nie chciałem Acera 3xx (kiepska relacja jakości do ceny, zobacz na wagę ponad 1100 gram), a te lepsze z grupy 4xx jak zacząłem szukać srebrnych korb 175 mm (48z) z osłoną spodni to ostatecznie nie było na magazynach.
FC-M470 mają korby puste w środku (w FC-M411 pełne), patelnię 48z aluminiową (w FC-M411 stalowa), ważą około 770 gram (FC-M411 około 990 gram), są na Octalink (w FC-M411 na kwadrat) i były w przecenie 50% (może dlatego, że na kodzie kreskowym jest 7/8 ?).
Zgadzam się z Tobą z niemieszaniem, i właśnie z chęci niemieszania wyszło całe zamieszanie ;-)
W drugim rowerze tydzień temu przerobionym z 3x8 na 3x9 dałem Deore FC-M590 Hollowtech z zintegrowanym suportem i się dziwię, czemu to Deore jest takie drogie (ponad dwa razy droższe! co prawda suport w komplecie) :-o

-- -- -

Data: 2016-04-02 09:38:45
Autor: ąćęłńóśźż
Linia lancucha (chainline) 45 mm
Też bym nie chciał mieszać komponentów 8s od 9s, ale dzisiaj to już bardzo trudne, no za cholerę nie mogłem utrafić dobrego napędu przedniego wyższej grupy (co najmniej Alivio lub lepiej Deore) 8 s.
Wczoraj zakończyłem montaż - z przygodami po drodze:
Rower GF Nirvana (hybryd do jazdy we w miarę wyprostowanej pozycji, rzeczywiście dość wygodny) miał na oryginalnym napędzie Nexave FC-T303 3x8 (kwadrat) linię łańcucha (chainline) 47,5mm
Wymieniając napęd (pogięta najmniejsza zębatka) chciałem odejść od kwadratu (może niesłusznie, ale już po krzakach), zresztą po 10 latach wkład suportu mógł już być zużyty.
Ostatecznie (nie będę opisywał wszystkich przygód, gdybym je znał z góry, poszedłbym inną drogą lepszą i tańszą) zamontowałem pozagrupowy napęd FC-M470 26/36/48 3x9 z wkładem suportu BB-ES71 73/118mm na octalink.
Dla tego napędu i linii łańcucha 47,5 mm wkład suportu powinien mieć katalogowo 121mm (ale wkładów ES71 - które uchodzą za niezniszczalne - w takiej długości nie produkowano, musiałby być ES51 niższej grupy lub tani ES25).
Po przymiarkach 'na sucho', żeby napęd zmieścił się nad mufą suportu (ok. 44 mm średnicy zewnętrzej) zeszlifowałem (kamieniem szlifierskim na wiertarce, po robocie myślę, że prościej i szybciej byłoby pilnikiem) od wewnątrz najmniejszą tarczę 26T napędu z uwagi na specyficzny kształt tej tarczy (przeszkadzające idące do wewnątrz bezsensowne 'języki' przy otworach na śruby, mam wrażenie, że Shimano te nie mające żadnego innego uzasadnienia 'języki' specjalnie porobiło, żeby różne części do siebie nie pasowały).
I działa!!
Uzyskałem linię łańcucha 46 mm (teoretycznie, bo z pomiarów wychodzi nawet 45 mm i tak prawdopodobnie jest).
Na moje oko (krytyczna jest mała odległość najmniejszej zębatki 26T od dolnych rurek ramy roweru, bo korby nadal są daleko) w tym rowerze dałoby się zamontować wkład suportu 73/113mm (czyli ośkę o 8 milimetrów krótszą, niż katalogowo) osiągając linię łańcucha 43,5 mm (znó teoretycznie, z pomiarów mogłoby wyjść 42-43 mm), czyli zarówno lepsze prowadzenie łańcucha z przednich tarcz na tylną kasetę, jak i węższy rozstaw pedałów (Q-Factor) - ale okazałoby się to dopiero po wsadzeniu takiego wkładu 113 mm, bo diabeł mógłby tkwić w jakimś szczególe.

I teraz parę uwag:
* na napędzie Hollowtech II (akurat w tym samym czasie w drugim rowerze wymieniłem kwadrat na FC-M590) nie dałoby się uzyskać linii łańcucha 46 mm (no chyba, że przenosząc podkładkę 3 mm spod prawej korby pod lewą korbę, niektórzy tak robią uzyskując chainline 47 mm) - w tym punkcie jest wyraźna przewaga Octalinka (suporty o różnej długości ośki).
* dobrze mieć w szufladzie kilka starych zuzytych nabytych za bezcen lub darmo wkładów suportu o różnych rozmiarach, żeby przy ewentualnej zmianie napędu przedniego dokonać przymiarek przed kupnem TEGO WŁAŚCIWEGO. Ja eksperymentowałem niestety na żywca, więc mam teraz dwa nowe niepasujące wkłady do sprzedania ;-))

-- -- -

Data: 2016-04-02 13:05:15
Autor: Ignac
W dniu sobota, 2 kwietnia 2016 09:38:46 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

[...]

Na ale, zdobyłeś bezcenne doświadczenie w serwisowaniu i teraz już wiesz,
że nie można dowolnie mieszać,(przynajmniej) wkładami suportu i korbami.
Sprawdzenie, że jest dobrze, jest banalnie proste:
- wrzucasz manetką, łańcuch z tyłu na największą zębatkę kasety
- z przodu wrzucasz go na najmniejszą tarczę
- i w tych położeniach łańcuch ma być od prowadnicy klatki przerzutki
  przedniej- tej bliższej ramy w odległości ok. 0,5-1 mm
- gdy przerzucisz, tylko z przodu, łańcuch kolejno na średnią i największą
  tarczę, powyższe odległości łańcucha od prowadnicy też muszą być jak wyżej.

Data: 2016-04-02 23:54:59
Autor: ąćęłńóśźż
Linia lancucha (chainline) 45 mm
To nie o to chodzi.
Chodzi o to, żeby ani zęby tarcz ani ramiona korb nie zaczepiały o ramę i żeby łańcuch nie zaczepiał o oponę (przy bardzo grubym ogumieniu).
No i oczywiście żeby korba była osadzona na ośce bez ocierania o suport.

Natomiast regulacja przerzutki jeszcze przede mną (potrzebuję nową linkę).

-- -- -
Sprawdzenie, że jest dobrze, jest banalnie proste

Data: 2016-04-03 01:27:26
Autor: Ignac
Linia lancucha (chainline) 45 mm
W dniu sobota, 2 kwietnia 2016 23:55:02 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

To nie o to chodzi.
Natomiast regulacja przerzutki jeszcze przede mną (potrzebuję nową linkę).
Chodzi o to, żeby...

przerzutka przednia spełniała kryterium zrzucania łańcucha ze średniej
tarczy na najmniejszą, czyli musi być odpowiednio ustawiona i w ten sposób
brać czynny udział w doborze optymalnej długości osi suportu.
Z Twojego wpisu wnioskuję, że nie brała udziału w eksperymencie, czyli
dobrałeś tylko minimalną dopuszczalną długość osi jak dla napędu jednotarczowego.

Mówiąc delikatnie jesteś w punkcie wyjścia, bo byłbym mocno zdziwiony, gdyby przy takiej długości osi przerzutka przednia spełniała moje kryterium.

Data: 2016-04-04 10:20:31
Autor: ąćęłńóśźż
Linia lancucha (chainline) 45 mm
Wiem, co masz na myśli, być może będę szukał innej przerzutki przedniej (ATB/MTB), która miałaby większy zakres regulacji (w kierunku "do rury" podsiodłowej).

-- -- -

Data: 2016-02-25 10:40:26
Autor: JDX
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
On 2016-02-25 08:44,  ąćęłńóśźż wrote:
No sam widzisz, wg jednych źródeł FC-M443 jest 8-rzędowa, a wg innych
9-rzędowa (co zapewne jest prawdą, skoro na tarczy jest nabite M9)
:-o http://jeker-co.com/Katalog/PDF/Artikelgruppe%2043.43-73.pdf
Wg Shimano jest przeznaczona do napędów 9-rzędowych:
http://www.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/FC/SI-0086A-001/SI-0086A-001-POL_v1_m56577569830696663.pdf.
A to co piszą sprzedawcy pewnie wynika stąd, że istnieją dwie korby:
FC-M443 oraz FC-M443-8. Nie jestem pewny, ale prawdopodobnie różnią się
tylko nadrukowanym logo – tak jest np. w przypadku FC-M431 i FC-M431-8.
W każdym razie ta ósemka na końcu jest myląca ponieważ np. są/były
kasety CS-HG50-8 oraz CS-HG50-9 przeznaczone, jak łatwo się domyślić, do
napędów odpowiednio ośmio- i dziewięciorzędowych.

Data: 2016-02-25 11:09:30
Autor: ąćęłńóśźż
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
Ta "8" oznacza Octalink (bez "8" jest kwadrat).
I faktycznie jest to bardzo mylące.

-- -- -

Data: 2016-02-25 18:36:04
Autor: Jacek G.
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
W dniu 2016-02-25 08:44,  ąćęłńóśźż napisał(a)::
ewentualnie Alivio. No i po prostu sprzedawcy już nie mają, od lat
takiego napędu przedniego Shimano nie robi,
To fakt, jakieś 4 lata temu kupiłem jeszcze korbę Alivio 8-rzędową, a już rok czy dwa lata później nie mogłem takiej znaleźć do drugiego roweru. A że trochę się obawiałem jak będzie działać 9 rzędowa, więc kupiłem Acerę.

pozostaje jeszcze grupa
Acera (ale w tym napędzie nie można wymienić pojedynczych tarcz,
jakby co całość do kosza).
A tu się mylisz. Ta Acera, którą kupiłem - FC M361 jest rozbieralna i są do niej dostępne tarcze:
http://tinyurl.com/j6srlsk
--
Jacek G.

-- -

Data: 2016-02-24 17:15:50
Autor: PeJot
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
W dniu 2016-02-24 o 13:40,  ąćęłńóśźż pisze:

Czy odległosci pomiędzy tarczami w napędach przednich 8s. / 9s. różnią się (w tylnych różnią się grubością podkładek), czy nie różnią się?

Te wymiary są delikatnie różne, ale także są różne dla kilku modeli korb 8 czy 9 rzędowych.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-02-25 08:24:39
Autor: ąćęłńóśźż
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
Na mój rozum odległość pomiędzy tarczami napędu przedniego powinna być idealnie równa skokowi przerzutki przedniej.
Czy przerzutki przednie 3-biegowe mają inny skok dla napędów 3x7, 3x8, 3x9 ?
A co z manetkami (Shimano) do przerzutek przednich (przełożenie 1;1)?

-- -- -
Te wymiary są delikatnie różne, ale także są różne dla kilku modeli korb 8 czy 9 rzędowych.

Data: 2016-02-25 16:28:34
Autor: PeJot
Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?
W dniu 2016-02-25 o 08:24,  ąćęłńóśźż pisze:

Czy przerzutki przednie 3-biegowe mają inny skok dla napędów 3x7, 3x8, 3x9 ?

Tego nie wiem ale zwykle przerzutka 9 rzędowa daje się poprawnie zestroić w systemie 8 rzędowym.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Korby 3 x 7/8/9 (FC-M470)?