Korby na 10 rzędów z osłoną

Data: 2012-08-05 16:57:29
Autor: chester
Korby na 10 rzędów z osłoną
Witam!

Składam sobie ten nowy rower i właściwie już wybrałem sobie komponenty do napędu 9-cio rzędowego (mam tylko wątpliwość odnośnie tylnej przerzutki i kasety - o tym jest wątek wyżej).

Ale naszła mnie wątpliwość: skoro składam nowy napęd, to - choć to nie ma sensu technicznego (ale marketing to więcej=lepiej) - może zmontować 10-cio rzędowy? Dzięki temu dłużej będą części dostępne na rynku.
No i o ile z przerzutkami i kasetą problemu nie ma, to mam problem z korbą. Nie widzę w ofercie Shimano korby z trzema blatami z osłoną przed łańcuchem (taką, jak w FC-M591).
Chodzi mi o części klasy Deore, może ciut lepsze, nie mam zamiaru kupować korby XT.

A może korba FC-M591 będzie OK? Tylko że to jest do 9-tki, a nie 10-tki. Ponoć mogą być problemy z pracą napędu i korby do 10-tki są z nieco węziej rozstawionymi blatami. Ile w tym prawdy?

Z tego co wyczytałem, to łańcuch 10rz będzie dobrze pracował na takiej korbie bo różni się tylko grubością zewnętrzną ogniw, a wewnętrzna jest taka sama.

chester

Data: 2012-08-06 20:17:15
Autor: Ignac
Korby na 10 rzędów z osłoną
chester <chesteroni@poczta.gazeta.pl> napisał(a): Fundamentalne pytanie brzmi jaki ten napęd ma być 9x czy 10x,
a jeżeli wybrałeś 9x to jakie te komponenty mają być,z Deore?

 Ignac

Data: 2012-08-06 22:43:23
Autor: chester
Korby na 10 rzędów z osłoną
W dniu 06.08.2012 22:17, Ignac pisze:
chester <chesteroni@poczta.gazeta.pl> napisał(a):

Fundamentalne pytanie brzmi jaki ten napęd ma być 9x czy 10x,
a jeżeli wybrałeś 9x to jakie te komponenty mają być,z Deore?

Na to nie ma jeszcze jednoznacznej odpowiedzi.
W przypadku 9x komponenty to:
korba: deore FC-M951
kaseta: lx 12-36 (ew. 11-34)
łańcuch HG-93
przerzutka tył XT RD-M770 SGS
przerzutka przód XT FD-M773
manetki XT SL-M770

W przypadku 10x komponenty zapewne podobnej klasy, nie chcę cenowo przesadzić.
Po prostu chciałbym za jakiś czas móc dostać części zamienne do napędu bez wielkiego zachodu (i żeby to były części sensownej jakości). To chyba jedyny sens pchania się w 10, bo mi osobiście to by nawet 7 styknęło ;-)
Niestety marketingowy bełkot więcej=lepiej powoduje, że 9-cio rzędowe napędy pojawiają się w niskich grupach, 10-tki są w wyższych a lada moment będzie 11-tka (u SRAM-a AFAIR w październiku).

chester

Data: 2012-08-07 08:15:51
Autor: biodarek
Korby na 10 rzędów z osłoną
W dniu 2012-08-06 22:43, chester pisze:
[...]

Ja bym wziął kasetę XT 11-34. Jeśli ograniczony budżet, to przerzutki SLX. Z przodu na pewno.

--
biodarek

Data: 2012-08-07 14:39:48
Autor: chester
Korby na 10 rzędów z osłoną
W dniu 07.08.2012 08:15, biodarek pisze:
[...]

No tak, ale to jest Off-Topic. Pytanie jest o korby na 10 rzędów z osłonką lub kompatybilność korb 9rz z resztą napędu 10.

Części chcę zamówić dzisiaj więc czasu na zmianę decyzji nie zostało wiele. Dla mnie 9 też jest dobra, jak się napęd sprawdzi to sobie za rok sprawię zapasowe tarcze do korby i kasety oraz łańcuchy i będę miał napęd 4ever :)

chester

Data: 2012-08-07 19:41:02
Autor: Ignac
Korby na 10 rzędów z osłoną
> [...]

Części chcę zamówić dzisiaj więc czasu na zmianę decyzji nie zostało wiele. Dla mnie 9 też jest dobra, jak się napęd sprawdzi to sobie za rok sprawię zapasowe tarcze do korby i kasety oraz łańcuchy i będę miał napęd 4ever :)

Wybrałeś korby Deore,a dla czego resztę osprzętu nie wziąłeś z tego systemu tylko z XT,może będą pasować,ale chcąc robić takie miksy musisz mieć albo
duże doswiadczenie w tym,lub wagon części-zaprzyjaźniony sklep/hurtownie i
możliwośc ewentualnego ich zwrotu. Mam nadzieję,że nie będziesz robił koktajlu z podzespołów napędowych 9xi 10x.
A bierzesz pod uwagę problem taki,że podzespoły które są kompatybilne między sobą nijak mogą nie pasować na ramę na którą je chcesz zamontować.
Nie odbieraj tego jako krytyki,ale chce abyś uświadomił sobie te problemy.
Jednego nie można Ci odmówić szczerych chęci.

 Ignac

Data: 2012-08-07 23:46:50
Autor: chester
Korby na 10 rzędów z osłoną
W dniu 07.08.2012 21:41,  Ignac pisze:
[...]

O ile mi wiadomo, to nie są tylko dwa istotne parametry różnicujące elementy napędu między grupami:
- twardość elementów
- szerokość łańcucha (de facto =ilość biegów 8/9/10/...)

Wspomniane wyżej elementy są zbliżonej twardości i są to komponenty napędu 9-cio rzędowego już na starcie. Skąd więc wziąłeś te wątpliwości?
Co do zwrotu... z tym może być różnie, ale jest jeszcze allegro w razie czego, a że ryzyko niepowodzenia w doborze jest IMO niewielkie, to biorę je na klatę.

Mam nadzieję,że nie będziesz robił koktajlu z podzespołów napędowych 9xi 10x.

Nie planuję, choć wiem z wielu źródeł że np. łańcuch 10rz się sprawdza w napędach 9rz.

A bierzesz pod uwagę problem taki,że podzespoły które są kompatybilne między
sobą nijak mogą nie pasować na ramę na którą je chcesz zamontować.

Oczywiście, że biorę to pod uwagę, ale nie bardzo rozumiem, czemu miałyby nie pasować do ramy? Oczywiście teoretycznie tylne widełki (chainstay) mogą być fantazyjnie pogięte, ale u mnie są zwykłe.

Nie odbieraj tego jako krytyki,ale chce abyś uświadomił sobie te problemy.

Większości potencjalnych problemów jestem świadomy. Istnieje pewne ryzyko, ale widziałem kilka specyfikacji rowerów złożonych na tej ramie, co "moja" i ich właściciele nie narzekali (a nawet wręcz przeciwnie).

Jednego nie można Ci odmówić szczerych chęci.
Hehe - może nawet źle ulokowanych, trochę dużo czasu mi zeszło już na wirtualny dobór, dziś w końcu zacząłem zamawianie najważniejszych komponentów (rama, stery, koła, napęd) więc pytanie w sumie mnie osobiście raczej już nie dotyczy, ale chętnie się dowiem, czy w 10x jest gdzieś ukryta opcja trekkingowa ;-)

chester

Data: 2012-08-07 22:04:08
Autor: Ignac
Korby na 10 rzędów z osłoną
[...]
 Ok.to mnie przekonuje,że do problemu podszedłeś rozsądnie.

 Ignac

Data: 2012-08-08 18:09:37
Autor: Ignac
Korby na 10 rzędów z osłoną
chester <chesteroni@poczta.gazeta.pl> napisał(a):
ale chętnie się dowiem, czy w 10x jest gdzieś ukryta opcja trekkingowa ;-)

Jest w komponentach trekkingowych i przykładowo wygląda tak:
FD-T780- przerzutka przednia (3x10)- SI-5N20A
FC-T780- mech. korbowy(48-36-26)         " RD-T780-10x -przerzutka tylna        -SI-5XR0A
CS-M771-10x (11-32/34)-kaseta            "

 Ignac

Data: 2012-08-11 01:09:25
Autor: chester
Korby na 10 rzędów z osłoną
W dniu 08.08.2012 20:09,  Ignac pisze:
chester <chesteroni@poczta.gazeta.pl> napisał(a):

ale chętnie się dowiem, czy w 10x jest
gdzieś ukryta opcja trekkingowa ;-)

Jest w komponentach trekkingowych i przykładowo wygląda tak:
FC-T780- mech. korbowy(48-36-26)         "

Cena widzę godna grupy XT, a niżej coś też jest?
Co do korby jeszcze - ja się chyba jednak przekonałem do 44x32x22 z racji tego, że z 48 rzadko się korzysta (albo się dobija kolana), 44 ma szansę znacznie częściej się załapać do użytku :-)

Zatem potrzebne by były wtedy korby na 10 rzędów z osłonką z blatem 44T z grupy Deore lub ciut lepszej (cena do ok. 500zł w takim wariancie) Ja szczerze się przyznam, że choć szukałem, to nie znalazłem, a wydawało mi się, że osłonka to dość standardowa część :(

chester

Data: 2012-08-11 11:38:39
Autor: Ignac
Korby na 10 rzędów z osłoną
[...]

Nie ma w 10x korb takich jak chcesz(Shimano nie nadąża nad innowacyjnością
użytkowników) bo z 44/32/22 to tylko 9x,a 10x to 42/32/22 i bez osłon.

 Ignac

Data: 2012-08-08 11:25:22
Autor: de Fresz
Korby na 10 rzędów z osłoną
On 2012-08-07 21:41:02 +0200, " Ignac" <ignac88@gazeta.SKASUJ-TO.pl> said:

[...]

Skąd czerpiesz te fascynujące rewelacje?

de Fresz

Korby na 10 rzędów z osłoną