Korby pod koronki 9 i koronki 8

Data: 2015-05-31 10:04:30
Autor: PeJot
Korby pod koronki 9 i koronki 8
Czołem. Usiłuję pożenić korby FC-M 510 ( deore 9 rzędowe ) ze środkową koronką 8 rzędową i wniosek jest taki, ta środkowa koronka jest o jakieś 0.5 mm *dalej* od blatu niż w typowych systemach 8 rzędowych.  Odległość od blatu do najmniejszej koronki jest praktycznie taka sama jak w systemach 8 rzędowych. Nie wiem czy po prostu korba 9 rzędowa tak ma mieć, czy to jest jakiś zamysł konstruktora Shimano. Przewiduję jednak pewne komplikacje przy przerzucaniu w systemie 8 rzędowym. Używa ktoś podobnej konfiguracji ? Te nadmierne 0.5 mm dało by się zredukować, ale nie mam pojęcia czy to jest niezbędne.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-05-31 09:00:16
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 31 maja 2015 10:04:20 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

Te nadmierne 0.5 mm dało by się zredukować, ale nie mam pojęcia czy to jest niezbędne.

To jest wina niedokładności wykonania krzyżaka korby.
Ja mam tak w jednej korbie 8, ale w drugą stronę przesunięcie(za cienkie są wypustki wspomnianego krzyżaka) i muszę podłożyć podkładki dystansowe.
Jestem na etapie poszukiwania takowych o grubości od 0,25 do 1 mm. Też przydałyby mi się dłuższe śruby mocujące tarcze.
W Twoim przypadku mankament jedynie może byś taki, że jeśli ustawisz łańcuch
na kasecie na największej koronce i z przodu na średniej tarczy to podczas
kręcenia łańcuch może ocierać o klatkę przerzutki przedniej.
A na tarczy małej i blacie nie, bo na nich będzie dostateczny odstęp łańcucha od klatki przerzutki przedniej, przy analogicznym ustawieniu łańcucha z tyłu.
Może również tak nie być, ale to zależy jaki odstęp masz między klatką a łańcuchem na tarczy małej i blacie na wyżej opisanych przełożeniach.
A przy przerzucaniu nie ma żadnych mankamentów, u mnie w korbach 8 to przesunięcie tarcz wynosi grubo ponad 1mm.

Data: 2015-05-31 20:26:55
Autor: PeJot
W dniu 2015-05-31 o 18:00, Ignac pisze:
W dniu niedziela, 31 maja 2015 10:04:20 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

Te nadmierne 0.5 mm dało by się zredukować, ale
nie mam pojęcia czy to jest niezbędne.

To jest wina niedokładności wykonania krzyżaka korby.

Nie sądzę. Ten wymiar na 4 ramionach różni się może o 3 setki.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-05-31 15:14:37
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 31 maja 2015 20:26:44 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

> To jest wina niedokładności wykonania krzyżaka korby.

Nie sądzę. Ten wymiar na 4 ramionach różni się może o 3 setki..

Niedokładność wykonania, to mam na myśli, że te wypustki krzyżaka pod śrubami
mocującymi tarczę średnią i blat, mogą być wytoczone bliżej, lub dalej od ramy.
W Twoim wypadku, zeszlifowałbym w miejscach styku łapki krzyżaka-tarcza średnia trochę jednego i drugiego elementu, aby uzyskać te 0,5 mm.
Najpierw jednak bym wszystko skręcił i po zamontowaniu korb sprawdził, czy jest taka konieczność.
To czy wszystkie tarcze są równo oddalone od siebie, sprawdzam względem klatki
przerzutki przedniej, a konkretnie, względem prowadnicy klatki bliższej ramy,
patrząc pionowo na klatkę, z góry.

Data: 2015-06-01 06:33:36
Autor: PeJot
W dniu 2015-06-01 o 00:14, Ignac pisze:

W Twoim wypadku, zeszlifowałbym w miejscach styku łapki krzyżaka-tarcza
średnia trochę jednego i drugiego elementu, aby uzyskać te 0,5 mm.

Wolę obrobić krzyżak, żeby na przyszłość mieć kompatybilność części. Co prawda korby 9, ja jeżdżę na 8, do której coraz ciężej o części, może jednak z tego względu przejść na 9 ?

Najpierw jednak bym wszystko skręcił i po zamontowaniu korb sprawdził, czy
jest taka konieczność.

A to się rozumie samo przez się, z drugiej strony skasowanie tych 0.5 mm wyjdzie tylko na dobre.

--
P.Jankisz

Data: 2015-06-01 06:02:53
Autor: Ignac
W dniu poniedziałek, 1 czerwca 2015 06:33:39 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

Wolę obrobić krzyżak, żeby na przyszłość mieć kompatybilność części. Co prawda korby 9, ja jeżdżę na 8, do której coraz ciężej o części, może jednak z tego względu przejść na 9 ?

A to znasz, są nie tylko tarcze korb, ale również pojedyncze koronki kaset:
http://kastor-bike.pl/c/1189/tarcze-mechanizmu-korbowego-mtb-czesci-zuzywajace-sie.html Tam gdzie Ty musisz zeszlifować, ja muszę podłożyć podkładki dystansowe ok.
1,5 mm, nie wiem czy śruby mocujące tarcze nie będą za krótkie i czy w ogóle
będzie się to trzymać kupy, bo tarcza wyjdzie poza podtoczenie w krzyżaku.
Ale mimo to,przy (1,5mm) większym odstępie między tarczami, wrzucam łańcuch
bez problemu z małej na średnią.

To czy wszystkie tarcze są równo oddalone od siebie, sprawdzam względem klatki
przerzutki przedniej, a konkretnie, względem prowadnicy klatki bliższej ramy,
patrząc pionowo na klatkę, z góry.

W tym celu, z tyłu wrzucam łańcuch na największą koronkę kasety, a z przodu na najmniejszą tarczę,i odstęp jak wyżej opisany wynosi ok. 1mm (można w tym
miejscu przyświecić lampką). Potem kolejno wrzucam łańcuch na średnią tarczę
z przodu i znowu oglądam powyższy odstęp i na końcu przerzucam łańcuch na
blat i znowu patrzę. Odstępy łańcucha od prowadnicy na wszystkich tarczach mechanizmu korbowego muszą być takie same, u mnie 1 mm, a łańcuch z tyłu zawsze
pozostaje na najwyższej koronce kasety. Odstęp może być mniejszy, chodzi o to,
żeby łańcuch, za każdym razem nie ocierał o klatkę prowadnicy.

Data: 2015-06-01 19:07:30
Autor: PeJot
W dniu 2015-06-01 o 15:02, Ignac pisze:
[...]

Wybór części do 8 niestety taki sobie, no ale to kwestia polityki Shimano. Jak zwykle, na Shimano świat się nie kończy - widział ktoś w necie luźne koronki Srama ? Czasem bywają na Allegro, ale te najmniej potrzebne.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Korby pod koronki 9 i koronki 8