Korby - skąd tyle wariantów?

Data: 2014-12-03 22:53:05
Autor: Jacek G.
Korby - skąd tyle wariantów?
Kiedyś było prosto - trekingowa 48-38-28, MTB 42-32-22. Tymczasem obecnie namnożyło się mnóstwo wariantów pośrednich np. takie (nie wspominając o napędach 2xX):
48-38-28
42-32-22
44-32-22
48-36-26
42-32-24
42-34-24
Wiem, że można uzyskać różne warianty stopniowania i różne zakresy przełożeń z różnymi kasetami. Tym niemniej dla przeciętnego użytkownika wybór odpowiedniej korby zaczyna być coraz trudniejszy.
Nie bardzo rozumiem np. zastosowania wariantu 42-34-24 lub 42-32-24 czyli takie twardsze "od dołu" korby MTB. Fajniejsza wydaje mi się 44-32-22 - bo daje większy zakres skrajnych wartości przełożeń (nieco większy blat niż w typowym MTB) pozostawiając te najmiększe na faktycznie trudny teren. Ale może mają one większy sens z kasetami 10-rzędowymi?
--
Jacek G.

Data: 2014-12-03 23:40:23
Autor: Piotr Kosewski
Korby - skąd tyle wariantów?
On 2014-12-03 22:53, Jacek G. wrote:
Kiedyś było prosto - trekingowa 48-38-28, MTB 42-32-22. Tymczasem
[cut]

Kiedyś było prosto.
Do ciasnego miasta Maluch, a na trasÄ™ lepszy Polonez.
Tymczasem dziś jakieś Mercedesy, Hyundaie i tak dalej. I każdego
po 10 rodzajów!

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-12-05 22:12:17
Autor: Gotfryd Smolik news
Korby - skąd tyle wariantów?

On 2014-12-03 22:53, Jacek G. wrote:
Kiedy¶ by³o prosto - trekingowa 48-38-28, MTB 42-32-22. Tymczasem
[cut]

Kiedy¶ by³o prosto.
Do ciasnego miasta Maluch, a na trasê lepszy Polonez.
Tymczasem dzi¶ jakie¶ Mercedesy, Hyundaie i tak dalej.
I ka¿dego po 10 rodzajów!

  PODOBNO (nie mam dowodów) do¶æ dawno za PRL na Biurze Politycznym
pad³a propozycja posprowadzania samochodów osobowych z Zachodu (pewnie
dla "sklepów za firankami", ale to ju¿ nieistotne).
  Argument przeciw: "mamy sze¶æ marek pojazdów i nikt nie umie zapewniæ
ci±g³o¶ci dostaw czê¶ci zamiennych, jak towarzysz sobie wyobra¿a
co bêdzie kiedy bêdzie ich 40?"
  :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-12-04 08:53:59
Autor: Ignac
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu ¶roda, 3 grudnia 2014 22:53:08 UTC+1 u¿ytkownik Jacek G. napisa³:
Kiedy¶ by³o prosto - trekingowa 48-38-28, MTB 42-32-22.

I dalej tak jest,najsajmprzód musisz se pomiarkowaæ,gdzie kurna chcesz
je¼dziæ,jak po asfalcie to na 48-38-28, a jak w ternie to te drugie.
Ponadto musisz wiedzieæ na jakich prze³o¿eniach je¼dzi³e¶,do tego
najbardziej siê nadaje stary rumak,patrzysz które zêbatki kasety
s± wyje¿dzone i robisz sobie tabelkê:w pionie liczby zêbów poszczególnych
tarcz korb,a poziomie liczby zêbów poszczególnych koronek kasety.
Dzielisz te liczby przez siebie i otrzymujesz siatkê prze³o¿eñ na których
je¿dzi³e¶.Do tabelki jak wy¿ej,wk³adasz liczby zêbów poszczególnych korb,
i liczby zêbów np.z kaset standardowych Shimano,lub jak niektórzy
koledzy zestawiaj± sobie kasety sami i szukasz tych prze³o¿en najbardziej
zbli¿onych do twoich.Najlepiej by by³o,aby(ze wzglêdu na wiêksz± ¿ywotno¶æ napêdu)typowe prze³o¿enia,czyli te do jazdy po p³askim
dostêpne by³y z najwiêkszej tarczy korb,czyli z blatu.
Ró¿nice wyliczonych prze³o¿eñ nowego napêdu nie powinny byæ wiêksze ni¿ plus/minus 0,1,bo wtedy masz napêd taki jak pierwotny.
Lub po prosty,do nowego napêdu zastosowaæ komponenty identyczne jak w starym,
bez ca³ego tego halo jak wy¿ej.

Data: 2014-12-04 20:37:00
Autor: Jacek G.
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu 2014-12-04 17:53, Ignac napisa³(a)::
[...]

Ok, dziêki, ale ja swój napêd ju¿ wymieni³em niedawno. Tabelki w excelu te¿ robi³em;) A w moim po¶cie odnotowa³em jedynie - wcale nie oceniaj±c, czy to dobrze czy ¼le - ¿e obecnie jest tych korb znacznie wiêcej ni¿ kiedy¶. Jednocze¶nie oczekiwa³em, ¿e kto¶ wyja¶ni jaki typ korby - z tych "po¶rednich" - do jakich zastosowañ.
Zreszt± oryginalnie w moim niby górskim rowerze kupionym ok 10 lat temu (ale raczej ATB ni¿ MTB) mia³em w³a¶nie korbê 48-38-28. Zmieni³em j±, na 42-32-22, bo jednak w górach by³o za twardo, a czasem zdarzaj± mi siê jakie¶ wypady w góry.
--
Jacek G.

Data: 2014-12-04 08:57:40
Autor: cytawa
Korby - skąd tyle wariantów?
Jacek G. pisze:

Kiedyś było prosto - trekingowa 48-38-28, MTB 42-32-22. Tymczasem
obecnie namnożyło się mnóstwo wariantów pośrednich np. takie (nie
wspominając o napędach 2xX):

Chyba krotko zyjesz. :) Jeszcze dawniej w MTB tez bylo 46x36x26. A jeszcze dawniej nie bylo MTB ale treking byl zawsze, choc sie tak nie nazywal.

Jan Cytawa

Data: 2014-12-04 02:15:26
Autor: Jacek G.
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu czwartek, 4 grudnia 2014 08:57:48 UTC+1 u¿ytkownik cytawa napisa³:
Chyba krotko zyjesz. :) Jeszcze dawniej w MTB tez bylo 46x36x26. A jeszcze dawniej nie bylo MTB ale treking byl zawsze, choc sie tak nie nazywal.
Nie tak krótko, tylko krótko siê tym interesujê ;)
--
Jacek G.

Data: 2014-12-04 09:33:26
Autor: Michał Pysz
Korby - skąd tyle wariantów?
[...]
Jak jesteś słabszy to 22 się przyda, jak mocniejszy to można mieć większe. Ja np jestem słaby i lubię większe kadencje więc cenię sobie 22 ale znam takie osoby, które to samo co ja są w stanie robić na tarczy 32.

mp.

Data: 2014-12-04 10:41:22
Autor: PeJot
Korby - skąd tyle wariantów?
W dniu 2014-12-03 22:53, Jacek G. pisze:
[...]

Faktycznie, jest ruch w interesie :)

Wiem, że można uzyskać różne warianty stopniowania i różne zakresy
przełożeń z różnymi kasetami. Tym niemniej dla przeciętnego użytkownika
wybór odpowiedniej korby zaczyna być coraz trudniejszy.

Przeciętny użytkownik jest od płacenia, a nie od wybierania :)

[...]

Zapomniałeś że Shimano wprowadziło korby FC-M4000, 40-30-22. Podobno do 29er.

--
P.Jankisz

Data: 2014-12-04 02:12:14
Autor: Jacek G.
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu czwartek, 4 grudnia 2014 10:41:24 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:
>Tym niemniej dla przeciêtnego u¿ytkownika
> wybór odpowiedniej korby zaczyna byæ coraz trudniejszy.

Przeciêtny u¿ytkownik jest od p³acenia, a nie od wybierania :)
Zgadza siê. Tzn. je¶li ju¿ kto¶ zmienia korbê i wie czego chce, to fajnie, ¿e ma spory wybór. Ale przy kupnie roweru bierze siê zwykle to, co tam wsadzi³ producent. Wiêkszo¶æ kupuj±cych nawet nie ma pojêcia, ¿e s± ró¿ne warianty korb i nie od tego uzale¿nia wybór roweru. Przyznam, ¿e ja te¿ nie mia³em o tym pojêcia, dopiero gdy musia³em wymieniæ napêd zainteresowa³em siê tym. Nie wiem natomiast czym kieruj± siê producenci rowerów konfiguruj±c napêd - chyba nie koniecznie funkcjonalno¶ci±.

Zapomnia³e¶ ¿e Shimano wprowadzi³o korby FC-M4000, 40-30-22. Podobno do 29er.
Poda³em tylko przyk³adowe korby, zdajê sobie sprawê, ¿e jest tego wiêcej.
--
Jacek G.

Data: 2014-12-04 13:28:11
Autor: mt
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu 2014-12-04 11:12, Jacek G. pisze:
[...]

Masz racjê! Powinien byæ jeden wariant korby dla wszystkich, od razu ¿ycie by³oby prostsze. To, ¿e teraz jest wybór absolutnie nie jest podyktowane funkcjonalno¶ci±, to tylko chytre zabiegi kapitalistycznych hien rynkowych aby wyci±gn±æ kasê od sko³owanego nabywcy. To jest skandal, czemu jeszcze ABW, CBA, CB¦, SWW, SKW, NIK i inne s³u¿by odpowiedzialne za dobro i bezpieczeñstwo obywatela tego nie badaj±, ja siê pytam??!!

--
marcin

Data: 2014-12-04 14:11:33
Autor: PeJot
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu 2014-12-04 11:12, Jacek G. pisze:

Nie wiem natomiast czym kieruj± siê producenci rowerów konfiguruj±c napêd - chyba nie koniecznie funkcjonalno¶ci±.

Z punktu widzenia producenta najlepiej by³oby produkowaæ jeden model korb z jednym zestawem koronek. U Shimano na jedne korby da siê za³o¿yæ ró¿ne koronki ( np. Acera ). Mimo to, *typowe* zestawy koronek i kaset s± zestrajane na stosunkowo mocnego u¿ytkownika. Efekt jest taki ¿e tzw. niedzielni rowerzy¶ci, robi±cy ~100 km rocznie zaje¿d¿aj± wy³±cznie ¶rodkow± koronkê z przodu.

Poda³em tylko przyk³adowe korby, zdajê sobie sprawê, ¿e jest tego wiêcej.

Korby to po³owa napêdu, do tego dochodz± kasety :)

--
P.Jankisz

Data: 2014-12-04 14:15:37
Autor: Jacek Maciejewski
Korby - sk±d tyle wariantów?
Dnia Thu, 04 Dec 2014 14:11:33 +0100, PeJot napisa³(a):

robi±cy ~100 km rocznie zaje¿d¿aj± wy³±cznie ¶rodkow± koronkê z przodu.

To by musieli je¼dziæ 50 lat :)
--
Jacek

Data: 2014-12-04 19:33:39
Autor: PeJot
Korby - sk±d tyle wariantów?
Dnia Thu, 04 Dec 2014 14:11:33 +0100, PeJot napisa³(a):

robi±cy ~100 km rocznie zaje¿d¿aj± wy³±cznie
¶rodkow± koronkê z przodu.

To by musieli je¼dziæ 50 lat :)

Tu nie chodzi o trwa³o¶æ, tylko o to czego rzeczywi¶cie tacy ludzie u¿ywaj±.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

Data: 2014-12-05 06:28:46
Autor: PeJot
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu 2014-12-04 19:33, PeJot pisze:
[...]

A co do kaset, to pojawi³y siê w moim USRze koronki zamienne 14 zêbów Shimano z moletem, czyli pierwsze w zestawieniu. Taka kaseta zaczynaj±ca siê od 14, zestawiona z 42 lub nawet 48 zêbami z przodu jest w  sam raz dla ludzi o zerowej kondycji.

--
P.Jankisz

Data: 2014-12-04 13:04:00
Autor: Andrzej Ozieblo
Korby - skąd tyle wariantów?
W dniu 2014-12-03 22:53, Jacek G. pisze:

Kiedyś było prosto - trekingowa 48-38-28, MTB 42-32-22. Tymczasem
obecnie namnożyło się mnóstwo wariantów pośrednich np. takie (nie
wspominając o napędach 2xX):

Jak pisal Jasiu, bylo tego wiecej i wczesniej i bardziej pomieszane. Sam skladalem MTB 48-38-28 z duza kaseta z tylu. Syn nim jezdzi do dzisiaj. A moja Skocina MTB miala oryginalnie 46-36-26, ktore zmienilem na 46-36-24, w tym ta 24 byla z tytanu. :)

W sumie przy skrecanych korbach nie ma problemu. Zminiasz jak chcesz i lepiej, ze jest wiekszy wybor, bo ludzie sa rozni. Gorzej przy nitowanych, tanszych korbach. Kupujacy w zasadzie nie ma sie czym martwic, chyba ze wymienia korbe lub jej niektore koronki, a wtedy moze sie dopytac w sklepie. Mimo wszystko dobrze miec swiadomosc i wiedze odnosnie przelozenia przod-tyl i swoich upodoban.

Data: 2014-12-04 14:03:14
Autor: Ignac
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu ¶roda, 3 grudnia 2014 22:53:08 UTC+1 u¿ytkownik Jacek G. napisa³:
  Fajniejsza wydaje mi siê
44-32-22 - bo daje wiêkszy zakres skrajnych warto¶ci prze³o¿eñ (nieco wiêkszy blat ni¿ w typowym MTB) pozostawiaj±c te najmiêksze na faktycznie trudny teren. Ale mo¿e maj± one wiêkszy sens z kasetami 10-rzêdowymi?
No to masz przyk³ad z takimi korbami:
http://www.eurobike.pl/rowery-eurobike/eurobike2011/mtb26/aggressive

Data: 2014-12-04 14:19:23
Autor: Ignac
Korby - sk±d tyle wariantów?
To mo¿e jeszcze jeden.Ponadto mo¿esz napêd czy sterowanie skopiowaæ,kto
Ci zabroni:
http://www.sklep-rowerowy-szurkowski.pl/rowery?t=67

Data: 2014-12-05 17:08:29
Autor: ToMasz
Korby - skąd tyle wariantów?
Tym niemniej dla przeciętnego użytkownika
(...)

Bo to nie jest temat dla przeciętnego użytkownika. PRzeciętny użytkownik siada i jedzie, jak za ciężko/za lekko to zmienia przełożenie. Tu na grupie 99% kolegów jadąc na rowerze, nocą, w deszczu pod górkę, wie dokładnie ile ząbków z przodu i z tyłu pracuje w napędzie. jak im zmienisz zębatkę o jeden ząbek - stanie się jakaś okropna tragedia.
ToMasz

Data: 2014-12-05 08:45:49
Autor: Rowerex
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu pi±tek, 5 grudnia 2014 17:08:31 UTC+1 u¿ytkownik ToMasz napisa³:
Tu na grupie 99% kolegów jad±c na rowerze, noc±, w deszczu pod górkê, wie dok³adnie ile z±bków z przodu i z ty³u pracuje w napêdzie. jak im zmienisz zêbatkê o jeden z±bek - stanie siê jaka¶ okropna tragedia.

Trochê inaczej - tutaj te 99% mo¿e ustawiaæ wszystko pod siebie. I bez przesady
 z tym jednym z±bkiem, chyba, ¿e na najmniejszych zêbatkach kasety.

Z technicznego punktu widzenia do optymalnego doboru prze³o¿eñ lepiej jest
 manewrowaæ stopniowaniem zêbatek w kasecie, ale z praktyczne punktu widzenia
 jest to drogie (kupuje siê ca³e kasety) i technicznie trudne nawet gdy kupi
 siê pojedyncze zêbatki taniej ni¿ ca³± kasetê - nie mo¿na bez wp³ywu na jako¶æ
 zmiany biegów bezkrytycznie wpychaæ "obce" zêbatki w dowolne miejsca
 "fabrycznie" zestopniowanej kasety, bo zmiana biegów niestety siê skaszani.

Wg mnie producenci skupili siê mno¿eniu kombinacji w korbach, bo ³atwiej i
 taniej zmieniæ zêbatkê w korbie ni¿ zêbatkê w kasecie i nie ma to wp³ywu na
 jako¶æ zmiany biegów (o ile zachowa siê jednakow± lub zbli¿on± konstrukcyjnie
 grupê).

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-12-05 22:17:27
Autor: PeJot
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu 2014-12-05 o 17:45, Rowerex pisze:

Trochê inaczej - tutaj te 99% mo¿e ustawiaæ wszystko pod siebie.

Czyli co - na preclu ostali siê jeno ¶rubkarze ? Nudno jako¶, flejma nie ukrêci :)

Data: 2014-12-06 03:43:27
Autor: Rowerex
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu pi±tek, 5 grudnia 2014 22:17:26 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:
W dniu 2014-12-05 o 17:45, Rowerex pisze:

> Trochê inaczej - tutaj te 99% mo¿e ustawiaæ wszystko pod siebie.

Czyli co - na preclu ostali siê jeno ¶rubkarze ? Nudno jako¶, flejma nie ukrêci :)

¦wiadom konsekwencji celowo u¿y³em trybu przypuszczaj±cego :o)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2014-12-05 22:28:54
Autor: Gotfryd Smolik news
Korby - skąd tyle wariantów?
On Wed, 3 Dec 2014, Jacek G. wrote:

Kiedy¶ by³o prosto - trekingowa 48-38-28, MTB 42-32-22. Tymczasem obecnie namno¿y³o siê mnóstwo wariantów po¶rednich np. takie (nie wspominaj±c o napêdach 2xX):
48-38-28
42-32-22
44-32-22
48-36-26
42-32-24
42-34-24

  Ty mi lepiej powiedz, dlaczego nie ma 48-42-28 :>
(no dobra, 48-40-24)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-12-08 06:39:53
Autor: PeJot
Korby - sk±d tyle wariantów?

  Ty mi lepiej powiedz, dlaczego nie ma 48-42-28 :>
(no dobra, 48-40-24)

A to akurat proste - jakby siê da³o na "jednych ¶rubach" powiesiæ 48 i 40 zêbów, to i tak przednia przerzutka mia³a by k³opoty z obs³ug± 42-24. No i jak koledzy radzili, zrób sobie tabelkê prze³o¿eñ i zwróæ uwagê jak siê uk³adaj± dostêpne biegi.

--
P.Jankisz

Korby - skąd tyle wariantów?