Korby - skąd tyle wariantów?

Data: 2014-12-04 10:41:22
Autor: PeJot
Korby - skąd tyle wariantów?
W dniu 2014-12-03 22:53, Jacek G. pisze:
Kiedyś było prosto - trekingowa 48-38-28, MTB 42-32-22. Tymczasem
obecnie namnożyło się mnóstwo wariantów pośrednich np. takie (nie
wspominając o napędach 2xX):
48-38-28
42-32-22
44-32-22
48-36-26
42-32-24
42-34-24

Faktycznie, jest ruch w interesie :)

Wiem, że można uzyskać różne warianty stopniowania i różne zakresy
przełożeń z różnymi kasetami. Tym niemniej dla przeciętnego użytkownika
wybór odpowiedniej korby zaczyna być coraz trudniejszy.

Przeciętny użytkownik jest od płacenia, a nie od wybierania :)

Nie bardzo rozumiem np. zastosowania wariantu 42-34-24 lub 42-32-24
czyli takie twardsze "od dołu" korby MTB. Fajniejsza wydaje mi się
44-32-22 - bo daje większy zakres skrajnych wartości przełożeń (nieco
większy blat niż w typowym MTB) pozostawiając te najmiększe na
faktycznie trudny teren. Ale może mają one większy sens z kasetami
10-rzędowymi?

Zapomniałeś że Shimano wprowadziło korby FC-M4000, 40-30-22. Podobno do 29er.

--
P.Jankisz

Data: 2014-12-04 02:12:14
Autor: Jacek G.
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu czwartek, 4 grudnia 2014 10:41:24 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:
>Tym niemniej dla przeciêtnego u¿ytkownika
> wybór odpowiedniej korby zaczyna byæ coraz trudniejszy.

Przeciêtny u¿ytkownik jest od p³acenia, a nie od wybierania :)
Zgadza siê. Tzn. je¶li ju¿ kto¶ zmienia korbê i wie czego chce, to fajnie, ¿e ma spory wybór. Ale przy kupnie roweru bierze siê zwykle to, co tam wsadzi³ producent. Wiêkszo¶æ kupuj±cych nawet nie ma pojêcia, ¿e s± ró¿ne warianty korb i nie od tego uzale¿nia wybór roweru. Przyznam, ¿e ja te¿ nie mia³em o tym pojêcia, dopiero gdy musia³em wymieniæ napêd zainteresowa³em siê tym. Nie wiem natomiast czym kieruj± siê producenci rowerów konfiguruj±c napêd - chyba nie koniecznie funkcjonalno¶ci±.

Zapomnia³e¶ ¿e Shimano wprowadzi³o korby FC-M4000, 40-30-22. Podobno do 29er.
Poda³em tylko przyk³adowe korby, zdajê sobie sprawê, ¿e jest tego wiêcej.
--
Jacek G.

Data: 2014-12-04 13:28:11
Autor: mt
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu 2014-12-04 11:12, Jacek G. pisze:
[...]

Masz racjê! Powinien byæ jeden wariant korby dla wszystkich, od razu ¿ycie by³oby prostsze. To, ¿e teraz jest wybór absolutnie nie jest podyktowane funkcjonalno¶ci±, to tylko chytre zabiegi kapitalistycznych hien rynkowych aby wyci±gn±æ kasê od sko³owanego nabywcy. To jest skandal, czemu jeszcze ABW, CBA, CB¦, SWW, SKW, NIK i inne s³u¿by odpowiedzialne za dobro i bezpieczeñstwo obywatela tego nie badaj±, ja siê pytam??!!

--
marcin

Data: 2014-12-04 14:11:33
Autor: PeJot
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu 2014-12-04 11:12, Jacek G. pisze:

Nie wiem natomiast czym kieruj± siê producenci rowerów konfiguruj±c napêd - chyba nie koniecznie funkcjonalno¶ci±.

Z punktu widzenia producenta najlepiej by³oby produkowaæ jeden model korb z jednym zestawem koronek. U Shimano na jedne korby da siê za³o¿yæ ró¿ne koronki ( np. Acera ). Mimo to, *typowe* zestawy koronek i kaset s± zestrajane na stosunkowo mocnego u¿ytkownika. Efekt jest taki ¿e tzw. niedzielni rowerzy¶ci, robi±cy ~100 km rocznie zaje¿d¿aj± wy³±cznie ¶rodkow± koronkê z przodu.

Poda³em tylko przyk³adowe korby, zdajê sobie sprawê, ¿e jest tego wiêcej.

Korby to po³owa napêdu, do tego dochodz± kasety :)

--
P.Jankisz

Data: 2014-12-04 14:15:37
Autor: Jacek Maciejewski
Korby - sk±d tyle wariantów?
Dnia Thu, 04 Dec 2014 14:11:33 +0100, PeJot napisa³(a):

robi±cy ~100 km rocznie zaje¿d¿aj± wy³±cznie ¶rodkow± koronkê z przodu.

To by musieli je¼dziæ 50 lat :)
--
Jacek

Data: 2014-12-04 19:33:39
Autor: PeJot
Korby - sk±d tyle wariantów?
Dnia Thu, 04 Dec 2014 14:11:33 +0100, PeJot napisa³(a):

robi±cy ~100 km rocznie zaje¿d¿aj± wy³±cznie
¶rodkow± koronkê z przodu.

To by musieli je¼dziæ 50 lat :)

Tu nie chodzi o trwa³o¶æ, tylko o to czego rzeczywi¶cie tacy ludzie u¿ywaj±.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

Data: 2014-12-05 06:28:46
Autor: PeJot
Korby - sk±d tyle wariantów?
W dniu 2014-12-04 19:33, PeJot pisze:
[...]

A co do kaset, to pojawi³y siê w moim USRze koronki zamienne 14 zêbów Shimano z moletem, czyli pierwsze w zestawieniu. Taka kaseta zaczynaj±ca siê od 14, zestawiona z 42 lub nawet 48 zêbami z przodu jest w  sam raz dla ludzi o zerowej kondycji.

--
P.Jankisz

Korby - skąd tyle wariantów?