Korekty - parę pytań

Data: 2012-08-28 21:01:31
Autor: Gotfryd Smolik news
Korekty - parę pytań
On Mon, 27 Aug 2012, Leszek wrote:

Witam,

Przeglądając dokumentację podatkową za 2006 odkryłem, że
kilka dokumentów zostało błędnie zaksięgowanych - ze stratą
dla mnie. Czy mam prawo (obowiązek?) złożyć korektę
odpowiednich deklaracji (vat7, pit5)?

  Obowiązek zależy od zdarzenia, które nie było ujawnione.
  Np. od niezaliczenia "zwykłego" wydatku w koszty świat
się nie zawali, ale jeśli jest to zakup materiałów
podstawowych albo np. robocizna, to przepisy są wyraźne,
a skoro już będzie w ewidencji, to przepisy że deklaracja
ma być zgodna z ewidencją też są ;)

Jako że nic nie muszę
dopłacać (wręcz przeciwnie), to czy nadpłaconą kwotę mogę
sobie odliczyć od następnej wpłaty na pit/vat,

  Formalnie nie.
  Ale z kolei US ma prawo zaliczyć nadpłaty na niedopłaty.
  W tym jest jednak hak: nadpłata powstaje w momencie STWIEDZENIA
(znaczy urzędowo itede).
  Mając więc 100zł na plus i 100 zł na minus płacimy 0 zł
plus odsetki od nierozliczonych 100 zł :>

czy też mam
jakoś wnioskować o jej zwrot? A może jest już ona nie do
odzyskania?

  Do odzyskania, albo zwrócą, albo (na wniosek) wydają
decyzję o zaliczeniu.

I druga sprawa - czy jeżeli błąd popełniony w jednej deklaracji
jest przepisywany w kolejnych deklaracjach ("w polu X przepisz
pole Y z poprzedniej deklaracji"...), to czy trzeba korygować
je wszystkie, czy tylko tę pierwszą, w której pomyłka miała
konsekwencje podatkowe (zmniejszenie/zwiększenie podatku)?

  Wypadałoby wszystkie.
  Tyle, że VAT rozlicza się okresowo (więc musiałaby być "dziura"
do forwardowania przez dłuższy okres), zaś PIT 5... no jak
to z tym PIT 5 jest, bo dawno nie składałem, coś przeoczyłem? ;)

pzdr, Gotfryd

Korekty - parę pytań