Koronawirus i gotówka - w praktyce

Data: 2020-04-13 23:53:37
Autor: Arek
Koronawirus i gotówka - w praktyce
Wyczytałem, że wirus najkrócej żyje na porowatych
powierzchniach, bardziej lubi gładkie (plastik, stal),
lecz niektóre b. mu szkodzą (miedź, jej stopy).
Domniemana długość przeżycia (malejąco):
- karta
- moneta bez miedzi (2 i 5 zł dyskusyjne)
- banknot
- moneta z miedzią (grosiki),
Banknoty mogą być wilgotne co podobno wirusowi pomaga,
monety zaś można skuteczniej zdezynfekować niż kartę.
  Kartę trzyma właściciel (w sklepowej rękawiczce?, którą
przed chwilą dotykał produktów i opakowań, ew. pinowanie),
gotówka przechodzi przez ręce kasjera (w rękawiczkach).
  Realna korzysść z karty to krótszy czas obsługi płatności
(mniejsze prawdopodobieństwo zarażania) ale licząc przesuwanie
przed czytnikiem (kasjer) i wrzucanie do swej torby/plecaka
to procentowo niewiele. Zwłaszcza, że czas przed kasą/ladą lub
między półkami też się liczy. A powietrze w sklepie nie stoi
w miejscu i przenosi...
  Nie wiem czy i o ile _w praktyce_ karta jest bezpieczniejsza
dla klienta. Dla kasjera zapewne tak - o ułamek procenta?

Arek

Data: 2020-04-14 04:02:29
Autor: Dawid Rutkowski
Koronawirus i gotówka - w praktyce
Ja używam kas samoobsługowych - większość jest tylko na karty, a jak nie, to idę do takiej tylko na karty.

Z tymi rękawiczkami to, jak zwykle w PL, powalone.
Jak ma być bezpiecznie, to kasjer po każdej obsłudze gotówki powinien takie rękawiczki zmieniać. Jak tego nie robi to ew. chroni siebie, jeśli ma poranione ręce (a pewnie ma, bo i towar wcześniej wykładał i od tego płynu dezynfekującego rany się robią) - dla klienta to bez różnicy, i tak mu łapami z wirusem ew. przeniesionym z gotówki poprzedniego klienta po produktach przejedzie.
Chyba że ma rękawiczki z dezynfekującą powierzchnią - ale nie wiem, czy coś takiego w ogóle istnieje.

W piekarni pani też rękawiczek nie zmienia, ale chlebek do torby wkłada takimi "kleszczami". Więc nawet można darować to, że jak nie ma klientów to rękawiczki ściąga, bo nie da się w nich obsługiwać telefonu...

Aha, u mnie w biedronku jest specjalna pani oddelegowana do dezynfekowania kas samoobsługowych po każdym kliencie - stoi i czeka, a jak skończysz, to przychodzi i psika. Nie wpadło mi w oko, żeby dezynfekowała kasy tradycyjne. Ale pin-padu też nie dezynfekuje - pewnie pójdę dziś lub jutro, to sprawdzę, czy nie trzeba będzie PINu między 50 a 100zł - jeszcze rok temu za pełen wózeczek płaciłem zwykle 40-50zł - teraz już 70-90zł :(

Data: 2020-04-14 19:44:39
Autor: ąćęłńóśźż
Koronawirus i gotówka - w praktyce
Dziś płaciłem ponad 50 zł bez PINu.

-- -- -
pójdę dziś lub jutro, to sprawdzę, czy nie trzeba będzie PINu między 50 a 100zł

Data: 2020-04-14 13:16:26
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 14 kwietnia 2020 19:44:42 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> pójdę dziś lub jutro, to sprawdzę, czy nie trzeba będzie PINu między 50 a 100zł

Dziś płaciłem ponad 50 zł bez PINu.

A przypadkiem nie ponad 100żł? ;P
visa czy mc?

Data: 2020-04-14 13:43:54
Autor: nowyjestem@poczta.pl
W dniu wtorek, 14 kwietnia 2020 22:16:27 UTC+2 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

> Dziś płaciłem ponad 50 zł bez PINu.

A przypadkiem nie ponad 100żł? ;P
visa czy mc?

byłoby sympatycznie, gdybym to ja mógł samodzielnie ustalić sobie
w internetowym kanale dostępu do jakiej kwoty transakcje sa bezpinowe

przykładowo: ustalam 823zł "bo tak" i dopiero przy 823,01 żąda PIN-u

Data: 2020-04-15 02:49:33
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 14 kwietnia 2020 22:43:57 UTC+2 użytkownik nowyj...@poczta.pl napisał:
> [...]

w internetowym kanale dostępu do jakiej kwoty transakcje sa bezpinowe

przykładowo: ustalam 823zł "bo tak" i dopiero przy 823,01 żąda PIN-u

Zgłoś do banku pomysł racjonalizatorski, zobaczymy, co odpowiedzą.
Zapewne coś takiego jak mi, gdy napisałem, że jednak dobrze by było, gdyby apka mobilna chociaż przypominała (już nie mówiąc o wymuszaniu), że dla karty mobilnej/HCE warto jest ustawić PIN, to będzie można płacić ponad 50/100zł.
I że po jaką cholerę przysyłają aneks do umowy na wydanie tej karty (mobilnej) poleconym - i to jeszcze jakimś speedpostem (miejsce do odbioru dalej niż poczta, ale za to bez kolejki).
Dla usprawiedliwienia (albo odwrotnie - dla napiętnowania, że się pierdołami zajmują zamiast ważnymi rzeczami) - właśnie przysłali mi SMS z życzeniami urodzinowymi. Póki co jako jedyny bank - a mój PESEL pewnie i tuzin ma.

A na serio - nie ma tak łatwo, ten limit bezpinowy to grubsze ustalenia, zgoda NBP, hardcode w oprogramowaniu terminala itp.
Jedyny wybór to zgoda na taki, jaki jest (ew. jak masz visę to możesz sobie zostawić 50zł - należy jednak unikać wkładania karty do czytnika chipów) albo wyłączenie pikacza - w wersji soft lub hard.

Data: 2020-04-15 20:58:02
Autor: Alf/red/
[...]

Przy okazji tego niedawnego podnoszenia do stówy organizacje (V, MC) głosiły, że muszą aktualizować soft w terminalach. A więc to terminal decyduje czy kartę przepuszcza sam, czy "dzwoni" do banku.

Jakby decydował bank, to i tak terminal by musiał banka pytać za każdym razem - więc jaki zysk? Mógłby pytać raz dziennie, ale wtedy by musiał sam pamiętać wszystkie limity wszystkich kart z całego świata. Głowa mała!

Z kolei jakby to karty decydowały, to z jednej strony banki by musiały je powymieniać, żeby podnieść limit, z drugiej być może znaleźliby się programiści-fałszerze.

--
Alf/red/

Data: 2020-04-16 06:47:39
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 15 kwietnia 2020 20:58:04 UTC+2 użytkownik Alf/red/ napisał:

> [...]

Z kolei jakby to karty decydowały, to z jednej strony banki by musiały je powymieniać, żeby podnieść limit, z drugiej być może znaleźliby się programiści-fałszerze.

Z tego, co można było przy okazji ostatniej zmiany limitu wyczytać w necie, można wnioskować (jeśli to były prawdziwe informacje), że visa i mc mają to trochę inaczej zrobione..

Dla kart MC wystarczyć miał przeprogramowany terminal, visa potrzebowały przeprogramowanego terminala oraz transakcji stykowej.

Można z tego wnioskować, że przy kartach MC limit bezpinowego pikacza ustala wyłącznie terminal - ale dla kart visa może być ten limit zapisany w karcie. Choć raczej sądzę, że może być najwyżej tak, że wybierany jest mniejszy z tych limitów - czyli teoretycznie mógłbyś kazać w banku, żeby Twoja visa chciała PINu przy pikaczu ponad 20zł - ale już nie dla ponad 200zł.

Ale że na to pozwolą to wątpię - więc można sobie dla kart visa jedynie wybierać, czy pozostać przy 50zł - wtedy nie wolno wkładać karty do czytnika czipów - czy przejść na 100zł.

Data: 2020-04-16 18:16:49
Autor: acelnószz
Koronawirus i gotówka - w praktyce
Kombinujesz.
Kazda transakcja on-line wymaga polaczenia terminala platniczego z bankiem celem sprawdzenia salda i tam powinna byc flaga czy domagac sie PIN-u czy nie.

Data: 2020-04-17 20:18:39
Autor: Krzysztof Halasa
"acelnószz" <a@e.pl> writes:

Kazda transakcja on-line wymaga polaczenia terminala platniczego z
bankiem celem sprawdzenia salda i tam powinna byc flaga czy
domagac sie PIN-u czy nie.

Wtedy liczba operacji musiałaby być 2x większa.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2020-04-25 06:49:06
Autor: ąćęłńóśźż
Koronawirus i gotówka - w praktyce
Dlaczego?

-- -- -
Wtedy liczba operacji musiałaby być 2x większa.

Data: 2020-04-25 07:29:59
Autor: cef
[...]

Nie wiem jak to działa, ale organoleptycznie stwierdzam, że są takie miejsca
(czyli kwestia ustawień terminala), że jedna moja karta visa nie przechodzi tam
transakcji powyżej 50zł inaczej niż w czytniku. Przy próbie zapłacenia tam
do 50zł przechodzi bezstykowo i bezpinowo a jak chcę zapłacić np 70zł,
to transakcja jest zawsze odrzucona - nawet nie pyta o PIN.
Trzeba wlożyć kartę do czytnika i wtedy pyta o PIN.
W innych miejscach karta ta działa normalnie.
Z kolei Innymi kartami i Visa i MC płacę w tym miejscu np 70zł bezstykowo i bezpinowo.
Więc od czego to  zależy (banku/karty/terminala) jest kłopotliwe do ustalenia.

Data: 2020-04-25 02:04:12
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu sobota, 25 kwietnia 2020 07:30:03 UTC+2 użytkownik cef napisał:

> [...]
Więc od czego to  zależy (banku/karty/terminala) jest kłopotliwe do ustalenia.

Pewnie wszystko musi się zgrać.
Na początku paywave visa kupiła od MC tylko częściową licencję - można było pikaczem tylko do 50zł bez PINu (i może też był wymóg co którejś transakcji w czytniku, już nie pamiętam).
Dopiero potem dokupili opcję na więcej niż 50zł z PINem - gdy się okazało, że pikacz jednak rządzi (no i dawało to możliwość robienia sensownych naklejek, breloczków itp. - choć ja te wynalazki miałem tylko od MC - hmm, nie wiem czy w citku można mieć naklejkę do KK visa - bo na visę zmieniłem jak już wprowadzili opłaty za naklejkę - ale chyba skarbonka ma breloczki i naklejki visa).
Więc pytanie, w jaki sposób "odrzuca" Ci tą kartą próbę pikacza na >50zł - czy każe po prostu włożyć kartę do czytnika czy trzeba jeszcze raz inicjować płatność?
Ale jeszcze ciekawsze jest to, że gdzie indziej ta karta działa normalnie...
Więc raczej nie jest z poprzedniej epoki ;>
A zdażały się takie relikty - np. śp. DB wprowadził możliwość wyłączania pikacza rok po tym, gdy stało się to obowiązkowe - ale i tak było to możliwe tylko w kartach wyprodukowanych po tej dacie, więc jak się miało wcześniejszą to trzeba było czekać na wznowienie lub ew. zamawiać duplikat.

Kartę visa "przeprogramowaną" w biedronkowym terminalu w końcu sprawdziłem na 70zł (drożyzna) i działa bez PIN. Jak będzie kolejne 70zł to trzeba pozostałe visy sprawdzić (oczywiście bez podawania PIN, bo bym 70gr stracił).

Data: 2020-04-25 19:51:59
Autor: cef
[...]

Odrzuca w taki sposób, że pojawia się napis "transakcja odrzucona".
I trzeba ponownie zainicjować płatność.

Data: 2020-04-25 13:38:17
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu sobota, 25 kwietnia 2020 19:52:05 UTC+2 użytkownik cef napisał:

> [...]
> Więc raczej nie jest z poprzedniej epoki ;>

Odrzuca w taki sposób, że pojawia się napis "transakcja odrzucona".

O, to jeszcze ciekawiej.
A próbowałeś płacić tam pikaczem ponad 100zł?
Bo może problem jest tylko w zakresie 50-100 i tym, czy ma iść PIN czy nie.

Data: 2020-04-25 23:31:56
Autor: cef
[...]

Spróbuję za tydzień.

Data: 2020-04-26 00:31:28
Autor: Michal Jankowski
W dniu 25.04.2020 o 23:31, cef pisze:
[...]

A jak to jest z tymi pikaczami i transakcjami poniżej 50 (czy tam teraz 100) zł? Faktycznie prosi o pin co kilka  transakcji?

   MJ

Data: 2020-04-26 08:03:40
Autor: cef
W dniu 2020-04-26 o 00:31, Michal Jankowski pisze:

A jak to jest z tymi pikaczami i transakcjami poniżej 50 (czy tam teraz 100) zł? Faktycznie prosi o pin co kilka  transakcji?

Nie wiem co ile transakcji (z bankomatu nie korzystałem
praktycznie w ostatnim miesiącu) a zdarzało się kilka razy, że
wołało o PIN przy transakcji na 15zł, więc jakieś ustawienia
kontroli PIN co jakiś czas funkcjonują.

Data: 2020-04-30 17:02:20
Autor: cef
W dniu 2020-04-25 o 23:31, cef pisze:
[...]

Nie testowałem tam, ale dzisiaj w innym punkcie transakcja na 80 zł
została z definicji odrzucona. Włożona do czytnika poszła normalnie na PIN.
W sumie to nie pamiętam, ale tą kartą płaciłem często kwoty 50-100zł
i normalnie wołało o PIN a teraz coraz częściej się zdarza odrzucenie.
Podejrzewam,  że to faktycznie jakieś niedoróbki przy wprowadzaniu
tego bezpinowego limitu 100zł.
Ale w sobotę spróbuję powyżej 100zł.

Data: 2020-05-02 10:35:03
Autor: cef
W dniu 2020-04-30 o 17:02, cef pisze:
[...]

A dzisiaj w tym punkcie transakcja na 167zł została odrzucona -
na czytnik poszła normalnie z pinem, zrobiłem dodatkowo transakcję na
kwotę ok 35zł i tę przyjął bezstykowo bez pin.
Karta ma już za sobą transakcje z przedziału 50-100 płacone bezstykowo bez pinu,
więc to raczej ustawienia lub jakieś zależności punktu i banku karty,
bo inne karty w tym punkcie przechodziły transakcje różnej wielkości
wołając jedynie o PIN jak przekroczony był limit.

Data: 2020-05-02 02:29:11
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu sobota, 2 maja 2020 10:35:05 UTC+2 użytkownik cef napisał:

> [...]

bo inne karty w tym punkcie przechodziły transakcje różnej wielkości
wołając jedynie o PIN jak przekroczony był limit.

Więc akurat ta karta w tym terminalu w ogóle nie ma zamiaru działać pikaczowo z PIN, a do tego górną granicą pikacza bez PIN jest 50zł.
Ja bym napisał reklamację do banku, żeby wyjaśnili odrzucenie tych pikaczów na ponad 50zł. Pewnie będą marudzić, że to nie ich sprawa, wtedy odwołanie, że to ich sprawa, że karta ma działać na wszystkie sposoby. Ciekawe swoją drogą, czy bank dostał w ogóle jakieś info o tych transakcjach?

Data: 2020-05-02 12:27:02
Autor: cef
[...]

Żeby napisać sensowną reklamację, to musiałbym zbierać te kwity odrzucenia,
żeby konkretnie opisać co jak i kiedy i że to jest jakaś zasada.
Nie wiem czy mi się chce, bo takie odrzucenie (bez powodu) trafiło się też w innym sklepie  tej karcie, więc to też nie jakaś reguła dla danego miejsca i danych. Ot po prostu czasem jakiś błąd i nie działa. Jak na 30 transakcji trafi mi się jakaś jedna odrzucona, to nie zwracam uwagi. A zbliża się termin odnowienia, więc jest szansa, że przyjdzie nowy plastik bedzie działał normalnie

Data: 2020-04-16 13:42:45
Autor: J.F.
Użytkownik "Alf/red/"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:r77lfo$1aes$1@gioia.aioe.org...
[...]

A nie pyta ? Ponoc na pikaczu nie, ale jakos tak szybko mam info na telefonie, ze zaplacilem.

A co ze skradzionymi kartami, czy wyzerowaniem konta ?

Wroclawskie biletomaty kiedys nie sprawdzaly, ale i tak bank szybko wie o platnosci.

Mógłby pytać raz dziennie, ale wtedy by musiał sam pamiętać wszystkie limity wszystkich kart z całego świata. Głowa mała!

Niekoniecznie - moze by mu wystarczyly karty klientow z ostatniego tygodnia.
Nowych sprawdzi od razu, stalych - gdzies w nocy ...

Z kolei jakby to karty decydowały, to z jednej strony banki by musiały je powymieniać, żeby podnieść limit, z drugiej być może znaleźliby się programiści-fałszerze.

System powinien byc zabezpieczony jakos, bo czemu programisci nie mieliby kopiowac kart, czy produkowac falszywe ?
Szyfrowanie mocne ?

J.

Data: 2020-04-16 16:50:25
Autor: Krzysztof Halasa
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

A nie pyta ? Ponoc na pikaczu nie, ale jakos tak szybko mam info na
telefonie, ze zaplacilem.

Kiedyś wszystkie PP musiały być autoryzowane ze względu na możliwość
skopiowania karty (brak asym krypto, PW to miały). Mam wrażenie że to
się potencjalnie zmieniło w nowych kartach (PP).
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2020-04-14 23:14:16
Autor: ąćęłńóśźż
Koronawirus i gotówka - w praktyce
Jeśli ponad 300 to jest ponad 100 to terminal w sklepie żądał PIN-u po staremu.

-- -- -
A przypadkiem nie ponad 100żł?

Data: 2020-04-15 03:11:23
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 14 kwietnia 2020 23:17:56 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> A przypadkiem nie ponad 100żł?

Jeśli ponad 300 to jest ponad 100 to terminal w sklepie żądał PIN-u po staremu.

Pytałam o bezpinową.

Mi test niestety nie wyszedł, bo wpadłem w korona-pułapkę.
Przy rozrywaniu zgrzewki mleka przykleiła mi się do rękawiczki naklejka "zbiorcza" tej zgrzewki. Wybierając mniejsze zło (większym byłoby oderwanie palca - tzn. palca rękawiczki, tej dronkowej od pieczywa ;) okleiłem ją sobie wokół palca.
Nabiło się 113zł - myślę: "cholerna inflacja - i nic nie będzie z testu".

Ale wychodzę i patrzę na paragon - a tam 12 razy mleko.
A potem się okazało, że nie tylko 12, ale 16 - w jednej pozycji 12 (nieprawidłowo), na drugiej 4 (prawidłowo, tyle kupiłem).
Okazało się, że na tej naklejce został jednak cały kod paskowy - i zamiast serka i groszku (brakowało po jednym na paragonie) dwa razy nabiła się zgrzewka mleka.
Gdyby nie to, było poniżej stówy.

Drugi aspekt tej sprawy to "odczulenie" wagi w dronkowych kasach samoobsługowych - albo ja akurat trafiłem na zepsutą (też trzeba mieć szczęście - dwie wyłączone, ale czynna jest ta najbliżej kolejki - bardzo mądrze - oraz, nie wiadomo dlaczego, numer 3, a nie numer 4, żeby dalej od siebie stać).
Bo żeby nie rozróżniła między 6-kilogramową zgrzewką mleka a 150-gramowym serkiem - to już naprawdę przesada. Wiadomo, że coś trzeba było zrobić z tym "artykuł został zabrany ze strefy pakowania" - ale nie aż tak.

Ciekawe, czy inwencję programistów przekracza zrobienie takiego numeru, żeby po kliencie kasa się blokowała - dając możliwość wymaganej przepisami dezynfekcji (dziś nie było) - oraz odblokowywała się ta obok (oczywiście jeśli już ją pani popsikała i swoim kodem paskowym noszonym na szyi potwierdziła).
Ale sam widzę jedno niebezpieczeństwo - kas jest tylko 4, więc mogłaby się zrodzić sytuacja, gdy trzeba by udostępnić kasy nr 2 i nr 3 - a to też wbrew przepisom.

Data: 2020-04-15 14:48:40
Autor: ąćęłńóśźż
Koronawirus i gotówka - w praktyce
Zawieszałem wszystkie stonki w mieście ;-)

-- -- -
coś trzeba było zrobić z tym "artykuł został zabrany ze strefy pakowania"

Data: 2020-04-15 14:50:21
Autor: ąćęłńóśźż
Koronawirus i gotówka - w praktyce
To inteligentna maszyna, alarmuje tylko gdy płacisz za mniej niż zważyła ;-)

-- -- -
żeby nie rozróżniła między 6-kilogramową zgrzewką mleka a 150-gramowym serkiem - to już naprawdę przesada.

Data: 2020-04-15 16:42:14
Autor: ąćęłńóśźż
Koronawirus i gotówka - w praktyce
Od tygodnia w bandanie - kichać mi się chce po pięciu minutach, a po dziesięciu kasłać...

-- -- -
(dzisiaj byłem w dronce w masce dla testu - zgłupieć można)

Data: 2020-04-15 08:09:26
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 15 kwietnia 2020 16:42:54 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> (dzisiaj byłem w dronce w masce dla testu - zgłupieć można)

Od tygodnia w bandanie - kichać mi się chce po pięciu minutach, a po dziesięciu kasłać...

No to osiągasz właściwy korono-efekt.
A pewnie i w sklepie robi się w około luźniej (dzisiaj, dopełniając opisu ciekawostek, w dronce był taki dziadek, co opowiadał jednej pani, jak to mu ukraińcy nogę przestrzelili, niemcy mu ją opatrzyli - a lekarz to go chciał nawet adoptować, ale mu inny nie pozwolił - i mówił, że on żadnych masek nosić nie będzie - i że przed wojną przed żydowskimi sklepami były ławki - a tutaj wstyd, że on nie ma nawet gdzie przysiąść, choć przez tą przestrzeloną nogę ledwo chodzi - powiedziałem mu, że to portugalski sklep - i poszedł).

Ciekawe, czy tak już zostanie z tymi kolejkami przed sklepami - dziś rano kolejki nie było, ale do kasy musiałem poczekać - choć chyba pecha miałem, bo jak skończyłem to kolejki już nie było (a zastanawiałem się, czy nie przekroczyli maksymalnej dopuszczalnej obecności) - a ostatnio jak czekałem w kolejce, i jeszcze trzeba było młodzież policją straszyć, to potem do kasy nie czekałem. Z dwojga złego lepiej czekać tyle samo w kolejce przed sklepem niż potem w sklepie w kolejce do kasy - no chyba że pada.

Data: 2020-04-15 17:17:18
Autor: ąćęłńóśźż
Koronawirus i gotówka - w praktyce
Bóg jest łaskawy więc nie pada.

-- -- -
no chyba że pada.

Data: 2020-04-15 08:34:31
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 15 kwietnia 2020 17:18:06 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> no chyba że pada.

Bóg jest łaskawy więc nie pada.

Ładna mi łaska - jak tak dalej pójdzie, to nie będzie po co do sklepu stać w kolejce, bo nic w sklepie nie będzie - bo przez tą suszę nie urośnie.
Póki co podobno deszcz zgasił pożar lasu koło elektrowni w Czernobylu, bo byśmy mieli kolejny kwiecień z "płyn lugola to radziecka coca-cola"...

Data: 2020-04-15 17:43:34
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Koronawirus i gotówka - w praktyce

"Dawid Rutkowski" cc75bfca-92d1-416c-ba07-7ddd3db490b0@googlegroups.com

: po kliencie kasa się blokowała - dając
: możliwość wymaganej przepisami dezynfekcji

Czy burki i kominiarki skutecznie zastąpią psikanie?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2020-04-15 11:19:16
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 15 kwietnia 2020 18:54:18 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

: po kliencie kasa się blokowała - dając
: możliwość wymaganej przepisami dezynfekcji

Czy burki i kominiarki skutecznie zastąpią psikanie?

O to spytaj niewyspanego brodacza - albo poczytaj, czy wprowadzenie szariatu do rozporządzenia spowodowało wyprowadzenie obowiązku psikania.
Swoją drogą pozbawianie snu było jedną z najskuteczniejszych tortur NKVD/MGB - nikt nie wytrzymał dłużej niż 3 dni, nie zostawiało to śladów fizycznych, ale wpływ psychiczny był porażający...

Z dzisiejszych obserwacji na ulicach połowa zamaskowana - więc niestety nakaz mocno nie zmniejszy liczby szwendających się :(

Data: 2020-04-15 11:22:56
Autor: Dawid Rutkowski
[...]

Z drugiej strony wiesz, czym psikają? Może to zwykła woda.
Dozownik "dezynfekcyjny" przy wejściu pusty... Pijaczki wypiły? ;>
W robocie mamy spirytowe (ale nie podali, ile %) z dodatkiem konopii - można się nawalić na wszystkie strony (i zrobić sobie wewnętrzną walkę depresanta z pobudzaczem ;)

Data: 2020-04-14 15:26:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Koronawirus i gotówka - w praktyce

"Arek" 5e94df31$0$17357$65785112@news.neostrada.pl

Wyczytałem,

Gdzie? Interesuję się tym i widzę/słyszę sporo dezinformacji.

[...]

IMO czas ,,życia'' wirusa zależy nie tylko od otoczenia
(powietrze, papier, plastyk) ale także od wilgotności
i temperatury, a i plastyki są różne... [plastyk nie ma
swej wilgotności?]

Banknoty mogą być wilgotne co podobno wirusowi pomaga,
monety zaś można skuteczniej zdezynfekować niż kartę.

Kartę można spsikać alkoholem -- raczej nie upije się... ;)
Mydło też ,,zabija'', bo odtłuszcza, a Sars-CoV-2 raczej
musi mieć tłustą otoczkę, by spenetrować ofiarę swą spermą...

[...]

Najbezpieczniej płacić via net. ;) (kartami czy przelewami)

Zaqpy można dowozić pod drzwi.
Można do tego celu wynająć młodych osiłków
    (im człek zdrowszy, silniejszy i młodszy, tym łatwiej zwalczyć
    mu wirusa, ale im ma mniej doświadczenia w zwalczaniu wirusów,
    tym trudniej -- małe dzieci chorują na przeróżne: różyczki,
    odry, ospy...)
których należy stosownie wyposażyć w odzież ochronną i stosownie
opłacić oraz często badać... [takie badanie to chyba 'interrogacja'
lub 'dapros'...]

-=-

Można też rozwinąć paczkomaty -- zbudować nowe, samooczyszczające
się czy samodezynfekujące i obsługiwane bezdotykowo... Nie mam
smartfonu -- potrzebnego do bezdotyku... Niby mogę z QRkodu
uczynić tapetę telefonu, ale nie próbowałem skuteczności...

Choćby wielkie/duże sklepy mogą rozwinąć takie paczkomaty -- przydatne
także po pandemii. Człek zamówi i opłaci w domq, obsługanci sklepu
zapakują do paczkomatu stojącego na sklepowym parKingu i powiadomią
klienta o możliwości odebrania...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-04-14 19:36:42
Autor: Arek
Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a) w wiadomości:
<5e95ba09$0$17345$65785112@news.neostrada.pl>...

"Arek" 5e94df31$0$17357$65785112@news.neostrada.pl

Wyczytałem,

Gdzie? Interesuję się tym i widzę/słyszę sporo dezinformacji.

Angielskojęzyczna strona, nie założyłem.
 Sprawdzano metale, plastiki, różne faktury papieru.
  Z banknotami zależy od ich wilgotności i tłuszczu z dłoni.
Zresztą banknoty nie muszą być papierowe - dolary są chyba
z bawełny i lnu a funty z plastiku).

  Były badania niemieckie w domach z których zarażeni
szli do szpitala. Od razu po opuszczeniu domu i co kilka
godzin. Znajdowano wirusa w różnych miejscach w większości
już nieaktywnego. (był wywiad również na Onecie)

Najbezpieczniej płacić via net. ;) (kartami czy przelewami)

Zaqpy można dowozić pod drzwi.

Przed Wielkanocą nie było podobno łatwo zamówić jedzenia -
najpierw wybrać dostawę a potem dopiero do koszyka.

[...]

 Lub oszdrowieńców. Po upuszczeniu krwi (właściwie odcedzeniu
osocza) na przeciwciała dla ciężko chorych ew. quasiszczepionkę
dla medyków na froncie. Ale ile dawek z jednorazowego pobrania
mżna zrobić nie wiem (od b. pracownika szpitzla że ok. 3).

[...]

W pobliżu przed paczkomatem InPostu rozdają z furgonetki.

Arek

Data: 2020-04-15 03:44:13
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Koronawirus i gotówka - w praktyce

"Arek" 5e95f47b$0$518$65785112@news.neostrada.pl

[...]

(; Coś plączesz... ;) Z kilku litrów tylko 3?...
[jak brać to brać -- do cna, czy do DNA!!!]

-=-

Ponoć tygrysica jakaś zachorowała w ZOO na CVD19.
[szable jej nie ochroniły?...]

IMO ten wirus (S-2) może zmutować (zanim ludzkość otrząśnie
się z obecnej pandemii) tak, że zacznie się kolejna...

IMO trzeba szukać możliwości uodparniania ludzi/zwierząt/roślin
na patogenny w ogóle... [hartowanie noworodków czy niemowlaków
w lodowatej wodzie -- raczej nie pomoże; czy Kościół pozwoli na
badania okołogenetyczne, celem (odległym, ale jednak) których
byłoby zwiększenie odporności?... Nie zabijaj!]

Na razie w Polsce ostro spada zarażalność...
  https://www.gov.pl/web/koronawirus/wykaz-zarazen-koronawirusem-sars-cov-2
  https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Poland
Rozkaz brzmiący: 'maski włóż' -- może dać/przynieść kolejne cięcia...

Ale co z kolejnymi SARS-x?... Grypa mutuje permanentnie...
Co wówczas, gdy S-2 też zmutuje? do S-3?...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-04-15 02:40:10
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 15 kwietnia 2020 03:44:57 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

IMO trzeba szukać możliwości uodparniania ludzi/zwierząt/roślin
na patogenny w ogóle... [hartowanie noworodków czy niemowlaków
w lodowatej wodzie -- raczej nie pomoże; czy Kościół pozwoli na

Jedna matka już próbowała tej metody, mocząc dzieciaka w Styksie - niestety musiała go za coś trzymać i trzymała za przysłowiową piętę - więc jednak rzeczywiście raczej nie pomoże ;P MSPANC

Data: 2020-04-15 20:15:20
Autor: Arek
<5e966708$0$525$65785112@news.neostrada.pl>...

[...]

Standardowo działka pobrania to 450 ml.

[...]

  Ilość potwierdzonych zarażeń zależy od ilości testów i ich trafności.
Z tym różnie.
  Miarą jest wzrost śmiertelności. Pisałem już, że po uwzględnieniu
struktury wiekowej społeczeństwa, ogólnej kondycji zdrowotnej
i ew. braku respiratorów lub kulejącej logistyki.
 A procent zgony/zarażeni wciąż rośnie.

Arek

Data: 2020-04-15 21:12:00
Autor: Alf/red/
W dniu 15.04.2020 o 20:15, Arek pisze:
Lub oszdrowieńców. Po upuszczeniu krwi (właściwie odcedzeniu
osocza) na przeciwciała dla ciężko chorych

Standardowo działka pobrania to 450 ml.

450 ml to idzie krwi pełnej, osocza 650 ml (w dodatku co 2 tygodnie, a nie co 2 miesiące), a płytek to nawet nie wiem ile schodzi, tam się siedzi godzinę z dwoma rurkami :)
A od ozdrowieńców biorą osocze, jak w cytacie.

--
Alf/red/

Data: 2020-04-15 13:05:02
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 15 kwietnia 2020 21:12:02 UTC+2 użytkownik Alf/red/ napisał:

> [...]
A od ozdrowieńców biorą osocze, jak w cytacie.

Tylko czemu samo osocze? Są w nim przeciwciała - ale będzie ich tyle, ile jest i już. A w pełnej krwi są limfocyty, które będa się rozmnażać i produkować masę przeciwciał - najlepsza szczepionka by była.

Data: 2020-04-15 23:01:09
Autor: Arek

Alf/red/ napisał(a) w wiadomości: ...
[...]

450 ml to było na szybko skontrowanie "kilka litrów" :)
Osocze odcedzają na bieżąco, chyba po 600 ml?
A ile dawek z tego zrobią, nie wiem, zależy pewnie jaki
poziom przeciwciał, chyba, że "na oko". Są donisienia, że
u niektórzych ozdrowieńców ciężko w ogóle się ich doszukać.

Arek

Koronawirus i gotówka - w praktyce