[tech] Koronki kasety SRAM a Shimano

Data: 2010-07-13 06:05:35
Autor: QRT
[tech] Koronki kasety SRAM a Shimano
Witam,

Zawsze miałem kastę od Shimano XT ale teraz w nowym rowerze mam SRAM
PG-980. Dość szybko zajeżdżam kasetę, nie przyjął mi się 3-ci łańcuch
po 2500 km na koronce 15T. W Shimano nie było problemu, bo bo razem z
łańcuchem wymieniałem przeważnie koronkę 14T lub 16T, zawsz taniej
wydać 10 zł niż kupować całą kasetę.
Przeglądałem ofertę sklepów internetowych i tylko zapasowe koronki są
do Shimano.
Co ze SRAM?  Jakie będą pasować do SRAM PG-980? Może ktoś już
wymieniał?

Pozdro.

Data: 2010-07-14 08:49:00
Autor: Jan Cytawa
QRT napisał:

Przeglądałem ofertę sklepów internetowych i tylko zapasowe koronki są
do Shimano.
Co ze SRAM?  Jakie będą pasować do SRAM PG-980? Może ktoś już
wymieniał?

Powinny pasowac. Kiedys zakladalem wymiennie kasety SRAMA i Shimano,
wiec same koronki tez powinny pasowac. Jan Cytawa

Data: 2010-07-14 01:44:42
Autor: Krzysztof
Koronki kasety SRAM a Shimano
Powinny pasowac. Kiedys zakladalem wymiennie kasety SRAMA i Shimano,
wiec same koronki tez powinny pasowac.

Jan Cytawa
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Zmiana kasety w całości - jak najbardziej, jednak pojedyncze zębatki
już niekoniecznie. Pozostaje kwestia przetłoczeń na obwodzie dla
zmiany przełożenia.

Data: 2010-07-14 03:31:25
Autor: QRT
On 14 Lip, 10:44, Krzysztof <put.gromad...@wp.pl> wrote:
> Powinny pasowac. Kiedys zakladalem wymiennie kasety SRAMA i Shimano,
> wiec same koronki tez powinny pasowac.

> Jan Cytawa

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Zmiana kasety w całości - jak najbardziej, jednak pojedyncze zębatki
już niekoniecznie. Pozostaje kwestia przetłoczeń na obwodzie dla
zmiany przełożenia.

No właśnie tego się obawiam i jeszcze  np 15T w SRAM jest łączone z
innym zębatkami za pomocą takiej małej śrubki i Shimano może nie mieć
nawet gwintu w tym miejscu. Chyba kupię nową kastę Shimano i
reklamówkę zapasowych zębatek :) Głownie zajeżdżam najmniejsze 3-4,
które można wymieniać, bo u mnie w regionie przeważnie teren jest
płaski.

Data: 2010-07-14 13:21:06
Autor: 666
Koronki kasety SRAM a Shimano
Mam wrażenie, że na świecie S.R.A.M. jest nieco tańszy niż Shimano, a w 'nawiślańskim kraju Bolanda' dla odmiany sporo droższy.
Prawda czy fałsz?

-- -- -

Chyba kupie nowa kasete Shimano i reklamowke zapasowych zebatek :)

Data: 2010-07-15 10:30:03
Autor: Jan Cytawa
QRT napisał:

No właśnie tego się obawiam i jeszcze  np 15T w SRAM jest łączone z
innym zębatkami za pomocą takiej małej śrubki i Shimano może nie mieć
nawet gwintu w tym miejscu.

Olej te srubki i inne nity. One nie sa do niczego wiecej potrzebne jak
tylko do tego, by w transporcie sie nie pogubily lub pomieszaly. Dzieki
temu mozesz sobie prawie dowolnie kompletowac wlasne koronki. Tak
zreszta ma Campagnolo.

Jan Cytawa

Data: 2010-07-15 11:41:07
Autor: granat
Jan Cytawa pisze:

Olej te srubki i inne nity. One nie sa do niczego wiecej potrzebne jak
tylko do tego, by w transporcie sie nie pogubily lub pomieszaly. Dzieki
temu mozesz sobie prawie dowolnie kompletowac wlasne koronki. Tak

swieta prawda!
mozesz dowolnie przekladac koronki srama z shimano. w ten sposob skladam rokrocznie naped zimowy z koronek pochodzacych ze starych kaset. niezauwazylem zeby kultura pracy na tym ucierpiala.

granat

Data: 2010-07-15 07:17:21
Autor: QRT
On 15 Lip, 11:41, granat <granat...@poczta.onet.pl> wrote:
Jan Cytawa pisze:

> [...]

rokrocznie naped zimowy z koronek pochodzacych ze starych kaset.
niezauwazylem zeby kultura pracy na tym ucierpiala.

Czy jest jakaś różnica jeśli kupię koronki csm737 lub csm770 czy HG70
do SRAM PG-980? Na próbę wymienię 15T.

Data: 2010-07-16 08:53:26
Autor: Jan Cytawa
QRT napisał:

Czy jest jakaś różnica jeśli kupię koronki csm737 lub csm770 czy HG70
do SRAM PG-980? Na próbę wymienię 15T.

W samej jezdzie nie bedzie zadnej roznicy. Natomiast moze sie pogorszyc
precyzja przerzucania. W koncu te wszystkie wyzlobienia i podgiecia
zebow a takze sam krztalt ogniwek lancucha po cos jest zrobiony.
Teoretycznie sa systemy UG, IG i HG a i SRAM ma swoje. To wszystko po to
by bylo lepiej niz trzeba. I rzeczywiscie to dziala. Ale jak sie cale zycie jezdzilo na prostych rozwiazaniach to te drobne,
w gruncie rzeczy, niedoskonalosci wynikajace z pomieszania modeli
niewiele przeszkadzaja.

Jan Cytawa

Data: 2010-07-15 13:34:39
Autor: Rowerex
On 15 Lip, 10:41, granat <granat...@poczta.onet.pl> wrote:
Jan Cytawa pisze:

> [...]

rokrocznie naped zimowy z koronek pochodzacych ze starych kaset.
niezauwazylem zeby kultura pracy na tym ucierpiala.

Ciekawe, bo ja składam kasety wyłącznie z koronek Shimano mieszając
koronki kaset 9rz. górskich i szosowych i bez żadnego kombinowania
kultura pracy w okolicach "wszczepionych" koronek bywa tragiczna.

Z moich obserwacji wynika, że najgorzej jest mieszać koronki w miejscu
gdzie liczba zębów między sąsiednimi koronkami wynosi 1, wtedy przy
zmianach biegów może zgrzytać niemiłosiernie. Przy różnicy 2 lub
więcej zębów skutki negatywne są nieco łagodniejsze lub nawet nie ma
ich wcale.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-07-16 10:37:26
Autor: granat
Rowerex pisze:

Ciekawe, bo ja składam kasety wyłącznie z koronek Shimano mieszając
koronki kaset 9rz. górskich i szosowych i bez żadnego kombinowania
kultura pracy w okolicach "wszczepionych" koronek bywa tragiczna.

widocznie osmiorzedowy naped ma wieksza tolerancje na takie kombinacje.

granat

Data: 2010-07-16 12:52:19
Autor: Coaster
Jan Cytawa pisze:

[...]

[...]

Pewnie za krotko mieszasz. I moze jeszcze w zla strone ;-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-07-14 12:31:31
Autor: Jan Cytawa
Krzysztof napisał:

Zmiana kasety w całości - jak najbardziej, jednak pojedyncze zębatki
już niekoniecznie. Pozostaje kwestia przetłoczeń na obwodzie dla
zmiany przełożenia.

Dlaczego, przeciez wielowpust jest taki sam. Grubosc koronek jest z
dokladnoscia do 0.2 mm taka sama, wiec nie ma to wiekszego naczenia dla
pracy calej kasety. Moga byc tylko drobne roznice z powodu tych
przetloczen ale dotyczy to tylko komfortu zmiany biegow.

Jan Cytawa

Data: 2010-07-14 05:51:53
Autor: Rowerex
On 14 Lip, 12:31, Jan Cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
Krzysztof napisał:

> [...]

pracy calej kasety. Moga byc tylko drobne roznice z powodu tych
przetloczen ale dotyczy to tylko komfortu zmiany biegow.

Chodzi o położenie przetłoczeń, ścięć i tego typu wynalazków na zębach
koronek, czyli system wspomagania zmiany biegów, np. Shimano HG. Tutaj
jak najbardziej słuszne jest pojęcie "koronki poprzedniej" i "koronki
następnej". Jeśli koronka nie jest przystosowana by być "następną"
względem "poprzedniej", to skończy się to nieciekawie.

Przykładowo: wpakowanie koronki 18 z kasety 9rz. deore za koronkę 17 z
9rz. ultegry spowoduje straszliwe zgrzyty, równoznaczne niemal z
niemożliwością zmiany biegu.

Pozdr-
-Rowerex

[tech] Koronki kasety SRAM a Shimano