Kościelny system okradania nowożeńców.

Data: 2009-11-12 08:47:39
Autor: Roger Perejro
Kościelny system okradania nowożeńców.
Toruńscy duchowni za pieniądze zwalniają wiernych z piątkowych postów. Każą też sobie płacić za śluby, których... nie udzielą.
 Ania i Michał są studentami, mają po 24 lata. Mieszkają w Toruniu. Od kilku lat są parą. - W przyszłym roku chcemy wziąć ślub - mówią. - Nie planujemy dużej imprezy, ale chcemy, by dobrze czuli się na niej wszyscy: i nasza rodzina, i znajomi. Jednak gości dzieli różnica pokoleń, lubią bawić się przy różnej muzyce. Uznaliśmy więc, że zrobimy dwa przyjęcia. W piątek dla tych starszych, a dzień później dla młodych.

Młodzi pochodzą z różnych parafii, na miejsce ceremonii wybrali toruńską katedrę św. Janów. Tam jednak dowiedzieli się, że załatwienie ślubu i wesela w piątek to nie taka prosta sprawa. Dlaczego? Duchowni stwierdzili, że planując przyjęcie w ten właśnie dzień, nowożeńcy narażają się na grzech. Księża powołali się na przepisy kodeksu prawa kanonicznego. Według zapisów, które od 1983 r. obowiązują wszystkich katolików, każdy piątek to czas postu i pokuty. Nie wolno wtedy urządzać hucznych zabaw ani jeść mięsa.

Ten sam kodeks, w szczególnych przypadkach - np. właśnie ślubu i wesela - dopuszcza zwolnienie z tych ograniczeń. Udzielić go może proboszcz parafii, na terenie której ma się odbyć uroczystość. Część toruńskich duchownych stawia jednak warunki - przyszli państwo młodzi muszą za to zapłacić. - W parafii św. Janów ksiądz powiedział nam, że zgodzi się udzielić sakramentu i dyspensy na wesele w piątek, jeśli poza normalną opłatą za ślub w wysokości 600 zł zapłacimy dodatkowe 300 zł - opowiada Ania.

Ponieważ w prawie kanonicznym nie ma mowy o opłatach za zwolnienie z postu, postanowiliśmy sprawdzić, skąd się wzięły w Toruniu. Podając się za przyszłą pannę młodą, zadzwoniłam do kancelarii u św. Janów. Na pytanie o warunki zwolnienia z piątkowych postów również dostałam odpowiedź, że kosztować to będzie 300 zł. Ale w oficjalnej rozmowie z "Gazetą" księża nie chcieli już sprawy komentować. - Nie będę omawiał procedur udzielania dyspensy w naszej parafii - powiedział nam jeden z wikarych. - Odpowiedzialny za to jest ksiądz proboszcz. A on jest w tej chwili za granicą.

Ania i Michał szukali innych kościołów, w których mogliby wziąć ślub bez płacenia za dyspensę. Okazało się wtedy, że parafia przy katedrze św. Janów nie jest jedyną w mieście, gdzie duchowni chcą pieniędzy za dyspensę. Płacić trzeba także np. w parafii Miłosierdzia Bożego i św. Faustyny. I tu księża - myśląc, że rozmawiają z przyszłą panną młodą - twierdzili, że aby uzyskać dyspensę, trzeba zostawić w kościele kilkaset złotych. Ile dokładnie? - To zależy od indywidualnych ustaleń z proboszczem - powiedział mi dyżurujący w kancelarii wikary.

Proboszcz tej parafii ks. Stanisław Majewski potwierdził "Gazecie", że opłaty pobiera. - Bierzemy od nowożeńców pieniądze, bo przecież za każdą dyspensę również my - księża - musimy zapłacić kurii. Ale nigdy nie zażądaliśmy od młodej pary więcej niż 20-30 zł.

Opłaty za dyspensy to niejedyna niespodzianka, jaka w toruńskich kościołach czekała na przyszłych państwa młodych. Ponieważ Ania pochodzi z parafii Miłosierdzia Bożego i św. Faustyny, narzeczeni będą musieli zapłacić również za to, że... tam ślubu nie wezmą. - Zasada jest taka, że sakrament udzielany jest w parafii, do której należy panna młoda. Jeśli narzeczeni nie chcą otrzymać go w tej świątyni, muszą zapłacić 300 zł odstępnego - tłumaczą wikariusze z parafii św. Faustyny.

- Opłaty za dyspensy na dni pokutne nie mogą być pobierane, chyba że proboszcz - w zamian za zwolnienie z postu - poprosi wiernych np. o złożenie ofiary - mówi ks. Andrzej Nowicki, rzecznik toruńskiej kurii. - Przy czym kwota taka powinna być przeznaczona na cele charytatywne, dla ubogich lub dzieci z domu dziecka. Najlepiej jednak byłoby, gdyby młodzi w zamian za dyspensę wykonali po prostu uczynek miłosierdzia lub w jakiś sposób się umartwili.

A co z płaceniem odstępnego? - Proboszcz nie może żądać od narzeczonych pieniędzy, gdy zdecydują się na ślub w innej świątyni - informuje ks. Nowicki. - Proboszczowie z ich rodzimych parafii powinni tylko zebrać całą dokumentację, m.in. spisać protokoły przedślubne, i przygotować licencję, którą przekażą do świątyni, w jakiej sakrament będzie udzielany.

http://wyborcza.pl/1,75478,7238921,300_zl_za_dyspense.html

Przemek

--

"Sprawa Barbary Blidy. Prokuratura wyjaśniająca samobójstwo posłanki SLD przygotowała zarzuty dla generała Witolda M., byłego szefa ABW za rządów PiS. To on rozkazał filmować zatrzymywanych. Przez wiele lat bliski wspólpracownik Lecha Kaczyńskiego. W ciągu dwóch lat awansował z porucznika na generała".

Data: 2009-11-12 09:50:13
Autor: Tomek

Użytkownik "Roger Perejro" <brońmy RP przed pisem@op.pl> napisał w wiadomości news:hdgeit$s2i$1news.onet.pl...
[...]

Nie widzę tu zadnej kradzieży - młodzi widzą, za co płacą i tyle. A że to mało etyczne to inna sprawa...
T.

Data: 2009-11-12 13:06:40
Autor: sofu

Użytkownik "Tomek" <tentom@tlen.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> piątek dla tych starszych, a dzień później dla młodych.

Nie widzę tu zadnej kradzieży - młodzi widzą, za co płacą i tyle. A że to

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

No właśnie nie ma sprawy! Ja brałem np. slub w czwartek w urzedzie stanu
cywilnego i przez mysl mi nie przeszło, aby dac zarabiac pasożytom.
A czy to jest etyczne? No nie, ale takie kotabasy maja duzo wydatków:  na
kurwy, na nieslubne bachory, na najnowsze modele bryk, etc. To musza
kombinowac. Chcesz w piatek akurat miec wesele - to płać! My to jakoś z
bogiem obgadamy. Na pewno sie zgodzi jak zobaczy forse od owieczki.

sofu

Data: 2009-11-12 13:20:43
Autor: boukun

Użytkownik "sofu" <manhunter1@o2.pl> napisał w wiadomości news:hdgt7o$539$1node1.news.atman.pl...

> [...]

kombinowac. Chcesz w piatek akurat miec wesele - to płać! My to jakoś z
bogiem obgadamy. Na pewno sie zgodzi jak zobaczy forse od owieczki.

No to moje gratulacje sofu, na nowej drodze życia!!!

boukun

Data: 2009-11-12 13:12:22
Autor: Andrzej Kokakolski
Kościelny system okradania nowożeńców.
Bardzo Pan jest zatroskany sprawami, ktore w gruncie rzeczy sa Panu obce.
I zainteresowany szerzeniem negatywnego wizerunku Kosciola.

Wlasnie wrocilem z Polski gdzie bylem m. in. na chrzcinach wnuka.
Mialy miejsce w Swiatyni Opatrznosci Bozej (w budowie ale obok w baraku
odbywaja sie wszelkie koscielne ceremonie).

Za chrzest dziecka syn zaplacil tyle ile zadal ksiadz.
Bardzo okragla sumke: 0  (slownie: zero)
Dal tylko 100zl na tace.

Czy o takiej "pazernosci" kosciola Pan i rozne GW tez chetnie napisze?

AK

PS  W kosciele jest wywieszona dosc oryginalnie brzmiaca tablica informacyjna budowy:

TABLICA  INFORMACYJNA

Inwestor:  LUDZIE DOBREJ WOLI OD MORZA DO GÓR
 Budowa:   ŚWIĄTYNIA ŚWIĘTEJ OPATRZNOŚCI BOŻEJ

Wykonawca: SPÓŁKA Z O.O.  UDZIAŁOWCY:
     51%  PAN BÓG 49%  LUDZIE DOBREJ WOLI

Kierownik budowy:  OPATRZNOŚĆ BOŻA DZIAŁAJĄCA PRZEZ LUDZI KOMPETENTNYCH WIERNYCH BOGU

Nadzor:   ANIOŁ STRÓŻ --

Data: 2009-11-12 18:27:29
Autor: Roger Perejro
Kościelny system okradania nowożeńców.

Użytkownik "Andrzej Kokakolski" <kokakolski.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał

Bardzo Pan jest zatroskany sprawami, ktore w gruncie rzeczy sa Panu obce.

Jak zwykle nie mając pojęcia, próbuje się Pan wypowiadac.

I zainteresowany szerzeniem negatywnego wizerunku Kosciola.

Zachowując się w sposób opisany w artykule, kościół sam zapracowuje na negatywny wizerunek. Zamieszczenie artykułu w sieci pozwala większej ilości osób dowiedziec się jak postępują ci, którzy uzurpują sobie prawo do umoralniania społeczeństwa.

[...]

Jeśli chrzciny nie odbywały się w kościele opisanym w artykule, to do czego chce mnie Pan przekonac? Do tego, że jak w kościele, w którym były chrzciny ksiądz postępuje uczciwie, to jest równoznaczne, że tak dzieje się we wszystkich koścołach?

Przemek

Data: 2009-11-13 12:19:31
Autor: * heÂŽsk *
Ko¶cielny system okradania nowożeńców.
On Thu, 12 Nov 2009 18:27:29 +0100, "Roger Perejro" <brońmy RP przed
pisem@op.pl> wrote:

Zachowuj±c się w sposób opisany w artykule, ko¶ciół sam zapracowuje na negatywny wizerunek.

 kosciol - budynek, Kosciol - instytucja - to tak by bylo jasne.

 z negatywnego wizerunku KK powinienes sie cieszyc. dzieki takim
 jak ty KK niebawem szlag trafi i zwyciezy sprawiedliwosc. twoja.

 dokonujesz na podstawie pojedynczych przypadkow zbiorowej oceny
 zbiorowosci. myslac tak jak ty nasz kraj postrzegany powinien  byc jako spoleczenstwo zlodziei, pijakow, szalonych kierowcow,
 dziwek przydroznych i wiejskich matolow kleczacych przed dwoma
 skrzyzowanymi deseczkami. biorac pod uwage tylko twoja osobe  mozna powiedziec, ze lewica to oszlala z nienawisci garstka
 histerycznych antyklerykalow dazaca do powszechnej kastracji
 katolikow. Karmisz sie ta nienawiscia. polecam art 256.

--

 HeSk

Wlacz swiatla, wylacz myslenie! Stan drĂłg poprawi sie sam !
http://bezswiatel.4.pl/

Data: 2009-11-13 12:43:07
Autor: Andrzej Kokakolski
Roger Perejro <brońmy RP przed pisem@op.pl> napisał(a):

> [...]

chrzciny
ksiądz postępuje uczciwie, to jest równoznaczne, że tak dzieje się we wszystkich koścołach?

Nie chce Pana do niczego przekonywac, chociazby dlatego, ze jest Pan "nieprzemakalny" wiec byloby to syzyfowym zajeciem za ktorym nie przepadam, jak nie przymierzajac Boukun za jakakolwiek praca.
Opisalem tylko inna niz Pan przedstawial sytuacje gdyz to "pozwala większej ilości osób dowiedziec się jak postępują ci", których obrzuca Pan blotem.

Moze "mając pojęcie" zechce Pan laskawie wytlumaczyc jak to sie dzieje, ze banda zlodziei i zboczencow za jaka uwaza Pan kler katolicki ciagle skupia wokol siebie miliony Polakow?

I niech Pan sobie czyta kilka razy dziennie (na godzine?) wypowiedz He?sk'a
na ten temat.  Moze cos jednak do Pana dotrze?

AK

Data: 2009-11-13 18:32:56
Autor: Roger Perejro
[...]

"Ci"? Skąd liczba mnoga, dał Pan jeden przykład.

Moze "mając pojęcie" zechce Pan laskawie wytlumaczyc jak to sie dzieje, ze
banda zlodziei i zboczencow za jaka uwaza Pan kler katolicki ciagle skupia
wokol siebie miliony Polakow?

Niech Pan czyta uważnie. Napisałem, że nie ma Pan pojęcia które sprawy są mi obce, a wypowiada się Pan tak jakby wiedział coś na ten temat.
To Pan nazwał kler katolicki bandą złodziei i zboczeńców. Ja od czasu do czasu daję przykłady nagannych zachowań księży, chociaż przyznaję, że w stosunku do niektórych Pańskie określenie jest trafne. Co do skupiania milionów Polaków wokół złodziei i zboczeńców jak nazwał Pan kler katolicki, polecam poniższy artykuł:

http://www.dziennik.pl/wydarzenia/article432764/Polacy_odchodza_od_Kosciola_katolickiego.html

Przemek

Data: 2009-11-14 02:21:34
Autor: Andrzej Kokakolski
> [...]

To Pan nazwał kler katolicki bandą złodziei i zboczeńców. Ja od czasu do czasu daję przykłady nagannych zachowań księży, chociaż przyznaję, że w stosunku do niektórych Pańskie określenie jest trafne. Co do skupiania milionów Polaków wokół złodziei i zboczeńców jak nazwał Pan kler

Pozwoli Pan, ze zacytuje klasyka psp:  "Niech Pan czyta uważnie".
Proponuje Panu aby sam zastosowal sie do tej rady.

1. Liczba mnoga wziela sie nie z mojego przykladu ale stad, ze Pan obwinia
wielu (wszystkich?) ksiezy w Polsce. Pisalem o TYCH (l. mnoga), ktorych obrzuca Pan blotem.

2. Nie nazwalem, jak Pan twierdzi kleru katolickiego bandą złodziei i zboczeńców, tylko wyraznie napisalem, ze to Pan ich za takich uwaza.
Prosze albo rzeczywiscie uwazniej czytac i starac sie zrozumiec przeczytany tekst albo nie imputowac i nie manipulowac.

3. Odchodza i odchodza i jakos odejsc nie moga. Czego wyrazem jest panska zaciekla walka przeciwko Kosciolowi. Gdyby rzeczywiscie Polacy calkowicie
odwrocili sie od Kosciola nie mialoby sensu przekonywanie o niegodziwosci
kleru. 4. Wpadlem tylko na tydzien do Polski i zaraz zetknalem sie z postawa kaplana
przeczaca rozsiewanej przez Pana propagandzie. Przypadek czy moze jednak regula?

AK

Data: 2009-11-14 08:23:16
Autor: Roger Perejro
Kościelny system okradania nowożeńców.

Użytkownik "Andrzej Kokakolski" <kokakolski.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał

Czego wyrazem jest panska
zaciekla walka przeciwko Kosciolowi.....

Ponieważ ewidentnie myli Pan "walkę z kościołem" z napiętnowaniem nieuczciwych i zboczonych księży, nasza rozmowa będzie miała jakikolwiek sens, jeśli zrozumie Pan, iż księża to nie święte krowy i ich niegodne postępowanie można, a nawet należy piętnowac. Tak jak każdego innego człowieka! Jeśli przytoczy Pan chocby jedną moją krytyczną wypowiedź na temat kościoła, napisaną bez kontekstu draństwa czynionego przez księży, to wtedy będziemy rozmawiac o "walce". Póki co daje się zauważyc, że dla Pana krytyka kleru jest wogóle niedopuszczalna. Próbuje Pan uczynic z księży ludzi, których prawo i krytyka nie dotyczy. Jeśli się mylę, to proszę przytoczyc chocby jedną swoją wypowiedz krytykujących księży za gwałty, molestowanie, czyny lubieżne, które miały miejsce na wszystkich kontynentach świata. Również na tym, na którym Pan mieszka. Dla Pana każde krytyczne słowo na temat kleru jest walką z nim. Z całym szacunkiem, ale trudno o bardziej prymitywne myślenie.

Data: 2009-11-12 13:53:22
Autor: :heÂŽsk:
Ko¶cielny system okradania nowożeńców.
On Thu, 12 Nov 2009 08:47:39 +0100, "Roger Perejro" <brońmy RP przed
pisem@op.pl> wrote:

Toruńscy duchowni za pieni±dze zwalniaj± wiernych z pi±tkowych postów. Każ± też sobie płacić za ¶luby, których... nie udziel±. [...]

 to po jaka cholere biora ten slub w torunskim kosciele ?
 niech jada na zadupie zdroj, tam za skromne "co laska"
 prawdziwy proboszcz udzieli slubu w dowolny dzien. a ze chca
 balowac w piatek czy inny dzien? a kogo to obchodzi. niech
 sobie baluja. zamiast walczyc z klechami wez sie np za zus.
 tam to dopiero przewala sie kasa...

Data: 2009-11-12 13:56:37
Autor: boukun

pisem@op.pl> wrote:

[...]

Trzeba walczyć z jednymi i drugimi złodziejami, żeby drudzy nie mogli jeszcze więcej kraść i wyłudzać...

boukun

Data: 2009-11-12 17:14:20
Autor: Piotr
Kościelny system okradania nowoýeńców.
Dnia Thu, 12 Nov 2009 13:56:37 +0100, boukun napisał(a):

Trzeba walczyć z jednymi i drugimi złodziejami, żeby drudzy nie mogli jeszcze więcej kraść i wyłudzać...

Też tak mówię, trza tępić wałkuństwo z całych sił.
Piotr

Data: 2009-11-12 19:05:41
Autor: boukun

Użytkownik "Piotr" <pnat@wp.pl> napisał w wiadomości news:1snn336wvafnb.dlgmasz.facet.luzik...
[...]

Tak głupi Piotrusiu, nie napasiecie się długo...

boukun

Data: 2009-11-12 20:18:10
Autor: Piotr
Dnia Thu, 12 Nov 2009 19:05:41 +0100, boukun napisał(a):

Też tak mówię, trza tępić wałkuństwo z całych sił.
Piotr

Tak głupi Piotrusiu, nie napasiecie się długo...

"My" wałkuńska swołoczy? Jak narazie to takie wałkuńskie gnojki, jak ty hałsfrał, "pasą" się na
moich dochodach.

Data: 2009-11-12 20:23:07
Autor: boukun

Użytkownik "Piotr" <pnat@wp.pl> napisał w wiadomości news:d82wqb5nuqaf.6sq4lacjk1hb$.dlg40tude.net...
[...]

Głupi Piotruś już jest w transie i biedak nie może złapać oddechu bw swojej paranoicznej obsesji... To już głupi Piotrusiu, dawaj tu swojego PITa, zobaczymy na kim pasożydzie żerujesz...

boukun

Data: 2009-11-12 20:48:34
Autor: Piotr
Dnia Thu, 12 Nov 2009 20:23:07 +0100, boukun napisał(a):

[...]

Chciałbyś sprawdzić, czy dostatecznie dużo mi odciągają na wałkuństwo? Mam tylko legalne dochody, więc zabierają mi ponad 40%, ile bym nie
zarabiał... Ale wiem o takich co mają 100% swoich dochodów zachowanych, bo
oszukują, że nie nie mają dochodów, i jeszcze wyciągają łapę po
świadczenia.
Ty żadnego takiego nie znasz? Pewnie nie, bo porządny człowiek (a ty jesteś
porządny prawda?) nie chce mieć do czynienia ze złodziejami.

Data: 2009-11-12 20:55:33
Autor: boukun

Użytkownik "Piotr" <pnat@wp.pl> napisał w wiadomości news:116bat3khl7vo.zxniu4jw3nbz.dlg40tude.net...
[...]

na kim pasoĹźydzie Ĺźerujesz...

[...]

Gówno mnie obchodzisz głupi Piotrusiu, z psychopatami nie chcę mieć nic wspólnego. Maniaku, ty się bido wykończysz ze swoimi urojeniami i obsesjami... Jadłeś coś dzisiaj bido zasmarkana?

boukun

Data: 2009-11-12 21:10:01
Autor: Piotr
Dnia Thu, 12 Nov 2009 20:55:33 +0100, boukun napisał(a):

Gówno mnie obchodzisz głupi Piotrusiu, z psychopatami nie chcę mieć nic wspólnego. Maniaku, ty się bido wykończysz ze swoimi urojeniami i obsesjami... Jadłeś coś dzisiaj bido zasmarkana?

A ty hałsfrał, co jadłeś? Byłeś w scierkodajni pojeść, jak zwykle? A później wpadłeś do perfumerii kupić nowe kosmetyki, he, he...
Bo z tego zdjęcia, co to je dzisiaj powieliłem, nie widać, żebyś się mył za
często, ani prał tego szaroburego wdzianka.

Data: 2009-11-12 21:19:41
Autor: boukun

Użytkownik "Piotr" <pnat@wp.pl> napisał w wiadomości news:gvjp6aogqr0t$.1i8eh1ol3d3h6.dlg40tude.net...
[...]

Głupi Piotruś się brandzluje jak zwykle na pl.soc.polityka. Ja głupi Piotrusiu dzisiaj jadłem u teściowej krupnik na sercu z gęsi, jak byłem jej w południe antenę zainstalować na dachu, a w domu na drugie zjadłem duszona polędwiczkę z ziemniaczkami i suróweczką, co żonka przyrządziła. A ty głupi Piotrusia tak cały dzień o głodzie myslisz o jakiejś hałasfrał, co by cię bidoku obsłuzyła... Bida zasmarkana, rzeczywiście.

boukun

Data: 2009-11-12 21:25:11
Autor: Piotr
Dnia Thu, 12 Nov 2009 21:19:41 +0100, boukun napisał(a):

[...]

Nie?! :-)
No to jak pojadłeś, te delicje, to teraz się w końcu umyj i popierz te
szarobure uniformy.

Data: 2009-11-12 21:32:06
Autor: boukun

Użytkownik "Piotr" <pnat@wp.pl> napisał w wiadomości news:1oxyrwulxdp8n.1c7hfwnqfx41c.dlg40tude.net...
[...]

A co jadł dzisiaj głupi Piotruś, że mu po głowie stale chgodza jakieś uniformy? Byle co je i byle co gada. Jak to było żłodziejskie urzędnicze nasienie?
A gorsze od urzędasów jest wałkuństwo, bo tylko łapska wyciąga po cudze.
A taki urzedas to nawet czasem piecząteczkę przybije, he, he. No i
podateczki też na utrzymanie wałkuńskie odprowadza, więc wałkuńska mordo
sruu, jutro do jakiegoś urzędu podziękować pierwszej pani z lewej, bo może
to ona własnie płaci na szkołę twojego Dawidka.

I tu mamy całe głupiego Piotrusia zło, kto=óre się z niego wylewa. dzień w dzień na konto polskiego podatnika tłucze prymitywne teksty od rana do wieczora, korzystając najwidoczniej ze słuzbowego komputera. Co ty prostaku w ogóle potrafisz porzadnie wykonywać, na czym ty sie w ogóle dobrze znasz?

boukun

Data: 2009-11-12 18:11:26
Autor: Roger Perejro
Ko?cielny system okradania nowożeńców.
Użytkownik "":heRsk:"" <euro?bigbrednie@interia.pl> napisał

to po jaka cholere biora ten slub w torunskim kosciele ?

Widzę, że w bardzo "racjonalny" sposób usprawiedliwiłeś toruńskich oszustów. Brawo! Jestem pełen podziwu, he, he, he!

Przemek
 P.S.
Ile czasu potrzebujesz na zarobienie 300 zł?

Data: 2009-11-13 12:19:31
Autor: * heÂŽsk *
Ko?cielny system okradania nowożeńców.
On Thu, 12 Nov 2009 18:11:26 +0100, "Roger Perejro" <brońmy RP przed
pisem@op.pl> wrote:

> to po jaka cholere biora ten slub w torunskim kosciele ?
Widzę, że w bardzo "racjonalny" sposób usprawiedliwiłe¶ toruńskich oszustów.

 poczytaj sobie cos na temat zachowan. tak dla ulatwienia: jak ciele
 na rzez, krakac jak one itp. skoro wg tej pary klecha ich okrada to
 powinni go zwyczajnie olac i tyle. po jaka cholere pchaja sie mu ze
 swymi pieniedzmi. nie maja co robic z kasa? niech ida do cyganki.

Brawo! Jestem pełen podziwu, he, he, he!

 racjonalne zachowanie to takie by nie dawac dobrowolnie pieniedzy  zlodziejowi. ta para daje i jeczy, ze ich okradziono. wlasnie dzieki
 takim zachowaniom powstaje przyzwolenie na dawanie lapowek.