Kościół zniechęca do kremacji.

Data: 2011-10-18 08:00:10
Autor: Przemysław W
Kościół zniechęca do kremacji.
Zdaniem biskupów pogrzeb prochów po kremacji jest gorszy niż tradycyjny pogrzeb ciała ludzkiego. 13 listopada w kościołach zostanie odczytany list Episkopatu w tej sprawie

Normalną, ordynaryjną formą pogrzebu jest pochówek ciała ludzkiego, bo tak był pochowany Chrystus - powiedział w weekend abp Stanisław Gądecki, wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski podczas zebrania Konferencji w Przemyślu. - Ta forma jest najbardziej stosowna, odpowiednia dla chrześcijanina. Po tym poznajemy początek chrześcijaństwa w Polsce, że kończą się urny, a zaczynają groby. Urny były pozostałością kultur pogańskich.

W Polsce działa dziś 13 krematoriów, spopielanych jest kilka procent zwłok (brak dokładnych danych), w Holandii - 50 proc., w Szwecji - 65 proc., w Czechach - 80 proc.

Wiadomo, że Kościół nie zamierza katolikom zabronić kremacji, ale de facto chce do niej zniechęcać. Kremacja będzie bowiem dopuszczona dopiero po mszy pogrzebowej, na której ma być trumna z ciałem.

Na spalenie zwłok bez spełnienia tego warunku wyjątkowo zgodę może wyrazić proboszcz. Może to mieć miejsce w dwóch wypadkach: gdy śmierć nastąpiła za granicą lub gdy rodzina i znajomi przyjechali na pogrzeb z daleka i "trudno jest im uczestniczyć we mszy i po kilku dniach w samym pochówku".

- Tak naprawdę trudno mówić tu o nowościach. Raczej o powrocie do przepisów, które obowiązywały od 1977 r., a które w Polsce nie były przestrzegane - mówił "Gazecie" jeden z księży pracujących w Episkopacie.

Wiernym szczegóły stanowiska biskupów ma wyjaśnić list pasterski "O szacunku dla ciała zmarłego i obrzędu pogrzebu związanego z kremacją zwłok", który będzie odczytywany w kościołach 13 listopada.

Niektórzy księża zapowiadali list już na niedzielnych mszach. Wierni byli zaskoczeni. Wśród nich pani Krystyna z Poznania, która latem tego roku pochowała syna, a dwa lata temu męża. Obaj zostali skremowani i pochowani w rodzinnym grobie na poznańskim Junikowie.

- Czy to znaczy, że mam się teraz obwiniać, że pochowałam prochy, a msze były odprawiane już po kremacjach? - dziwi się kobieta. I dodaje, że sama zdecydowała się na takie rozwiązanie, po to by wszyscy jej bliscy mogli być pochowani w jednym grobie. - Jestem już po siedemdziesiątce i nie mam siły odwiedzać kilku grobów w różnych miejscach.

W Poznaniu, gdzie już w 1993 r. zaczęło działać pierwsze w Polsce krematorium, dziś kremowanych jest 23 proc. zmarłych. - Gdy zaczynaliśmy, Kościół nie protestował, co bardzo pomogło w zaakceptowaniu kremacji - mów Piotr Szlingiert, dyrektor spółdzielni Universum zarządzającej krematorium. Dodaje, że gdyby nie kremacje, na poznańskich cmentarzach nie byłoby już miejsca na nowe groby.

Zdaniem Szlingierta kościelne wymogi skłonią wiele osób do rezygnacji z kremacji. A to oznacza dla nich dodatkowe wydatki. - U nas urnowe miejsce pochówku kosztuje 150 zł, tradycyjne - 530 zł. Droższa jest też trumna: tradycyjna kosztuje średnio 1,5-1,8 tys. zł, a kremacyjna 300-400 zł - mówi.

Co prawda za kremację trzeba zapłacić (od 600 do 790 zł) i kolejne kilkaset złotych za urnę, ale różnica w cenie nagrobka jest ogromna. W sumie pochówek urnowy jest o kilka tysięcy złotych tańszy niż tradycyjny. A w marcu zasiłek pogrzebowy obniżono z 6,5 tys. zł do 4 tys.

Ksiądz Marcin Węcławski, proboszcz parafii na rynku Wildeckim w Poznaniu, mówi, że zachęca wiernych do odprawiania mszy pogrzebowej przy trumnie, ale niewielu się na to decyduje. Dziś mniej więcej jedna trzecia jego zmarłych parafian jest kremowana: - Zwykle wygląda to tak, że po mszy pogrzebowej jest pochówek prochów na cmentarzu.

Więcej... http://wyborcza.pl/1,75478,10488004,Kosciol_zniecheca_do_kremacji.html#ixzz1b6rE76gp

Abstrahując od idiotycznego "wymogu" dowiadujemy się, że pal licho "pozostałości kultur pogańskich" jeśli proboszcz da pozwolenie! Ja mam propozycje do katabasów, którzy nie będą chcieli odprawić mszy przy urnie: może oddacie pod nowe cmentarze, swoje grunty? Mogą być nawet te które zostały ukradziane państwu przy pomocy komisji majątkowej i aktywnie diałającego ubeka, który reprezentował stronę kościelną.

Przemek

--

"Fundusz Kościelny został ustanowiony w złych czasach PRL jako rekompensata
za odebrane mienie. Myślałem, że skoro Kościół odzyskuje mienie, to ten Fundusz

Data: 2011-10-18 08:02:29
Autor: zdumiony
W dniu 2011-10-18 08:00, Przemysław W pisze:
[...]

A ja bym wolał aby moje prochy zostały rozsypane.

Data: 2011-10-18 09:23:53
Autor: Przemysław W
Kościół zniechęca do kremacji.
Użytkownik "zdumiony" <zdumiony@jestem.pl> napisał

A ja bym wolał aby moje prochy zostały rozsypane.

No to w czym problem? Powiesz dzieciom i umrzesz z nadzieją, że wypełnią ostatnią wolę ojca.

Przemek

Data: 2011-10-18 09:24:50
Autor: zdumiony
W dniu 2011-10-18 09:23, Przemysław W pisze:
No to w czym problem? Powiesz dzieciom i umrzesz z nadzieją, że wypełnią
ostatnią wolę ojca.

Problem że nie będą miały takiej możliwości

Data: 2011-10-18 09:29:49
Autor: zdumiony
W dniu 2011-10-18 09:27, Przemysław W pisze:
Problem że nie będą miały takiej możliwości

Dlaczego?

Nawet kremacja z pochowaniem urny jest pewnym kłopotem, natomiast dziś nie ma możliwości aby rozsypać prochy, ale za kilkadziesiąt lat - kto wie?

Data: 2011-10-18 09:47:59
Autor: Przemysław W

Użytkownik "zdumiony" <zdumiony@jestem.pl> napisał w wiadomości news:j7j9t2$hjf$8news.onet.pl...
[...]

W 2007 roku byłem na pogrzebie kolegi mieszkającego w Krakowie. Ponieważ w Krakowie nie wykonuje się tego typu usług, ciało zostało skremowane w Poznaniu. Nie było z tym żadnych problemów, msza również odbyła się przy urnie z prochami. Może chcesz być "rozsypany" w Himalajach? Poza tym jeśli piszesz o kilkudziesięciu latach, to tak jakby w ogóle nie było tematu. Któż może wiedzieć co wtedy będzie....

  Przemek

Data: 2011-10-18 11:46:38
Autor: jadrys
W dniu 2011-10-18 09:47, Przemysław W pisze:

[...]

Z tego co się orientuje, polskie prawo nie pozwala rozsypywać prochów zmarłych gdzie popadnie.- muszą być złożone na cmentarzu.

Data: 2011-10-18 11:47:39
Autor: zdumiony
W dniu 2011-10-18 11:46, jadrys pisze:
Z tego co się orientuje, polskie prawo nie pozwala rozsypywać prochów
zmarłych gdzie popadnie.- muszą być złożone na cmentarzu.

No i właśnie problem - bo ja bym chciał aby moje prochy rozsypać w górach.

Data: 2011-10-18 12:09:44
Autor: jadrys
W dniu 2011-10-18 11:47, zdumiony pisze:
[...]

A ja w falach Dunaju. Przeżyłam na nich najwspanialsze momenty swojego życia.

Data: 2011-10-18 12:33:08
Autor: Przemysław W
Kościół zniechęca do kremacji.

Użytkownik "jadrys" <Che@yahoo.com> napisał

 PrzeĹźyłam...

???????

 Przemek

Data: 2011-10-18 13:29:00
Autor: sofu

Użytkownik "Przemysław W" <brońmy RP przed pisem@op.pl> napisał w wiadomości news:j7jkl6$nlk$1news.onet.pl...

Użytkownik "jadrys" <Che@yahoo.com> napisał

Przeżyłam...

???????

Przemek

--

Myślisz, że jest pasywny?

sofu

Data: 2011-10-18 14:04:21
Autor: jadrys
W dniu 2011-10-18 12:33, Przemysław W pisze:

Użytkownik "jadrys" <Che@yahoo.com> napisał

Przeżyłam...

???????

Przemek

--

Błąd, powinno być "e" zamiast "a".

Data: 2011-10-18 12:05:49
Autor: Bambaryła

Użytkownik "Przemysław W" <brońmy RP przed pisem@op.pl> napisał w wiadomości news:j7j4lc$snr$1news.onet.pl...
Zdaniem biskupów pogrzeb prochów po kremacji jest gorszy niż tradycyjny pogrzeb ciała ludzkiego. 13 listopada w kościołach zostanie odczytany list Episkopatu w tej sprawie

Pismo święte czy biblia mówi: "z prochu powstałeś, w proch się obrócisz". Kremacja tylko przyspiesza ten proces. Z czego znów robić problem? Czy wszyscy już powariowali?

BBR

Data: 2011-10-18 18:00:01
Autor:
Kościół zniechęca do kremacji.
On Tue, 18 Oct 2011 08:00:10 +0200, Przemysław W <brońmy RP przed
pisem@op.pl> wrote:

Zdaniem biskupów pogrzeb prochów po kremacji jest gorszy niż tradycyjny pogrzeb ciała ludzkiego. [...]

 sprawa jest prosta jak metr sznurka w kieszeni. "podwojny" pochowek
 to podwojna kasa. biskupi liczyli na wygrana PiS, a tym samym
 uzyskanie prawie nieograniczonego dostepu do kasy z budzetu.
 niestety spoleczenstwo wykrecilo zarowno PiS jak i KK numer.

 najgorszy cios padl ze strony wszelkiej masci "smieci spolecznych"
 ktore zebral pod swoje skrzydla Palikot. od tego momentu PiS i KK
 poczuli zagrozenie i byc moze beda sklonni wspolpracowac z PO by
 tylko nie dopusic do klinczu z ludzmi Palikota. zapowiada sie
 zupelnie interesujaco. Palikot skokiem na krzyz wlasciwie doprowadzil
 do zblizenia PiS i PO. byc moze o to chodzilo? ;o)))

http://www.drogizaufania.pl/
http://dadrl.pl/

Data: 2011-10-18 18:16:36
Autor: Grzegorz Z.
Kościół zniechęca do kremacji.
"<HeŽSk>" napisaů:

 sprawa jest prosta jak metr sznurka w kieszeni. "podwojny" pochowek
 to podwojna kasa. biskupi liczyli na wygrana PiS, a tym samym
 uzyskanie prawie nieograniczonego dostepu do kasy z budzetu.

Won z tym na pl.soc.religia i tam lecz swoje fobie.

--
Socjalizm nigdy nie zapuúciů w Ameryce korzeni bo biedni w tym kraju nie
uwaýajŕ sić za wyzyskiwany proletariat, tylko za milionerów w przejúciowych

Kościół zniechęca do kremacji.