Koszt remontu najmowanego lokalu zaliczony na poczet czynszu

Data: 2012-10-12 09:46:08
Autor: Jacek
Koszt remontu najmowanego lokalu zaliczony na poczet czynszu
Dzierżawię lokal od osoby fizycznej i płacę czynsz kwartalnie.
Ponieważ wymagane są tam jakieś nieduże naprawy (łatanie dachu, naprawa bramy wjazdowej itp.) chciałbym zrobić to na koszt mojej firmy i wartość tych remontów odliczyć od przyszłego czynszu.
Mam zamiar spisać aneks do umowy, gdzie napiszę, że "wartość poniesionych nakładów wydzierżawiający zaliczy na poczet czynszu".
Inaczej mówiąc przykładowo wydam 2000 zł na remont i będę przez rok korzystał z lokalu nie płacąc czynszu (4 raty po 500 zł).
I tu mamy problem:
1. czy mogę sobie zaliczyć w koszty remont w obcym obiekcie?
2. co z wydzierżawiającym? Nie otrzyma on czynszu ale będzie miał naprawiony dach i bramę - czy wartość tych napraw będzie u niego przychodem do opodatkowania, tak, jak czynsz płacony w pieniądzu?
Jacek

Data: 2012-10-13 10:05:36
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 12 Oct 2012, Jacek wrote:

[...]

  Gdybnę sobie.
  Najpierw przykład.
  Wisisz gościowi kasę. Za coś. Z DG, co istotne.
  Onże gość zainteresowany jest dajmy na to perkusją. Albo rasowym psem.
  Umawiacie się, że zamiast pieniędzy dostanię tę perkusję (albo psa).

  Pytanie: jaki przepis uprawnia do nieudokumentowanie dowodem księgowym
(w postaci faktury) faktu "wydania psa zamiast pieniędzy"?

  IMVHO, na przeszkodzie wydaniu bez dokumentu będzie stał fakt, że
np. dla VAT podstawą do opodatkowania rzadko jest umowa, a z definicji
podlega mu "wydanie"; jeśli więc transakcja polega na zamianie, wprost
(jako czynności cywilnoprawnej) lub pośrednio (poprzez dokonanie
kompensaty, barteru czy jak kto zechce to nazwać), to mamy dwa "wydania"
które powinny być odrębnie udokumentowane.
  Wyjątek kiedy opodatkowane nie jest "fizyczne wydanie" dotyczy sprzedaży
przez pośrednika, art.7.8 ustawy o VAT. Ale tylko w tę stronę, że
można wystawić więcej faktu niż jest "fizycznych wydań", a nie mniej :D

  W przypadku usług jest trudniej, bo wypada się zgodzić że "usługi
złożone" mogą być traktowane jako całość.
  Z drugiej strony, na potrzeby określenia co opodatkować jednak trzeba
dokonać niezbędnego rozbicia na "czynności proste", opisane w przepisach,
i o ile ustawa podatkowa nie przewiduje szczególnego traktowania
(np. leasing), to wg zasad ogólnych, wynikających z prawa cywilnego.

  Na mój gust nie da się powyższego opisu rozłożyć inaczej, niż tak jak
opisujesz: naprawa jest "zapłatą za czynsz".
  Mamy *dwa* świadczenia, z których płatności są potrącane (kompensata)

  Czyli:
1. oczywiscie. Wydatki na remont stanowią koszt usługi, która stanowi
  "opłatę za czynsz".
2. najwyraźniej

  Brakuje mi 1a.: faktury pt. "remont częściowy <...tu specyfikacja...>,
najlepiej zaraz z dopiskiem u dołu "płatność: kompensata z należnością
czynszową za okres ...".

  Który element powyższego wywodu daje się podważyć?
  :)

pzdr, Gotfryd
(KPiR, VAT)

Koszt remontu najmowanego lokalu zaliczony na poczet czynszu